AnonymBruker Skrevet 22. august #1 Skrevet 22. august Ettersom jeg må være i kaloriunderskudd går det mye i lettprodukter. Men ser at det ikke er det beste. Vet cottage cheese med vanilje er UP, men er mager cottage cheese uten smak også UP feks? Slike ting ønsker jeg å vite mer om. Link gjerne til sider om dere har og det er lettere, om ikke tar jeg i mot alle tips med stor takknemlighet. Anonymkode: e0300...2ef
Ungdom06 Skrevet 22. august #2 Skrevet 22. august Tenk simpelt. Single ingredienser. Egg, avokado, kylling, kjøttdeig (ikke karbonadedeig), cottage cheese vanlig, yoghurt naturell, ost, skinke (uten nitritt ofc), honning (ikke varmebehandlet), biff, potet (søtpotet er diggest), gulrot osv. Lange ingredienslister med ord du ikke kan uttale er no go Dropp alt av lett produkter. Vi r i 2025 bby. D r bare cringe 4 2
Ungdom06 Skrevet 22. august #3 Skrevet 22. august Følg Marit Kolbo eller Kolby husker ikke. Hun kan være en fin guide typ hvis man ikke har peiling. 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #4 Skrevet 23. august Jeg følger Marit Kolby, Susann Stave og Maja Skogstad på Instagram, og har lært mye av dem. Det er verdt å lære hvordan man kan lese ingredienslister og kjenne igjen hva som er ultraprosessert. Akkurat mager cottage cheese er bare laget på magrere melk, men består ellers av det samme. Samme greia med ulike typer melk og lettrømme. Lett creme fraiche derimot, er tilsatt ulike konsistensmidler for å erstatte fettet, og er dermed ultraprosessert. Jeg har veldig troa på å sette næringsinnhold og mest mulig råvarebasert foran kaloriinnhold, og deretter la kroppens egne signaler regulere matinntaket. Fett tar også med seg en del næringsstoffer, så f.eks. lettost inneholder mindre vitaminer enn fullfettsutgaven. Næring til kroppen bidrar til at man lettere føler seg mett, og lettere unngår å overspise. Anonymkode: a3594...6ab 6 3
AnonymBruker Skrevet 27. august #5 Skrevet 27. august Ungdom06 skrev (På 22.8.2025 den 21.39): kjøttdeig (ikke karbonadedeig) Det er ikke noe galt med verken karbonadedeig. Jeg foretrekker kjøttdeig fordi karbonadedeig er bare unødvendig dyrt. Begge deler er bare kvernet kjøtt, men karbonadedeig mangler mye av det smaksfulle og sunne fettet. Anonymkode: bb8a2...939 4
AnonymBruker Skrevet 3. september #6 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 17.23): Det er ikke noe galt med verken karbonadedeig. Jeg foretrekker kjøttdeig fordi karbonadedeig er bare unødvendig dyrt. Begge deler er bare kvernet kjøtt, men karbonadedeig mangler mye av det smaksfulle og sunne fettet. Anonymkode: bb8a2...939 Sunne fettet i kjøttdeig? Det er ikke sunt, med mettet fett. Anonymkode: e6244...530 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. september #7 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (14 timer siden): Sunne fettet i kjøttdeig? Det er ikke sunt, med mettet fett. Anonymkode: e6244...530 Det er ganske sykt å tro at matvarer mennesket og våre forfedre har spist i millioner av år plutselig skulle være usunt. Visste du at mennesker lagrer fett som mettet fett? Man kan ikke tro på evolusjonen hvis man tror at mettet fett er usunt for mennesker. Vi hadde aldri lagret fett som mettet fett hvis det var så usunt. Umettet fett er ustabilt og blir ødelagt ved menneskelig kroppstemperatur. Arktiske fisker har mye flerumettet fett fordi de er kaldblodige kan ha en kroppstemperatur ned til frysepunkt for saltvann. Mettet fett er hardt ved de temperaturene. Mettet fett er derimot flytende ved menneskelig kroppstemperatur. Anonymkode: bb8a2...939 1 5
AnonymBruker Skrevet 4. september #8 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er ganske sykt å tro at matvarer mennesket og våre forfedre har spist i millioner av år plutselig skulle være usunt. Visste du at mennesker lagrer fett som mettet fett? Man kan ikke tro på evolusjonen hvis man tror at mettet fett er usunt for mennesker. Vi hadde aldri lagret fett som mettet fett hvis det var så usunt. Umettet fett er ustabilt og blir ødelagt ved menneskelig kroppstemperatur. Arktiske fisker har mye flerumettet fett fordi de er kaldblodige kan ha en kroppstemperatur ned til frysepunkt for saltvann. Mettet fett er hardt ved de temperaturene. Mettet fett er derimot flytende ved menneskelig kroppstemperatur. Anonymkode: bb8a2...939 Det kan diskuteres hvor mye kjøtt våre forfedre spiste (det varierte voldsomt med tid og sted), men uansett er fettinnholdet i vilt mye lavere enn i husdyr. Vi er absolutt ikke tilpasset et så høyt inntak av mettet fett som vi har hatt de siste hundre årene. Anonymkode: c8118...aa5 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. september #9 Skrevet 4. september man kan fint spise kjøtt deig men det er mangden man skal se på 100gr kjøtt. en del ris\pasta en potet. lett produkter masse grønsaker. Anonymkode: d603d...1e6
AnonymBruker Skrevet 4. september #10 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): man kan fint spise kjøtt deig men det er mangden man skal se på 100gr kjøtt. en del ris\pasta en potet. lett produkter masse grønsaker. Anonymkode: d603d...1e6 Lettprodukter (med unntak av en del meieriproduktere) er ultraprosesserte. Anonymkode: d6202...bfb 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. september #11 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det kan diskuteres hvor mye kjøtt våre forfedre spiste (det varierte voldsomt med tid og sted) Det var i alle fall mer enn 500 gram i uka Sitat , men uansett er fettinnholdet i vilt mye lavere enn i husdyr. Vi er absolutt ikke tilpasset et så høyt inntak av mettet fett som vi har hatt de siste hundre årene. Anonymkode: c8118...aa5 Før margarin og planteoljer kom jo nesten alt fettet vi spiste fra dyr. Riktignok ikke nødvendigvis mest mettet fett, for folk langs kysten som spiste fisk. Men historisk sett har det meste av energien vår kommet fra fett og ikke karbohydrater. Anonymkode: bd234...ae3 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. september #12 Skrevet 4. september Bruk chatGPT, det har vært til stor hjelp for meg - både for kunnskap, motivasjon og matforslag ☺️ Jeg har prøvd å spise mest mulig rene råvarer i en liten uke nå, og kjenner veldig god effekt på metthetsfølelse og mindre cravings. Jeg spiser noen ruter mørk kokesjokolade hver dag, men ellers går det helt fint å holde seg til tre måltider og ingen snacksing i mellom. Tenker dog ikke på kaloriinnholdet, det tror jeg er et blindspor - jeg opplever iallfall selv at mye lettprodukter gjør meg mer fysen og «desperat». Da ser jeg på klokka for å se hvor lenge det er til neste måltid og kikker konstant i skapene for å finne noe «sunt men godt». Nå går det i egg, fet fisk, salater, grønnsaker, kaldpresset olivenolje, havregryn, noe frukt, ost og kjøtt, frø, litt melkeprodukter osv. Nå er det ikke slanking som er min hovedmotivasjon for å spise bedre (selv om jeg er ti kg over idealvekt), men bedre tarmhelse. Har mest sannsynlig ibs og sliter veldig med oppblåsthet og magesmerter. Vurderte å melde meg på et onlinekurs med personlig oppfølging, men det koster jo skjorta… Tenkte som så at det er jo ikke akkurat rakettforskning, så har tro på at jeg klarer dette selv med hjelp av chatGPT. Det føles allerede mye bedre i magen ☺️ Anonymkode: f147a...731 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:48 #13 Skrevet torsdag kl 19:48 Det finnes ulike apper for dette. Man scanner bare strekkoden på produkter, og får opp om det er UP. Anonymkode: 4dc86...02e
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:17 #14 Skrevet torsdag kl 20:17 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det finnes ulike apper for dette. Man scanner bare strekkoden på produkter, og får opp om det er UP. Anonymkode: 4dc86...02e Kan du nevne noen? Anonymkode: e2bb0...79c
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:34 #15 Skrevet fredag kl 06:34 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kan du nevne noen? Anonymkode: e2bb0...79c Du får det opp om du googler. "App ultraprosessert". Anonymkode: 4dc86...02e
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:46 #16 Skrevet fredag kl 06:46 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du får det opp om du googler. "App ultraprosessert". Anonymkode: 4dc86...02e Har du ikke erfaring selv? For ønsker egentlig en app som du sjøl har testet og er fornøyd med. Anonymkode: e2bb0...79c
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:54 #17 Skrevet fredag kl 06:54 Appen Frifor er bra! Anonymkode: c91ec...7b8
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:48 #18 Skrevet fredag kl 10:48 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Appen Frifor er bra! Anonymkode: c91ec...7b8 Takk🙏😊 Anonymkode: e2bb0...79c
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:03 #19 Skrevet fredag kl 15:03 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Appen Frifor er bra! Anonymkode: c91ec...7b8 Så bra ut, men vet ikke om denne verdt 39kr/mnd. Anonymkode: e0300...2ef
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:15 #20 Skrevet fredag kl 15:15 Unngå matvarer med Rapsolje. Bruk olivenolje, kokosolje og ekte smør når du steker mat, baker osv. De fleste lettprodukter er ultraprossesert. Unngå lettbrus. Sjekk kjøttpålegg om de inneholder skadelige stoffer. Endel kyllinglår, vinger osv. er tilsatt sukker og maltodekstrin (fyllstoff). Det finnes pølser som ikke er ultraprosseserte, selges bla. På OBS. Anonymkode: 2f734...c60 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå