Gå til innhold

Hvorfor lar foreldre barn med diagnose gjøre ting som er plagsomt for andre?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette var på løvemamma snappen. Faren til denne gutten er veldig flink med han, men akkurat dette reagerte jeg på.

Tenker at gutten kanskje kunne ha fått trykke på heisknappene i noen minutter. Men her forklarte far at har satte seg ned og bestilte seg noe milkshake og fikk seg en pause mens sønnen trykket. 

TS

Anonymkode: f0273...b9a

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Det plager vel ingen at gutten står der å trykker. Har skjønt det sånn at autistiske barn ofte får "oppheng" i en eller flere ting, og hvis det gjør hverdagen lettere for både barn og foreldres så hvorfor ikke la de få holde på? 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
forkjølajente skrev (6 timer siden):

Det plager vel ingen at gutten står der å trykker. Har skjønt det sånn at autistiske barn ofte får "oppheng" i en eller flere ting, og hvis det gjør hverdagen lettere for både barn og foreldres så hvorfor ikke la de få holde på? 

Vil jo tro det er plagsomt om man skal ta heis selv. Blir fort mye ekstra ventetid. Nå kan det jo tenkes at denne gutten fungerte som en slags heisportør, og kun trykket på etasjer andre gjester skulle til, men noe sier meg at sannsynligheten er større for at denne gutten trykket på vilkårlige etasjer. 

Så nei, det er ikke greit at foreldre bruker offentlige helser som barnevakt, uavhengig av diagnoser. 

Anonymkode: aa786...bd8

• Liker 16
  • Nyttig 10
Skrevet

2 åringen min er også helt opphengt i dette 😭  hadde det vært opptil han så hadde han stått der å trykket på dagen lang. Men det får han ikke lov til, han får lov til å trykke kun om vi skal ta heisen. Vært litt redd for autisme:/ men hørt også at flere barn synes at dette e gøy 😭🥹 

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Himmelen_91 skrev (2 minutter siden):

2 åringen min er også helt opphengt i dette 😭  hadde det vært opptil han så hadde han stått der å trykket på dagen lang. Men det får han ikke lov til, han får lov til å trykke kun om vi skal ta heisen. Vært litt redd for autisme:/ men hørt også at flere barn synes at dette e gøy 😭🥹 

Helt vanlig at små barn liker og synes det er gøy å trykke på heisknappene :)

Anonymkode: e39ab...a27

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser det omtrent daglig med såkalte normale barn også, de svinser rundt på parkeringsplasser og foreldrene tør ikke løpe etter eller si noe bare la de holde på. Bare et lite eksempel. Er som ville valper de fleste ungene i dag.

Anonymkode: 15aa5...96b

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi ser det samme i skolen. Barn med diagnoser, hvor foreldrene ikke ønsker informasjon eller dialog når barnet deres gjør noe som ikke er greit. Fordi de mener at vi som lærere burde skjønne at barnet er unnskyldt og at det er stigmatiserende for barnet deres om vi påpeker dårlig atferd.

Disse type foreldrene mener at barnet må få lov til å hyle, skrike, avbryte, og gå rundt i timen. De mener barnet må få utagere, si krenkende ting til andre, slå, sparke andre, fordi barnet har en diagnose.

Hilsen lærer som har hatt flere slike foreldre opp igjennom årene.

Anonymkode: 3e043...bc3

• Liker 16
  • Hjerte 6
  • Nyttig 27
AnonymBruker
Skrevet
Himmelen_91 skrev (10 minutter siden):

Ja, de trykker bare på touch skjerm, sikkert rart og uvanlige å ta på en vanlig gammeldags knapp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Himmelen_91 skrev (12 minutter siden):

Tror bare det er veldig gøy for mange barn med lysende knapper. Sikkert også fascinerende å kunne være den som forårsaker at både de selv og mamma/pappa flytter seg fra et sted til et annet på den måten. Jeg aner jo ikke hva slags andre tegn du eventuelt ser, men at en liten gutt synes det er gøy å trykke på knapper i en stor maskin som flytter på seg tenker jeg ikke indikerer noe som helst. 

Anonymkode: ba975...574

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste gjør jo ikke det. 

Spørsmålet er egentlig "hvorfor gjør noen folk teite ting." 

Dét er fordi noen folk er teite folk.

Anonymkode: 1f0e9...3f2

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er helt tullete å la gutten holde på sånn, men er det er utbredt problem?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Tror bare det er veldig gøy for mange barn med lysende knapper. Sikkert også fascinerende å kunne være den som forårsaker at både de selv og mamma/pappa flytter seg fra et sted til et annet på den måten. Jeg aner jo ikke hva slags andre tegn du eventuelt ser, men at en liten gutt synes det er gøy å trykke på knapper i en stor maskin som flytter på seg tenker jeg ikke indikerer noe som helst. 

Anonymkode: ba975...574

Jeg håper virkelig det bare er det. Han er veldig flink med språket, er flerspråklig også. Går selv på do allerede og klarer det meste selv. Veldig aktiv og har ikke ro i kroppen. Reagerer ekstremt på lyder og kan bli helt stille. Vi har hatt bup inni bilde, de har utført tester, men siden han er liten så venter de. De har også nevnt at han har konsentrasjonsvansker, noe jeg selv la merke til veldig tidlig. Søvn sliter vi ennå med, men helsestasjonen sier det er normalt :( han kan ha 8 oppvåkninger i løpet av natten 😕  han synes det er gøy med å slå eller dytte. Heldigvis så har det roet seg ned med biting og lugging. Men vi får krysse fingrene for at dette går over ❤️

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Vi ser det samme i skolen. Barn med diagnoser, hvor foreldrene ikke ønsker informasjon eller dialog når barnet deres gjør noe som ikke er greit. Fordi de mener at vi som lærere burde skjønne at barnet er unnskyldt og at det er stigmatiserende for barnet deres om vi påpeker dårlig atferd.

Disse type foreldrene mener at barnet må få lov til å hyle, skrike, avbryte, og gå rundt i timen. De mener barnet må få utagere, si krenkende ting til andre, slå, sparke andre, fordi barnet har en diagnose.

Hilsen lærer som har hatt flere slike foreldre opp igjennom årene.

Anonymkode: 3e043...bc3

Det er en forventning i dag ut ifra at borgere har tilegnet seg innsikt i alle rettigheter de måtte ha, og mye av den gode gamle omsorgen for hverandre mener vi er velferdsstatens oppgave: Det er velferdsstaten som skal ta seg av bestemor og bestefar når de blir gamle, det er staten som skal sørge for at vi får utbetalt lønn de dagene vi ikke makter å gå på arbeid. Det er staten som skal oppdra barna våre på dagtid. Jeg kjenner til tilfelle hvor offentlige tjenester har blitt satt inn for å smøre matpakker til unger, vekke tenåringer for å få de på skolen m.m.

At slikt skjer i enkelte unike tilfeller er en ting, men det har utviklet seg en slags selvfølgelighet at alt skal ivaretas gjennom staten. 

Jeg har ei venninne som jeg snakket med for en måneds tid siden, og hun sa at hun hadde nok med å ivareta barna sine etter arbeid. Det var ikke «hennes jobb» å sørge for at barna hadde det trygt og godt på skolen, det var skolen sin jobb. Så når skolen hadde gått i dialog med henne om hva de ønsket fra barnets foreldre når det gjaldt samarbeid, fordi barnet utagerer på skolen, så var hennes svar at det var ikke hennes oppgave. Det var skolen sin.

Disse holdningene «arves» jo ned til barna, det er «ikke min oppgave» men «staten sin». 

Jeg tror faktisk vi må begynne å ta tilbake holdningene JFK forsøkte å formidle på 60 tallet. For hvis folk mener staten bruker for mye penger, så må de også skjønne at en del av det daglige omsorgsarbeid med både barn, søsken og foreldre, kan ikke alt havne i fanget på staten. Det er bare ikke gjennomførbart. For det er ikke lenger sånn at innebyggere forventer at de aller svakaste i landet skal ha bistand fra staten; nei, også særdeles ressurssterke barn og foreldre krever at det er STATEN som skal ivareta deres barn og foreldre. Hva de selv kan bidra med av ressurser mener de er likegyldig fordi «det er ikke deres ansvar». Denne holdningen må faktisk endres. 

Ask not what your country can do for you—ask what you can do for your country

Anonymkode: dafd5...6f6

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
forkjølajente skrev (13 timer siden):

Plager de som faktisk trenger å benytte heisen.

Ja autisme gjør ofte at en blir opphengt i ting men det er vi autisme foreldre som må finne løsninger i situasjonen 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Himmelen_91 skrev (6 timer siden):

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, de trykker bare på touch skjerm, sikkert rart og uvanlige å ta på en vanlig gammeldags knapp.

Åh herregud.

Det har da alltid vært moro for barn å trykke på knapper! Både før og etter touchscreen, og helt uten at en eneste diagnose er tilstede.

Anonymkode: a8cf7...475

• Liker 9
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...