AnonymBruker Skrevet 22. august #1 Skrevet 22. august Vi har en 11 måneder gammel australsk gjeterhund som blir veldig stresset i situasjoner med mye aktivitet, lyder eller nye steder. Hun reagerer med å prøve å løpe febrilsk rundt, biter i pinner eller gress (ser ut som en måte å håndtere stresset på), og drar voldsomt i båndet mens hun piper. Vi trener ro ofte – blant annet med godbitsøk, sladretrening utenfor butikker og ved å bare sitte stille på tur. Dette syns jeg hun er flink på. Men jeg synes det er vanskelig å balansere å gå fint i båndet og det å roe ned stresset hennes. Hvis jeg stopper eller sier “på plass” hopper hun på plass ved siden av meg, men går like fort frem igjen. Med godbiter går hun fint ved siden av meg, men det jeg ønsker er jo at hun skal kunne gå med slakt bånd med et lavt stressnivå, men fremdeles gå rundt å kunne snuse. Hvordan kan jeg trene henne på dette? Vi tar henne også med steder hvor det ikke er folk med langline og lar henne snuse fritt, men vi bor ganske sentralt i en by - og er derfor avhengig av at det også fungerer å gå rundt i området. Har noen tips til hvordan vi kan jobbe videre med dette? Anonymkode: f8176...df7
Tabris Skrevet 22. august #2 Skrevet 22. august Kommandoer hjelper lite på stressnivå. Hvis du ønsker at hun skal kunne gå rolig i bånd så må du trene spesifikt på det. Dvs mange, lange godbitsøk på tur, samt gjerne en del kontakttrening (frivillig, uten kommando) før tur. Aussie er også en rase med mye energi så det er viktig at hun parallelt med dette får utløp for både fysisk og mental stimuli slik at hun har sjanse til å være rolig på tur. En understimulert hund kan man ikke forvente skal være avslappet. 1 1
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 23. august #3 Skrevet 23. august Hunden blir overveldet (overstimulert) i disse situasjonene. Den er i tillegg i puberteten, så har et hormonelt stress i bunnen. Jeg ville unngått mest mulig slike situasjoner i en periode, og heller gått tur i roligere omgivelser, gjort nedstressende aktiviteter. Triksetrening feks. Pass på at hun får nok søvn. Trene på slakt bånd kan man gjøre når stressnivået tillater. Det er en fin linje mellom over og underaktivisering spesielt i unghundperioden, det er lett å tenke at en hund med mye energi trenger mer aktivisering, men kanskje den egentlig trenger mindre, eller en annen type aktivisering. Og nok, god søvn. 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #4 Skrevet 23. august VisningsnavnPÅKREVD skrev (2 timer siden): Hunden blir overveldet (overstimulert) i disse situasjonene. Den er i tillegg i puberteten, så har et hormonelt stress i bunnen. Jeg ville unngått mest mulig slike situasjoner i en periode, og heller gått tur i roligere omgivelser, gjort nedstressende aktiviteter. Triksetrening feks. Pass på at hun får nok søvn. Trene på slakt bånd kan man gjøre når stressnivået tillater. Det er en fin linje mellom over og underaktivisering spesielt i unghundperioden, det er lett å tenke at en hund med mye energi trenger mer aktivisering, men kanskje den egentlig trenger mindre, eller en annen type aktivisering. Og nok, god søvn. Så du tenker at vi bør unngå - ikke fortsette å trene ro på plassene hun blir overstimulert av? Hun ble overstimulert av togstasjonen rett ved oss da hun var mindre, men vi øvde i timesvis på å bare sitte å se på i starten, og gikk sakte men sikkert nærmere - og nå kan hun fint gå gjennom togstasjonen (ikke helt avslappet, men nok til å klare det fint og en enorm forbedring fra hvordan det var). Derfor har min tilnærming til stresset hennes vært å trene ro i situasjonene eller stedene hun reagerer på. Nå har hun jo som du sier midt i puberteten, så mulig vi bør tenke annerledes nå. Dette med søvn er også vanskelig, hun liker helst å holde seg i nærheten av oss (som aussier flest), og vil helst sove der vi er - og da våkner hun lett av lyder og bevegelse. Hun er burtrent, og kan fint være alene hjemme noen timer, men om vi er hjemme og vi ber henne gå i buret ligger hun bare å venter på å få komme tilbake. Anonymkode: f8176...df7
AnonymBruker Skrevet 23. august #5 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 20.21): Vi har en 11 måneder gammel australsk gjeterhund som blir veldig stresset i situasjoner med mye aktivitet, lyder eller nye steder. Hun reagerer med å prøve å løpe febrilsk rundt, biter i pinner eller gress (ser ut som en måte å håndtere stresset på), og drar voldsomt i båndet mens hun piper. Vi trener ro ofte – blant annet med godbitsøk, sladretrening utenfor butikker og ved å bare sitte stille på tur. Dette syns jeg hun er flink på. Men jeg synes det er vanskelig å balansere å gå fint i båndet og det å roe ned stresset hennes. Hvis jeg stopper eller sier “på plass” hopper hun på plass ved siden av meg, men går like fort frem igjen. Med godbiter går hun fint ved siden av meg, men det jeg ønsker er jo at hun skal kunne gå med slakt bånd med et lavt stressnivå, men fremdeles gå rundt å kunne snuse. Hvordan kan jeg trene henne på dette? Vi tar henne også med steder hvor det ikke er folk med langline og lar henne snuse fritt, men vi bor ganske sentralt i en by - og er derfor avhengig av at det også fungerer å gå rundt i området. Har noen tips til hvordan vi kan jobbe videre med dette? Anonymkode: f8176...df7 Hvis du ikke har/hadde noe plan for denne rasen annet enn at du synes den er søt så får du et problem. Denne trenger særskilt aktivitet, og av rett type. Denne blir både lett understimulert og potensielt utagerende. Provoserer meg alle disse som kjøper denne rasen for tiden. Mulig det er kult fordi Maren i NRK har en, ser kjempe imponerende ut. Og forøvrig ingen plan. Anonymkode: 6325d...978 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #6 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis du ikke har/hadde noe plan for denne rasen annet enn at du synes den er søt så får du et problem. Denne trenger særskilt aktivitet, og av rett type. Denne blir både lett understimulert og potensielt utagerende. Provoserer meg alle disse som kjøper denne rasen for tiden. Mulig det er kult fordi Maren i NRK har en, ser kjempe imponerende ut. Og forøvrig ingen plan. Anonymkode: 6325d... Vi er et aktivt par - som bruker mye tid i skog og mark, på ski og sykkeltur og trengte en hund som har kapasitet til å være med på dette. Vi ønsket også en lærevillig hund som kan brukes til agility og lydighetstrening. Før hun kan brukes til dette - så er hun først og fremst nødt til å bli eldre, men vi er også nødt til å få stressnivået hennes under kontroll. Så om du har noen tips her, så gjerne kom med det! Syns forøvrig man skal gi folk tvilen til gode, og ikke anta at andre ikke har en plan uten å vite - det er dumt å la seg provosere av. Men det sagt, er jeg helt enig i at man ikke skal kjøpe en hund uten å ta i betrakning hva den krever. Anonymkode: f8176...df7 2
AnonymBruker Skrevet 24. august #7 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi er et aktivt par - som bruker mye tid i skog og mark, på ski og sykkeltur og trengte en hund som har kapasitet til å være med på dette. Vi ønsket også en lærevillig hund som kan brukes til agility og lydighetstrening. Før hun kan brukes til dette - så er hun først og fremst nødt til å bli eldre, men vi er også nødt til å få stressnivået hennes under kontroll. Så om du har noen tips her, så gjerne kom med det! Syns forøvrig man skal gi folk tvilen til gode, og ikke anta at andre ikke har en plan uten å vite - det er dumt å la seg provosere av. Men det sagt, er jeg helt enig i at man ikke skal kjøpe en hund uten å ta i betrakning hva den krever. Anonymkode: f8176...df7 Da er ikke du en av dem. Da har du derimot utfordringen mellom aktivitet og ro. Som du selv sier, hunden er ikke så gammel enda. Man kan trene/etablere ro innendørs. Klappe/ta rolig på den mens den sover uten at det skal stresse den opp, kanskje bare letter litt på øyelokkene. Jeg har gjort det med alle mine hunder. På en måte er det en bitteliten trening på ro med en form for distraksjon. Er hunden gira innendørs er det et must å ikke la seg prege, i alle fall ikke bli med på hundens premisser. Når det er greit er det du som inviterer. Du er altså en Av/På bryter, det må være målet. Da har du også en av/på bryter på hunden. En annen ting for å få ned aktivitets nivået på hunden er å gå rolig/meget rolig rundt i rommene. Gjerne som en 100 åring. Snakker du til/med hunden, forsøk å gjøre det så laidback som overhode mulig. Lav stemme og lavt volum. Litt som syvende far i huset. Hvis det er slik at den ikke lar seg påvirke av noe av disse grepene ville jeg måttet gå til noen profesjonelle. Jeg har hatt tre aktive hunder og slike bevisste og konsekvente handlinger har alltid vært trikset. Det har vært tilstrekkelig. At jeg er fordomsfull overfor hundeeiere med feil valg av rase er at jeg ser det alt for ofte. Godt du ikke er en av dem. Anonymkode: 6325d...978
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 27. august #8 Skrevet 27. august (endret) AnonymBruker skrev (På 23.8.2025 den 9.39): Så du tenker at vi bør unngå - ikke fortsette å trene ro på plassene hun blir overstimulert av? Hun ble overstimulert av togstasjonen rett ved oss da hun var mindre, men vi øvde i timesvis på å bare sitte å se på i starten, og gikk sakte men sikkert nærmere - og nå kan hun fint gå gjennom togstasjonen (ikke helt avslappet, men nok til å klare det fint og en enorm forbedring fra hvordan det var). Derfor har min tilnærming til stresset hennes vært å trene ro i situasjonene eller stedene hun reagerer på. Nå har hun jo som du sier midt i puberteten, så mulig vi bør tenke annerledes nå. Dette med søvn er også vanskelig, hun liker helst å holde seg i nærheten av oss (som aussier flest), og vil helst sove der vi er - og da våkner hun lett av lyder og bevegelse. Hun er burtrent, og kan fint være alene hjemme noen timer, men om vi er hjemme og vi ber henne gå i buret ligger hun bare å venter på å få komme tilbake. Anonymkode: f8176...df7 Det er akkurat dét jeg mener er lurt, unngå stressende steder og situasjoner så langt det lar seg gjøre i en god periode. Å trene på ro fordrer at hunden allerede har et lavt stressnivå i det gitte miljøet, hunden kan med andre ord ikke trene på å være rolig før den faktisk er rolig.. Å kreve at hunden skal sitte/ligge/oppholde seg i ro i et miljø der den viser stresssignaler er ikke ro-trening, men kan heller risikere å "floode" hunden- dvs den blir så overveldet at den blir passiv. Selv om hunden da kan se tilsynelatende rolig ut, er stressnivået minst like høyt på innsiden. Dette er meget uheldig. Så, stressreduserende aktivisering og fortsatt miljøtrening under terskel, fokuser på god relasjonsbygging- ha det gøy og fint sammen. Det er nok av tid til det andre når hunden er klar. Endret 27. august av VisningsnavnPÅKREVD skriveleif
AnonymBruker Skrevet 27. august #9 Skrevet 27. august VisningsnavnPÅKREVD skrev (18 minutter siden): Det er akkurat det jeg mener er lurt, unngå stressende steder og situasjoner så langt der lar seg gjøre i en god periode. Å trene på ro fordrer at hunden allerede har et lavt stressnivå i det gitte miljøet, hunden kan med andre ord ikke trene på å være rolig før den faktisk er rolig.. Å kreve at hunden skal sitte/ligge/oppholde seg i ro i et miljø der den viser stresssignaler er ikke ro-trening, men kan heller risikere å "floode" hunden- dvs den blir så overveldet at den blir passiv. Selv om hunden da kan se tilsynelatende rolig ut, er stressnivpet minst like høyt på innsiden. Dette er meget uheldig. Så, stressreduserende aktjvisering og fortsatt miljøtrening under terskel, fokuser på god relasjonsbygging- ha det gøy og fint sammen. Det er kok av tid til det andre når hunden er klar. Dette burde vært slått opp på en plakat i konkurranseområder🙌🏼 Det er så mange stressa hunder som skal ligge i bur langs med ringen og ha rotrening og så ligger de bare å stirrer og jakter på andre hunder med blikket , 100% på jobb - mens eier er fornøyd fordi hunden er sååååå rolig😬 Anonymkode: 3c4ec...40e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå