Gå til innhold

7åring som våkner om natten og er redd

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tina_*
Skrevet

7-åringen vår våkner nesten hver natt for tiden og kommer inn til oss fordi han er så redd. Han drømmer om slanger som kommer under dynen og løver som kommer for å ta ham.o.l. Prøver å forklare ham at slike dyr ikke finnes i her hvor vi bor, og at de i alle tilfeller ikke klarer å komme seg inn i huset vårt. Og han er jo enig i det, men likevel.....

Har foreslått at han kan sove med lyset på på rommet sitt, men det er ikke godt nok, så han ender opp i foreldresengen, og vi får dårlig søvn alle 3.

Noen som har andre forslag til hvordan vi skal løse dette?

Dette har aldri skjedd mens han var mindre....så jeg synes det er rart at det skjer nå som han er stor nok til å innse at det faktisk ikke er mulig at løver o.l. kommer inn i huset.

Videoannonse
Annonse
Gjest Ester
Skrevet

Jeg var veldig plaget med mareritt da jeg var liten og jeg gikk ogå mye i søvne. En gang rev jeg faktsk ned en vegg i søvne, da var jeg vel rundt sju. Hvis gutten virker skremt, så ta ham på alvor og trøst ham. Selv om han vet at det ikke kommer løver og slanger inn i huset, så er det like skremmende i drømmen. Jeg kan fortsatt huske den angsten marerittene ga meg, jeg har aldri vært så redd for noe i virkeligheten som jeg var for monsterne som var etter meg i de drømmene. Og jeg visste at monstere ikke fantes. Snakk med ham til den vonde følelsen er borte og prøv å følge ham inn i senga igjen da, men ikke mumle i halvsøvne at han må skjønne at det ikke er slanger i huset.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes også du skal ta han på alvor. La han få komme opp i sengen deres, det er en god trøst når man bare er 7 år og redd ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har også hatt en sånn periode flere ganger og de går over hvis det er noen trødt.

Vi har vekslet mellom og følge tilbake i sengen og god pratet litt så man kommer på andre tanker og la henne komme opp i sengen.......

Som sagt så har det gått over

Gjest Gjest
Skrevet

Kan han ha en ekstraseng/madrass stående ved siden av deres, så kan han ligge ved siden av, men likevel hos dere og være trygg?? Vi har selv hatt lignende problemer og løst det på denne måten. Lettere for alle å få sove da, og det går gjerne over etter noen uker eller måneder....

Gjest Gjesta
Skrevet

Dette er veldig vanlig, særlig for gutter, i perioden rundt seks sju års alderen. Det eneste du kan gjøre er å sørge for at du er tilgjengelig når ungen din våkner og er redd. det går over. ;)

Gjest Gjesta
Skrevet

Selv om det er vanlig kan det jo hende at dette er et utslag at at han reagerer på noe annet. Skjer det noe spesiet i livet hans som han kanskje trenger å få satt ord på for eksempel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...