Gå til innhold

Svigermor er sur for at jeg vil bruke hentesett jeg har strikka selv

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Arg, alt man skal irritere seg over!

vi venter tvillinger, og med det samme jeg oppdaga det- begynte jeg å strikke hentesett til dem. Full pakke med lue, lester, votter, bukse og jakke. De kommer i november/desember.

Svigermor var ikke klar over dette, og har nå sendt to sett i posten som hun har strikka selv.

Takket så pent for settene og hun sa da at hun gleda seg til å få bilder av dem i settene ved hjemreise. klarte ikke dy meg og forklarte at jeg hadde strikket selv, og kom nok til å bruke dem. Men forklarte at jeg var SUPERGLAD, for det er jeg virkelig! Jeg vet jeg er heldig som har unger med en bestemor som strikker. 

Hun ble skikkelig lei seg, noe jeg forstår godt! Men er det så egoistisk å bruke noe jeg selv har laget? 

Nei, kan IKKE bruke et av hver pga fargene og sammensettingen. Jeg vil at dem skal matche 🫣

Anonymkode: 59c48...3be

• Liker 6
  • Hjerte 12
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er rart av svigermor å ikke spørre deg først?😅 spesielt om hun vet at du kan strikke selv, noe jeg antar hun gjør.

Jeg kan absolutt ikke strikke, men svigermor spurte om jeg likte og ville ha et mønster hun hadde funnet, og spurte hva jeg ønsket av farge

• Liker 26
  • Hjerte 2
Skrevet

Nok et problem som er ikke-eksisterende for menn.

• Liker 33
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Det er heldigvis større problemer i verden enn hvilket hentesett barn bruker hjem fra sykehuset. Ro ned og bruk ditt eget, hun får bare være sur.

Hentesett er for øvrig  verdens mest bortkastede plagg. Be heller om en myk og lun ulldress neste gang! Og prioriter det om du skal strikke selv.

Anonymkode: ea335...148

• Liker 19
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jaja, hun vet absolutt at jeg strikker. Jeg strikker mye, men hun strikker absolutt mer enn meg. Siden dette blir de første barnebarna (mannen er enebarn), så regna jeg med at hun kom til å strikke litt til oss. Absolutt kjempefin gave, men trist at vi ikke snakket sammen om det 🥲 Jeg skjønner hun blir lei seg, men kommer jo absolutt til å bruke settene fra henne også. Hørt rykter om at det sikkert blir både gulp og bæsj, så kjekt med flere skift på vinteren ☺️

Brunello skrev (Akkurat nå):

Nok et problem som er ikke-eksisterende for menn.

Spurte mannen, og han mente vi måtte bruke moren sin- for å unngå å såre henne… Han synes jeg var uhøflig.  Så ja, skjønner det er et ikke-problem for dere. Alltid vi kvinner som skaper dem 🤷🏼‍♀️

Ts

• Liker 8
  • Hjerte 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt blir hun lei seg, men det betyr jo ikke at hun ikke forstår?

Jeg brukte forresten hentesettet jeg fikk mye til hverdag og tenker du fint kan si at du skal få tatt fine bilder av tvillingene i settet hun har strikket.

Anonymkode: 96fdd...444

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke ta et bilde av dem i settet svigermor strikket da? At du vil bruke det du strikket er helt forståelig, men barna skal vel ha klær på flere dager også, så alt blir nok brukt.

Anonymkode: 42b43...956

• Liker 17
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er heldigvis større problemer i verden enn hvilket hentesett barn bruker hjem fra sykehuset. Ro ned og bruk ditt eget, hun får bare være sur.

Hentesett er for øvrig  verdens mest bortkastede plagg. Be heller om en myk og lun ulldress neste gang! Og prioriter det om du skal strikke selv.

De kommer ikke til å mangle strikketøy. Har allerede mye på pinnene, og flere ting ferdig. Og helt ærlig, det tror jeg svigermor også har 😂 Lange mnd som sykemeldt, så går en del garn om dagen.

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ho er ikkje "sur", ho er såra sidan ho forsøkte å gjere noko fint for deg og barnet ❤️ 

Anonymkode: ddc21...c2d

• Liker 20
  • Hjerte 7
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel å skape et problem som egentlig ikke finnes. Du gjør som du vil. Dere har fått en gave som dere takker pent for og bruker når dere vil.

Anonymkode: 7543b...61a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er hun sur, som overskriften sier, eller er hun lei? Forskjell på det.

Anonymkode: 42b43...956

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde svigermor som skulle bestemme klærne den nyfødte skulle reise hjem i fra sykehuset. Hun sa hun ble veldig skuffet dersom vi ikke brukte det strikkasettet hun hadde gitt oss. Jeg tok på ungen noe annet. Ga faen og gjorde det enda mer når det blir lagt frem på den måten at farmor skal bestemme og blir veldig skuffet…. Hva slags kontrollbehov og diktering er det??? La FORELDRE bestemme over sitt liv og sine barn. 

Anonymkode: 5f9e2...1cd

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Selvgjort er velgjort. :D Du bruker ditt sett på vei hjem og så kan du heller lage til en liten session og ta noen bilder som du kan sende til svigermor en dag det passer med det hun har strikket. Det går seg til, du får snakke med svigermor om hvor takknemlig du er for at hun strikket disse settene og at de kommer til å bli mye brukt selv om du velger det du har laget som hentesett. 

Skjønner og at hun er skuffet men hun vet jo at hun har en svigerdatter som strikker selv da kan man ikke ha forventninger uten at det er avklart.

Endret av GammelKaktus
  • Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta på barna settene fra farmor før dere drar fra sykehuset,  ta et bilde og send det til henne. 

Så bruker dere dine sett når dere reiser hjem. 

Det er da virkelig ikke så vanskelig.   

Anonymkode: 36e6b...782

• Liker 27
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Bruk det settet du vil. 

Mannen din er en fjott, som er mer opptatt av mora si enn konen sin, og sine kommendes barn mor. 

Lykke til, tviler på at hentesettet blir ditt største problem fremover - med tvillinger og en løk av en mann. Håper virkelig at dette ikke er typisk oppførsel fra han!

Anonymkode: c409a...3f3

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ho er ikkje "sur", ho er såra sidan ho forsøkte å gjere noko fint for deg og barnet ❤️ 

Anonymkode: ddc21...c2d

Men når man ikke spør om de allerede har hentesett og bare gir det så kan man ikke bli sur.

Man har ingen rett til å bli såra heller, selv om man kan forstå at det er sårt.

Å uttrykke skuffelse er helt bak mål, hun skulle sagt at hun håper de finner anledning til å bruke tøyet de har fått. For en gave er bare en gave, mottaker står fritt til å gjøre det de vil med det. Bestemmer man over når og hvordan gaven skal brukes er det ingen gave lenger, da er det en egoistisk handling fra den som "gir". Som her, hvor bestemor vil være en stor del av begivenheten. Vet ikke hva det kalles, men altså ingen gave.

Endret av Blåttvann
  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Arg, alt man skal irritere seg over!

vi venter tvillinger, og med det samme jeg oppdaga det- begynte jeg å strikke hentesett til dem. Full pakke med lue, lester, votter, bukse og jakke. De kommer i november/desember.

Svigermor var ikke klar over dette, og har nå sendt to sett i posten som hun har strikka selv.

Takket så pent for settene og hun sa da at hun gleda seg til å få bilder av dem i settene ved hjemreise. klarte ikke dy meg og forklarte at jeg hadde strikket selv, og kom nok til å bruke dem. Men forklarte at jeg var SUPERGLAD, for det er jeg virkelig! Jeg vet jeg er heldig som har unger med en bestemor som strikker. 

Hun ble skikkelig lei seg, noe jeg forstår godt! Men er det så egoistisk å bruke noe jeg selv har laget? 

Nei, kan IKKE bruke et av hver pga fargene og sammensettingen. Jeg vil at dem skal matche 🫣

Nei, det skal du ikke «forstå godt». Voksne som velger å ikke regulere egne følelser og attpå til velger å vise de følelsene til andre? De skal du ha absolutt nulltoleranse for. Barn har ikke kontroll over egne emosjoner. Voksne skal forventes å ha det, 100% av sin levetid.

Så, nei. Dersom svigermor valgte å bli skuffet skulle hun så ha tatt den følelsen, holdt den, undersøkt om den var sann, kommet til at den ikke var en følelse et normalt oppegående menneske burde unne seg, og så - regulert den bort. Alt dette før hun snakket med noen som helst, deg inkludert.

Så sett ned foten. Forklar henne t dere skal oppdra et barn. Voksne som velger seg uønsket adferd er ikke akseptable rollemodeller. Hun forventes justere seg, kraftig.

Anonymkode: f226f...f5c

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt uenig. Å dra hjem med barna er en stor begivenhet som huskes, og det de har på seg er på bilder som skal sees i hele deres levetid og for etterkommerne. Så bruker man jo selvsagt de små plaggene så lenge de passer, ikke bare ved henting. Så det du skriver er bare helt feil. 

Anonymkode: 647fd...629

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det skal du ikke «forstå godt». Voksne som velger å ikke regulere egne følelser og attpå til velger å vise de følelsene til andre? De skal du ha absolutt nulltoleranse for. Barn har ikke kontroll over egne emosjoner. Voksne skal forventes å ha det, 100% av sin levetid.

Anonymkode: f226f...f5c

For en merkelig påstand. Mener du at det er vanlig å ha full kontroll over følelsene sine? En ting er hva man viser og sier, men hva man faktisk føler?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...