Gå til innhold

Dere som har bonusbarn hvor relasjonen er svært krevende.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Om dette hadde vært fellesbarn, hadde du forstått at far måtte bruke tid på ham når han sliter såpass! Et barn som forsøker å begå selvmord, har det ikke bra! Deres fellesbarn har det bra, og nå må far bruke mer tid på eldstemann. Har 2 stebarn selv, hvorav ene hadde problemer en periode. Kunne aldri satt mannen min i skvis når et av barna hadde det vondt! 

Anonymkode: 26768...4e1

Så det hadde vært greit for deg at mannen din sa opp jobben og mistet all inntekt,  flyttet vekk fra deg og ditt barnehage/skole barn og fant seg en leilighet borte i gok uten å ofre deg og fellesbarn en tanke eller om dere mistet hjemmet deres pga hans uansvarlige oppførsel? 

Nå som eldstemann har fått viljen sin og far har forlatt sin kone og barn, har hen tilsynelatende mistet interessen for å tilbringe tid med far.  Jeg er dessverre ikke  overrasket, barnet har lært å bruke sin psykisk uhelse for å få viljen sin og kontrollere omgivelsene og har nå brukt det ultimate kortet for å tvinge frem et valg hos far. «Hvis du ikke gjør som jeg sier, tar jeg livet mitt». Det er så ugreit som det får vært og at far går med på det vil kun forsterke og forverre dette atferdet. Far bør forberede seg på en fremtid hvor uansett hva han gjør, så  blir det aldri nok.  

Anonymkode: 05a43...1a3

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, nå må far være tilstede for barnet sitt som er alvorlig syk. Så må du ta ekstra ansvar for deres felles barn. Sånn er det bare, og jeg er sjokkert over at dette er noe du sutrer over. Og selv om du mener at dere gjorde alt for at barnet skulle finne seg til rette hos dere, er det slett ikke sikkert barnet sitter igjen med samme opplevelse. Snakket far noen gang med barnet om hva som skal til for at hn skulle føle seg hjemme hos dere?

Jeg er selv mamma til et barn som var alvorlig syk i tenårene, der jeg måtte være 100% tilstede, blant annet som «selvmordsvakt». Det var alvorlig selvmordsfare, barnet var alvorlig deprimert og det tok lang tid å bli noen lunde frisk igjen. Det ville du også forstått, om det var snakk om ditt barn.

Anonymkode: c2ba8...da9

Du må lese hele tråden så du forstår situasjonen.

Veldig leit det du har opplevd med ditt eget barn, jeg synes det er utrolig trist med ungdom som sliter psykisk💔

Anonymkode: 3d4e9...a90

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 21.25):

Bup har flere ganger sagt at de mener det vil være bra for barnet om far bor i nærheten.

Virker som de kun forholder seg til situasjonen med barnet og ikke det store bildet.

Anonymkode: 9ceef...2ad

Så du mener bup ikke er bra nok også? Jøss! Kanskje du burde se på egen rolle i dette og høre på fagfolk 

Anonymkode: c9581...05b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 21.34):

Jeg skulle gjerne sett deg i en lignende situasjon hvor du hadde ment det samme!

Far tar en svært stor avgjørelse på egenhånd, som får store konsekvenser praktisk, emosjonelt  og økonomisk for oss andre.

En irrasjonell beslutning som det allerede nå viser seg, mest sannsynlig var forgjeves.

Jeg hadde gjort det samme som far! 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, nå må far være tilstede for barnet sitt som er alvorlig syk. Så må du ta ekstra ansvar for deres felles barn. Sånn er det bare, og jeg er sjokkert over at dette er noe du sutrer over. Og selv om du mener at dere gjorde alt for at barnet skulle finne seg til rette hos dere, er det slett ikke sikkert barnet sitter igjen med samme opplevelse. Snakket far noen gang med barnet om hva som skal til for at hn skulle føle seg hjemme hos dere?

Jeg er selv mamma til et barn som var alvorlig syk i tenårene, der jeg måtte være 100% tilstede, blant annet som «selvmordsvakt». Det var alvorlig selvmordsfare, barnet var alvorlig deprimert og det tok lang tid å bli noen lunde frisk igjen. Det ville du også forstått, om det var snakk om ditt barn.

🙌👏 

AnonymBruker
Skrevet

Om dette hadde vært fellesbarn, hadde du forstått at far måtte bruke tid på ham når han sliter såpass! Et barn som forsøker å begå selvmord, har det ikke bra! Deres fellesbarn har det bra, og nå må far bruke mer tid på eldstemann. Har 2 stebarn selv, hvorav ene hadde problemer en periode. Kunne aldri satt mannen min i skvis når et av barna hadde det vondt! 

Enig! Alle oppegående foreldre hadde prioritert barnet som sliter , de som ikke skjønner dette har ikke hatt barn med de problemene 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis du hadde orket lese tråden hadde du sett at dette suicidale "barnet" nå ikke har tid eller ønsker tid med faren nå som han tilsynelatende er tilgjengelig. Da var det ikke fullt så interessant med far lenger.

Fordi barnet sliter ! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har selv vært psykisk syk og jeg er VELDIG for å fremme psykisk helse, men dette blir noe annet. Ingen ekte psyk person planlegger en dato for sitt selvmord eller bruker selvmord som en brekkstang for å få viljen sin. Jeg fatter dette er et barn som har det vondt, men en SÅNN ting tuller man faktisk ikke med. For å ikke snakke om at ingen vil tro henne den dagen det kanskje er alvor fordi hun har ropt ulv altfor mange ganger! Jeg forstår godt at ts er utmattet og folk her på kg må skjerpe seg. To ting kan være sant på samme tid, barnet er manipulerende OG syk! 

Anonymkode: eb1f8...d10

Eh jo veldig mangle planlegger sitt eget selvmord ! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 21.37):

Mannen har selv valgt å si opp jobben sin og har flere mnd karenstid for at han kan få dagpenger som igjen er litt over halvparten av hans vanlige inntekt.

I tillegg sitter han nå med utgifter til en leilighet utover utgiftene vi har på felles bolig, dette går mildt sagt i minus men han fraskriver seg ansvar.

Du har forhåpentlig sett til å avvikle felles økonomi, så det ikke er dine penger han bruker på dette? 

Anonymkode: a027b...993

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi barnet sliter ! 

Helt åpenbart at dette barnet sliter. Men jeg tror dessverre  ikke det vil slite noe mindre ved å ødelegge egen familie. Det som skjer nå er at far ødelegger for resten av familien sin og han lager og økonomiske problemer som vil bety mye fremover. Dette hjelper nok ikke hans eldste barn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eh jo veldig mangle planlegger sitt eget selvmord ! 

Det er faktisk ikke det samme som å true med selvmord en gitt dato hvis mor/far/kjæreste ikke gjør som man sier. Da snakker vi om psykisk vold. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 21.03):

Situasjonen her en nok mye mer komplisert dessverre.

Jeg hadde aldri flyttet bort fra mine andre barn selv om ett av barna var syke.

Selvmordsforsøket ble gjort for godt over ett år siden og barnet hadde satt en ny dato om far ikke flyttet.

Han har snakket masse med barnet gjennom årene men min opplevelse er at det ikke har vært konstruktivt og han har aktivt underbygd alle negative følelser barnet har hatt.

Han har isolert dem fra tidlig alder og skapt en hjemmesituasjon når barnet var her, om at det var de to mot andre i familien.

Du må gjerne tro at dette handler om at barnet er ett bonusbarn men det er ikke realiteten.

Om dette hadde vært mitt eget barn, hadde jeg langt fra håndtert dette slik som far har.

Det er mange episoder jeg kunne skrevet om, hvor barnet aktivt har satt voksne opp mot hverandre i alvorlige helsesituasjoner, uten at det førte til noen konsekvenser.

Kan ikke skrive inngående om dette da det blir for gjenkjennelig.

Det var begrenset hva jeg kunne gjøre i disse situasjonene utover å snakke med far.

Hadde det vært mitt barn hadde jeg kontaktet alt av instanser med en alvorlig bekymring for barnet mitt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 21.04):

Dette handler om mye mer enn det du skriver.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 21.30):

Jeg hadde tatt kontakt med en advokat og en økonom og sett på hvilke muligheter jeg hadde.

Hvordan du best mulig kan "redde" verdiene dine og hans! når det skal deles på 2. 

Så hadde jeg gått fra vedkommende. Jeg hadde aldri tatt han tilbake. For jeg ville aldri kunne stolt på han igjen.

Men jeg hadde oppført meg redelig og ikke utnyttet situasjonen. 

En ting er å dra dit for å hjelpe barnet sitt, en ganske annen er å gjøre det uten å sikre seg at det er bærekraftig for dere alle sammen. 

Med mindre dere har store verdier eller en stor buffer som gjør at dere kan bære kostnadene over tid?

Han har mistet hodet og er i en forferdelig situasjon. Den frykten er helt jævelig. Så jeg skjønner at han vil stille opp og setter himmel og jord i bevegelse for barnet. Samtidig er du livspartner og mor til hans andre barn, og han har overhode ikke tillitt til deg og dine vurderinger. 

Han har satt liv og helse over økonomien, naturlig nok. Og det burde egentlig vært et stort grønt flagg. Utfordringen er at han ikke vurderer at det kan være noe annet det er snakk om.

Når det er sagt, så kan det hende BUP oppmuntrer han til å flytte, fordi det er til bonusbarnets beste. Fordi de ser mangler hos mor som de håper far kan kompensere for. Og de har først og fremst et ansvar for pasienten sin, selv om det de oppmuntrer til ikke er det beste for hele familien.

Anonymkode: ec875...f8e

Jeg kommer aldri til å ta han tilbake igjen.

Spesielt nå som han ser at dette egentlig ikke handler om han.

Du har nok helt rett ifht bup, de tenker kun på pasientens beste og har ikke vurdert andre alternativer enn at barnet er suicudalt.

Dessverre for jeg føler barnet trenger mye mer hjelp utover dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har selv vært psykisk syk og jeg er VELDIG for å fremme psykisk helse, men dette blir noe annet. Ingen ekte psyk person planlegger en dato for sitt selvmord eller bruker selvmord som en brekkstang for å få viljen sin. Jeg fatter dette er et barn som har det vondt, men en SÅNN ting tuller man faktisk ikke med. For å ikke snakke om at ingen vil tro henne den dagen det kanskje er alvor fordi hun har ropt ulv altfor mange ganger! Jeg forstår godt at ts er utmattet og folk her på kg må skjerpe seg. To ting kan være sant på samme tid, barnet er manipulerende OG syk! 

Du har helt rett her, tenker jeg.

Barnet er syk og manipulerende.

Som jeg har skrevet tidligere i tråden, så forsterker far sider som burde ha vært håndtert på en annen måte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det forstår jeg 💔. Jeg hadde klikket om jeg var deg, syns det virker som du beholder fatningen tross alt.. Sender klemmer. 

Tusen takk ❤️❤️❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Far er jo i en ufattelig skvis her bare for å se den siden. Han har nok en skyldfølelse som har bygget seg opp gjennom barnets liv, og føler garantert at han har ødelagt barnet sitt. Det kan jo og være noe arvelig her, hva vet jeg.

Likevel, jeg mener han håndterer dette feil og stusser på at ikke hjelpeapparatet også sier fra om det som skjer. her virker det som at et barn dirigerer hele familien i kraft av å være syk.

Barnet dirigerer hele familien i kraft av å være syk ja, alt fra dette ultimatumet til penger det blir spurt om.

Mor er svært opptatt av å legge skylden på far i tillegg.

Jeg er helt ærlig så sint på barnet sine vegne, som har to foreldre som er mer opptatt av sitt eget ego enn å faktisk hjelpe barnet ut av denne utrolig usunne og destruktive sirkelen.

Jeg er kjempe glad i bonus barnet mitt og ønsker ingenting enn det beste.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så det hadde vært greit for deg at mannen din sa opp jobben og mistet all inntekt,  flyttet vekk fra deg og ditt barnehage/skole barn og fant seg en leilighet borte i gok uten å ofre deg og fellesbarn en tanke eller om dere mistet hjemmet deres pga hans uansvarlige oppførsel? 

Nå som eldstemann har fått viljen sin og far har forlatt sin kone og barn, har hen tilsynelatende mistet interessen for å tilbringe tid med far.  Jeg er dessverre ikke  overrasket, barnet har lært å bruke sin psykisk uhelse for å få viljen sin og kontrollere omgivelsene og har nå brukt det ultimate kortet for å tvinge frem et valg hos far. «Hvis du ikke gjør som jeg sier, tar jeg livet mitt». Det er så ugreit som det får vært og at far går med på det vil kun forsterke og forverre dette atferdet. Far bør forberede seg på en fremtid hvor uansett hva han gjør, så  blir det aldri nok.  

Dette er dessverre det som har skjedd, som jeg har fryktet lenge.

Barnet har dessverre lært over mange år at det å bruke sin psykiske helse, får barnet til å få viljen sin.

Det blir aldri godt nok.

Nå er far tilstede men blir fullstendig avvist.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så du mener bup ikke er bra nok også? Jøss! Kanskje du burde se på egen rolle i dette og høre på fagfolk 

Jeg mener overhodet ikke at bup ikke er bra nok, men de ser dessverre ikke helhetsbildet og har heller ikke blitt presentert alle de andre problemstillingene.

Barnet har store problemer utover ett selvmordsforsøk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er faktisk ikke det samme som å true med selvmord en gitt dato hvis mor/far/kjæreste ikke gjør som man sier. Da snakker vi om psykisk vold. 

Dette er jo egentlig problemstillingen.

Far blir nærmest terrorisert med daglige tlf samtaler på natten og dagen om datoen som er satt (før han flyttet) og det blir gjerne brukt i samtaler hvor barnet ønsker visse ting.

Mange her må gjerne tenke at jeg tenker som jeg gjør fordi det er snakk om ett bonusbarn men jeg hadde aldri akseptert denne håndteringen ovenfor mitt eget barn og hadde vært svært så bekymret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...