Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kontekst: Vi bor i blokk hvor det er tre blokker som står i en slags hestesko med felleshage og lekeplass i midten. Alle leilighetene har et soverom som har vindu ut mot dette fellesområdet.

Problem: En barnefamilie som bor i den midterste blokka i 1.etg har sin platting/balkong mot dette fellesområde. Den er helt kaotisk rotete og de bruker balkongen sin som hovedinngang til leiligheten av en eller annen grunn. Hver ENESTE morgen, helg, ferie, rød dag - you name it - så er det full ståhei fra hele den familien fra 07.00 om morgenen, om ikke før, så man er garantert å bli vekket av dem. Minstejenta er såvidt ett år, storebror er vel ca 4/5 år. Og siden vi må høre på dem HVER morgen og HVER dag så vet jeg godt at bror alltid plager søster til hun begynner å gråte, spesielt hvis hun sitter rolig og leker/koser seg så må han borte og plage henne, mor sier som regel bare; ikke gjør sånt da. Så det er alltid mye skriking, fordi den stakkars jenta får jo ikke fred så hun gråter selvsagt, i tillegg har storebror en helt sykt høy stemme. Det virker som om foreldrene bare sender ungene ut i det de våkner.
Vi har også merket at de andre småbarnsfamiliene holder seg unna denne familien, så det må være noe de også reagerer på.

Poenget mitt er: Kan jeg si til de sosial inkompetente foreldre at de må huske på at det bor andre her? De lever uti den felleshagen som om det er deres private hage og det er et evig føkkings spetakkel morgen, dag og kveld. Det bor mye barnefamilier her men det er jo ingen som lager så mye mas som denne familien. Hvordan håndterer man dette uten å la det gå så langt at sinnet bygger seg for mye opp og jeg skjeller dem ut?

Anonymkode: 46611...9b5

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjansen for at en slik familie skjerper seg ved tilsnakk er vel bortimot null. Ville flyttet

Anonymkode: a4ce5...d78

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ha soverommet et annet sted de neste typ 4-6 årene?

Anonymkode: 03051...ddf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du ha soverommet et annet sted de neste typ 4-6 årene?

Vi har dessverre den minste leiligheten og derav kun det ene soverommet😢

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det sameie/ borettslag? Styre du kan klage til?

Begynn først å snakk med apekattene og hør hva de sier

Anonymkode: 21201...905

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er helt innenfor å ta en samtale med dem, men da på en hyggelig og fin måte. Kan godt forklare dem at det er veldig lytt. Nå skal en jo tåle at andre lever, og klokken 7 er ikke så tidlig i ukedag, men tidlig i helgen. 
Er det noe styre du kan lufte dette med? Det kan også hjelpe med en generell melding ut til alle beboere om å ta hensyn, men ofte så treffer den bedre hos de som alt tar hensyn, mens de som ikke bryr seg de ignorerer en sånn beskjed også. 

Føler meg deg. Jeg hadde ett par år med en aktiv nabogutt som ikke klarte å bestemme seg om han ville sitte på med mor eller far til barnehagen. Ikke hver dag, men ofte. Det gikk over, men litt slitsomt når en trenger å ligge litt frempå av en eller annen grunn. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville snakket direkte til foreldre, på en vennlig, men bestemt, måte. Det er ikke farlig om de blir sure/snurte. Hvis det kan føre til en endringen, er gevinsten enorm for deg - og du blir sameiets nye favorittbeboer.

Dersom det ikke fungerte, ville jeg tatt det videre med styret.

Eller så ville jeg rett og slett flyttet. Foreldrene mine har en slik familie i sitt sameie (romer), og det nyttet ikke. De flyttet.

Anonymkode: 19f80...1f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det sameie/ borettslag? Styre du kan klage til?

Begynn først å snakk med apekattene og hør hva de sier

Anonymkode: 21201...905

Ja, det er borettslag, så kan evt klage til Styret men inntrykket av det er at de er litt tafatte, så det er kanskje derfor sånne situasjoner som dette blir så ekstreme. Aldri opplevd noe sånt andre steder jeg har bodd. Har tenkt mye på det å selge leiligheten men jeg har ikke mulighet nå. Så jeg får prøve å prate med dem. Kjenner jeg gruer meg skikkelig mye. 

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper lite å klage til styret vil jeg tro dessverre. kl 7 er vel innafor lov-å-lage-lyd-tid. 
Og det er en lekeplass og felleshage plassert rett utenfor soverommet ditt, man kan vel ikke nekte folk å bruke plassen heller. Hva sier borettslagets kjøreregler? Hvordan skal hensyn utvises? Hva må du godta?

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har dessverre den minste leiligheten og derav kun det ene soverommet😢

Stua og soverommet kan bytte plass, ting er mulig om du er desperat nok.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (2 timer siden):

Det er helt innenfor å ta en samtale med dem, men da på en hyggelig og fin måte. Kan godt forklare dem at det er veldig lytt. Nå skal en jo tåle at andre lever, og klokken 7 er ikke så tidlig i ukedag, men tidlig i helgen. 
Er det noe styre du kan lufte dette med? Det kan også hjelpe med en generell melding ut til alle beboere om å ta hensyn, men ofte så treffer den bedre hos de som alt tar hensyn, mens de som ikke bryr seg de ignorerer en sånn beskjed også. 

Føler meg deg. Jeg hadde ett par år med en aktiv nabogutt som ikke klarte å bestemme seg om han ville sitte på med mor eller far til barnehagen. Ikke hver dag, men ofte. Det gikk over, men litt slitsomt når en trenger å ligge litt frempå av en eller annen grunn. 

Jeg er helt enig med deg om ukedagene. Det skal en tåle så klart. Men hele sommerferien og nå hver helg siden (og egentlig siden jeg flytta inn) så vekkes jeg av disse. Jeg får bare prøve å kvinne meg opp og gå ut og ta en prat med dem neste gang. Har tenkt å høflig minne dem på at det bor andre her også og om de kan vise noe hensyn i helger/ferier så settes det pris på. Håper at det kan nå gjennom? Det slitsomme er irritasjonen som bygger seg opp inni meg, den blir jo bare verre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan si det, eller skjelle dem ut - men ingen av delene kommer til å hjelpe.

Du kan holde ut, flytte eller ha flaks at de flytter.

Anonymkode: 5296d...036

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Putt en lapp i postkassen deres da vel☺️

Er de utenlandske? 

Anonymkode: 793f2...7ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flytt. Det kommer ikke til å gå over. 

Anonymkode: 6e172...76b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tviler helt ærlig på at du kommer til å få noe gjennomslag om du velger å ta det opp med dem, i og med at de har såpass lite omsyn for naboer fra før av - og tenker at du risikerer at det blir enda mer sur stemning i stedet, og at du kan bli "heksa". Om styret er så tafatt og ikke kommer til å føre saken fremover så stiller du dårlig. Skjønner godt at det er slitsomt, så det er ikke uten sympati jeg sier dette, men jeg ville valgt mine kamper her. Ungene deres blir jo større etterhvert og den terginga kan jo forbedre seg - så enten hadde jeg prøvd å leve med det og funnet måter å stenge bråket ute på, eller så hadde jeg vurdert å flytte hvis det overhodet ikke er levbart. Eventuelt fått med meg en annen nabo (ikke en lynsjemobb da, men et fornuftig menneske til er nok til at det gir litt mer alvor og tydeliggjør at det ikke bare er du som er "surkjerring") og gått bort sammen for å ta en rolig prat om lydnivået på spesielt morgenen.

Anonymkode: 0a8e1...683

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hjelper lite å klage til styret vil jeg tro dessverre. kl 7 er vel innafor lov-å-lage-lyd-tid. 
Og det er en lekeplass og felleshage plassert rett utenfor soverommet ditt, man kan vel ikke nekte folk å bruke plassen heller. Hva sier borettslagets kjøreregler? Hvordan skal hensyn utvises? Hva må du godta?

Stua og soverommet kan bytte plass, ting er mulig om du er desperat nok.

I ukedagene er 07 innafor men jeg synes man kan drøye balubaen litt i helgene evt gå til en lekeplass som ikke er i bakgård. Bakgården er liten. Leiligheten har alle vinduene ut den retningen (ikke gjennomgående dessverre), hvis ikke hadde jeg ordna det med en gang og ikke tenkt noe mer over det. Skal sjekke med styret men blir sjokkert over hvordan disse naboene oppfører seg. Jeg personlig, synes når vi bor så tett så bør alle vise hverandre noe hensyn, og klarer man ikke det bør man flytte på landet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg personlig, synes når vi bor så tett så bør alle vise hverandre noe hensyn, og klarer man ikke det bør man flytte på landet.

Jeg er ikke uenig, men jeg er heller ikke naboen din dessverre.
Jeg ville også aldri kjøpt en leilighet med kort avstand til lekeplass og fellesområde.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tviler helt ærlig på at du kommer til å få noe gjennomslag om du velger å ta det opp med dem, i og med at de har såpass lite omsyn for naboer fra før av - og tenker at du risikerer at det blir enda mer sur stemning i stedet, og at du kan bli "heksa". Om styret er så tafatt og ikke kommer til å føre saken fremover så stiller du dårlig. Skjønner godt at det er slitsomt, så det er ikke uten sympati jeg sier dette, men jeg ville valgt mine kamper her. Ungene deres blir jo større etterhvert og den terginga kan jo forbedre seg - så enten hadde jeg prøvd å leve med det og funnet måter å stenge bråket ute på, eller så hadde jeg vurdert å flytte hvis det overhodet ikke er levbart. Eventuelt fått med meg en annen nabo (ikke en lynsjemobb da, men et fornuftig menneske til er nok til at det gir litt mer alvor og tydeliggjør at det ikke bare er du som er "surkjerring") og gått bort sammen for å ta en rolig prat om lydnivået på spesielt morgenen.

Anonymkode: 0a8e1...683

Det var en veldig god idé. Jeg vet at flere i min blokk irriterer seg over dem. Har hørt noen brøle ut vinduet og smelle det igjen flere ganger😅 Så kan eventuelt høre. Men samtidig er jo grunnen til at jeg ikke har snakket med dem eller noen her før, nettopp at jeg ikke vil være den kjerringa. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kontekst: Vi bor i blokk hvor det er tre blokker som står i en slags hestesko med felleshage og lekeplass i midten. Alle leilighetene har et soverom som har vindu ut mot dette fellesområdet.

Problem: En barnefamilie som bor i den midterste blokka i 1.etg har sin platting/balkong mot dette fellesområde. Den er helt kaotisk rotete og de bruker balkongen sin som hovedinngang til leiligheten av en eller annen grunn. Hver ENESTE morgen, helg, ferie, rød dag - you name it - så er det full ståhei fra hele den familien fra 07.00 om morgenen, om ikke før, så man er garantert å bli vekket av dem. Minstejenta er såvidt ett år, storebror er vel ca 4/5 år. Og siden vi må høre på dem HVER morgen og HVER dag så vet jeg godt at bror alltid plager søster til hun begynner å gråte, spesielt hvis hun sitter rolig og leker/koser seg så må han borte og plage henne, mor sier som regel bare; ikke gjør sånt da. Så det er alltid mye skriking, fordi den stakkars jenta får jo ikke fred så hun gråter selvsagt, i tillegg har storebror en helt sykt høy stemme. Det virker som om foreldrene bare sender ungene ut i det de våkner.
Vi har også merket at de andre småbarnsfamiliene holder seg unna denne familien, så det må være noe de også reagerer på.

Poenget mitt er: Kan jeg si til de sosial inkompetente foreldre at de må huske på at det bor andre her? De lever uti den felleshagen som om det er deres private hage og det er et evig føkkings spetakkel morgen, dag og kveld. Det bor mye barnefamilier her men det er jo ingen som lager så mye mas som denne familien. Hvordan håndterer man dette uten å la det gå så langt at sinnet bygger seg for mye opp og jeg skjeller dem ut?

Derfor skal jeg ALDRI bo i blokk. Det du sier skjer nok ofte. Naboer på alle kanter. Nei takk. Flytt.

Anonymkode: 98b64...8f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Putt en lapp i postkassen deres da vel☺️

Er de utenlandske? 

Anonymkode: 793f2...7ae

Ja, men jeg har ikke tilgang til dere oppgang, hvis ikke ville jeg garantert gjort det. De er norske. Foreldrene er sånne litt hippie småbarnsforeldre som ikke orker livet virker det som. Orker ikke snakke til barna, orker ikke aktivisere dem, orker ikke ta hensyn osv. vanskelig å forklare typen folk men hadde du sett de/hørt de hadde du skjønt det. Veldig tafatte, er kanskje mer riktig. Sånne folk du har lyst å riste litt.

• Liker 1
Skrevet

Noen er mer bråkete enn andre og tenker ikke en gang over det. Du kan jo prøve å gi beskjed til de men tviler på at noe blir gjort med tanke på dine beskrivelser i HI. 

Med flere barn et sted så blir det raskt mye lyd enten man tar hensyn eller ikke. Hvis du allerede har inntrykk av at de er litt slappe så tviler jeg på at dette endrer seg av at du tar en prat med de, men du kan jo prøve.

Hvis de er så mye mer bråkete enn andre familier der så kan du jo prøve med en klage.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Derfor skal jeg ALDRI bo i blokk. Det du sier skjer nok ofte. Naboer på alle kanter. Nei takk. Flytt.

Anonymkode: 98b64...8f3

Nja, uansett hvor man bor og det er nabolag så er det lyd, man er ikke garantert ro og fred uansett.  De fleste jeg kjenner som bor i enebolig klager på en eller annen nabo som står med motorsag i hytt og pine eller som spiller musikk for hele nabolaget, eller de som har de frekke barna som alltid kommer og leker i hagen uten lov osv. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...