Gå til innhold

Hvilke partier jobber for bedre økonomi til de som bor alene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke partier jobber for de som bor alene? Tenker på aleneboende i alle aldre, pensjonister, aleneforeldre, uføre etc. Hvilke partier jobber for disse gruppene?

Anonymkode: a7280...be2

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Frp

Anonymkode: 52021...b24

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Frp

På hvilken måte?

Anonymkode: ecf62...045

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen er opptatt av enslige utad i hvert fall. Da heter det alltid at "enslige er ingen ensartet gruppe og mange har god råd", men det samme gjelder jo i høyeste grad familier også. Likevel er det stor konkurranse om å fri til barnefamiliene. Litt merkelig egentlig, med tanke på hvor mange enslige husholdninger det er. Og hvor kort del av livet de med barn er småbarnsforeldre. 

Anonymkode: 8bc4f...a17

• Liker 17
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ingen.
Har ikke funnet noe i noen partiprogrammer om å hjelpe aleneboere.
Noe som er en skam. for det er MANGE og de har også stemmerett.

Anonymkode: 861c5...f64

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare ser på hva som er viktig for meg som enslig, som å få beholde mer av egne penger. Litt komisk å betale så mye i skatt av lav lønn, og samtidig få 75 øre i strømstøtte. For meg sto valget mellom Høyre og Krf, men Krf mistet meg pga det store fokuset på barnefamilier. Store skattefradrag til familier og ekstra ferie til småbarnsforeldre. Det blir jo vi som allerede jobber ekstra under permisjoner som må ta den støyten også. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg bare ser på hva som er viktig for meg som enslig, som å få beholde mer av egne penger. Litt komisk å betale så mye i skatt av lav lønn, og samtidig få 75 øre i strømstøtte. For meg sto valget mellom Høyre og Krf, men Krf mistet meg pga det store fokuset på barnefamilier. Store skattefradrag til familier og ekstra ferie til småbarnsforeldre. Det blir jo vi som allerede jobber ekstra under permisjoner som må ta den støyten også. 

Like komisk at Høyre og Frp snakker så mye om skattelette for "folk flest", mens de som får mest skattelette er de rike sponsorene til Frp og Høyre. Sist Erna var statsminister fikk vi skattelette på ca 100kr/mnd.

• Liker 19
Skrevet

For å se partienes tanker/meninger/løfter om de forskjellige temaene, litt sortert. 
Var om økonomi der så jeg, men ikke spesifikt rettet mot/for de enslige - dessverre, my bad! 

Skrevet (endret)

Står noe her i faktaboks nederst: 

https://www.aftenposten.no/oslo/i/QM4mQ/singelpolitikk-naa-takk

Senterpartiet: Ekstra skattefradrag på 500 kroner til aleneboende med inntekt under 150000 kroner - første skritt i opptrappingsplan. Målet er skattefradrag på 5000 kroner.Kommunale avgifter bør settes etter forbruk eller inntekt.Omfattende program for bygging av ikke-kommersielle utleieboliger.Inntektsgrensen for å få etableringslån skal heves fra dagens 225000 kroner.Øke Husbankens rammer.

Høyre: Mer rettferdighet i forhold til betaling av kommunale avgifter for énpersonhusholdninger.

Venstre: Vil differensiere kommunale avgifter.Enslige skal komme gunstigere ut i forhold til inntektsskatten.

Arbeiderpartiet: Øke Husbankens rammer.Bruke boligpolitikken til å hjelpe enslige: Boligstøtte, utvide mulighetene for kommunale leiligheter, bedre muligheten for etableringstilskudd og etableringslån.

Fremskrittspartiet: Ingen spesiell politikk. Partiet ser ikke på enslige som en homogen gruppe.

Kristelig folkeparti: Sitat fra programmet: "Vil sikre likeverd og likestilling for enslige gjennom sosiale ordninger, boligpolitikk og sosiale hjelpetiltak."Gått bort fra tidligere forslag om skattefradrag for enslige. Vil likevel vurdere om det kan gjennomføres innen rammene man har til disposisjon.Gått bort fra tidligere forslag om å gradere kommunale avgifter. Men det kan bli aktuelt å reise problemstillingen på nytt.Vil ha flere lavinnskuddsboliger.

Sosialistisk vestreparti : Differensiering av kommunale avgifter, som strøm og renovasjon.Øke bostøtte og skaffe flere billige utleieboliger.

Endret av enkefru
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen er opptatt av enslige utad i hvert fall. Da heter det alltid at "enslige er ingen ensartet gruppe og mange har god råd", men det samme gjelder jo i høyeste grad familier også. Likevel er det stor konkurranse om å fri til barnefamiliene. Litt merkelig egentlig, med tanke på hvor mange enslige husholdninger det er. Og hvor kort del av livet de med barn er småbarnsforeldre. 

Det er helt naturlig siden vi er helt avhengig av at det fødes barn.

Enslige er egentlig bare en byrde for samfunnet. Det bør prioriteres politikk som medfører færre enslige.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (12 minutter siden):

Enslige er egentlig bare en byrde for samfunnet. Det bør prioriteres politikk som medfører færre enslige.

Hilsen Pappa 😄 Tror jeg skal vise innlegget ditt neste gang noen ber meg steppe inn for en forelder.

• Liker 8
Skrevet

Frp

AnonymBruker
Skrevet
enkefru skrev (28 minutter siden):

Står noe her i faktaboks nederst: 

https://www.aftenposten.no/oslo/i/QM4mQ/singelpolitikk-naa-takk

Det er vel ganske talende at saken heter "singelpolikk nå takk" - og er 24 år gammel. Det er vel fint lite av det partiene nevnte da som er blitt gjennomført. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På hvilken måte?

De ønsker at du skal få beholde mer av pengene dine.

Det gjelder om du er enslig, småbarnsforeldre, ufør og pensjonist. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man kan love så mye man vil at folk skal få beholde mer av pengene sine, hvis pengene det er snakk om egentlig ikke eksisterer. Så vidt jeg har fått med meg i Sylvi Listhaug sin innøvde mantra, så er det alderspensjonistene som skal få beholde mer av formuen sin. Fordi hun mener at "mange eldre har verdifull bolig, men lav pensjon. De må derfor betale mindre i formueskatt". Dette blir jo merkelig, ettersom man skal ha en ganske verdifull bolig for at denne i seg selv skal gi formueskatt. Så enten har alle disse fattige eldre veldig mye penger i banken (og er da ikke fattige), eller så betaler de ikke denne skatten hun til stadighet gjentar at hun skal fjerne fordi denne verdifulle boligen ikke er verdifull nok til å gi formueskatt.

Frp er mesker i vage løfter uten konkret innhold. Også når det gjelder de enslige. Aner faktisk ikke hva konkret de vil gjøre for enslig kvinne 50 år.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Sånn at kvinner igjen kan tvinges inn i forhold med menn de ikke liker? For det er det som er alternativet.

Anonymkode: 6668f...0d0

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hilsen Pappa 😄 Tror jeg skal vise innlegget ditt neste gang noen ber meg steppe inn for en forelder.

Det er jo ingen fordeler med ene-husholdninger. Som regel er det miljøfiendtlig også. En person bor ofte på større plass enn to i antall kvadratmeter pr. person.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det gjelder vel alle, ikke bare enslige. Hva gjør de for enslige spesielt, det var vel det som var spørsmålet.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...