AnonymBruker Skrevet 22. august #1 Skrevet 22. august Hei! Jeg har et barn som alltid har brukt lang tid på å roe seg og sovne. Jeg har måttet ligge sammen med henne til hun sovner. Tidligere så lå jeg ofte og scrollet på tiktok i sengen og når datteren min fikk se sammen med meg så la hun seg ned og lå rolig sammen med meg og så på. Tilslutt sovnet hun og jeg kunne gå ut. Hun fikk nettbrett i julegave da hun var 2,5 år. Da begynte vi å ta med nettbrettet inn i sengen og hun fikk se på litt forskjellige ting også sovnet hun. Men nå tar det lenger og lenger tid før hun sovner. Hun blir liksom aldri ferdig og trøtt nok.. Hun kan ligge et par timer våken før hun sovner. Å legge henne senere har ikke hatt noe effekt, heller ikke tidligere. Hun klarer ikke finne roen i sengen uten nettbrettet sitt da blir det bare turning og grining så det er heller ikke et alternativ. Noen som har opplevd lignende? Er det bare en periode? Når går det over ca? Hun er 3,5 år nå. Ingen forskjell på hverdag og helg. Mett når hun legges. Tips? Anonymkode: ce536...1f6
AnonymBruker Skrevet 22. august #2 Skrevet 22. august Jeg har konsekvent aldri brukt skjerm i forbindelse med mat og legging. Jeg er ikke 100% imot skjerm, men det å gjøre barn avhengig av skjerm for å sove høres virkelig ikke sunt ut. Skjerm påvirker hjernen ekstremt negativt og blålyset påvirker døgnrytmen. Jeg har en på 3,5 år legging er så klart både slitsomt og vanskelig. Det er bare sånn barn er. Det er viktig at voksne setter trygge rammer for barna og står i det vanskelige. Anonymkode: 74969...c74 3
AnonymBruker Skrevet 22. august #3 Skrevet 22. august Alle råd om god søvnhygiene er å unngå skjermbruk minst en time før leggetid.... Jeg ville aldri latt et lite barn ligge i sengen og se på skjerm når hun skal sove. Det er både for mye lys og for mye stimuli. I sengen skal man roe seg ned. Så her må du bare ta kampen og venne henne av skjermbruk. Og ja, det er mange barn som kan bruke lang tid på å sovne, og trenger at noen sitter hos dem. Du bør heller ikke sitte og scrolle på mobilen når du er der inne, selv om hun ikke ser skjermen. Hun ser jo lyset.... Anonymkode: 3c73b...8e3 6
AnonymBruker Skrevet 22. august #4 Skrevet 22. august Nettbrettet må ut. Det blir nok en kamp, men det er absolutt nødvendig. Selv om vi kan oppleve at skjerm føles avslappende, blir vi ikke så avslappet at vi klarer å sovne, men blir tvert om mer slitne og stimulerte. Vi ser på TV eller nettbrett på stua før leggetid. På soverommet er det bok og sang som gjelder. Når vi har lest ferdig og sunget de sangene vi pleier, stryker jeg på ryggen ei stund før jeg legger meg ned på sofaen på rommet hans. Det tar sin tid, men er et koselig rituale. Anonymkode: fd551...b47
Me0987 Skrevet 22. august #5 Skrevet 22. august Skjerm og leggetid hører ikke sammen for verken barn eller voksne
AnonymBruker Skrevet 22. august #6 Skrevet 22. august Oi! Pleier ikke si dette til mammaer med små, men her har du driti deg ut! Gode rutiner for legging innebærer IKKE skjerm. Og hvorfor i alle dager har du ikke begynt tidligere med å endre dette?! Når hun åpenbart har trengt søvntrening lenge ("alltid vært treg til å sovne") så har du liksom løst det med skjerm??? Wow! Gratulerer. Start i dag med avvenning av dette, både for henne og deg selv. kveldsmat kveldsstell/bad boklesing - maks 2 samtale/oppsummering av dagen i dag og hva man ble glad for (eller hva enn som funker for dere, men noe positivt og lysbetont som gir henne litt mental trening) så er det lys av og natta. du sitter i mørket UTEN SKJERM så lenge det trengs og interagerer ikke med henne utover å si "nå er det natta lille venn" hvis hun prøver å turne/gå/skrike Anonymkode: 410bc...db6
AnonymBruker Skrevet 22. august #7 Skrevet 22. august Dette må jo være rage-bait? Anonymkode: 637cd...3b5
kjærring Skrevet 25. august #8 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 12.39): Hei! Jeg har et barn som alltid har brukt lang tid på å roe seg og sovne. Jeg har måttet ligge sammen med henne til hun sovner. Tidligere så lå jeg ofte og scrollet på tiktok i sengen og når datteren min fikk se sammen med meg så la hun seg ned og lå rolig sammen med meg og så på. Tilslutt sovnet hun og jeg kunne gå ut. Hun fikk nettbrett i julegave da hun var 2,5 år. Da begynte vi å ta med nettbrettet inn i sengen og hun fikk se på litt forskjellige ting også sovnet hun. Men nå tar det lenger og lenger tid før hun sovner. Hun blir liksom aldri ferdig og trøtt nok.. Hun kan ligge et par timer våken før hun sovner. Å legge henne senere har ikke hatt noe effekt, heller ikke tidligere. Hun klarer ikke finne roen i sengen uten nettbrettet sitt da blir det bare turning og grining så det er heller ikke et alternativ. Noen som har opplevd lignende? Er det bare en periode? Når går det over ca? Hun er 3,5 år nå. Ingen forskjell på hverdag og helg. Mett når hun legges. Tips? Anonymkode: ce536...1f6 Fjern nettbrettet. Start med å roe ned i god tid før legging. Les en bok, prat litt om dagen. La henne romstrere. Selvfølgelig finner hun ikke roen i sengen uten nettbrett når hun er vant med stimuli for å sovne
kjærring Skrevet 25. august #9 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 15.15): Oi! Pleier ikke si dette til mammaer med små, men her har du driti deg ut! Gode rutiner for legging innebærer IKKE skjerm. Og hvorfor i alle dager har du ikke begynt tidligere med å endre dette?! Når hun åpenbart har trengt søvntrening lenge ("alltid vært treg til å sovne") så har du liksom løst det med skjerm??? Wow! Gratulerer. Start i dag med avvenning av dette, både for henne og deg selv. kveldsmat kveldsstell/bad boklesing - maks 2 samtale/oppsummering av dagen i dag og hva man ble glad for (eller hva enn som funker for dere, men noe positivt og lysbetont som gir henne litt mental trening) så er det lys av og natta. du sitter i mørket UTEN SKJERM så lenge det trengs og interagerer ikke med henne utover å si "nå er det natta lille venn" hvis hun prøver å turne/gå/skrike Anonymkode: 410bc...db6 Enig !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå