AnonymBruker Skrevet 23. august #1 Skrevet 23. august Noen som vet om denne måten å bruke adjektiv på har et navn? Jeg tenker da på å skrive på slutten av setningen "så rykende varm". (I stedet for å skrive "Der kommer den rykende varme middagen inn". Anonymkode: 121a1...e33
AnonymBruker Skrevet 23. august #2 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Noen som vet om denne måten å bruke adjektiv på har et navn? Jeg tenker da på å skrive på slutten av setningen "så rykende varm". (I stedet for å skrive "Der kommer den rykende varme middagen inn". Anonymkode: 121a1...e33 Min egen tilføyelse, med et eksempel til: Å skrive "Eplet så søtt". I stedet for å skrive: "Det søte eplet". Kommer denne formen å skrive på fra en forfatter spesielt, eller en tidsperiode muligens? Anonymkode: 121a1...e33
AnonymBruker Skrevet 23. august #3 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Noen som vet om denne måten å bruke adjektiv på har et navn? Jeg tenker da på å skrive på slutten av setningen "så rykende varm". (I stedet for å skrive "Der kommer den rykende varme middagen inn". Anonymkode: 121a1...e33 Nei, det høres ut som et kleint forsøk på poesi. Anonymkode: 806d9...78d 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #4 Skrevet 23. august Det heter etterstilt adjektiv (eller etterstilt adjektivfrase). I stedet for å stå foran substantivet (“den rykende varme middagen”), setter du det etterpå: 👉 “Middagen – så rykende varm.” Det er en stilistisk effekt som gir mer tyngde og rytme. Anonymkode: a1264...214 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #5 Skrevet 23. august Det heter etterstilt adjektiv, og har røtter i eldre norsk/dansk språk. Brukt mye i dikt og stilistisk språk (f.eks. 1800-tallsforfattere), for å gi rytme og tyngde. Ikke én forfatter som startet, men en tradisjon. Anonymkode: a1264...214
AnonymBruker Skrevet 23. august #6 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det heter etterstilt adjektiv (eller etterstilt adjektivfrase). I stedet for å stå foran substantivet (“den rykende varme middagen”), setter du det etterpå: 👉 “Middagen – så rykende varm.” Det er en stilistisk effekt som gir mer tyngde og rytme. Anonymkode: a1264...214 Hilsen ChatGPT 😅 Anonymkode: ee56c...b29 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #7 Skrevet 29. august Jeg ser det ofte i dikt, men aldri hørt noen snakke slik. Anonymkode: e9658...8c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå