AnonymBruker Skrevet 22. august #1 Skrevet 22. august Er alenemor til 3. Vi bor greit nok på 68kvm. Leiligheten ble cashet ut da mannen min døde og etterlot seg en grei sum. Jeg er i et lavtlønnsyrke som neppe kommer til å føre til noen store endringer i inntekt. Pr dags dato klarer vi oss greit, men det er jo trangt med 4 på 68kvm. Etterhvert som barna blir større vil det bli større behov for plass til alles venner. Er i stuss på om det er viktigst å ha grei økonomi i hverdagen eller litt dårligere råd men større plass. Hva ville dere andre prioritert? Anonymkode: 0e187...678 4
AnonymBruker Skrevet 22. august #2 Skrevet 22. august Heller ha det godt å bo litt trangere. Synes det er trist med de som bor seg «ihjel». Anonymkode: 6a93d...b05 15 7
Carrot Skrevet 22. august #3 Skrevet 22. august definitivt bo mindre og ha det greit. ❤️ kvalitet er alltid bedre enn kvantitet.. 5
AnonymBruker Skrevet 22. august #4 Skrevet 22. august God råd i liten leilighet. Mitt inntrykk er at veldig mange nordmenn bruker alt for mye penger på bolig. Kona og jeg bruker omtrent 20% av vår inntekt på boligen vår. Anonymkode: 18d92...618 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #5 Skrevet 22. august Mindre plass med større økonomisk frihet. Jeg tror du kommer til å angre hvis du kjøper dyrere altså. Vi lurte på det samme da vi skulle ut av leiligheten. For oss var det ferdig rekkehus eller enebolig som måtte pusses opp. Vi valgte det siste, og fy som jeg angrer.🙈 Anonymkode: 44f0f...92a 2 2
Daisy-love Skrevet 22. august #6 Skrevet 22. august Du må også ha råd til dyrere klær, fritidsaktiviteter og utstyr. Ting blir bare dyrere og dyrere, så heller bo billigere, og ha råd til å delta på ting med vennene. 7 2
anonymLala Skrevet 22. august #7 Skrevet 22. august (endret) Da deler barna rom? Hvor gamle er de? Jeg ville prioritert litt større om du har råd, så de får vært sitt sted å kunne trekke seg tilbake. Vokste opp på rom med to søsken selv, og flyttet ut så snart jeh ble 16 av samme grunn. Det gikk ganske mye ut over skole grunnet jeg måtte jobbe for å få ting til å gå rundt. Som barn går det greit å dele, men tenåringer trenger å kunne ha et sted privat, med mindre de kommer veldig godt overens. Venner trenger du neppe tenke over. De kan finne på ting hos noen med større plass, eller ute. Endret 22. august av anonymLala 5 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #8 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er alenemor til 3. Vi bor greit nok på 68kvm. Leiligheten ble cashet ut da mannen min døde og etterlot seg en grei sum. Jeg er i et lavtlønnsyrke som neppe kommer til å føre til noen store endringer i inntekt. Pr dags dato klarer vi oss greit, men det er jo trangt med 4 på 68kvm. Etterhvert som barna blir større vil det bli større behov for plass til alles venner. Er i stuss på om det er viktigst å ha grei økonomi i hverdagen eller litt dårligere råd men større plass. Hva ville dere andre prioritert? Anonymkode: 0e187...678 Jeg har per dags dato dårlig råd i stor bolig, men ordnet meg ekstra inntekt slik at det er bedre allerede om 2 mnd. Er selv alene med 3. Vi har god plass inne og ute, kuttet ned på flere utgifter fra nyttår til nå, det snur snart. Det barna ser er at de har hvert sitt rom, de har et sted å løpe ut døra for å leke. De ser at huset vårt er fint og at alle får plass. De bryr seg ikke om at tøyet vi kjøper er brukt, at ferien i år var i campingvogn eller lignende. Vi har mat på bordet hver dag, god og hjemmelaget mat. Anonymkode: e0db3...2be 1 1
Rødstrupa Skrevet 22. august #9 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er alenemor til 3. Vi bor greit nok på 68kvm. Leiligheten ble cashet ut da mannen min døde og etterlot seg en grei sum. Jeg er i et lavtlønnsyrke som neppe kommer til å føre til noen store endringer i inntekt. Pr dags dato klarer vi oss greit, men det er jo trangt med 4 på 68kvm. Etterhvert som barna blir større vil det bli større behov for plass til alles venner. Er i stuss på om det er viktigst å ha grei økonomi i hverdagen eller litt dårligere råd men større plass. Hva ville dere andre prioritert? Anonymkode: 0e187...678 Ville blitt boende der dere er nå. Fint å ha grei økonomi med alt det innebærer. Ungene flytter jo ut etter hvert…. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #10 Skrevet 22. august Daisy-love skrev (11 minutter siden): Du må også ha råd til dyrere klær, fritidsaktiviteter og utstyr. Ting blir bare dyrere og dyrere, så heller bo billigere, og ha råd til å delta på ting med vennene. Må ha råd til dyrere klær? Når ting kan kjøpes brukt? Utstyr kan kjøpes brukt, på gjenbruken fikk barna mine hver sin sykkel og de ser nesten ikke brukt ut. Anonymkode: e0db3...2be
AnonymBruker Skrevet 22. august #11 Skrevet 22. august Gjeldfri er jo en luksus de fleste ikke får oppleve, så jeg ville gått for det. Mye mer trygghet og frihet. Anonymkode: 519a6...cda 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #12 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Er alenemor til 3. Vi bor greit nok på 68kvm. Ville absolutt funnet noe litt større. 68 kvm for 4 mennesker er svært lite. Jeg har bodd på 65 kvm med 1 ungdom og opplevde det som intenst, lite og nærmest kvelende. Med 3 barn? Og venner på besøk? Nei. Det hadde vært lite livskvalitet verken for meg eller ungene. Anonymkode: 9d55c...802 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #13 Skrevet 22. august Ikke helt likt selvsagt. Men vi kjøpte et lite hus. Kunne lånt til mye større dyrere hus. Velger å bo lite. Har veldig gid økonomi og det er så deilig. Billigere å vedlikeholde, mindre tidkrevende å vaske og holde i orden. Angrer ikke et sekund. Anonymkode: d99d0...d7c 2
Daisy-love Skrevet 22. august #14 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må ha råd til dyrere klær? Når ting kan kjøpes brukt? Utstyr kan kjøpes brukt, på gjenbruken fikk barna mine hver sin sykkel og de ser nesten ikke brukt ut. Anonymkode: e0db3...2be Min personlige erfaring er at det er dyrere å kjøpe klær til en 12åring, også som brukt, enn å kjøpe en pakke med klær til en baby. Supert med gjenbruk, men ting koster uansett. Barna vokser. Jeg er ikke der at en skal ha det dyreste av det dyreste eller det nyeste, men så trenger en uniform til fotballen, og drakt til forestillingen i balletten, og det er spesifikt hva en skal ha, og da koster det. Jeg ville heller bodd billig og kunne lett betale det, enn å bo større, men kanskje måtte si nei til aktiviteter som har en større egenandel. Alt kan faktisk ikke kjøpes brukt, selv om mye kan. 4
AnonymBruker Skrevet 22. august #15 Skrevet 22. august Jeg har leilighet på 120 kvadrat, alene med 2 barn. Ville ikke hatt mindre plass, 68 kvadrat er ikke store plassen med 3 barn. Men økonomi er jo viktig, at du har så dere får det bra i hverdagen uansett hva du velger å gjøre Anonymkode: 281b9...217
AnonymBruker Skrevet 22. august #16 Skrevet 22. august Til dere som sier kjøp noe større - det hadde selvfølgelig TS gjort dersom hun hadde hatt råd. Men det har hun åpenbart ikke. Jeg ville 100 % valgt romslig månedsøkonomi heller enn å bo meg ihjel. Anonymkode: 335d1...725 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #17 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Til dere som sier kjøp noe større - det hadde selvfølgelig TS gjort dersom hun hadde hatt råd. Men det har hun åpenbart ikke. Jeg ville 100 % valgt romslig månedsøkonomi heller enn å bo meg ihjel. Anonymkode: 335d1...725 Jeg har god råd pr idag fordi leiligheten er nedbetalt. Med ekstra lån blir det kjapt 5000-10000kr mer i boutgifter. Pr dags dato betaler jeg bare fellesutgifter. Sitter med 32000kr til mat, sparing, klær og div. Men barna er bare 3, 5 og 9 så fortsatt relativt rimelige i drift. Hva skjer hvis jeg sitter igjen med 20-25 000kr etter boutgifter når barna blir større? Det er det som holder meg igjen fra å bare hoppe ut i det. Anonymkode: 0e187...678 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #18 Skrevet 22. august Bo mindre, og spar/invester! Anonymkode: 9f49c...4c1 1 2
tirben Skrevet 22. august #19 Skrevet 22. august (endret) Når barna blir større, vil de ønske mer privatliv, og da vil 68 kvm bli for lite. Jeg ville på sikt prøvd å finne noe større. Endret 22. august av tirben 2 1
anonymLala Skrevet 22. august #20 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Til dere som sier kjøp noe større - det hadde selvfølgelig TS gjort dersom hun hadde hatt råd. Men det har hun åpenbart ikke. Jeg ville 100 % valgt romslig månedsøkonomi heller enn å bo meg ihjel. Anonymkode: 335d1...725 Tenker ts spør av en grunn, og vil veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. Hadde der vært uaktuelt ville hun neppe laget en tråd. Jeg svarer som en som vokste opp i akkurat lignende forhold på 80/90-tallet, to soverom med to voksne og tre barn. Både jeg og nest eldste flyttet ut tidlig. Det var ikke pga ar vi ikke hadde plass til venner, men at privatlivet var lik null. Ts sine bekymringer om plass til venner tror jeg ikke hun trenger å tenke på, men avhengig av hvor gamle barna er og hvordan de fordeler seg i tilgjengelige rom kan det være verdt det å finne noe hakket større. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå