AnonymBruker Skrevet 22. august #1 Skrevet 22. august Det er så mange tråder her om slanking. Og det kan være vel og bra, men veldig ofte er det vel sånn at selve jobben kommer etter at slankingen er ferdig, og man skal holde vekten. Jeg slanker meg også. Har gått ned 13 kg siden starten av mai, og skal ned 10 kg til, sånn at jeg lander på 69 kg, men jeg prøver å se på det mer som en livsstilsendring enn en slankekur, for veldig mye av det jeg gjør nå har jeg tenkt å fortsette med resten av livet. F.eks: Har ikke lengre fete meieriprodukter fast i kjøleskapet, bruker gresk yoghurt, mager Kesam, cottage cheese og lett kokosmelk istedenfor rømme, crème fraîche og fløte. Prøver å få i meg 8 om dagen. Har alltid frukt og grønnsaker tilgjengelig. Både frossent og ferskt. Bruker fry light til steking, og lager yoghurtdressing istedenfor oljedressing. Drikker ingen/få kalorier. Unntak er Biola, smoothie osv. Men sukkerholdig brus, kaffedrikker med mye stæsj og alkohol klarer jeg meg stortsett helt fint uten. Måltidsplanlegger og lager klar eller nesten klart til sunne, fristende, lettvinne frokoster og lunsjer. Det har gjort at søtsuget mitt på kvelden har forsvunnet. Bruker kunstig intelligens som sparringspartner med livsstilsendring som prompt, hvor jeg kan få tips og ideer eller bare få ut frustrasjon. Trener med høy puls flere ganger i uka fordi det gir AQ og styrker hjernen. Går minst 10 000 skritt hver dag. Har hund så ikke noe problem. Prøver å få til et par styrkeøkter i uka. Er det noe du gjør i slankingen din som du kommer til å fortsette med resten av livet, eller tenker du også på slankingen som en livsstilsendring? Gjerne bli mer her og del tips, gleder, sorger, frustrasjoner enten du akkurat har startet eller har holdt på i årevis. Anonymkode: 7ca43...80f 4
Saima Skrevet 22. august #2 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Trener med høy puls flere ganger i uka fordi det gir AQ og styrker hjernen. Er det noe du gjør i slankingen din som du kommer til å fortsette med resten av livet, eller tenker du også på slankingen som en livsstilsendring? Gjerne bli mer her og del tips, gleder, sorger, frustrasjoner enten du akkurat har startet eller har holdt på i årevis. Anonymkode: 7ca43...80f Jeg óg! Er hekta på MIA appen og syns den er utrolig motiverende. Mannen min har den også og med litt sunn konkurranse så holder vi det gående💪 Har også endret livsstil, mer fokus på ren sunn mat, snop kun lørdag og mye aktivitet. Mye makroaktivitet også, det holder meg unna gamle vaner som coachpotato m snacking! Er nå på vedlikehold, og skal blir spennende å se om jeg klarer å regulere det til å holde seg stabilt🙏 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #3 Skrevet 22. august Gikk ned 6-7 kg for 3 år siden og har holdt meg der siden. Var normalvektig fra start, men var ikke fornøyd. Syns ikke det har vært krevende å holde vekten, heldigvis. Har holdt på vanene jeg lagde meg da, men slipper å leve i kaloriunderskudd. Har siden start redusert mengden ultraprosessert mat, derfor spiser jeg ikke magre produkter f.eks. Spiser 3 måltider om dagen. Trener for lite, men vekten er stabil. Anonymkode: 507d5...3ab 1
Roci Skrevet 22. august #4 Skrevet 22. august I likhet med AB over her, jobber jeg også med å legge om kostholdet til mindre UP og ren mat. Merker at blodsukkeret er mer stabilt og at jeg har mindre cravings. Skal ned 6-8 kg som kom på med overgangsalderen, og da er et hormonregulerende kosthold av betydning
AnonymBruker Skrevet 22. august #5 Skrevet 22. august Jeg har gjort det to ganger, og mulig snart tre (definerer det ikke som "klart det" før rutinen har sittet et år). 20 årene; gikk fra junk og usunn mat, til å droppe sjokolade og snop, og spise faste måltid. 30 årene; måltidsplanlegging, mat fra bunnen, sunne valg, porsjonskontroll. 40 årene (nå); målrettet trening, kombinasjon av styrke og kondisjon. Og mindre justeringer innimellom. Ser jeg at vekten kryper opp så passer jeg ekstra på å holde meg til et tacoskjell fredag - og droppe rømme, droppe pesto på salaten på jobb, og slik. Og så går jeg ned igjen ganske raskt, og holder meg der så lenge jeg holder på den nye "vanen". Anonymkode: 4dae8...dff 1
c_buk Skrevet 22. august #6 Skrevet 22. august Jeg gikk ned ca 30 kg for 10-15 år siden. Har holdt det av siden. Jeg ble glad i trening i prosessen og har vedlikeholdt det. Nå spiser jeg for å underbygge treningen, fremfor å trene bort spisingen. I tillegg spiser jeg ubegrensede mengder med ren frukt og grønt, så mye råvarebasert som mulig og har fått et godt blikk på å ha kalorier litt i bakhodet. Jeg unngår ikke kaloribomber, men jeg vet når jeg har spist mer enn jeg bør og stresser ikke med det. Det skjer max én gang i måneden og har dermed liten eller ingen betydning.
c_buk Skrevet 22. august #7 Skrevet 22. august Og jo. Jeg glemte en ting. Det er ikke farlig å føle seg sulten i blant. Man trenger heller ikke overdrive spisingen når man spiser etter å ha følt på sult. Et normalt måltid holder. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #8 Skrevet 22. august c_buk skrev (1 minutt siden): Og jo. Jeg glemte en ting. Det er ikke farlig å føle seg sulten i blant. Man trenger heller ikke overdrive spisingen når man spiser etter å ha følt på sult. Et normalt måltid holder. Dette er også veldig viktig prinsipp for meg. 1) jeg spiser til jeg er passe mett 2) jeg klarer å skille fysisk og psykisk sult. (spising mellom og utover måltid). Har jeg ikke lyst på et tørt knekkebrød, så er jeg ikke sulten, var "ankeret" mitt, frem til jeg regulerte dette automatisk. Anonymkode: 4dae8...dff 4 2
c_buk Skrevet 22. august #9 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er også veldig viktig prinsipp for meg. 1) jeg spiser til jeg er passe mett 2) jeg klarer å skille fysisk og psykisk sult. (spising mellom og utover måltid). Har jeg ikke lyst på et tørt knekkebrød, så er jeg ikke sulten, var "ankeret" mitt, frem til jeg regulerte dette automatisk. Anonymkode: 4dae8...dff Det siste punktet der var et godt punkt. Nå trenger jeg det ikke selv lenger, men det er jo et godt råd å gi!
AnonymBruker Skrevet 29. august #10 Skrevet 29. august Men hvorfor kutter dere fett? Hvordan klarer dere å bli mett av alt det magre? Det er gammeldags å tro at man blir tjukk av å spise fete meieriprodukter! Høres ut som noe det blir vanskelig å leve med, synes jeg. Kutt gjerne mye av karbo, mel og sukker, men ikke fett! Det er sukkeret man bli tjukk av. Les dere opp på ny forskning, som er enig med kroppen min. Jeg har aldri slitt med vekta, bortsett fra da jeg spiste nesten kun ultraprossesert og masse sukker som tenåring, nå spiser jeg masse smør og den tjukkeste naturell yoghurten for å få i meg nok. Jeg mener ikke å kristisere dere, gikk inn for å lese om livsstil, fordi det interesserer meg. Men tror dere gjør det vanskeligere for dere selv enn det er. For lite fett kan rote til hormoner og alt blir bare krøll. Hold dere unna oljer som solsikke, raps, soya, velg heller smør og kaldpresset olivenolje. Kroppen er så mye mer enn kalorier inn og ut! Dropp ultraprosessert, for kroppen skjønner ikke hva det er og sender ikke riktige signaler til tarmen og dermed blir det rot. Ofte er det hormonelt krøll hos de som ikke klarer å gå ned, det er ikke smøret de stekte biffen i! Anonymkode: 5a467...0e6 2 2
Suttrekoppen Skrevet 29. august #11 Skrevet 29. august Det finnes ingen snarvei for vektnedgang, alle "snarveiene" har bevist at man legger like fort på seg igjen. Eneste som hjelper er å forbrenne mer enn man inntar. Jo mer aktiv du er daglig, jo mer kan du spise så lenge du forbrenner mer enn du spiser. Det er ikke mer avansert enn det.
AnonymBruker Skrevet 29. august #13 Skrevet 29. august Suttrekoppen skrev (28 minutter siden): Det finnes ingen snarvei for vektnedgang, alle "snarveiene" har bevist at man legger like fort på seg igjen. Eneste som hjelper er å forbrenne mer enn man inntar. Jo mer aktiv du er daglig, jo mer kan du spise så lenge du forbrenner mer enn du spiser. Det er ikke mer avansert enn det. Jo, det er mer avansert enn det! Det hormonelle spiller en stor rolle, spesielt hos kvinner! Hva man spiser spiller en stor rolle, ikke kun kalorier, for kroppen må klare å tolke hva det er! Anonymkode: 5a467...0e6 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #14 Skrevet 30. august Jeg har endret livsstilen og sakt men sikkert gått ned 25 kilo på 2,5 år. Det som har endret seg merkbart for min del er hvor dårlig jeg trives i den "dårlig mat, godis" fella, og hvor elendig jeg føler meg uten å få trent og spist ren mat. Jeg har på ingen måte kutta alle godsaker men klarer meg med mye mindre, kjøper kanskje 10-15 biter smågodt isnede for en hel pose. Dette er fortsatt work in progress altså, for de gamle mønstrene kommer av og til tilbake, men jeg klarer å komme meg fortere utav det. Den godfølelsen av å ha vært på trening og spist et sunt måltid etterpå topper glatt absolutt alle godis-binges for min del. Det er også grunnen til at dette er en endring og ikke bare et "slankeprosjekt", for det har jeg også prøvd mange ganger. Jeg har fortsatt 6-7 kilo igjen men jeg stresser ikke med det. I tillegg merker jeg hvor mye bedre jeg sover nå og hva rutinene gjør med hverdagen. Kjenner fort at jeg føler meg dårlig etter f.eks høytider hvor det blir for mye kos og for lite aktivitet. Den balansen har jeg ikke helt funnet enda - men det blir! Har også en helt annen terskel for hva mett vil si, jeg spiser meg aldri stappmett lenger for det er så vondt og ubehagelig. Anonymkode: 031e1...dbe 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #15 Skrevet 2. september Synes tittel og hovedinnlegg er litt misvisende😅 Jeg har også lagt om livvstilen min, så synes denne tråden hørtes spennende ut og ville svare. Men så gjalt det bare de som har lagt om livsstilen sin etter slanking. Synes det er fint av deg TS at du ser på det som en livsstilendring, for det er jo det som skal til for at det skal bli varig. Og grepene høres veldig fornuftige ut også! Lykke til! ❤️ Anonymkode: 925ca...497 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå