Gå til innhold

Hvor mange skritt er ekstremt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og ei venninne snakket om mosjon, og jeg fortalte henne at jeg går ca. 20 000 skritt hver dag. Hun mente dette er ekstremt. Men er egentlig det?

Jeg går morgentur med hunden, til og fra jobb, og mer tur med hunden - og da blir det fort sånn. Og hvis vi tenker at dette innebærer at jeg går i ca. 3 timer, er jo ikke det så mye av døgnet?

Anonymkode: fcf1c...44a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I en undersøkelse med 3000 voksne nordmenn (Kan3 fra 2020-22), gikk deltagerne i snitt 8000 skritt. 20 000 er mer enn dobbelt av dette. Naob  sin definisjon av ekstrem er «som befinner seg på, går til den ytterste grense; ytterliggående». Så ja, per definisjon er det ekstremt.

Men ekstremt er ikke nødvendigvis det samme som farlig! For meg ville det vært mye å gå hver dag. Hvis man har tid, er i god form og ikke tar skade av det, er det vel ikke noe problem? Har lest om folk her inne som går det dobbelte av det. Da grenser det mer til sykt for min del!

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke 20.000 er ekstremt, men det er godt over snittet ja. De jeg kjenner som går mye tur med hund eller er aktive i idrett/friluftshobby er lett på 15-20.000 i døgnet, noen av de ligger på 20.-30.000. Samme med en del venninner i sykepleien. Jeg er kontorarbeider og må skjerpe meg for å runde 10.000, da må jeg aktivt ha fokus på det. Uten fokus havner jeg lett på 5-8000 skritt.

Men, går en trend nå i sommer med sånn «ultragåing», de gjør spesielt lange gåturer. Både blant influencers og bekjente. Og da har det vært dagsmål på 50.000 og opp mot 100.000 skritt om dagen. DET kaller jeg ekstremt.

Anonymkode: 0e20a...18d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg når ofte 10.000-målet, og jeg jobber på kontor og er veldig stillesittende på fritiden. Kjører til og fra jobb.

Synes ikke 20.000 høres så ekstremt ut, nei. Kanskje om man bare måler når man er ute å går, men om man måler hele dagen, så er det ikke så mye. Man får noen tusen skritt om dagen "gratis", har jeg erfart.

Anonymkode: fbe2b...194

Skrevet

Jeg gikk vel rundt 16k i går. Og er ødelagt i dag. Så, ekstremt for meg😅

• Liker 1
Skrevet

Ekstremt er å tvinge seg til gå ekstra mye for å nå tall som ligger langt utenfor det man naturlig ville gått i løpet av en dag. Når 20 000 er en følge av turer med hunden og å gå til jobb, ser jeg ikke noe ekstremt i det.

Skrevet

Jeg har mål om 20k til dagen og i perioder klarer jeg det hver dag, og gjerne og over 25k. Så for meg, nå, anser jeg ikke 20k som ekstremt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg og ei venninne snakket om mosjon, og jeg fortalte henne at jeg går ca. 20 000 skritt hver dag. Hun mente dette er ekstremt. Men er egentlig det?

Jeg går morgentur med hunden, til og fra jobb, og mer tur med hunden - og da blir det fort sånn. Og hvis vi tenker at dette innebærer at jeg går i ca. 3 timer, er jo ikke det så mye av døgnet?

Anonymkode: fcf1c...44a

Hva er målet da? 20k steg er ikke akkurat ekstremt, jeg går mye mer enn det bare på jobb alene. Men det har jo veldig lite hensikt? Vil du gå ned i vekt så spis mindre, vil du ta vare på helsa burde du gjøre noe som får opp pulsen din samt trene styrke.

Mye bedre å for eksempel gå 5000-7000 steg for dag og så jogg i 10-20 minutter for dag, tren musklene et par ganger i uken.

Om det er fordi du vil ut i natur så er jo det selvfølgelig ok.

Anonymkode: e90bf...ba6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler over 30 000 om dagen blir for mye. Sjelden jeg passerer det, men må alltid hvile skikkelig etterpå de gangene jeg gjør det. Så 20 000 er på ingen måte ekstremt, men det er samtidig godt over snittet. 

Anonymkode: 44552...578

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er målet da? 20k steg er ikke akkurat ekstremt, jeg går mye mer enn det bare på jobb alene. Men det har jo veldig lite hensikt? Vil du gå ned i vekt så spis mindre, vil du ta vare på helsa burde du gjøre noe som får opp pulsen din samt trene styrke.

Mye bedre å for eksempel gå 5000-7000 steg for dag og så jogg i 10-20 minutter for dag, tren musklene et par ganger i uken.

Om det er fordi du vil ut i natur så er jo det selvfølgelig ok.

Anonymkode: e90bf...ba6

Målet er jo sikkert i stor grad at hun er glad i hunden og ønsker at den skal være aktivisert en del etter en lang dag hjemme alene. 

Anonymkode: 6f5ea...aa5

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

jeg går ca. 20 000 skritt hver dag

Jeg lurer på hvordan du måler dette? Høres unormalt mye ut.

Anonymkode: 2a252...a3c

AnonymBruker
Skrevet

20 000 skritt som mosjon er mye. 

20 000 skritt ved siden av en stillesittende jobb er mye. 

20 000 skritt på en arbeidsdag i restaurantbransjen er en rolig dag.

Dere begge bør lære dere at antall skritt alene faktisk ikke sier noe særlig. Jeg kjenner flere som går mer enn det på jobb, og ellers lever ett svært usunt og inaktivt liv. Og jeg kjenner mange som bare har halvparten så mange steg, og svært aktive liv. 

Anonymkode: cca1d...238

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på hvordan du måler dette? Høres unormalt mye ut.

Absolutt ikke unormalt for en hundeeier som også går til jobb. I går gikk jeg tur med hunden min i tre timer til sammen. Går også en del på jobb. I følge smartklokken min hadde jeg 25000 skrit, og det er ikke unormalt for meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I følge smartklokken min hadde jeg 25000 skrit, og det er ikke unormalt for meg.

Vel i følge smartklokken min går jeg mange tusen skritt når jeg holder på i snekkerboden, spesielt når jeg pusser med sandpapir for hånd. Merkelig det der...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel i følge smartklokken min går jeg mange tusen skritt når jeg holder på i snekkerboden, spesielt når jeg pusser med sandpapir for hånd. Merkelig det der...

Så da er det ikke noen måte å telle skritt på da, tenker du? Kanskje en god, gammeldags skritteller er det som må til? Hele diskusjonen blir jo meningsløs hvis man legger til grunn at skrittene ikke kan måles. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hele diskusjonen blir jo meningsløs hvis man legger til grunn at skrittene ikke kan måles. 

Poenget mitt var at tallene er meningsløse å sammenligne med andre, du kan bruke din skritteller og dine tall for deg selv, men med en gang du sammenligner med andre så mister de all mening. Fordi skrittellere er ulike og folk er ulike.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Poenget mitt var at tallene er meningsløse å sammenligne med andre, du kan bruke din skritteller og dine tall for deg selv, men med en gang du sammenligner med andre så mister de all mening. Fordi skrittellere er ulike og folk er ulike.

Min samsung registrerer ikke håndbevegelser.

Anonymkode: 52fcd...ccd

Skrevet

Gå en time tur med hundene om morran, er 6000 skritt.

For meg er det lett å gå 20000.

Men for de som har stillesittende jobb, og egentlig bare går hjemme og til og fra bilen, så er det mye.

Men det er jo ett samfunnsproblem.

20000 blir ekstremt, nettopp fordi folk er så inaktive.

Folk sitter for mye.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dersom du har en dårlig skritteller så er jeg enig.

Men har man en noenlunde oppegående teller så er ikke dette et problem. For eks så teller både mobilen min og klokka mi skritt, og de bruker gjennomsnittet av disse to for å gi et endelig resultat.

Og begge to bruker både bevegelse og posisjon til å telle skritt. Så resultatet blir ganske så spot on.

Men klart, avvik er det. På 25k skritt er det kanskje 1-2k maks. På 10k kanskje 100-500 skritt. I det store og hele utgjør det minimal forskjell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...