AnonymBruker Skrevet 22. august #1 Skrevet 22. august Som både dyrket poteter/grønnsaker og som har husdyr? Anonymkode: 0944d...e91
AnonymBruker Skrevet 22. august #2 Skrevet 22. august Det er ingenting ting å bruke penger på. Beredskapen er politisk motivert manipulasjon for å Holde deg i et konkret "spor". Anonymkode: 43f97...2b3
AnonymBruker Skrevet 22. august #3 Skrevet 22. august Har du en avtale med denne bonden i tilfelle krise? Eller tar du bare for gitt at han vil gi deg ressurser? Anonymkode: 733ac...f52 2 14
Carrot Skrevet 22. august #4 Skrevet 22. august Skal du få lov å slakte hans budskap og spise dennes poteter da tenker du eller? Du trenger ikke annen mat, vann osv? Spesielt.. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #5 Skrevet 22. august Han har jo som yrke å produsere og selge mat, og det vil han jo selvfølgelig gjøre i krisetid også. At slektninger får anledning til å få førstehåndskjøp av varer er vel ikke så merkelig? Driver med sau, og en naturlig del av driften er jo å slakte lam, så ikke snakk om å slakte en hel besetning. Ledig areal brukes til grønsaker. Anonymkode: 0944d...e91
Gjest jegerrinne Skrevet 22. august #6 Skrevet 22. august Prat med personen Vi har avtalt med nabo som er bonde om ved krise får vi melk, egg. Vi driver alt samarbeid im potet og gulrøtter, og gris som vi slakter . Han får elgkjøtt fra oss hver høst. Vann har både vi og han i egene brønner , ved driver vi begge med, Har og svær diesel tank både hos oss og ham. Gass har vi og en del av Har både komfyr som går på gass, komfyr som fungerer med ved som en da kan både få varme og lage mat på Så vi har er rimlig sikret.
AnonymBruker Skrevet 22. august #7 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Han har jo som yrke å produsere og selge mat, og det vil han jo selvfølgelig gjøre i krisetid også. At slektninger får anledning til å få førstehåndskjøp av varer er vel ikke så merkelig? Driver med sau, og en naturlig del av driften er jo å slakte lam, så ikke snakk om å slakte en hel besetning. Ledig areal brukes til grønsaker. Anonymkode: 0944d...e91 Så svaret ditt er nei, du har ingen avtale. Nei, da hadde jeg ikke følt at jeg hadde nok beredskap. Anonymkode: 733ac...f52 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #8 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Han har jo som yrke å produsere og selge mat, og det vil han jo selvfølgelig gjøre i krisetid også. At slektninger får anledning til å få førstehåndskjøp av varer er vel ikke så merkelig? Driver med sau, og en naturlig del av driften er jo å slakte lam, så ikke snakk om å slakte en hel besetning. Ledig areal brukes til grønsaker. Anonymkode: 0944d...e91 Vi er også bønder og driver produksjon i stor skala, men vi har avtaler med Tine, Gilde og Nortura og har ikke anledning til å hjelpe alt av familie og kjentfolk i en krisesituasjon. Vi har kvoter som skal fylles og flere millioner i utgifter pr år. Det vi kanskje kunne vært behjelpelige med er et område hvor de som ønsker kanskje kan dyrke egne grønnsaker. Men det blir ikke akkurat noe de kan dra nytte av på kort sikt. Anonymkode: 4b355...9e1 8
AnonymBruker Skrevet 22. august #9 Skrevet 22. august Tja. Vi er naboer med min single søster som driver gård. Hadde fått det vi behøvde av mat derfra ved en krise, ja. Anonymkode: ee4dd...f34 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #10 Skrevet 22. august Vi har flere bønder som naboer, problemet er jo att de bøndene jo også har mange andre naboer, ikke bare meg og mine... Skal vi bare gå å forsyne oss liksom? Anonymkode: 327f6...de4 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #11 Skrevet 22. august Vi kan jo ikke basere beredskap på at man må kjenne en bonde for å overleve i en krise. Staten må sørge for en beredskap som gjelder hele befolkningen. Landbruket er en viktig del av dette, men landbruket er under avvikling på grunn av svak økonomi. Hvis Staten skal gjøre jobben sin og sørge for den nødvendige beredskapen for befolkningen, må Staten investere mer i forsvar, landbruk, helse og annen nødvendig beredskap. I så måte er det et viktig valg vi står overfor om et par uker. Hvis DU tenker at fells beredskap er viktig for deg og for landet, da må du IKKE stemme på Høyre og FrP. Anonymkode: e790f...f80 3
AnonymBruker Skrevet 22. august #12 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi kan jo ikke basere beredskap på at man må kjenne en bonde for å overleve i en krise. Staten må sørge for en beredskap som gjelder hele befolkningen. Landbruket er en viktig del av dette, men landbruket er under avvikling på grunn av svak økonomi. Hvis Staten skal gjøre jobben sin og sørge for den nødvendige beredskapen for befolkningen, må Staten investere mer i forsvar, landbruk, helse og annen nødvendig beredskap. I så måte er det et viktig valg vi står overfor om et par uker. Hvis DU tenker at fells beredskap er viktig for deg og for landet, da må du IKKE stemme på Høyre og FrP. Anonymkode: e790f...f80 Ptsj, dagens klimahysteriregjering har jo innført forbud mot å dyrke myr og premierer de som ikke vedlikeholder gamle grøfter. Hvor i himmelens navn skal Staten dyrke beredskapsproduktene sine da? Anonymkode: a02ef...667
AnonymBruker Skrevet 22. august #13 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi kan jo ikke basere beredskap på at man må kjenne en bonde for å overleve i en krise. Staten må sørge for en beredskap som gjelder hele befolkningen. Landbruket er en viktig del av dette, men landbruket er under avvikling på grunn av svak økonomi. Hvis Staten skal gjøre jobben sin og sørge for den nødvendige beredskapen for befolkningen, må Staten investere mer i forsvar, landbruk, helse og annen nødvendig beredskap. I så måte er det et viktig valg vi står overfor om et par uker. Hvis DU tenker at fells beredskap er viktig for deg og for landet, da må du IKKE stemme på Høyre og FrP. Anonymkode: e790f...f80 Mange store gårder og landbrukseiendommer i Norge så ingen avvikling sålangt jeg kan se. Så det gjelder å få distribuert maten i en krisesituasjon. Anonymkode: 5c262...866
AnonymBruker Skrevet 22. august #14 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som både dyrket poteter/grønnsaker og som har husdyr? Anonymkode: 0944d...e91 Nei, jeg hadde villet hatt egen beredskap. Virus som smitter dyr og fører til døde husdyr er velegnede biologiske våpen. Så å satse på at avlingen holder er ingen beredskap. Anonymkode: bdf0c...648
AnonymBruker Skrevet 22. august #15 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mange store gårder og landbrukseiendommer i Norge så ingen avvikling sålangt jeg kan se. Så det gjelder å få distribuert maten i en krisesituasjon. Anonymkode: 5c262...866 😅 Anonymkode: bdf0c...648
AnonymBruker Skrevet 22. august #16 Skrevet 22. august Jeg har en nær slektning som er bonde. Jeg føler ikke at det har noe med min beredskap å gjøre. Min beredskap er stablet i boden i kjelleren. Anonymkode: 64800...6c2
AnonymBruker Skrevet 22. august #17 Skrevet 22. august Du tenker helt feil, Ts! Det du tenker er at en annen, som har store lån og tjener sin lønn på å produsere mat som selges til andre, plutselig skal forsyne deg med mat. Og dette forventer du faktisk at vedkommende skal gi deg, selv om du ikke en gang har snakket med vedkommende. Har du spurt deg selv hva du i så fall har å tilby bonden (bortsett fra penger, som kanskje ikke er nok tilgjengelig i en krise)? Hva har du å bidra med som bonden og familien kan trenge? Det er litt sent å si at du kan hjelpe til på gården den dagen krisen inntrer... I en krisesituasjon så kan man fort risikere at det blir større restriksjoner, og da er det ikke gitt at bønder kan holde av mat til andre enn egen nærmeste familie. Så hvordan har du tenkt å bidra til denne felles-beredskapen med denne bonden, Ts? Anonymkode: 4ef3d...740 1 1
Virrevirrevapp Skrevet 22. august #18 Skrevet 22. august Nei. Ikke med mindre du er nærmeste naboen til denne bonden og har et lager av vann strående. Han må jo sørge for dyrene med sitt vann i en krisesituasjon.
AnonymBruker Skrevet 23. august #19 Skrevet 23. august Vil du virkelig ha potetene til naboen i tilfelle atomnedslag? Anonymkode: 541b4...851
AnonymBruker Skrevet 23. august #20 Skrevet 23. august Utfra dagens drift hos en gj.snittlig bonde - tror jeg ikke det hadde vært redningen. Mange bønder driver kun jorda, og da vanligvis med korn, poteter eller grønnsaker. De bøndene som driver med både dyrehold og drift av jorda, har stort sett ett slag dyr og samme bruk av jorda, som bønder uten dyrehold. Det hadde i såfall blitt ganske ensidig hjelp. Ser en tilbake til 2. verdenskrig eller mellomkrigstiden i Norge, var det nok enklere å leve utpå landsbygda med ett lite småbruk. Da var det tilnærmet naturhushold, det var ei ku eller to, ett par gris, høner. I tillegg ble det dyrket egne poteter, noe grønnsaker, hagebær/frukttre. Bær ble plukket i skogen. Det var kunnskap om allsidig drift og ikke minst bearbeiding av mat for langtidslagring uten bruk av fryser. Mye kunnskap har blitt borte på veien, i tillegg må en jo ha tid. Å drive frem grønnsaker etc, krever jo at en startet, ved en akutt krise, vil det være for sent. Det er nok lettere med tilfredsstillende egenberedskap ute i distriktene, enn i tettbodd by. Med egen brønn, energikilde er både strøm og ved, hvor vedfyring i stor grad kan erstatte strøm som oppvarmingskilde. Har en i tillegg aggregat som gir nødstrøm, lagringsmuligheter for gass, bedre plass til anbefalt lagring av mat som tåler lagring, er det enklere å klare noen dager i krise - uten strøm og ufremkommelige veier. Nei - selv om jeg har en bonde i nærheten, er det ikke vedkomne jeg vil/kan lene meg på i en krisesituasjon Anonymkode: 0e230...bb4 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå