Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal kjøpe bolig, men det er veldig skjevt hvor mye egenkapital vi har. Jeg har omtrent hele summen, mannen min har ca 50 000. De månedlige avdragene skal fordeles likt. Vi blir ikke enige om hvordan det blir riktig å sette opp særeieavtalen mellom oss. Hvordan har dere gjort det hos dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi kjøpte bolig for mange år siden hadde jeg en del egenkaptial, mannen ingen. Jeg eide dermed mer av boligen enn han og han betalte mer i avdrag pr mnd enn meg. Rentenene på lånet delte vi likt. Avtalen var at hans eierandel økte etterhvert som han betalte ned en større del av lånet. Vi hadde ektepakt på dette og jeg mener at med nedbetalingstakten vi la opp til, ville vi begge eie 50% etter 10 år. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har boligen som felleseie. Vi har en ektepakt hvor hytta er mitt særeie. Når dere er gift regnes i utgangspunktet alt dere tjener mens dere er gift som felleseie. Det dere hadde med inn i ekteskapet er også felleseie, men skjevdeles ved skilsmisse. 

Mitt utgangsspørsmål er hvorfor ønsker dere særeie? Skal det også være særeie ved død?

Anonymkode: 3d671...b33

AnonymBruker
Skrevet

Advokat. Ikke hobbyjurister på kg.

Anonymkode: a4cfa...2bb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
shakini skrev (2 timer siden):

Vi skal kjøpe bolig, men det er veldig skjevt hvor mye egenkapital vi har. Jeg har omtrent hele summen, mannen min har ca 50 000. De månedlige avdragene skal fordeles likt. Vi blir ikke enige om hvordan det blir riktig å sette opp særeieavtalen mellom oss. Hvordan har dere gjort det hos dere?

Hvorfor skal de deles likt?

Hvis du har høy egenkapital, men kanskje ikke like høy lønn, og han har lav egenkapital, men kanskje høyere lønn enn deg?

Man kan eie 50-50, selv om man har ulik belåningsgrad.

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal de deles likt?

Hvis du har høy egenkapital, men kanskje ikke like høy lønn, og han har lav egenkapital, men kanskje høyere lønn enn deg?

Man kan eie 50-50, selv om man har ulik belåningsgrad.

Men når ts skriver «mannen min» og snakker om særeie, så antar jeg at de er gift. Og da må hun ha særeie eller skjevdelingskrav for å få ut egenkapitalen sin, det hjelper ikke at de har forskjellig gjeld.

Som sagt, dette er advokatmat. 

AnonymBruker
Skrevet

Her eier vi huset 50/50, men betaler ulik del av lånet. 

Jeg betaler 10% av lånet, mannen betaler 90% av lånet. Vi har dette i samboerkontrakten (og vi har hatt advokat til å se over). 

Å ha ulik eierbrøk på huset bør man ikke ta så lett på. Hva om den andre vil kjøpe seg inn med høyere andel, skal man da ta utgangspunkt i orginal kjøpesum eller ta prisstigning med i beregningen? Hvordan skal man fordele utgifter til vedlikehold og oppussing, og ikke minst, skal begge ha lik bestemmelsesrett, selv om den ene eier en større andel? osv. 

For oss var det mye enklere å bare eie 50/50, og så heller fordele lånet ulikt. 

Anonymkode: 0a878...361

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si at egenkapitalen man skyter inn, er avgjørende for eierbrøken. På den måten følger også ek prisutviklingen. 300k i ek i dag er ikke 300k om 10 år... 

Om man vil ha 5050 eierandel, må lånet skjevdeles for å gjøre opp for dette. Dvs den med høyest ek har lavet lån. 

Anonymkode: 23ff1...d17

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men når ts skriver «mannen min» og snakker om særeie, så antar jeg at de er gift. Og da må hun ha særeie eller skjevdelingskrav for å få ut egenkapitalen sin, det hjelper ikke at de har forskjellig gjeld.

Hvis TS har nok egenkapital til å kjøpe en bolig uten lån, så antar jeg at de alt har en skjevdeling. Det man tar med seg inn i ekteskapet får man med seg ut igjen.

De kan selvsagt oppsøke en advokat, men dette er også ting banken deres kan hjelpe de med, siden de uansett trenger finansieringsbevis.

AnonymBruker
Skrevet
shakini skrev (7 timer siden):

Hadde ingen særavtale for jeg eide alt. Det er jeg glad for i dag etter bruddet. Han fikk ingen ting. Viktig å ha det sort på hvitt.

Anonymkode: 76589...fc3

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi er ikke gift. 

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke særavtale, men har ulik eierandel. Det spiller uansett ingen rolle så lenge vi fortsatt er sammen, og dersom det blir slutt tar jeg med meg egenkapitalen min pluss avkastning ut. 

Anonymkode: 39a2f...1dd

AnonymBruker
Skrevet

Vår datter hadde hele egenkapitalen selv. Dem delte lånet på to. Så hun har mindre lån enn det han har på huset. Dem eier 50/50. 

Anonymkode: 63f2d...276

AnonymBruker
Skrevet
shakini skrev (1 time siden):

Vi er ikke gift. 

Da hadde det vært lurt å skrive at dere er samboere i hi, så hadde du fått svar ut i fra det. 

Anonymkode: 6a93b...56b

Skrevet
shakini skrev (10 timer siden):

Når vi ble gift, så overførte jeg 50 % av huset mitt til min kone. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi er gift og har ingen særeieavtale. Vi eier alt likt og bidrar til fellesskapet etter evne. Jeg tjener nesten det dobbelte av kona, så jeg betaler alt til huset, som lån, forskringer, begge bilene, kommunale avgifter, strøm, Internett osv. Kona betaler stort sett mat, dagligvarer og ting til barna som klær og fritidsaktiviteter.

Vi er ikke opptatt av mitt og ditt eller at "nå har jeg betalt så mye, så da må du betale like mye". Slikt finnes ikke hos oss. Vi holder absolutt ikke noe regnskap over hvem som har bidratt med hva. Den som har penger betaler, og er den ene tom for penger, så overfører den andre det som trenges om den andre har. Vårt hjem og vårt liv er et felles prosjekt.

Anonymkode: b3054...ba6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er gift og har ingen særeieavtale. Vi eier alt likt og bidrar til fellesskapet etter evne. Jeg tjener nesten det dobbelte av kona, så jeg betaler alt til huset, som lån, forskringer, begge bilene, kommunale avgifter, strøm, Internett osv. Kona betaler stort sett mat, dagligvarer og ting til barna som klær og fritidsaktiviteter.

Vi er ikke opptatt av mitt og ditt eller at "nå har jeg betalt så mye, så da må du betale like mye". Slikt finnes ikke hos oss. Vi holder absolutt ikke noe regnskap over hvem som har bidratt med hva. Den som har penger betaler, og er den ene tom for penger, så overfører den andre det som trenges om den andre har. Vårt hjem og vårt liv er et felles prosjekt.

Anonymkode: b3054...ba6

Dette funker fint så lenge dere er gift, men hvis ekteskapet en dag ryker har din kone gått i den klassiske kvinnefella. Du betaler for alt som er av verdi mens hun betaler for forbruk. 

Anonymkode: efcb5...815

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette funker fint så lenge dere er gift, men hvis ekteskapet en dag ryker har din kone gått i den klassiske kvinnefella. Du betaler for alt som er av verdi mens hun betaler for forbruk. 

Anonymkode: efcb5...815

De er gift med felleseie, så verdiene deles likt ved skilsmisse.  Det spiller ingen rolle hvem som betaler hva.

AnonymBruker
Skrevet
shakini skrev (2 timer siden):

Vi er ikke gift. 

Det endrer alt. Samboere har ikke særeie. Det er forbeholdt ektefeller.  Samboere eier det de betaler for, men kan ha sameieavtale. I utgangspunktet eier man den delen man betaler, enten med egenkapital eller lån. Hvis dere skal ha likt ansvar for lånet, blir eierandelen din (EK+lån)/kjøpspris. Lån er din andel av lånet. 

AnonymBruker
Skrevet
shakini skrev (13 timer siden):

Vi er ikke gift. 

Men da forsvinner jo hele poenget ditt. Samboere kan ikke opprette særeieavtaler.

Dere bør eie likt og ha forskjellig lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...