Gå til innhold

Mest inngripende dere har opplevd i borettslag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde oppussing av alle badene for noen år siden. Da var vi uten toalett og delvis uten vann i fem uker. I hele den perioden skulle ulike håndverkere ha tilgang til leilighetene, de måtte derfor stå ulåst. Så alt vi var "redd for" fikk vi bare beskjed om å sette på lager eller hos andre. Som om alle har den muligheten. 

Neste runde var bytte av radiatorer. Enda verre, fordi de da måtte ha full tilgang til alle rom. Møbler måtte igjen på lager hvis det ikke var plass til å flytte dem på to meters avstand fra alle radiatorer. Fikk høre at det var rotete og ufremkommelig, etter å ha sjauet møbler mot midten av små rom. Den gangen var jeg hjemme fra jobb, da arbeidet bare pågikk et par dager. De krevet likevel at nøkler skulle utleveres, tilfelle jeg var ute. Som resulterte at jeg ikke hadde nøkler selv, og ikke kunne gå ut. Mine reservenøkler var hos slekt langt unna.

Så var det bytte av vinduer, samme greia. De skulle ha nøkler, og låste seg inn uten å ringe på, ofte i sjutiden på morgenen. Etter alt dette hadde det spredd seg skjeggkre mellom leilighetene. Arbeiderne dekket til gulvene med samme belegg i mange leiligheter. Så da kom det en ny runde da alt av møbler igjen måtte flyttes. 

Nå er det fasadene neste, da skal de heldigvis ikke inn såvidt jeg vet. Men bare å glede seg til måneder innpakket i plast og uten mulighet for å lufte. De tidligere nevnte radiatorene skrur seg på av seg selv når de synes det blir for kjølig, så det er sjelden under 28 grader her inne.

Anonymkode: 9a7d8...d66

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal det pakkes inn i plast? Forstår det hvis det er snakk om asbest plater som skal fjernes som krever strenge krav ved fjerning. Høres ut som gammel borettslag/sameie. Hvis arbeidsfolk skal ha tilgang til leilighet så skal dere ha beskjed om det. Høres ut som dårlig planlegging fra styret sin side. 

Anonymkode: 22be8...278

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her høres det ut som tafatt planlegging fra styres side. Som håndtverker selv så er minimum at vi alltid ringer på, selv om leiligheten skal stå tom. For hender folk endrer plan i siste liten. Jeg hadde aldri gått fra leiligheten min ulåst. Eller godtatt at noen forlot leiligheten min ulåst. Uansett når man holder på med forskjellig arbeid i en leilighet så er man gjerne stasjonert der over flere timer for å jobbe. Alle trenger ikke å gå fra leilighetene sine pip åpne. 

Anonymkode: c47a3...f0f

• Liker 2
Skrevet

Aldri opplevd noe inngripende.

Skal vi ha arbeidsfolk setter vi opp lister over tid og dato folk må være hjemme, må det endres kan hver enhet kontakte firmaet selv.

Noen ganger er det kanskje ting som må bli gjennomført uansett, da sender man ut lister over tid og sted og er man ikke der når de har ringt på 2-3 ganger så låser de seg inn, de skal alltid være to da.

Her så oppbevarer vi ikke systemnøkkel som går til alle leiligheter på huset, det er innelåst hos et eller annet firma så den må hentes om den trengs og da må man skrive under på at man tar den med seg osv,

Er man ikke fornøyd med hvordan ting blir gjort i borettslaget så må man jo melde det inn som en sak på årsmøte og da en diskusjon på det og etablere nye regler for hvordan dere skal gjøre ting.

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo ekstremt da. 

Jeg har ikke noe ekstremt selv, men hørte om ei som skulle stå uten toalett og dusj i en høy etasje, på vinteren, rundt fødsel og i flere uker etter fødsel. De skulle egentlig ta det i sommerhalvåret, men det ble utsatt. Alle i oppgangen måtte ut i felles anledning for å dusje (ikke fellesdusjer, men likevel ikke festlig mens en blør haugevis). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, her er det du som ikke setter grenser. Å gi fra seg nøkkel og la dem komme når det passer dem? Nei, det er din leilighet, ikke deres. 

Anonymkode: ec14e...d17

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi rehabiliterte også bad hos oss, tok fem uker. Men de byttet alle låser mens arbeidet pågikk, og byttet tilbake når de var ferdige. Opplevde hele seansen som svært ryddig. Dere virker å ha et utrolig dårlig styre (dog - de skal ha for å ta tak i det som må gjøres)

Anonymkode: b9ef8...c69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, her er det du som ikke setter grenser. Å gi fra seg nøkkel og la dem komme når det passer dem? Nei, det er din leilighet, ikke deres. 

Akkurat dette har jeg inntrykk av er ganske vanlig. Man får ikke velge selv når omfattende rehabilitering skal gjøres, det hadde ikke latt seg gjennomføre. Da badene ble pusset opp måtte rørene tas i en viss rekkefølge, og vi fikk beskjed om at hvis noen ikke var hjemme og ikke hadde levert nøkkel så ville døren bli brutt opp. Hele arbeidet hadde jo stoppet opp ellers. Det jeg reagerte mest på var at ville ha nøkkel og låse seg inn selv om eierne var hjemme. 

Generelt får vi ofte kort varsel på ting her. Bytte av ringeklokke og callinganlegg, melding med bare få dagers varsel at hvis vi ikke var hjemme måtte vi betale arbeideren for å komme tilbake senere. Samme med tv-boks, og den byttes irriterende ofte her.

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat her tar du feil om det er borettslag. Det er borettslaget som eier leieligheten, du eier bare en andel som gir deg en leierett. 

Anonymkode: 98340...9a6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat her tar du feil om det er borettslag. Det er borettslaget som eier leieligheten, du eier bare en andel som gir deg en leierett. 

Anonymkode: 98340...9a6

Muligens. Jeg snakket om sameie. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat dette har jeg inntrykk av er ganske vanlig. Man får ikke velge selv når omfattende rehabilitering skal gjøres, det hadde ikke latt seg gjennomføre. Da badene ble pusset opp måtte rørene tas i en viss rekkefølge, og vi fikk beskjed om at hvis noen ikke var hjemme og ikke hadde levert nøkkel så ville døren bli brutt opp. Hele arbeidet hadde jo stoppet opp ellers. Det jeg reagerte mest på var at ville ha nøkkel og låse seg inn selv om eierne var hjemme. 

Generelt får vi ofte kort varsel på ting her. Bytte av ringeklokke og callinganlegg, melding med bare få dagers varsel at hvis vi ikke var hjemme måtte vi betale arbeideren for å komme tilbake senere. Samme med tv-boks, og den byttes irriterende ofte her.

Da må de komme når du er hjemme. Ingen får nøklene. 

AnonymBruker
Skrevet

En av grunnene til at jeg hater borettslag, aldri mer. Jeg vil pusse opp når jeg har økonomi og tid, ikke få det tredd nedover øra. Enebolig eller sameie for meg.

Anonymkode: 1189a...373

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

En av grunnene til at jeg hater borettslag, aldri mer. Jeg vil pusse opp når jeg har økonomi og tid, ikke få det tredd nedover øra. Enebolig eller sameie for meg.

Anonymkode: 1189a...373

Når man bor i en blokk betyr eieformen svært lite når det gjelder større vedlikeholdsarbeider.

Anonymkode: b208a...d00

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Foreldrene mine hadde et stort balkongprosjekt - de fikk veldig romslige balkonger. Så stort arbeid.

De flyttet ut noen uker mens arbeidet pågikk. Badet ordnet de selv. 

BRL 1: Ingenting. Velholdt borettslag, ingen pågående prosjekter. Bad måtte man evt ordne selv.

Sameie 1:

installering av vannmålere, vi var hjemme. Møbler måtte flyttes X cm fra gjeldende vegg.

Sanering skjeggkre: 15 min med noe sprøyting av middel oppi lister

Noe støy ifbm vasking av balkonger 

Nåværende BRL:

1 uke på hotell ifbm ny vannforsyning i byen. Et helvetes støyopplegg, men vi fikk som sagt gratis hotell den ene verste uka. Hadde ingenting med boformen å gjøre. 

Bad må vi ordne selv, så da må vi ut i 4-5 uker. Da tar vi nok litt ekstra mens vi først må ut. 

Vinduene er ihht EUregelverk, og balkongene skal ikke endres. 

Noe relativt kortvarig støy ifbm arbeider utendørs som må gjøres (overvannshåndtering, ditt og datt). 

Endret av AprilLudgate
AnonymBruker
Skrevet

Da vi fikk nye balkonger . Holdt på hele sommeren. Måtte bare rømme til en camping. Å mine foreldre lånte meg campingvogn . Umulig å leve i det kaoset og varmen.

Anonymkode: 9764f...ec9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (12 timer siden):

Foreldrene mine hadde et stort balkongprosjekt - de fikk veldig romslige balkonger. Så stort arbeid.

De flyttet ut noen uker mens arbeidet pågikk. Badet ordnet de selv. 

BRL 1: Ingenting. Velholdt borettslag, ingen pågående prosjekter. Bad måtte man evt ordne selv.

Sameie 1:

installering av vannmålere, vi var hjemme. Møbler måtte flyttes X cm fra gjeldende vegg.

Sanering skjeggkre: 15 min med noe sprøyting av middel oppi lister

Noe støy ifbm vasking av balkonger 

Nåværende BRL:

1 uke på hotell ifbm ny vannforsyning i byen. Et helvetes støyopplegg, men vi fikk som sagt gratis hotell den ene verste uka. Hadde ingenting med boformen å gjøre. 

Bad må vi ordne selv, så da må vi ut i 4-5 uker. Da tar vi nok litt ekstra mens vi først må ut. 

Vinduene er ihht EUregelverk, og balkongene skal ikke endres. 

Noe relativt kortvarig støy ifbm arbeider utendørs som må gjøres (overvannshåndtering, ditt og datt). 

Hvem dekket oppholdet på hotellet?

Anonymkode: b9ef8...c69

AnonymBruker
Skrevet

Når de etterisolerer, byttet kledning og alle vinduer + byttet balkongen. Pakket inn i flere måneder. Heldigvis var dette på vinteren og mot våren, så det var ikke krise at vi ikke fikk luftet mer enn akkurat på hakket. Synes veldig synd på den naborekken som fikk det på selve sommeren🥲

Men ikke kult å bli vekket kl. 07.00 hver dag og folk inntil vinduene i alle etasjene hver dag.

Anonymkode: 2b21d...75d

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Et par venninner av meg mistet badene sine da disse måtte rives ifm renovering av røranlegg.

Påkostede bad ble revet og erstattet med simple sykehusbad. Skulle de oppgradert måtte de betalt betydelig merkostnad selv. Så å kjøpe leilighet pga flott bad eller oppgradere badet. Du kan miste det!

Anonymkode: 81063...dd5

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...