AnonymBruker Skrevet 22. august #1 Skrevet 22. august Vi har fra mange år tilbake gitt julegaver til søskenbarn. men vi omgås aldri og har ikke noe kontakt. Hva kan jeg si for å avslutte gavene . Jeg tenker at det bare er tull . det blir en sms ja for vi omgås aldri . Jeg har prøvd men d går bare en vei og da blir man lei til slutt Anonymkode: 8fd02...6d9 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #2 Skrevet 22. august Gir ikke gaver til søskenbarn, mesteparten av de aner jeg ikke hva driver med engang, og har ikke sett de på åresvis. Gir "kun" gaver til barn, barnebarn, gubben, svigers og foreldre og søsken og etpar nære veninner. Om jeg skulle gi gaver til 12 søskenbarn i tillegg så hadde jeg jo vært ruinert til langt uti mars hvert år. Anonymkode: c4f06...287
AnonymBruker Skrevet 23. august #3 Skrevet 23. august Si det som det er? At du/dere nå velger å kun gi gaver til de aller nærmeste. Anonymkode: 9823e...233 7
AnonymBruker Skrevet 23. august #4 Skrevet 23. august Du kan bruke miljøkortet; «Hei! I år ønsker jeg å droppe julegaver. Jeg prøver å bli mer bevisst på forbruk og miljø, og håper det er greit. Det viktigste for meg er å treffes og ha det hyggelig sammen.» Du kan jo velge om du vil ha med siste setningen... jeg synes det er et greit budskap å ta med, med mindre du synes det er for frekt. Anonymkode: f8772...68d 7
AnonymBruker Skrevet 23. august #5 Skrevet 23. august Bare skriv en hyggelig sms om at du vil gjøre som mange andre og bare gi gaver til dine nærmeste. Ingen reagerer vel på det i 2025, da det er helt vanlig. Kanskje de blir glade 🙂. Det er mange år siden jeg ryddet opp i julegavehysteriet, og det var en befrielse. Kun en venninne som var klar på at hun ikke ønsket å avslutte gavebytting, så det kan jeg leve med. Anonymkode: 626f9...ab3 2
Daisy-love Skrevet 23. august #6 Skrevet 23. august Har dere søskenbarn fått barn? For hos oss er det leddet under som nå får gaver i mellom seg. Jeg får fremdeles av mine tanter og onkler, men gir kun til én i retur. Dette er sånn vi gjør det, men det er jo litt rart 🙃 Gir ikke til søskenbarn, og har ikke gjort det etter jeg flyttet ut. Vi har gitt som familie til hverandre, og derfor fortsetter nok det med tanter og onkler. Her gis kun bursdagsgaver opp til 15år, og etter det kun ved 18år, og runde dager. Da er det heller ikke alle som gir, men om vi gir hverandre på ene siden er det da. Til jul har vi fortsatt å gi etter mønsteret over, men nå er det tremenninger som det gis gaver til. Skal sies at disse har kontakt med hverandre, og er ikke så mange. Å spille på miljø er fint, og bare si at dere vil redusere på gavene i år. Send sms litt tidlig, så de ikke har rukket å kjøpe, også tror jeg de forstår det. Kan sende julekort istedenfor om du vil prøve å holde på noe kontakt. 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #7 Skrevet 23. august Tusen takk for så mange tips . Da vet jeg hva jeg skal skrive . når bør jeg sende mld ? Er sept for tidlig ? Anonymkode: 8fd02...6d9
Sniff76 Skrevet 23. august #8 Skrevet 23. august (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for så mange tips . Da vet jeg hva jeg skal skrive . når bør jeg sende mld ? Er sept for tidlig ? Anonymkode: 8fd02...6d9 Om dette er folk du nesten aldri ser, hadde jeg lett kunnet sendt denne meldingen nå. Fordi jeg hadde ikke brydd meg så mye om hva de tenkte om tidspunktet. "Jeg sier ifra allerede nå i tilfelle dere starter julegavehandlingen tidlig" Endret 23. august av Sniff76 2 1
Gaia Skrevet 23. august #9 Skrevet 23. august Si det som det er? Siden dere ses sjelden, så tenker du at julegaver kan være forbeholdt de nærmeste?
Sniff76 Skrevet 23. august #10 Skrevet 23. august ...og jeg hadde ikke lagt opp til noe spørsmål. "Men hva synes dere?" For da kommer du deg ikke ut av det. 1 2
Millimani Skrevet tirsdag kl 08:15 #11 Skrevet tirsdag kl 08:15 Du skriver enkelt og greit at siden dere har så lite kontakt så foreslår du å slutte og kjøpe julegaver til hverandre. Evt kan du føye på at du mener ikke å være "ekkel", men at du synes det er unødvendig. Så hvis du får x antall protester kan du bare skrive at du ser ikke hensikten med å fortsette, og at du derfor ikke kommer til å kjøpe noe heretter. Så kan du også føye på at du følgelig ikke forventer gaver fra dem. Mine søskenbarn, samt en onkel og tante på den ene siden har jeg alltid hatt rimelig lite kontakt med, og det året jeg var 17 år kom det brå beskjed om at de ikke kunne gi oss julegaver lenger med begrunnelsen at det nå var bare en av dem som var i jobb. Våre to litt eldre søskenbarn som jeg knapt nok pleide å treffe, ble selvfølgelig med på det, og det kom ikke noe fra dem heller. Tante, onkel og søskenbarn på andre siden har vi alltid hatt nærmere kontakt med, og der fortsatte vi med julegaver til alle var ute av redet. Dvs at den yngste av oss var 19, og den eldste 26. Personlig synes jeg det er for tidlig å si fra allerede nå, men det er meg. Som en over meg nevner kan det jo være at noen begynner tidlig med innkjøp.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:20 #12 Skrevet tirsdag kl 08:20 AnonymBruker skrev (På 23.8.2025 den 9.16): Tusen takk for så mange tips . Da vet jeg hva jeg skal skrive . når bør jeg sende mld ? Er sept for tidlig ? Anonymkode: 8fd02...6d9 Jo før jo bedre. De har sikkert tenkt tanken selv også. Godt noen tar det første skrittet. Bror og meg slutta også for ett par år siden. Vi sparer heller de pengene (og stresset), og evt kjøper noe til oss selv som vi vil ha Anonymkode: 302f7...d67 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:22 #13 Skrevet tirsdag kl 08:22 Du skriver at det går bare en vei. Betyr det at du gir, men får ingenting tilbake? Da tror jeg bare at jeg hadde sluttet å gi, uten noen nærmere forklaring i forkant. 🤷♀️ Anonymkode: 4eb2b...e5b 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:57 #14 Skrevet onsdag kl 08:57 AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 23.47): Vi har fra mange år tilbake gitt julegaver til søskenbarn. men vi omgås aldri og har ikke noe kontakt. Hva kan jeg si for å avslutte gavene . Jeg tenker at det bare er tull . det blir en sms ja for vi omgås aldri . Jeg har prøvd men d går bare en vei og da blir man lei til slutt Anonymkode: 8fd02...6d9 Om det bare går en vei er det bare til å slutte uten å si noe! Anonymkode: 8b5dd...47b 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:33 #15 Skrevet onsdag kl 09:33 AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 23.47): Vi har fra mange år tilbake gitt julegaver til søskenbarn. men vi omgås aldri og har ikke noe kontakt. Hva kan jeg si for å avslutte gavene . Jeg tenker at det bare er tull . det blir en sms ja for vi omgås aldri . Jeg har prøvd men d går bare en vei og da blir man lei til slutt Anonymkode: 8fd02...6d9 Er jo bare å slutte. Send en sms om at sist jul var siste gangen dere sendte gaver. Dere sees jo aldri og har null kontakt, hvorfor i alle dager stresse med dette da? Anonymkode: 68610...d10 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #16 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 10.22): Du skriver at det går bare en vei. Betyr det at du gir, men får ingenting tilbake? Da tror jeg bare at jeg hadde sluttet å gi, uten noen nærmere forklaring i forkant. 🤷♀️ Anonymkode: 4eb2b...e5b Nei. Jeg mener at jeg tar kontakt og prøver å finne på ting men de gjør aldri det. Så det stopper helt når jeg ikke tar initiativ ts Anonymkode: 8fd02...6d9
Seff Skrevet 12 timer siden #17 Skrevet 12 timer siden Send en melding i god tid før jul, der du sier at du kommer til å avslutte ordningen. Si at du gjør det, ikke spør. Selvfølgelig på en hyggelig måte. Du kan jo eventuelt foreslå at dere i stedet for gaveutveksling treffes en gang før jul. Da har du gjort ditt for å opprettholde relasjonen, og om de ikke vil møtes, er det ikke ditt problem.
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #18 Skrevet 12 timer siden Du kan slutte men du kan ikke nekte andre å kjøpe gaver. Ofte føles det godt å gi gaver og, noen koser seg med det. Anonymkode: 5f4b2...d2f
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #19 Skrevet 12 timer siden I år har vi bestemt oss for å gi gaver kun til barn, så dere trenger heller ikke å kjøpe gaver til oss mer ☺️ Anonymkode: f20c3...bd9
Summeer Skrevet 12 timer siden #20 Skrevet 12 timer siden Hei, som mange andre er økonomien min også blitt trangere dette året. Av den grunn blir det begrenset hvem jeg kjøper gaver til. Håper på forståelse for dette. Hilsen Hanne-Stine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå