Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 21 er stadig plaget med kviseutbrudd i ansiktet.

Bruker renseprodukter og kremer morgen og kveld. Spiser ikke potetgull eller godteri/sukker men fokuserer på sunt kosthold. Litt pizza og burger blir det jo- men mest vanlig husmannskost. 
Trener hver dag og er mye ute. Soler seg når han kan for å se om det hjelper. 

Likevel kommer det stadig tilbake. 
Noen tips som kan hjelpe? 
Som 21-åring er jo puberteten overstått så hormonene bør være i sjakk nå. 

Anonymkode: cedb6...541

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 48 og får fremdeles kviser, hos noen blir det aldri helt ferdig.

Anonymkode: d7012...448

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er nok hormoner likevel.

Anonymkode: 9ce91...01b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bytt kremer og rens. Han kan reagere på det.

Noen får kviser hele livet. Sånn er det bare.

Anonymkode: f6254...b06

• Liker 2
Skrevet

Er han Secret eater mon tro?

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier fastlegen? 

Anonymkode: e37d7...6f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han må kutte ultraprosessert mat og melk med A1-protein. Hjelper ikke med alskens kremer og rens Hvis ikke kostholdet er på plass. 

Erfaringsmessig betyr "vanlig sunt kosthold" betyr nesten alltid lettprodukter, kjøpebrød og skinkeost osv. Det er ikke sunt på noe nivå. 

Anonymkode: 874b2...eea

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler en time hos hudlege for tilrettelagt behandling, eventuelt fastlege. Jeg hadde ville startet der kontra prøve ut masse forskjellige produkter kan gjøre vondt verre og ødelegge hudbarrieren og forverre problemet. Dyrt blir det også med masse prøving og feiling som ikke har effekt. Jeg har prøvd det meste som kan kjøpes uten resept samt dyre hudbehandlinger uten noe særlig effekt annet enn å tappe kontoen :(

Prøve ut sterke produkter med f.eks. syre samt sole seg samtidig  er ikke bra for huden. 

(Personlig erfaring: Fastlege kan skrive ut resept på et produkt som heter Epiduo som kan være noe å starte med. Har brukt Epiduo i 1 år nå og det har hatt veldig god effekt, men anbefaler å starte med å smøre et par ganger i uka i starten og ikke hver dag. Må forvente en periode etter et par ukers bruk hvor huden blir enda verre med utbrudd  og veldig tørr hud. Denne perioden med forverret hud er tøff, jeg kunne ikke gå ut av huset, men så blir det bedre etter hvert og etter 4-6 uker så jeg stor forskjell.

Kan ikke sole seg samtidig som man går på denne, og supplere med solkrem på dagtid samt fuktighetskrem på kveld. Da kan jeg anbefale Eucerin ultrasensitive som kjøpes på apotek. Tetter ikke porer og går godt sammen med f.eks. Epiduo. Som sagt er dette min personlige erfaring, det er kanskje andre preparater som kan være aktuelle for sønnen din. Det er iallfall hjelp og få!) 

Anonymkode: de827...64b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Isotretinoin er svaret.

Anonymkode: ff77d...000

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hudpleier først for dyprens av huden og veiledning for riktige produkter Hvis ikke det hjelper så må han til hudlege

Anonymkode: b4b82...fc9

AnonymBruker
Skrevet

ALDRI gi ham medisiner for det i allefall - det kan føre til kroniske smerter man ikke blir kvitt. Har hørt skrekkhistorier. For ham som trener mye ville dette være mye verre enn kvisene.

Det går nok over etter hvert som for de aller fleste.

Anonymkode: d17fa...d6f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

ALDRI gi ham medisiner for det i allefall - det kan føre til kroniske smerter man ikke blir kvitt. Har hørt skrekkhistorier. For ham som trener mye ville dette være mye verre enn kvisene.

Brukte medisiner (isotretinoin) og trente samtidig, det gikk helt fint. De skrekkhistoriene bør man ta med en klype salt, leger i Norge ville ikke skrevet ut medisiner hvis de var så farlige. Ikke alle blir kvitt kvisene, jeg begynte med isotretinoin i 30-årene, trodde jeg skulle bli kvitt de med alderen, men det gjorde jeg ikke.

Anonymkode: ffa3d...48f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slutt å spre skrekkhistorier. Dette kan en hudlege vurdere mye bedre enn deg.

Mange  har hatt god erfaring med iso, og det eneste som til slutt fungerte for meg (kvinne 39) Min verste bivirkning var tørr hud og tørre øyne, men det gikk over etter avsluttet behandling. Merket ingen muskelsmerter. 

Det har jo selvfølgelig bivirkninger, men må følges opp av lege under behandling. Ofte er den psykiske belastninger med mye akne verre enn selve bivirkningene.

Anonymkode: de827...64b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kutte ut melk og sukker.

Anonymkode: ff85f...572

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kutte ut melk og sukker.

Anonymkode: ff85f...572

Sukker har han kuttet ut. Men noe melk og yoghurt blir det.

Ellers er det grovt økologisk brød, norvegia og bremykt det går i. 

Ikke lettprodukter som det skrives over her. 

ts

Anonymkode: cedb6...541

AnonymBruker
Skrevet

Isotretinoin. Jeg hadde akne gjennom nesten hele 20-årene, hadde konstant kviser. Prøvde lenge Epiduo salve, en runde med antibiotika, og de funket så lenge man gikk på dem, men var ingen varig løsning. De kom bare tilbake igjen. Hadde ingenting å si om jeg spiste melkeprodukter eller ikke, om jeg spiste sukker eller ikke. Fikk endelig time hos hudlege og fikk begynne på Isotretinoin. Det er nå 3 år siden og huden har holdt seg fin siden 😊 Huden ble veldig tørr, fikk mye tørre øyne og øyebetennelse, men det er vanlig. Finnes hudpleieserie på apoteket som er spesielt lagd for folk som går på kuren.

Anbefales på det sterkeste. 

Anonymkode: e51e3...090

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...