AnonymBruker Skrevet 22. august #1 Skrevet 22. august Igjen og igjen og igjen. har prøvd alt 😩 noen som har noen gode tips å komme med til meg? Anonymkode: 3abfe...664
AnonymBruker Skrevet 22. august #2 Skrevet 22. august I underlivet, glemte jeg å skrive.😅 Anonymkode: 3abfe...664
AnonymBruker Skrevet 22. august #3 Skrevet 22. august Har ei venninne som var plaget med akkurat det samme…hun tok kur på kur ingenting hjalp. Fant til slutt ut at typen var kronisk utro,det var årsaken Anonymkode: 052fd...f59 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #4 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har ei venninne som var plaget med akkurat det samme…hun tok kur på kur ingenting hjalp. Fant til slutt ut at typen var kronisk utro,det var årsaken Anonymkode: 052fd...f59 Jeg hadde større problemer med soppinfeksjon da jeg hadde forskjellige partnere selv.. men for all del mennene drar vel med seg soppinfeksjonene. For min del så regner jeg med det var pga ulik PH på de forskjellige. Anonymkode: de4b5...8ad
AnonymBruker Skrevet 22. august #5 Skrevet 22. august Ikke bruk noen som helst såpe, kun vann. Og tiss alltid rett etter sex. Anonymkode: 105a0...4d3
AnonymBruker Skrevet 22. august #6 Skrevet 22. august Gikk av hormonprevansjon av andre grunner, men da forsvant også soppinfeksjonene! Anonymkode: ba973...92c 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #7 Skrevet 22. august Jeg har samme problem som deg, ts. Møter elskeren min med jevne mellomrom og får alltid sopp, bakteriell vaginose eller ureaplasma… jeg tror han ligger med flere. Anonymkode: 62ec1...bec 1
Sander33 Skrevet 22. august #8 Skrevet 22. august Regelmessig sex med en fyr? PH mellom to kan gi krøll. Dagens samboer kan vi knulle i dagesvis og jeg kan komme inni henne uten noe soppinfeksjon. Med noen andre har det vært problematisk. oppsøk lege/understellskontroll. x var bedre på svar, enn forum.: Gjentatte soppinfeksjoner i underlivet (residiverende vulvovaginal candidiasis, definert som fire eller flere episoder per år) kan være svært plagsomme og krever ofte en mer målrettet tilnærming enn behandling av enkeltstående infeksjoner. Her er en oversikt over hva du kan gjøre, basert på medisinsk kunnskap og retningslinjer: 1. Bekreft diagnosen Oppsøk lege: Hvis du opplever gjentatte soppinfeksjoner, er det viktig å få bekreftet at det faktisk er en soppinfeksjon (ofte forårsaket av Candida albicans). Symptomer som kløe, svie, sårhet og tykk, hvit utflod kan forveksles med andre tilstander som bakteriell vaginose eller seksuelt overførbare infeksjoner. En lege kan ta en prøve av utfloden for mikroskopi eller dyrkning for å bekrefte diagnosen. Utelukk underliggende årsaker: Gjentatte infeksjoner kan være knyttet til underliggende tilstander som diabetes, nedsatt immunforsvar, hormonelle endringer (f.eks. graviditet eller bruk av p-piller), eller bruk av antibiotika. En lege kan vurdere om det er behov for videre utredning, f.eks. blodprøver for å sjekke blodsukker eller immunstatus. 2. Behandling av gjentatte soppinfeksjoner Reseptfrie behandlinger: For akutte episoder kan reseptfrie midler som klotrimazol (Canesten) eller mikonazol (Pevaryl) i form av vaginalkrem eller stikkpiller (vagitorier) være effektive. Kombinasjonspakker med både krem og vagitorier anbefales ofte hvis infeksjonen rammer både skjeden og området rundt (vulva). Flukonazol: En enkeltdose flukonazol (Diflucan, 150 mg kapsel) kan kjøpes reseptfritt og er ofte effektiv for å behandle en episode. For gjentatte infeksjoner kan legen forskrive regelmessig bruk av flukonazol, f.eks. 150 mg én gang i uken eller annenhver uke i flere måneder som forebyggende behandling. Vær oppmerksom på at flukonazol ikke skal brukes av gravide på grunn av risiko for fosterskade. Langtidsbehandling: Ved kroniske eller residiverende infeksjoner kan legen anbefale langtidsbehandling med flukonazol over 6–12 måneder, ofte i lav dose (f.eks. 150 mg ukentlig). Dette krever regelmessig oppfølging for å vurdere effekt og bivirkninger, som hodepine, magesmerter eller kvalme (oppleves av ca. 25 %). Ved resistens: Hvis standardbehandling ikke virker, kan soppen være resistent mot imidazoler eller flukonazol. I slike tilfeller kan legen rekvirere resistensbestemmelse via dyrkning. Alternativer som borsyre-vagitorier (600 mg daglig i 1 uke) kan vurderes, men dette må bestilles via sykehusapotek og krever legetilsyn. 3. Forebyggende tiltak Hygiene og livsstil: Unngå overdreven vasking av underlivet (én gang daglig er nok). Bruk rent vann eller mild, uparfymert intimolje i stedet for såpe, da såpe kan forstyrre pH-balansen og tørke ut slimhinnene. Bruk løstsittende bomullsundertøy og unngå trange bukser eller stringtruser, da soppen trives i varme, fuktige miljøer. Vask undertøy på 60 °C uten tøymykner. Unngå å skylle skjeden (douching), da dette forstyrrer den naturlige bakteriefloraen. Bruk bind i stedet for tamponger under infeksjoner, og bytt truse ofte. Tørk alltid forfra og bakover etter toalettbesøk for å hindre spredning av bakterier fra endetarmen. Melkesyrebakterier: Produkter med melkesyrebakterier (f.eks. vaginalkapsler eller gel som Ellen) kan bidra til å gjenopprette normal bakterieflora og senke pH-verdien i skjeden, noe som kan forebygge soppvekst. Dokumentasjonen for effekten er imidlertid begrenset. Unngå triggere: Reduser bruk av antibiotika der det er mulig, og vær oppmerksom på at hormonelle endringer (f.eks. ved graviditet eller prevensjon) kan øke risikoen. 4. Partnerbehandling Soppinfeksjon regnes ikke som en seksuelt overførbar infeksjon, men partnere kan i sjeldne tilfeller smitte hverandre frem og tilbake (ping-pong-effekt). Hvis partneren har symptomer som rødt utslett, kløe eller tørrhet på penis, kan de behandles med reseptfri antisoppkrem (f.eks. klotrimazol). Asymptomatiske partnere trenger vanligvis ikke behandling. 5. Når bør du oppsøke lege? Hvis symptomene ikke bedres etter 3–7 dagers behandling med reseptfrie midler. Ved hyppige tilbakefall (mer enn 4 episoder per år). Hvis du er gravid, da flukonazol ikke er trygt. Ved uvanlige symptomer som illeluktende utflod, feber eller sterke smerter, som kan indikere andre tilstander som bakteriell vaginose eller en kjønnssykdom. Hvis du mistenker underliggende tilstander som diabetes eller nedsatt immunforsvar. 6. Alternative tilnærminger og myter Candidadietter: Dietter som hevder å bekjempe candida ved å kutte sukker eller karbohydrater har ingen dokumentert effekt mot soppinfeksjoner i underlivet. Naturmidler: Produkter som selges som “naturlige” behandlinger mot candida mangler vitenskapelig dokumentasjon og kan i noen tilfeller irritere slimhinnene. X-poster om alternative behandlinger: Noen poster på X foreslår urter som oregano-olje eller hvitløk for soppinfeksjoner, men disse mangler solid evidens og bør brukes med forsiktighet. 7. Psykologisk og fysisk belastning Gjentatte infeksjoner kan være frustrerende og føre til smerter ved samleie, vaginisme eller kroniske underlivssmerter (vulvodyni). Hvis dette påvirker livskvaliteten, kan det være nyttig å diskutere med en gynekolog eller sexolog for helhetlig oppfølging. Oppsummering For å håndtere gjentatte soppinfeksjoner bør du først få bekreftet diagnosen hos lege og utelukke underliggende årsaker. Behandling innebærer ofte lokalbehandling med krem/vagitorier eller flukonazol, og ved hyppige tilbakefall kan langtidsbehandling være aktuelt. Forebyggende tiltak som bomullsundertøy, minimal vasking og unngåelse av triggere er viktige. Kontakt lege hvis behandlingen ikke virker, eller hvis du opplever uvanlige symptomer. Hvis du ønsker mer spesifikke råd eller har detaljer om din situasjon (f.eks. hvor ofte infeksjonene kommer eller hvilke behandlinger du har prøvd), kan jeg gi en mer tilpasset veiledning! 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #9 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har samme problem som deg, ts. Møter elskeren min med jevne mellomrom og får alltid sopp, bakteriell vaginose eller ureaplasma… jeg tror han ligger med flere. Anonymkode: 62ec1...bec Og grunnen til at du ligger med ham uten kondom er? Dumskap. Anonymkode: fcff0...d41 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #10 Skrevet 22. august Det kan være relatert til hormonprevensjon slik nevnt et tidligere svar. Jeg slet med det samme. Startet når jeg satt inne in hormonspiral, byttet til p-sprøyte og siste forsøk med p-stav. Det var faktisk gynekologen min som gjorde neg oppmerksom på dette. Vae i midten av 30-årene og ferdig med barn. Hun anbefalte at mannen min heller kappet strengen. Vi fulgte rådet og soppinfeksjon stoppet når jeg sluttet med prevensjon. Anonymkode: 38d97...04e 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #11 Skrevet 22. august Infeksjoner, enten det er sopp eller virus eller bakterier, er det ikke immunforsvaret som ordner det? Anonymkode: 82679...b28
AnonymBruker Skrevet 22. august #12 Skrevet 22. august Jeg hadde problemer med dette i noen år. Fikk det en gang i helgen og apotek var stengt. Smurte på yoghurt naturell hele helgen. Har aldri hatt soppinfeksjon etter det. Anonymkode: 6fb8a...50a
AnonymBruker Skrevet 23. august #13 Skrevet 23. august Jeg fikk fjernet kobberspiralen og har i ettertid kun benyttet Asan der nede. Fikk fjernet et enormt problem. Anonymkode: 80aeb...6ef 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #14 Skrevet 23. august Er kjæresten nøye med behandlingen? Ville startet med å sikre at han ikke slurver, slik at han smitter deg igjen og igjen Anonymkode: 7fbc1...98a
AnonymBruker Skrevet 24. august #15 Skrevet 24. august Jeg har slitt med det samme, men har vært kvitt det lenge etter jeg fikk noen tabletter på resept av legen. Ellers er det viktig å holde det tørt der nede, vaske alt av undertøy på minst 60 grader osv. Unngå mye sukker, spise yoghurt o.l. Hvis jeg slurver med dette så kommer det tilbake. Anonymkode: 599ef...624
AnonymBruker Skrevet 24. august #16 Skrevet 24. august Jeg har fått det av og på i mange år, helt til jeg prøvde Utroligkrem. Smørte på både utenpå og inni, med en gang jeg kjente symptomer. De forsvant, og har ikke hatt infeksjon på flere år 🥳 Anonymkode: 7dff4...06a
AnonymBruker Skrevet 25. august #17 Skrevet 25. august Melkesyrekapsler hver gang etter sex har reddet meg. Jeg hadde soppinfeksjon "hele tiden". Jeg tar også en kapsel med borsyre (boric acid) en gang i ny og ne (kjøpes på Amazon/iHerb og lignende). Anonymkode: 8ba47...271
AnonymBruker Skrevet 25. august #18 Skrevet 25. august Dette er grusomt å slite med!! Min erfaring og mine venninners erfaringer er at dette er problemer som oppstår når vi har sex med noen vi absolutt ikke burde🙈 Og vi har tenkt at det er kroppens måte å si fra på😅 Ja da, vi skjønner at det selvsagt også kan oppstå av andre årsaker! Det som funket for meg og mine venninner var: - Sluttet å ha sex med personen. - Gynekolog.. Få en grundig sjekk for alt.. - Diflucan. - Bytt til bomull truser - Vask på minimum 60 grader. - La håret gro.. Ikke barber underlivet en periode, håret er det for en grunn.. -Kutt så mye sukker du kan en periode også..Candida (sopp) elsker sukker😩 Men helt først: Gynekolog!! Full sjekk!! lykke til💕 Anonymkode: 704de...647 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #19 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er grusomt å slite med!! Min erfaring og mine venninners erfaringer er at dette er problemer som oppstår når vi har sex med noen vi absolutt ikke burde🙈 Og vi har tenkt at det er kroppens måte å si fra på😅 Ja da, vi skjønner at det selvsagt også kan oppstå av andre årsaker! Det som funket for meg og mine venninner var: - Sluttet å ha sex med personen. - Gynekolog.. Få en grundig sjekk for alt.. - Diflucan. - Bytt til bomull truser - Vask på minimum 60 grader. - La håret gro.. Ikke barber underlivet en periode, håret er det for en grunn.. -Kutt så mye sukker du kan en periode også..Candida (sopp) elsker sukker😩 Men helt først: Gynekolog!! Full sjekk!! lykke til💕 Anonymkode: 704de...647 Dere tenkte aldri over å sikre at mannen gjennomførte behandling? Og sluttet å smitte dere igjen og igjen. Anonymkode: 7fbc1...98a
AnonymBruker Skrevet 25. august #20 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dere tenkte aldri over å sikre at mannen gjennomførte behandling? Og sluttet å smitte dere igjen og igjen. Anonymkode: 7fbc1...98a Dette var i våre yngre dager, så var ikke fast kjæreste.. Og det var selvsagt andre ting og som gjorde han ikke bra🙈😅 Anonymkode: 704de...647
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå