Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men han er 15 og vet ikke hvordan man kan møte folk gjennom spill? Er ikke det litt rart? Han får begynne å spille WoW. Så er det jo også LoL eller Rocket League som er sosiale spill. og mange andre, så klart. 

Anonymkode: 82da0...f38

Kanskje han vet.....jeg vet bare at han spiller alene alltid. Takk for tips om spill💕

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han «må» faktisk lære Snapchat etc, det er der ungdommen kommuniserer… 

Anonymkode: 65ea4...29c

• Liker 1
Skrevet
GammelKaktus skrev (2 minutter siden):

Er han ikke med noen i det hele tatt, eller spiller med folk han har møtt andre steder?

Her så sitter de mye å prater på nett mens de gamer, kanskje han kan spør noen i klassen som han vet spiller om de vil spille med han. Her så avtaler de ofte slikt når de går hjemover fra skolen. Snapchat er jo der de helst kommuniserer med hverandre på det må han nesten bare bli mer fortrolig med. 

Han går siste året så mest sannsynlig vil han jo treffe nye bekjentskaper neste år på vgs, men jeg tenker jo at kanskje han kunne blitt koblet til noen gjennom skolen nå, det blir jo et langt år om han ikke er med noen i det hele tatt? Kanskje skolen kunne blitt gjort litt obs på dette og prøvd å plassert han "tilfeldig" i gruppe med noen han kan passe med?

Nei, han spiller ikke med noen. Han er med noen på skolen, men ikke på fritiden. Når han spør de om å finne på noe på fritiden, svarer de ikke, ellers så sier de at det ikke passer. At han i tillegg kan se på snapmap at andre henger sammen og er sosiale, gjør nok sitt til at han ikke er så glad i den appen. Veldig lurt tips å koble på skolen mer. Skal ringe kontaktlærer på mandag. Takk💕

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han «må» faktisk lære Snapchat etc, det er der ungdommen kommuniserer… 

Anonymkode: 65ea4...29c

Han kan snapchat, men har dårlige erfaringer. Liker best å møte folk ansikt til ansikt. Vet at det ikke er ideelt i dagens samfunn. Men skal snakke mer med han om å pålogge seg sosiale medier.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut Operasjon Firkløver, og bli med i disc kanalen der? Kanskje han kan finne noen nye gamingvenner. Ungene mine er for små til å game og jeg snublet inn der helt tilfeldig via et wow guild, men det virker som et veldig bra og seriøst opplegg. Google det!

Anonymkode: 09773...c60

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Playstation med headset der han snakker med folk? Det utgjør mye av min sønns sosiale liv. Hjelp han med å komme igang 🙂 Spille på den måten med faren? Gutter i alle aldre liker playstation 🙂

Anonymkode: fe536...b53

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Dame45 skrev (10 timer siden):

Takk for klemmen💕 Den trengte jeg. Prøver å ikke vise hvor mye dette går inn på meg. I kveld har vi f.eks hatt filmkveld. Veldig koslig det, men blir med en klump i brøstet uansett, da han burde sett på film med venner og ikke bare mammaen sin. Sønnen min spiller på PC. Skal prøve å sette meg litt inn i hvordan en kan treffe andre via spill der. Sender en klem tilbake💕 Takk for at du tok deg tid til å svare.

Tusen takk for klemmen, jeg trengte den også❤️Håper sønnen din snart finner et lite nettverk han kan trives i. Plutselig løser det seg😊

Anonymkode: 5e6b5...8ad

Skrevet

Hvordan eller hvorfor ble han ensom? Barn får venner og bekjente gjennom skolen, ble det ingen vennskap med noen?

Jeg synes dette trist å lese og hadde jeg vært deg hadde jeg vurdert å flytte til større sted.  

Skrevet

Rocket leauge og forza horizon spilles mye her 😀

Anonymkode: fe536...b53

Skrevet

Vi har det også ganske likt, men min finner digitale arrangement online via for eksempel Roblox. Hvordan han finner dem, vet jeg ikke. Men slike event er det relativt ofte. “Admin abuse” tror jeg noe av det het. (Er ikke noe galt slik det kanskje kan høres ut som.) 

Anonymkode: 6e810...acf

Skrevet

Tips fra spillende sønn og datter her:

Skrive med andre i gamechaten. I noen spill kan man også snakke. Et fordel å spille multiplayer-spill (altså spille med andre). Typer spill: adventure, moba, survibal, story, shooter, fotball osv. Har man blitt kjent med en, er det fort gjort å bli kjent med andre.

Se på streamere som spiller, join discordserveren til streamere og youtubere - masse folk som som hele tiden spør etter folk å være på lag. Snakk med folk/bli kjent med folk i discordservere til spill man liker. 

Vær snill og positiv i chat. Man kommer lengst med en positiv attitude. Ingen vil henge med de som bråker og sutrer.

Mine to har onlinevenner både fra Norge og ellers i verden. Disse vennskapene har de også dratt ut i virkeligheten og møtt folk live. 

Det kan jo være at gutten din finner flokken sin på vgs. Da er mange ferdige med typiske fritidsaktiviteter og man finner gjerne folk med samme verdier og interesser som en selv. Jeg har selv hatt (og har) bekymringen om ensomme barn, men plutselig løsner det. Om så bare for en liten periode, men det gir mot til å gå løs på det igjen senere. Mine har også hverandre, så det er noe enklere enn når man bare har en (de er tette i alder og er for det meste gode venner).

Anonymkode: a6fe3...d66

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 23.8.2025 den 0.22):

Sjekk ut Operasjon Firkløver, og bli med i disc kanalen der? Kanskje han kan finne noen nye gamingvenner. Ungene mine er for små til å game og jeg snublet inn der helt tilfeldig via et wow guild, men det virker som et veldig bra og seriøst opplegg. Google det!

Anonymkode: 09773...c60

Operasjon Firkløver kan jeg anbefale på det sterkeste. 
De har mye aktiviteter hver uke. Jobber rundt det med nettsikkerhet. Så både barn og foreldre kan føle seg trygge. Et godt sted for barn finne andre barn spille med og bli kjent med. 

Endret av Soulie
  • Hjerte 1
Skrevet

Sender deg en stor klem 💕 Vår er nå over 20, og har fortsatt ingen venner eller omgangskrets. Etter å ha prøvd x antall ganger å si til gamle kompiser (de han var sammen med på barne- og ungdomsskolen) at de må bare ta kontakt/si ifra så de kan game osv, så har han gitt opp... Han er heller ikke typen til å møte opp på ting alene, så da er han bare hjemme. Får utrolig vondt av han, men føler ikke det er noe vi kan gjøre lenger. Vi har prøvd det aller meste opp igjennom ungdomsårene.

Anonymkode: 35e93...ca0

• Hjerte 2
Skrevet

Har en sønn som er noen år yngre enn ts sin sønn. For vår sønn ble spilling redningen i en tøff tid med mobbing, både på skolen og i nærmiljøet.

Vår sønn traff tilfeldig en jevnaldrende på et idrettsarrangement, og de begynte å spille sammen. Dette utviklet seg til at vår sønn også ble kjent med kompisene til sin nye kompis.

Nå har vi flyttet til en annen bydel, sønnen vår har fått et godt og trygt skole- og nærmiljø. Kompisen han tilfeldig traff på er nå en av hans beste venner, når de ikke spiller sammen er på på telefon i lag og inni mellom på besøk hos hverandre. De har aldri gått på samme skole.

Kjenner dessverre ikke til hvor dere kan finne spill-venner, men ville absolutt lest meg opp på dette og hjulpet sønnen min i gang.

Anonymkode: c91c4...31d

Skrevet

Kan det være en ide å flytte til et helt nytt sted? 

Ellers så har jeg en gamingsønn på 13. han treffer folk å spille med hele tiden? Hører han snakker både engelsk og norsk nede på rommet sitt. 

Her går det mye i Valorent og diverse Roblox-spill, hvor man spiller med andre (uten at man må være venner fra før). 

Anonymkode: e789a...e21

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sender deg en stor klem 💕 Vår er nå over 20, og har fortsatt ingen venner eller omgangskrets. Etter å ha prøvd x antall ganger å si til gamle kompiser (de han var sammen med på barne- og ungdomsskolen) at de må bare ta kontakt/si ifra så de kan game osv, så har han gitt opp... Han er heller ikke typen til å møte opp på ting alene, så da er han bare hjemme. Får utrolig vondt av han, men øler ikke det er noe vi kan gjøre lenger. Vi har prøvd det aller meste opp igjennom ungdomsårene.

Anonymkode: 35e93...ca0

Uff, så vondt å høre at han fortsatt er ensom. Kjenner så alt for godt til den følelsen, og det å ikke få gjort noe med det. Takk for klemmen💕 Sender en stor en tilbake💕 Håper sønnen deres snart treffer noen han kan være med.

Skrevet
cafflatte skrev (På 24.8.2025 den 17.29):

Hvordan eller hvorfor ble han ensom? Barn får venner og bekjente gjennom skolen, ble det ingen vennskap med noen?

Jeg synes dette trist å lese og hadde jeg vært deg hadde jeg vurdert å flytte til større sted.  

Nei alle får ikke Serbia det er ekstremt mange ensomme ungdommer 

Anonymkode: 02cb3...d62

Skrevet

Har han alltid vært like ensom? Hvis ikke, når begynte det å bli slik?

Jeg vil tipse om andre grupper og/eller aktiviteter som kanskje eller ikke finnes hos dere og som kanskje eller kanskje ikke er interessante for ham. 

Brettspillgruppe. Det er kjempesosialt og brettspill er så utrolig mye mer enn Ludo, Sjakk og Trivial Persuit.

Ungdomspolitiske partier. 

Natur og Ungdom eller lignende.

Skeiv Ungdom. 

Filmklubb.

Bygdeungdomslag.

Ungdomsteater. Ikke alle står på scenen, det er mye som skjer bak scenen også. 

Anonymkode: 9485f...1ed

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...