AnonymBruker Skrevet 22. august #1 Skrevet 22. august Jeg (kvinne, 45, godt gift) har havnet i en krok av sosiale medier der jeg egentlig ikke hører hjemme. Men det har gjort meg nysgjerrig. Det handler om menn (utelukkende heterofile), både i forhold og single, som er veldig tydelige på at en kjæreste ikke er en venn. Kjæresten skal ha en veldig begrenset rolle i livet deres, de skal ikke være med på sosiale ting og fester med vennegjengen, de skal ikke inkluderes i hobbyer, de skal være helt isolert fra mennene utenfor hjemmet. De skal ikke isoleres hjemme, men de skal ha sin egen sosiale krets og disse skal ikke blandes. Mennene er ikke interessert i å bli kjent med damens venner. De mest ekstreme kommer med kommentarer som "hvis du foretrekker å henge med kjæresten over kompiser så er du gay". Dette er i seg selv en irrasjonell uttalelse, men kjernen er tydelig. Du skal ikke være venn med henne. Kun kjæreste. Du skal ikke like henne som person, kun som kjæreste. På en måte oppfatter jeg dem litt som incels i holdningene, men med den forskjellen at disse faktisk får seg dame. Er dette en spesifikk amerikansk greie? Har en andel norske menn samme holdning? Både jeg selv om alle kvinner jeg kjenner (som jeg har diskutert dette med), ønsker at kjæresten deres skal være deres beste venn, en de ønsker å henge med masse. Ikke på bekostning av andre venner, og venninner har selvfølgelig en uerstattelig verdi for mange, men jeg har aldri hørt en kvinne si at hun helst vil ha en kjæreste som ikke samtidig er en bestevenn. (Mange er i forhold der de ikke er bestevenn med mannen sin, men optimalt er det likevel det de ønsker seg). Hva er deres erfaringer? Hører gjerne fra både menn og kvinner, alle aldre. Anonymkode: 41e1e...72a 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #2 Skrevet 22. august Kan bare svare for meg selv. Jeg vil ha gode mennesker rundt meg, og da er det visse ting som går igjen. Så, hun må for meg kunne være den vennen jeg ellers ville hatt rundt meg. Det som gjør at jeg vil ha henne som kjæreste, og som gjør at hun ikke bare blir en venn, er det seksuelle. Tiltrekningen, begjæret, vennskapet, er det som funker for meg. Det høres kanskje enkelt ut, men det er jo ikke det. Anonymkode: 8ce37...adf 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #3 Skrevet 22. august Jeg har ikke vært borti slike holdninger i det heletatt i min omgangskrets eller hos menn jeg dater. Eller selvfølgelig ønsker man at man skal ha litt egne interesser og omgangskrets og ikke være avhengig av kjæresten 24/7, men alle er opptatt av at man skal være hverandres nærmeste og ha nok felles interesser til å kunne gjøre mye sammen. Det er supert å ta en fest med vennejgengen en gang i blandt, men om man i 40 årene har behov for å gjøre det hver uke så vil jeg si det er veldig spesielt. Da er man ikke interessert i varig og stabile forhold. K48 Anonymkode: ede2e...0b0
AnonymBruker Skrevet 22. august #4 Skrevet 22. august Menn vil bare ha hore og hushjelp. Anonymkode: 5a5d1...c9c 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #5 Skrevet 22. august Min kone er min bestevenn som jeg deler alt med, inkludert venner, kjente og penger. Det er slik jeg mener det bør være. Partnere som bare bor sammen mest av praktiske årsaker, for å dele hus, seng og utgifter, men som ellers lever helt separate liv, ville være uaktuelt for meg. M50+ Anonymkode: c7a8c...b00 4 1 1
Majer Skrevet 22. august #6 Skrevet 22. august En som ikke er dobbeltmoralsk. All fortid, nåtid og fremtid kan være like viktig. Rolig og empatisk, men med bein i nesa
Fjellmannover190 Skrevet 22. august #7 Skrevet 22. august Høres ut som dette er menn som ikke søker lange forhold eller er i forhold. Jeg har funnet en ny bestevenn i min nye partner, og vil ha henne som en viktig del av hele livet mitt 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #8 Skrevet 22. august Denne «kroken» må du ha lett godt etter. Betraktningene er så fjern fra hvordan jeg selv ser på kjærester som man får det. Kan ikke si jeg har hørt lignende fra min omgangskrets heller. Anonymkode: d57e6...685
-Missi- Skrevet 22. august #9 Skrevet 22. august Jeg har kun valgt kjærester som også føles som en bestevenn og vet det har vært viktig for dem også. Sånn som kjæresten min nå vi er hverandres nærmeste og nettop det at vi kan snakke om alt gjør det jo til et godt forhold 🥰 Jeg har omtrent motsatt erfaring en det ts beskriver. Jeg som jente har mange gode veninner jeg kan snakke om alt med han har jo og mange gode kompiser men er meg han deler de dypeste spørsmål med, hverdagen, hans innerste usikkerheter osv. Min erfaring er at menn ikke har så dype samtaler med venner sånn generelt men mer med dama ❤️👍
Perfume Skrevet 22. august #10 Skrevet 22. august Jeg har faktisk hørt om dette.. Ikke opplevd selv, men en venninne har.. Stusser litt på de som ikke ønsker å være venner ( for meg, bestevenn) med sin partner. Jeg mener.. Forelskelsen går jo over rimelig fort, ( kanskje et år eller to inn i forholdet) men kommer tilbake tidvis.. Hvis man ikke er venner som et grunnlag.. Hva gjør man da når man blir uenige, krangler osv? Er man ikke venner, hva snakker man så om?? Eller snakker man ikke..? Bare ha sex? Vel...jeg skjønner ikke sånne mennesker! Heldigvis har jeg en flott mann som er enig. 1
BobTheNoob Skrevet 22. august #11 Skrevet 22. august Dette var en rar avkrok. Men, etter å ha vært litt på TIkTok og andre medier, så er det lite som overrasker meg lenger. Min spontane tanke er at dette enten er en motreaksjon på noe man opplever som et kvinnefenomen (vi har allerede sett "drizzle drizzle" fenomenet) eller at dette er et pubertalt incel og sigma inspirert forum som prøver å tøffe seg. Men alle er forskjellige. Det finnes ingen forening for heterofile menn som vedtar en konformitet som alle følger. En ting som slår meg er at dette er et kvinnefenomen jeg selv har opplevd. I hvert fall på den måten at jeg var på 3 dates med tre forskjellige damer. De fortalte nesten nøyaktig det samme. Dette var damer i 45-52 års alderen. De hadde aktive liv med mye trening og ellers mye tid med venninner, som de var på "vinklubb" med, dro til byen sammen og ellers andre ting, for ikke å snakke om ting de foretrakk å drive med på egenhånd. Så jeg måtte bare spørre : Hvorfor vil du ha en kjæreste? Alle tre reagerte på samme måte. De ble spake, ordfattige, og nølte fram noe om å "ha noen å finne på noe gøy med innimellom". For min del ga det ikke noe inspirasjon å sitte å bli intervjuet til rollen som pauseunderholdning... Senere traff jeg ei som snakket mye om hvor viktig det er å leve som par, gjøre ting sammen, reise sammen, hjelpe hverandre med vanskelige ting osv. Det var som et friskt pust å møte en som hadde samme verdier. Vi ble et par. Og hadde det slik en stund. Dessverre ble forholdet mer konfliktfylt jo nærmere vi kom planer om å flytte sammen. Så brent Ikaros er tilbake i gladiatorringen. Men nok om det. Jeg innbiller meg at det er et velkjent fenomen at menn binder seg veldig til partneren sin (ofte mer enn motsatt), og at det du henviser til virker veldig pubertalt og oppkonstruert. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #12 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Menn vil bare ha hore og hushjelp. Anonymkode: 5a5d1...c9c Helt korrekt. Vi er dessverre avhengig av å ha tilgang til en kvinnelig kropp for å få vår egen avkom, så det er her problemet kommer inn for en del menn. Hadde vi kunne fått "surrogati" style avkom, så hadde man spart masse tid med alle dating games, og det å måtte lure hverandre og hvem som er den beste eksperten på å lure hverandre - og ende opp med å hate hverandre. Konseptet "kone" har dødd ut for lenge siden, om den hadde noe verdi før, så finnes ikke den verdien i dag. Egne avkom er verdien som alltid er der, det kan man ikke ta en "juridisk skillsmisse" fra. Dermed vil alltid en sønn eller en datter være langt viktigere enn en såkalt "kone". Anonymkode: fbacb...65b 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #13 Skrevet 22. august For meg, heterofil norsk mann midt i 30-årene, er dette helt ukjent og helt fremmed. Som du selv sier er dette en krok av sosiale medier, og dette tror jeg er en sær og smal greie. I mine ører lyder det som en litt sånn Andrew Tate-inspirert «jeg er veldig usikker på egen manndom og må derfor forsøke å tydelig markere hvor mannemann jeg er»-greie som for alle oss andre bare understreker vedkommendes usikkerhet. For all del, det har en egenverdi å ha nære kompiser og pleie de bekjentskapene også, sånn i tillegg til at hun jeg deler livet med er en god venn. Det har samtidig aldri noen gang vært et mål at kona ikke skal være en slags venn. Tvert imot, det er helt suverent at vi har nok å snakke om og at våre kretser over tid veves en god del sammen. Så har jeg en sportsinteresse hun ikke deler, som hun bare en veldig sjelden gang stikker innom, uten at det heller er noen stor sorg for meg. Tilsvarende har hun et par hobbyer jeg ikke er særlig med i. Men da står vi over det fordi vi ikke er så interessert, ikke fordi det er et slags poeng å ikke være venn med kona. Nei, dette er nok akkurat så sjeldent og rart som du tenker. Jeg har i hvert fall aldri hverken kjent på dette selv eller hørt en eneste kompis uttrykke noe som ligner. Anonymkode: 0269d...277 1
Mardina Skrevet 22. august #14 Skrevet 22. august Høres veldig rart ut 🤔 Når jeg tenker på at man har en kjæreste, så tenker jeg automatisk at det er en av den nærmeste personen man har i livet. En bestevenn som man deler det aller meste med. En man deler det intime med og en man introduserer til familien ganske fort. Jeg har det i hvert fall sånn med han jeg er på vei inn i et forhold med. Han er min beste venn og det er han jeg stoler mest på. Det er han jeg snakker med om ting er vanskelig. Fordi jeg vet at han stiller opp og alltid lytter. For meg er det mest naturlig å snakke med han om livets opp og nedturer. Jeg kan selvfølgelig snakke med venninner også, men da om andre ting. Det er en forskjell på hva man snakker om med hvem 😊
AnonymBruker Skrevet 22. august #15 Skrevet 22. august Jeg forstår ikke hvorfor det kun gjelder heterofile? Altså, hvis man er bi, så søker man noe annet...? Folk glemmer at det er et hav mellom å være utelukkende homo eller hetero. Jeg ville ikke omgås slike mennesker du beskriver og glad for at jeg kun har hørt om deres eksistens via internett. Litt som disse damene som mener at en kvinnes plass er i hjemmet og hennes kropp tilhører hennes mann. Sånne folk styrer nok klar av meg temmelig fort 😂 Anonymkode: 9332f...081
AnonymBruker Skrevet 22. august #16 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Menn vil bare ha hore og hushjelp. Anonymkode: 5a5d1...c9c Ok 👍 Anonymkode: 8ce37...adf
AnonymBruker Skrevet 22. august #17 Skrevet 22. august Min erfaring er at de gode mennene, som er verdt å ha i livet sitt, ser på partneren sin som den viktigste. Setter henne først og ser på henne som sin bestevenn OG kjæreste. Min vil at jeg skal være med på alt, om det er med kollegaer, venner eller familien hans Anonymkode: b25b0...cc3
AnonymBruker Skrevet 22. august #18 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt korrekt. Vi er dessverre avhengig av å ha tilgang til en kvinnelig kropp for å få vår egen avkom, så det er her problemet kommer inn for en del menn. Hadde vi kunne fått "surrogati" style avkom, så hadde man spart masse tid med alle dating games, og det å måtte lure hverandre og hvem som er den beste eksperten på å lure hverandre - og ende opp med å hate hverandre. Konseptet "kone" har dødd ut for lenge siden, om den hadde noe verdi før, så finnes ikke den verdien i dag. Egne avkom er verdien som alltid er der, det kan man ikke ta en "juridisk skillsmisse" fra. Dermed vil alltid en sønn eller en datter være langt viktigere enn en såkalt "kone". Anonymkode: fbacb...65b Hva med frivillig barnløse? Anonymkode: b25b0...cc3
AnonymBruker Skrevet 22. august #19 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår ikke hvorfor det kun gjelder heterofile? Altså, hvis man er bi, så søker man noe annet...? Folk glemmer at det er et hav mellom å være utelukkende homo eller hetero. Jeg ville ikke omgås slike mennesker du beskriver og glad for at jeg kun har hørt om deres eksistens via internett. Litt som disse damene som mener at en kvinnes plass er i hjemmet og hennes kropp tilhører hennes mann. Sånne folk styrer nok klar av meg temmelig fort 😂 Anonymkode: 9332f...081 Akkurat dette var heterofile menn ja. Jeg vil tro at det er av samme grunn som at incels er heterofile menn? Men godt å se at dette ikke er holdninger som har fotfeste her. Anonymkode: 41e1e...72a
AnonymBruker Skrevet 22. august #20 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt korrekt. Vi er dessverre avhengig av å ha tilgang til en kvinnelig kropp for å få vår egen avkom, så det er her problemet kommer inn for en del menn. Hadde vi kunne fått "surrogati" style avkom, så hadde man spart masse tid med alle dating games, og det å måtte lure hverandre og hvem som er den beste eksperten på å lure hverandre - og ende opp med å hate hverandre. Konseptet "kone" har dødd ut for lenge siden, om den hadde noe verdi før, så finnes ikke den verdien i dag. Egne avkom er verdien som alltid er der, det kan man ikke ta en "juridisk skillsmisse" fra. Dermed vil alltid en sønn eller en datter være langt viktigere enn en såkalt "kone". Anonymkode: fbacb...65b I call bullshit. Menn ville ikke hatt barn uten kvinner, for de vil ikke ta vare på dem alene. Anonymkode: 41e1e...72a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå