Gå til innhold

Trenger hjelp med å velge programfag til vg2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg går studiespes og er veldig usikker på hvilke fag jeg skal ta til vg2. Det eneste jeg vet er at jeg skal ha p matte og derfor skal jeg ikke velge noen realfag.

Fagene det står mellom er:

engelsk 

psykologi

rettslære

samfunnsøkonomi

historie og filosofi

antikkens kultur

entrepenørskap

sosiologi og sosialantropologi

sosialkunnskap

jeg føler egentlig ikke at jeg fikk så  mye info om de forskjellige fagene før jeg måtte søke, så jeg søkte hifi, rettslære og psykologi. Jeg har nå hatt en time i hvert av de fagene og jeg er ganske fornøyd bortsett fra psykologi. Det virker som mye mer arbeid og pugging enn det jeg hadde forventet. Så jeg vurderer å bytte det ut med et annet fag. Kanskje engelsk. Jeg hadde satt stor pris på om noen kunne dele erfaringer og opplevelser fra noen av de nevnte fagene.  Var det som forventet? Var det tungt stoff? Var det hjelpsomt? Hvordan var prøvene?

Jeg kan nevne at jeg er ganske flink på skolen men jeg liker ikke lekser. jeg vet at det varierer fra lærer til lærer når det kommer til hvor mye lesker man får men det er jo noen fag der det krever mer pugging hjemme enn andre. Et av fagene det virker mest fristende å ta akkurat nå er engelsk i tilfelle jeg skal studere i utlandet og fordi det er et av fagene jeg har likt best frem til nå, men jeg vet jo ikke helt hvordan engelsk programfag er sammenlignet med det jeg har hatt tidligere.

Det jeg ønsker meg er at dere deler tanker om de fagene dere har tanker om, også generelt om vgs, alle tips og triks settes enormt stor pris på.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer selvsagt ann på dine interesser. Viss engelsk er et fag du liker så vil sannsynligvis det være et fag du trives med men jeg vet ikke hvordan det er som programfag heller. Du kan jo google lærerplanen i faget og lese den.

Jeg likte rettslære det passet meg.

Anonymkode: f65b7...2d0

AnonymBruker
Skrevet

Engelsk krever enda mer pugging enn psykologi. Det er ikke nok å kunne språket – du må fordype deg i skrivestiler, litterære virkemidler, tekstanalyse og tolkning. Husk at dette er et fordypningsfag, på et høyere nivå enn den engelsken du har hatt tidligere. Det forutsettes at du allerede behersker ordforråd og grammatikk, og hovedfokuset ligger på å utvikle evnen til å skrive lange, gode og gjennomarbeidede tekster.

Hvis du helst vil unngå et fag med mye pugging og analyse, bør du derfor ikke bytte fra psykologi til engelsk.

Anonymkode: 859fd...dca

AnonymBruker
Skrevet

Spesialkunnskap er vel et ganske muntlig, lett og trivelig fag. 

Anonymkode: b003d...d2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine har tatt samfunnsøkonomi og vært fornøyd med det. Opplevd det som et nyttig og greit far

Anonymkode: d070b...728

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart å si at du ikke har fått så mye informasjon. Du går på studieforberedende, da er det naturlig å oppsøke informasjon selv. Det virker som om du er på jakt etter fag som gir minste motstands vei og ikke er ute etter å lære mest mulig. Hva med friluftsliv?

Anonymkode: 0fdb8...a47

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Synes det er rart å si at du ikke har fått så mye informasjon. Du går på studieforberedende, da er det naturlig å oppsøke informasjon selv. Det virker som om du er på jakt etter fag som gir minste motstands vei og ikke er ute etter å lære mest mulig. Hva med friluftsliv?

Anonymkode: 0fdb8...a47

Jeg har hørt at friluftsliv er veldig gøy, men jeg tror det er et valgfag som er mulig å ta på ungdomsskolen, ikke vgs dessverre. Jeg kan bare velge mellom de alternativene som jeg ramset opp. Jeg prøver å oppsøke informasjon selv og det er nettopp derfor jeg spør her på kvinneguiden. Jeg har mange avsluttende fag i år som det gjelder å gjøre det bra i, derfor vil jeg gjerne velge et fag som krever minst mulig pugging, slik at jeg også skal få tid til å fokusere på de andre 6 fagene.

Skrevet

Entreprenørskap er gøy, og vil alltid være relevant. Man regner med at det ikke vil komme noen nye jobber i fremtiden, og at de som ønsker å jobbe med noe utradisjonellt på designe sine egne arbeidsplasser og starte noe selv. Da vil entreprenørskap være veldig relevant. 

Skrevet

Du må nok også sjekke timeplanen. Ikke sikkert alle fagene passer inn med å bytte med psykologi. Det må være et fag som enten går helt parallellt, eller at du bytter på fritimer. Aner ikke hvordan din skole er organisert, og det er en mulighet at det ikke har noe å si, men jeg hadde sjekket ut det også. Det kan også være fulle klasser i noen av dem. 

Jeg har psykologi på videregående selv, men da var det et valgfag på noen få timer, og ikke breddefag. Mener jeg har sett at det er veldig annerledes nå. Jeg likte faget da, og har fått bruk for det siden. 

Alt med samfunn passer godt sammen med rettslære og historie, så du har tre ekstra fag der. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

jeg jobber selv som lærer og underviser i noen av fagene du nevner. Det viktigste er å finne noe du interesserer deg for. Da går som regel faget enklere. 

når det gjelder psykologi, så kan jeg si at det nok er ganske intenst i starten, før det blir bedre. I starten er det mye ny teori som bare må læres. Hva er det som gjør at du ikke liker faget? 

D er noen ting du må tenke på. Som noen skriver, må du sjekke timeplanen. Det kan hende at ikke alle fag kan velges grunnet den. En annen ting er å tenke over hvilke former for eksamen det er i fagene. I fag som kun har muntlig eksamen, vil det nok være litt roligere enn et fag der man kan komme opp i skriftlig eksamen også. Her kreves det en del av deg når det gjelder å skrive fagtekst. F.eks. vil nok sosiologi være noe enklere enn sosialkunnskap, men det kommer også helt an på hva du interesserer deg for. 

Anonymkode: bd031...99c

AnonymBruker
Skrevet

Velg etter først interesser så faglig styrke og så nyttighet for videre studier.

Anonymkode: 002de...fb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange av disse er lesefag som krever at du bruker tid hjemme på å lese. 

Engelsk er nok det letteste hvis du allerede er god i norsk. Analysere tekster, drøfte for og mot og skrive ulike sjangre. 

Anonymkode: 8685c...0dd

Skrevet
anonymkvinnepåjakt skrev (23 timer siden):

Hei, jeg går studiespes og er veldig usikker på hvilke fag jeg skal ta til vg2. Det eneste jeg vet er at jeg skal ha p matte og derfor skal jeg ikke velge noen realfag.

Fagene det står mellom er:

engelsk 

psykologi

rettslære

samfunnsøkonomi

historie og filosofi

antikkens kultur

entrepenørskap

sosiologi og sosialantropologi

sosialkunnskap

jeg føler egentlig ikke at jeg fikk så  mye info om de forskjellige fagene før jeg måtte søke, så jeg søkte hifi, rettslære og psykologi. Jeg har nå hatt en time i hvert av de fagene og jeg er ganske fornøyd bortsett fra psykologi. Det virker som mye mer arbeid og pugging enn det jeg hadde forventet. Så jeg vurderer å bytte det ut med et annet fag. Kanskje engelsk. Jeg hadde satt stor pris på om noen kunne dele erfaringer og opplevelser fra noen av de nevnte fagene.  Var det som forventet? Var det tungt stoff? Var det hjelpsomt? Hvordan var prøvene?

Jeg kan nevne at jeg er ganske flink på skolen men jeg liker ikke lekser. jeg vet at det varierer fra lærer til lærer når det kommer til hvor mye lesker man får men det er jo noen fag der det krever mer pugging hjemme enn andre. Et av fagene det virker mest fristende å ta akkurat nå er engelsk i tilfelle jeg skal studere i utlandet og fordi det er et av fagene jeg har likt best frem til nå, men jeg vet jo ikke helt hvordan engelsk programfag er sammenlignet med det jeg har hatt tidligere.

Det jeg ønsker meg er at dere deler tanker om de fagene dere har tanker om, også generelt om vgs, alle tips og triks settes enormt stor pris på.

Nettopp ferdig med vg3 nå i vår, og mine programfag var:

vg2:

entreprenørskap (enkelt, men angrer på at jeg ikke valgte psykologi 1, for psykologi 1 r lett 6)

sosiologi og sosialantropologi (ufattelig lett, lite pensum, alt handler om sosial mobilitet, sosiale avvik osv, masse teorier som er likt i psykologi)

rettslære 1 (latterlig lett hvis du bare følger med og lærer deg juridisk metode)

vg3:

psykologi 2 (de rådet å ikke velge dette pga man burde egt hatt psykologi 1 for å forstå the basics som FERD osv, men endte opp med 6 og syntes det var ok innsats)

sosialkunnskap (likt som sosiologi, men mer fokus på b.la. velferdsstaten osv. (easyy)

rettslære 2 (desidert mitt vanskeligste dette året, men fikk fint)

Mine karakterer for disse programfahgene for litt indikasjon ..

(6) sosiologi og sosialantropologi

(6) rettslære 1

(5) entreprenørskap

(6) psykologi 2 (eksamen 6)

(6) sosialkunnskap (eksamen 6)

(6) rettslære 2

Engelsk fordypning er også dritlett, men velg det heller i vg3 hvis du ikke liker f.eks psykologi 1 (du trenger kun fordypning i 2 stykk)

Ikke velg samfunnsøkonomi (alle disse tingene jeg skriver ang fagene er basert på mine og mine venninners + medelevers meninger, totalt sett var nesten alle enig om dette)

Syntes selv de var altfor ass med å informere oss om programfagene, men heldigvis hadde jeg flere venninner som gikk både ett og to trinn over meg, så fikk et godt innblikk i hva de tenkte, og satt tilslutt igjen med samme oppfatning som dem hehe

Lykke til !! ❤️ 

Hilsen nå juss student på Uib ❤️ (btw vgs var hell, ville droppe ut sånn minst 1 gang i mnd, men visste at mamma og de hadde klikket da lmao, dette fikser du !!!

Forresten så er det mulig å sende mld til de ulike faglærere for mer dybde info angående fagene. Vi kunne hvertfall det, men kommer sikkert an på hvor mye lærerne dine gidder å prioritere elevene. Gikk selv på Bergen Private Gymnas, og der er det ganske ok lærere som vil at elvene skal gjøre det greit (selv om noen var usmakelig ofc men det er en annen sak jeg døør)

Igjen, lykke til, regner med du r 08, dere var et fint rullekull i år!

• Hjerte 1
Skrevet

si hvis du lurer på noe annet, gadd bare skumlese alt du skrev 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei 

jeg jobber selv som lærer og underviser i noen av fagene du nevner. Det viktigste er å finne noe du interesserer deg for. Da går som regel faget enklere. 

når det gjelder psykologi, så kan jeg si at det nok er ganske intenst i starten, før det blir bedre. I starten er det mye ny teori som bare må læres. Hva er det som gjør at du ikke liker faget? 

D er noen ting du må tenke på. Som noen skriver, må du sjekke timeplanen. Det kan hende at ikke alle fag kan velges grunnet den. En annen ting er å tenke over hvilke former for eksamen det er i fagene. I fag som kun har muntlig eksamen, vil det nok være litt roligere enn et fag der man kan komme opp i skriftlig eksamen også. Her kreves det en del av deg når det gjelder å skrive fagtekst. F.eks. vil nok sosiologi være noe enklere enn sosialkunnskap, men det kommer også helt an på hva du interesserer deg for. 

Anonymkode: bd031...99c

hvis hun bare velger psykologi 1 først så r jo d chill, psykologi 2 r verre. men likevel diggede pga d ikke r muntlig, fagsamtaler er dønn grusomt for de som ikke liker det *meg. stopp med det. hvis de liker best skriftlig i psykologi 1 la de heller gjøre det plz. sverg 3 stykk droppet ut av klassen pga de fakkings fagsamtalene. og når dere setter oss i grupper også fyf. pain asf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...