Gå til innhold

En uke i barnehagen og allerede er 2 av 3 faste ansatte borte?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette hverdagen fremover? Jeg vet jo at bemanningen i barnehagene kunne vært bedre sånn i utgangspunktet, men jeg trodde ikke at det ble satt inn vikarer såpass tidlig etter oppstart? Mitt barn og et annet begynte i forrige uke og på mandag begynte et nytt barn tilvenning. Har full forståelse for at ansatte er borte men burde de ikke prioritert å overføre en ansatt fra en annen avdeling istedenfor å leie inn ukjente? Barnet mitt har allerede hilst på og lekt med flere av de andre ansatte på den andre småbarnsavdelingen. Er dette vanlig så tidlig når barna fortsatt er nye og sårbare?

Anonymkode: 248d9...c05

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal de gjøre da? Tvinge syke folk på jobb? Tvangsansette folk?

Det er ikke så mye å gjøre med på kort sikt.

Anonymkode: b1454...abd

• Liker 27
  • Nyttig 10
Skrevet

Hvis den ansatte er syk, hva skal man gjøre da? Kreve at den feberhete ansatte kommer på jobb fordi ditt barn er I barnehagen?

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Organisere det litt bedre? Få ansatte fra andre avdelinger til å hjelpe? Eller så burde styrer selv hjelpe? Det blir jo bare unødvendig stress for alle parter om en helt ukjent vikar fra "gaten" blir satt til jobben vil jeg tro? Barnet mitt er ganske kontaktsøkende og avslappet rundt nye ukjente fjes. Men mange andre barn sliter jo med det og får en vond opplevelse.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
fjær skrev (5 minutter siden):

Hvis den ansatte er syk, hva skal man gjøre da? Kreve at den feberhete ansatte kommer på jobb fordi ditt barn er I barnehagen?

Selvsagt ikke. Det virker bare så likegyldig å la en helt ukjent vikar som ikke er ansatt i barnehagen til å ta ansvaret. Jeg skjønner at til syvende og sist så er dette bare politikerne og kommunenes skyld.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Organisere det litt bedre? Få ansatte fra andre avdelinger til å hjelpe? Eller så burde styrer selv hjelpe? Det blir jo bare unødvendig stress for alle parter om en helt ukjent vikar fra "gaten" blir satt til jobben vil jeg tro? Barnet mitt er ganske kontaktsøkende og avslappet rundt nye ukjente fjes. Men mange andre barn sliter jo med det og får en vond opplevelse.

Men de har for lite folk. Tar de folk fra andre avdelinger forflyttes problemet.  Stresset er at de er for lite folk, ikke at de er heldige som får tak i vikar 

• Liker 18
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Et kjent problem, og dessverre blir det ikke noe bedre gjennom året. 

Problemet er jo at de andre avdelingene har nok med sitt. De har også tilvenning og kanskje syke ansatte. Da kan ikke de sende avgårde folk. 

Styrer har det nokså travelt nå i oppstarten. Mange foreldre som lurer på noe, spes.ped og andre team skal kordineres og planer skal ferdigstilles.  

Er absolutt helt sikker på at de ansatte på avdelingen til ditt barn skulle ønske en permanent løsning,  men det er jo like vanskelig som å vinne i lotto. 

Anonymkode: 65d25...efc

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Om de tar ansatte fra andre avdelinger, så forflyttes problemet med ukjente vikarer bare til en annen avdeling. Sikkert fint for deg og ditt barn, ikke like fint for barna på den avdelingen. 

Styrer i barnehagen har en annen jobb som ikke er på avdeling. Om hen jobber på avdeling, når skal da styreroppgavene gjøres? Det er MASSE for styrer å gjøre i starten av et barnehageår. 

Som tidligere pedagogisk leder i barnehagen er jeg glad slikt skjer. Kanskje foreldre og politikere snart innser hvor ille det står til i norske barnehager, og at noe må gjøres NÅ. Folk (inkl meg) flykter fra yrket, og de som står igjen hangler. 

Anonymkode: 6a2f0...4d3

• Liker 13
  • Nyttig 12
Skrevet

Du burde egentlig være glad de faste, kjente ansatte bare er midlertidig borte, og ikke har sagt opp. Jeg opplevde at hele personalgruppen ble byttet ut på en småbarnsavdeling TO ganger i løpet av et barnehageår. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det i norske barnehager. Hold barna hjemme så mye dere kan. Forskning har vist at dette er skadelig. De som har gått daglig i bhg fra de omtrent kom ut av mor sliter langt mer i tenårene enn tidligere generasjoner. Flere forskere knytter det opp mot tidlig barnehagestart og mesteparten av livet tilbrakt der. Ikke sunt. 

Anonymkode: fa73a...e9b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo stort sett nye barn på de andre avdelingene også.. og det kan være barn som er ekstra sårbar, det vet du ingenting om.

Den avdelingen får jo da inn ukjente vikarer, det er jo ikke nødvendigvis noe bedre for de barna som er der. 

Anonymkode: 35440...e25

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Heldige som får vikar da...

Anonymkode: ba7e3...457

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis ditt barn akkurat har begynt, hvordan vet du at det er en ukjent ansatt fra "gaten" de har tatt inn? For alt du vet, så er dette en vikar barnehagen har brukt gjentatte ganger gjennom årene, og er fornøyd med? 

Og hva mener du den andre avdelingen skal gjøre dersom de overfører en ansatt til ditt barns avdeling, da blir jo den andre avdelingen underbemannet? Men det er kanskje greit det, da? 

Jeg tror ikke det er uvanlig at det går mye sykdom blant både voksne og barn under oppstart, er blant annet en del omgangssyke ute å går for tiden. 

Anonymkode: 2706e...b69

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du aner jo ikke noe om vikarene er kjente vikarer eller nye, uansett er det ikke relevant, du skal bare være glad de får tak i folk i det hele tatt. Veldig spesielt p mene de skal forflytte ansatte fra en annen avdeling pga DITT barn, hva da med de andre barna? Nei det er ikke så viktig, meg, meg, meg først. Og ansatte skal også ha et greit arbeidsmiljø, ikke være pakker som flyttes rundt ettersom det passer en ny forelder, da øker mistrivselen og folk slutter. 

Anonymkode: 5924f...040

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, mest sannsynlig så blir det slik fremover. Det er veldig mange bakterier og virus som spres i barnehagen, spesielt på småbarnsavdeling. Du får bare håpe at barnehagen har en god vikarliste og at de har flinke faste vikarer som kommer igjen og igjen. De kan selvfølgelig ikke overføre ansatte fra den andre småbarnsavdelingen, for de har også oppstart. Ellers kan du engasjere deg i Foreldreopprøret. Det er også valg snart, bruk stemmeretten og stem på noen som ønsker å øke bemanningen i barnehagen.

Anonymkode: 9d809...1c0

• Nyttig 2
Skrevet

Nå er det mange år siden jeg hadde barnehagebarn. Men i barnehagen vår var det alltid de samme vikarene ved sykdom, det ble aldri «hentet folk inn fra gata». Tror faktisk det var flere av vikarene som var innom gjennom alle barnehageårene. Sykdom kan man dessverre ikke kontrollere. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er dette hverdagen fremover? Jeg vet jo at bemanningen i barnehagene kunne vært bedre sånn i utgangspunktet, men jeg trodde ikke at det ble satt inn vikarer såpass tidlig etter oppstart? Mitt barn og et annet begynte i forrige uke og på mandag begynte et nytt barn tilvenning. Har full forståelse for at ansatte er borte men burde de ikke prioritert å overføre en ansatt fra en annen avdeling istedenfor å leie inn ukjente? Barnet mitt har allerede hilst på og lekt med flere av de andre ansatte på den andre småbarnsavdelingen. Er dette vanlig så tidlig når barna fortsatt er nye og sårbare?

Det kan jo være faste vikarer da som brukes og man får ikke gjort noe med fravær

Anonymkode: 8dcd2...76e

AnonymBruker
Skrevet

Helt ukjent fra gaten ?🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 8dcd2...76e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utsatt barnehagestart nettopp på grunn av dette. Ubetalt permisjon fra jobben et år til. Må bare sette barna først.

Anonymkode: 35eeb...cc3

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

På lang sikt så vet vi jo svaret. Man ansetter så mange at man er fullbemannet når man tar høyde for snitt fravær. Det er «fullbemannet». Dersom avdeling A behøver 10 ansatte og de hver har 5 uker ferie, påregnelig får barn og er ute i foreldrepermisjon, påregnelig blir smittet av ungene med influensa og forkjølelse, påregnelig med alderen sliter med ryggplager etc, påregnelig kommer til å ha syke barn, aldrende foreldre og perioder med psykisk uhelse - så ansetter man 11. Og da er man overbemannet de få dagene alle er der, og så går det faktisk ok, fordi man er ordentlig bemannet. 

Den som påsto første gang at «fullbemannet» telles de få dagene alle er friske, på jobb og i effektivitet? Han løy. Det er snittdagen som skal være fullbemannet. Den der de ansatte har liv på fritida.

Anonymkode: 595cd...6af

• Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...