Gå til innhold

Kva ville du spurt politikarane om dersom du fekk mulegheit til å snakka med dei før valet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg kan starte 

Influensarar deler stadig meir av sitt private liv, inkludert bilete og informasjon om borna sine, ofte utan å tenkje over konsekvensar for personvernet deira. Forsking viser at dette kan auke visningar og inntekter. Bør det innførast strengare reglar for kva som kan delast om born på nettet?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bør ikke norsk stortingsvalg utelukkende dreier seg om norske forhold? 

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg vile spurt dem om hvordan de vil gå frem for å bruke offentlige penger mer riktig sånn at de viktige tjenestene for folk flest blir styrket. Jeg savner en tydelig strategi for å omsette stadig økende utgifter til bedre tjenester innen utdanning og helse. For der utgiftene øker år for år ser vi ikke dette igjen i en styrking av det tilbudet som er viktig. 

Jet vil gjerne se et oppgjør med at det offentlige bruker enorme summer på juss og PR ut mot egne innbyggere. Det vil også innebære at rettsvern blir nor svekket, men vil vi virkelig at alle ledere i det offentlige først og fremst må jobbe for å holde egen rygg ren fremfor å gi gode tjenester til brukerne? For eksempel at lærere skal bruke tid på dokumentasjon fremfor planlegging av god undervisning. Det er praksis i dag.

• Nyttig 2
Skrevet

Hva skjedde med at det skulle være vanlige folks tur som Støre lovet for fire år siden? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
oss-to skrev (57 minutter siden):

Eg kan starte 

Influensarar deler stadig meir av sitt private liv, inkludert bilete og informasjon om borna sine, ofte utan å tenkje over konsekvensar for personvernet deira. Forsking viser at dette kan auke visningar og inntekter. Bør det innførast strengare reglar for kva som kan delast om born på nettet?

Eg ville spurt politikarane kvifor dei nektar å gi pressa/offentigheita innsyn om lobby-organisasjonane sine møte med politikarane.

Både:

• lobbyistane sine namn
  • referat frå møtene
  • politikarane sine namn og parti
  • lengde på møtene

Slik det er i dag kjem og går det ei rekkje lobbyistar dørene til storting og regjering, men alle partia stemmer mot at offentligheta får innsyn i noko av dette.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje om de har tenkt til å bygge opp politiet siden det ofte er for få ressurser.

Også om det er en måte å regulere bolig markedet anderledes enn de gjør.

At de lover å aldri svekke menneskerettighetene våre. 

Om de kan fikse det med helsevesnet hvor de ikke liker den nye helseplattformen? Å lytte mer til dem som skal gjennomføre jobben før de bruker ressurser som kunne gått til noe viktig innen samme gruppe, som jeg husker de har lite råd til å ha nok kirurger? På et sykehus? Hva med eldre og andre som ikke får god nok behandling. 

Matpriser og hvorfor konkuranse og innbildt synsing får styre markedet over fornuften og at folk klarer å overleve. Jeg vet, produkter må få være ambisiøse, men alle er ikke verdt prisen, men da regner jeg med de tvinger seg ut av markedet ved å ikke få nok salg. Men noe må vi jo spise, så om alt går opp må vi jo enda ta noen valg.

Sikkert mye mer, men det er det jeg kom på nå.

• Nyttig 1
Skrevet

Hvem er det EGENTLIG som bestemmer i Norge.

• Liker 4
Skrevet

Da ville jeg spurt hva som egentlig er viktigst for dem. Er det å lokke til seg velgere og bli populær, eller er det å styre landet på en ansvarlig, trygg og fremtidsrettet måte?

Ofte har jeg inntrykk av at det er det første, og det ser jaggu ut som det fungerer også når det gjelder å lokke til seg enfoldige og selvsentrerte velgere. Om det gir noen fornuftig styring av landet, det er jeg mer usikker på.

• Liker 1
Skrevet

Høres ut i HI som om dette er en helt hypotetisk situasjon, men nå er det jo valgkamp og partiene har stands på alle større steder, så oppsøk dem og spør i vei :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
BareMay skrev (13 timer siden):

Bør ikke norsk stortingsvalg utelukkende dreier seg om norske forhold? 

Da håper jeg da samtlige partier ville svart at utenrikspolitikk, EU, NATO, tollsatser, internasjonal handel, listen kunne vært en kilometer lang, også er særdeles viktige spørsmål for Norge.

Enda en tulling skrev (8 minutter siden):

Høres ut i HI som om dette er en helt hypotetisk situasjon, men nå er det jo valgkamp og partiene har stands på alle større steder, så oppsøk dem og spør i vei :)

Jeg ville si det samme. Jeg har reist mye rundt i det siste, og hver minste avkrok jeg har besøkt har hatt stands. Jeg har selv spurt dem om skatt, pensjon, sperregrensen, motoriserte kjøretøy på fortau, EU, samferdsel og kommunisme (det var Rødt som kom bort til meg, ikke jeg til dem).

Endret av brainstorm
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Enda en tulling skrev (59 minutter siden):

Dette var ikkje tenkt som ein hypotetisk situasjon.For min del lærer eg lite/ vært lite påverka, av det du evt spør ein politikar om i ein lokal setting.  Ved å lese kva andre ville spurt om får ein tankane i sving . Men klart ein bør nytte seg av mogeligheitane å snakke med folk på stands no i valkampen.

Endret av oss-to
Skrevet

Det er lite vi kan spørre politikere om. Jeg har forsøkt med høflige spørsmål pr email til både politikere og partiene med konkrete referanser men uten et eneste svar.
Sannheten er at du må ha et godt forhold til en journalist for å få ditt spørsmål på trykk. Det er journalistene som styrer  befolkningens spørsmål og hva som skal være lovlig å spørre om.
Om du har en tittel i det offentlige eller litt kjent bedriftsleder har du muligheten. Forøvrig må familien antagelig ha blitt utsatt for drap eller noen agurknyheter. Ingen andre vil få frem sine spørsmål så trådstarter har en hypotetisk tilnærming.

• Nyttig 1
Skrevet

Hvilke politikere da? 

Jeg har jo mulighet til å snakke med de fleste. Det er ikke noe spesielt jeg lurer på som jeg ikke kan google meg til med tanke på hvordan ulike partier stiller seg til ulike temaer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...