Gå til innhold

Når kan man sende ut en 3åring alene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spør da en nabo gjør det. Bor i et område med mye barn og boliger. Lekeplass "mellom" boligene, men ikke alle har utsyn mot lekeplassen. Bilvei er mulig å nå på et par minutter (raskere hvis man løper). Ser yngste barnet kan ha følge av eldre søster, men tipper hun er ca skolealder. Er det ok å la et barn passe et annet barn ute? 3åringen kan også sendes ut uten søsken. Ser søster eller forelder kommer etterhvert. Men det kan gå 15-20min.

Anonymkode: eff2a...a3d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går fint her. Skjermen nabolag, mange barn ute. De store barna tar vare på de små.

Anonymkode: 943b8...b87

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Våre treåringer var ute på lekeplassen.. mens vi ofte fulgte med i vinduet. 

Man kjenner jo sine egne barn best, og mine har aldri hatt for vane å løpe av gårde. Treåringen til søsteren min kunne ikke være ute, for han bare stakk av. 

Anonymkode: 52b00...ad6

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spør da en nabo gjør det. Bor i et område med mye barn og boliger. Lekeplass "mellom" boligene, men ikke alle har utsyn mot lekeplassen. Bilvei er mulig å nå på et par minutter (raskere hvis man løper). Ser yngste barnet kan ha følge av eldre søster, men tipper hun er ca skolealder. Er det ok å la et barn passe et annet barn ute? 3åringen kan også sendes ut uten søsken. Ser søster eller forelder kommer etterhvert. Men det kan gå 15-20min.

Du sender ikke ut en 3åring alene... 

Anonymkode: 16132...638

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En treårig skal ikke være ute uten tilsyn.

Anonymkode: 823bd...438

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Tre år, det synes jeg er alt for ungt til å være ute uten tilsyn. Det er mye som kan skje en så liten unge, og jeg hadde aldri overlatt til andre barn alene å ivareta et barn. 

Anonymkode: d5ee1...b5f

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du sender ikke ut en 3åring alene... 

Anonymkode: 16132...638

Det er ikke jeg som gjør det, men nabo. Derfor jeg spør her. Jeg syns selv det virker tidlig. En treåring kan vel raskt bli distrahert av noe og ikke tenke konsekvenser. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eldste kunne jeg ha sendt ut alene ved tre års alder om jeg hadde oppsyn fra vinduet.

Yngste - aldri i livet. Får ikke være alene ute ennå og er 5. Fryktløs og med en overdreven tro på egne evner er en dårlig kombinasjon….

Anonymkode: ed875...185

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå bor jeg i rekkehus i borettslag. Og her har vi lekeplass og fotballbane og basketbane i midten. Men bilveien er jo 70 m unna. Det bor mange barn her, og normalen er at de får gå ut alene, det året de er 4 år. Og man kjenner jo sitt eget barn, og vet om det holder seg på lekeplassen, eller går andre steder. Vi foreldre som er ute, har og et øye på de små barna som er alene ute. Og mange av rekkehusene har utsyn til lekeplassen. 

Anonymkode: a02e9...864

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forskjell på langt ut på bygda og midt i byen. Hvor lang er en fisk?

Anonymkode: cc35d...775

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ser ikke problemet i den situasjonen du skriver. Er ikke aldersavhengig tenker jeg, men hvordan barnet/barna er. 

Anonymkode: 62ba5...4ff

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

For alt du vet kan ho mor stå og se på i vinduet. 

Anonymkode: 175f2...68d

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For alt du vet kan ho mor stå og se på i vinduet. 

Anonymkode: 175f2...68d

Jepp, eller alliert seg med en nabo som følger med..

Anonymkode: d7d9c...109

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Under rette forhold/med rette forholdsregler, så vil det nok gå helt fint. Barn er ulike, noen tisser i bleie til de mange år, andre er veldig selvstendige tidlig.

Da jeg var ung var vi ute dagen lang, lekte i gaten, hoppet paradis, tegnet med kritt, lagde snøhuler og mer til. Vi var en ungeflokk med både de minste og noen større, noe som fortsatte langt inn i barneskolen. Ingen skadet seg, utover de obligatoriske småtingene man må igjennom. Et lite "hull i hodet" etter å ha lekt indianer på et fjell og falt litt, et sting her og der.

Helt innafor, altså.

Anonymkode: 09eda...a90

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han som blir fire i oktober har fått gå alene i hagen siden jul. Har ca 500m til lekeplassen og dit får han ikke gå enda. 

Hadde vi bodd i rekkehus med tun og lekeplass i midten (som ikke er uvanlig i byen her), hadde han fått gå til nærmeste lekeplass om han turte, da vi ser den fra vinduer og veranda. 

Anonymkode: 08d87...572

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg hadde aldri sendt ut mitt barn alene da han var 3, ikke et sekund en gang. Han var som en torpedo, styrtet plutselig avgårde for å finne bilveien og se på biler eller hva han nå fikk for seg. Kunne blitt borte på et sekund. 

Jeg utvidet ikke bevegelsesfriheten hans før han var fem år og da en smule mer fornuftig, og hadde vett på å skjønne beskjeden om at "du må si fra til mamma hvis du sykler noe annet sted enn der og der, greit?"

Min erfaring er ikke så stor med andre ord, kun ett barn, men jeg mener det er litt risikosport å la en treåring vandre noe sted alene. Unntatt i egen inngjerdede hage da.

Endret av Million
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det kommer an på barnet, og nabolaget, og hvor "tilgjengelig" bilveien er, og hvor trafikkert bilveien er når man kommer dit. 

Vi har bodd mange år i et slikt område du beskriver. Og i et av de husene som har best utsikt til lekeplassen. 

Hos oss er bilveien ikke synlig fra lekeplassen. Og de aller fleste barna oppdras fra de kan gå selv, til at de skal holde seg innenfor bommen til området. (Men det er jo forskjell på hvor flinke de er til å følge regler. 
Og bilveien hos oss er heller ikke spesielt trafikkert. Det er kun kjøring til eiendommene i nærområdet. 

Med ene barnet kunne vi fint sende ut på lekeplassen alene i noen minutter fra 2 års alder. Altså mens vi kledde på oss og fikset siste rest før vi gikk ut. 
Ungen gikk ingen steder som ikke føltes trygge, og vi hadde som nevnt god utsikt over lekeplassen innenfra. Og hadde døra åpen så vi hørte om det var noe. 

Oftest var det jo andre naboer ute også, og vi kjente hverandre og hverandres barn, og holdt et øye på hverandres barn. 

Med det andre barnet kunne vi ikke gjøre det samme. Ungen kunne finne på å løpe vekk og gjemme seg, og sitte og se på at vi lette, for så å stikke av videre hvis vi nærmet oss. 
Så da var vi nok mer mot 4-5års alder før vi slapp ut alene, selv for noen minutter. 

Jeg tenker at naboen din har gjort sin egen risikovurdering, og at dette antagelig er så trygt som det kan få blitt. Man kan ikke unngå alle situasjoner som potensielt kan bli farlige. 

Anonymkode: 8219c...941

• Liker 2
Skrevet (endret)

Min treåring gikk ut alene. Lekeplass på "tunet" mellom rekkehus. Det var en usynlig grense mot parkeringsplassen som alle ungene respekterte. Faktisk. 

Utfordringen var en nabogutt som var et år eldre som var så stygg med ham at du ikke ville tro det. Onde unger finnes. 

Endret av Stor pike
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her satt nå unga ite i hagen å lekte fra de var 2. Gikk ut og inn via terrasse døra. Der var det gjerdet inn , for å holde kua og sauen på utsiden så de holdt seg på jordet. Var de andre deler av tomta var vi med eller de satt i traktoren, eller Kalvebingen 

Anonymkode: 5088a...346

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på barnet og hvor man bor. Vår førstefødte kunne allerede gjøre det fra 2 års alderen. Da kom også vennen ut og de fikk holde på i gata. Blindvei og skjermet for trafikk her. De lekte i hverandres hager og de holdt seg innenfor grensa. 

Vi bor i Oslo om det har noe å si. 

Anonymkode: 1599e...5cf

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...