Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

jeg er helt fersk i dette gamet (selv med to barn bak meg) og innrømmer at jeg ikke er så god på å forstå disse eggløsningstestene.

Jeg fødte for rundt 8 mnd siden. Vi har lyst på en ny igjen ganske snart, men jeg har ikke fått mensen tilbake. Jeg har dog følt mye mensenmurringer, så har testet med eggløsningsstrips for å se tegn til noe "action". De har vært litt all over the place, med noen sterke og noen svake inne i mellom. Ingen klar topp. Vil eggløsningsstrips gi utslag selv uten at mensen er tilbake, eller har man alltid LH-nivåer (?) i kroppen?

Beklager hvis dette var surrete, men er som sagt helt newbie på dette :) 

Anonymkode: 63a09...462

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei, 

jeg er helt fersk i dette gamet (selv med to barn bak meg) og innrømmer at jeg ikke er så god på å forstå disse eggløsningstestene.

Jeg fødte for rundt 8 mnd siden. Vi har lyst på en ny igjen ganske snart, men jeg har ikke fått mensen tilbake. Jeg har dog følt mye mensenmurringer, så har testet med eggløsningsstrips for å se tegn til noe "action". De har vært litt all over the place, med noen sterke og noen svake inne i mellom. Ingen klar topp. Vil eggløsningsstrips gi utslag selv uten at mensen er tilbake, eller har man alltid LH-nivåer (?) i kroppen?

Beklager hvis dette var surrete, men er som sagt helt newbie på dette :) 

Anonymkode: 63a09...462

Ja en eggløsningstest vil gi utslag selv om mensen ikke er tilbake fordi man har eggløsning før mensen. Man kan altså bli gravid på første eggløsning, og dermed ikke få mensen tilbake f.eks 

Ja, man har også LH hormon i kroppen  hele tiden i variabel mengde, hele syklusen. Hos meg har jeg alltid strek på LH test uansett når i syklus jeg tester, men den er jo ikke positiv før strekene er like sterke. 

Anonymkode: 86a45...b87

Skrevet

Takk for forklaring, det gjorde det litt klarere. Men jeg tenkte også på: har man dette LH-hormonet i kroppen selv rett etter fødsel og før mensen kommer tilbake? F. eks om jeg tok en eggløsningstest to uker etter fødsel, ville man fått utslag? For det føles jo ut som kroppen "sover" på en måte og ikke er klar for noe. Så er spent på om mensen kommer snart, siden jeg har litt utslag. 

håper ikke dette var surrete forklart :)

AnonymBruker
Skrevet
brillesilje skrev (På 22.8.2025 den 9.59):

Takk for forklaring, det gjorde det litt klarere. Men jeg tenkte også på: har man dette LH-hormonet i kroppen selv rett etter fødsel og før mensen kommer tilbake? F. eks om jeg tok en eggløsningstest to uker etter fødsel, ville man fått utslag? For det føles jo ut som kroppen "sover" på en måte og ikke er klar for noe. Så er spent på om mensen kommer snart, siden jeg har litt utslag. 

håper ikke dette var surrete forklart :)

Man har LH hormon i kroppen hele tiden. Selv under en graviditet. I mindre mengde. Når du eventuelt ville fått utslag er vanskelig å si da det er avhengig av hva som er normalt for deg.  2 uker etter fødsel har du også hcg i kroppen fremdeles som ville gitt utslag da det også slår ut på eggløsningstrips. 

Anonymkode: 86a45...b87

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...