AnonymBruker Skrevet 22. august #1 Skrevet 22. august Jeg sitter her med en Daim-iskake i kjøleskapet (selvskryt: den valgte jeg helt selv) og en håndfull bursdagsmeldinger. Takk til klesbutikkene som alltid husker meg. Ingenting sier «gratulerer» som et eksklusivt tilbud om å bruke mine egne penger på dem 😅. Likevel, sannheten er at bursdag aldri helt har vært min greie. Da jeg var liten var det mest fotball på TV som gjaldt, og etter foreldrene skilte seg ble det kaos når de ikke klarte å være i samme rom. Siden har det bare fortsatt med søsken og familie som har plassert meg i en bås på grunn av et rykte (som ikke stemmer), og dermed takker nei hvis jeg prøver å invitere. Jeg har prøvd alt: å feire én og én, å stikke av, å late som om dagen ikke finnes, og å gjøre bursdagen til «barnets dag» med kino og mat. Nå er h*n blitt så stor at h*n helst vil være med venner og jeg sitter igjen med iskaken min og lurer: hvordan henter man tilbake dagen når den har fått så mange kjipe assosiasjoner? Jeg mener ikke å sutre. Jeg er bare nysgjerrig: hvordan har dere som ikke har den «perfekte familiekonstellasjonen» klart å gjøre bursdagen til noe hyggelig? Har dere små grep, egne tradisjoner eller morsomme ritualer som faktisk fungerer? Anonymkode: 149ce...f63 4
AnonymBruker Skrevet 22. august #3 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gratulerer 🎉😃 Anonymkode: 16378...b61 Takk 🥰😅. Det var en ting jeg glemte å skrive opp som at ikke var meningen med innlegget. Jeg jakter heller ikke etter gratulasjoner fra fremmede. Bare noen gode tips og råd 🤣 Anonymkode: 149ce...f63
AnonymBruker Skrevet 22. august #4 Skrevet 22. august Hm, siden du et barn, ville jeg startet en tradisjon med ham/hun. Spist den kaken sammen i hvertfall. Gått på restaurant. Et hyggelig pizzasted, det betyr ikke en helaften, men istedenfor middag i dag. Hvert år på selve dagen videre fremover. Det rekker dere før eller etter andre planer. Og jeg ville kjøpt meg en gave, et klesplagg eller noe, og pakket det inn og pakket det opp sammen med barnet. Du får vel en presang fra barnet? Det ville jeg også sørget for. Gitt tre alternativer og penger en uke før hvis jeg måtte, kjøpt noe (kan godt være lite) i dag. Jeg liker den Daim-kaka, den er god! Gratulerer med dagen! Anonymkode: 26548...d41 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #5 Skrevet 22. august Egen bursdag er ikke så viktig for meg. Jeg feirer kun fordi andre forventer det. Å feire dagen man kom inn i verden på er jo en tradisjon som kan velges bort, på lik linje med sankthans, navnedag, nyttår og jul. Kanskje snakk med noen om problemen fra du var liten, evt skriv et brev til deg selv som barn for å prosessere alt? Og kanskje hjelper det - når du har fått alt litt på avstand - å tenke på bursdager som noe som barn feirer? Anonymkode: 9c76b...499 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #6 Skrevet 22. august Jeg lar dagen min være bare min. Jeg bestiller spa, fotpleie eller liknende. Neste gang skal jeg bestille frokost til morgenlevering. Gratulerer med dagen og kos deg med det som du setter pris på Anonymkode: c769a...b1e 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #7 Skrevet 22. august Gratulerer så mye 🥳🥳 jeg har også bursdag i dag 😁 for min del når jeg er i 30 åra bryr jeg meg ikke noe om jeg er med noen eller ikke på bursdagen, men mamma har til alle oss barna ordner familiemiddag når vi har bursdag selvom vi er voksne. Det er koselig 😊 håper du får til en god dag uansett hva den bringer🥳 Anonymkode: fda93...19b 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #8 Skrevet 22. august Jeg synes bursdag er overvurdert, helt ærlig. Aldri pleid å feire med andre, og tar heller ansvar for å feire meg selv. Har slettet den fra Facebook fordi jeg merket jeg begynte å sammenligne meg med de som tydeligvis kjører venninnerangering mot hverandre med bilder og svulstigheter for å overgå hverandre i gratulasjoner. Fikk meg til å føle meg ræva, så dropper some helt på bursdager. ALLE har bursdag. Jeg feirer heller andre ting som ikke alle andre feirer. Har også barn og de gleder seg mer til min bursdag enn jeg gjør selv, og det å lage/kjøpe kake med dem, få favorittleken deres pakket inn i krøllete papir og høre dem synge til meg på morgenen...det er mer enn nok ❤️ Anonymkode: a6c3d...814 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #9 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hm, siden du et barn, ville jeg startet en tradisjon med ham/hun. Spist den kaken sammen i hvertfall. Gått på restaurant. Et hyggelig pizzasted, det betyr ikke en helaften, men istedenfor middag i dag. Hvert år på selve dagen videre fremover. Det rekker dere før eller etter andre planer. Og jeg ville kjøpt meg en gave, et klesplagg eller noe, og pakket det inn og pakket det opp sammen med barnet. Du får vel en presang fra barnet? Det ville jeg også sørget for. Gitt tre alternativer og penger en uke før hvis jeg måtte, kjøpt noe (kan godt være lite) i dag. Jeg liker den Daim-kaka, den er god! Gratulerer med dagen! Anonymkode: 26548...d41 Takk for et godt innspill! Vi har faktisk hatt den tradisjonen, men nå er behovet til tenåringen litt annerledes. Middag og Daim-kake sammen er egentlig nok for oss begge. Men jeg merker at det føles litt tomt når restaurant og kino tradisjonen vår plutselig uteblir. Jeg hadde nok lagt mer glede i den enn jeg var klar over 🙂 Når det gjelder gave, så fungerer det dårlig å kjøpe noe til meg selv lenger 😅. Hun har bedt om å få utsette gaven fordi hun vil lage noe personlig til meg denne gangen, og det synes jeg er både søtt og spennende 😁. Så ja, det blir nok en fin dag når jeg er ferdig på jobb. En klem fra avkommet mitt er mer enn nok egentlig. Men jeg skal ta med meg poenget ditt. Kanskje heller lage en ny liten tradisjon i stedet for å henge meg opp i den vi mister. Anonymkode: 149ce...f63
AnonymBruker Skrevet 22. august #10 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Egen bursdag er ikke så viktig for meg. Jeg feirer kun fordi andre forventer det. Å feire dagen man kom inn i verden på er jo en tradisjon som kan velges bort, på lik linje med sankthans, navnedag, nyttår og jul. Kanskje snakk med noen om problemen fra du var liten, evt skriv et brev til deg selv som barn for å prosessere alt? Og kanskje hjelper det - når du har fått alt litt på avstand - å tenke på bursdager som noe som barn feirer? Anonymkode: 9c76b...499 Takk for refleksjonen! Jeg ser helt hva du mener. Det er jo egentlig ikke noe man må feire. Jeg tror nok mye av nedstemtheten min handler om gamle minner som henger igjen, og det å bli ekskludert mer enn selve dagen i seg selv. Å skrive et brev til meg selv som barn var faktisk en god idé, det tror jeg kunne vært en måte å sortere på. Og du har kanskje rett i at bursdag kanskje er mest en «barneting» men jeg merker at jeg fortsatt setter pris på den lille oppmerksomheten, særlig fra datteren min. Så for meg handler det kanskje mer om å gi slipp på forventningene og heller ta dagen som den er. Anonymkode: 149ce...f63
AnonymBruker Skrevet 22. august #11 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg lar dagen min være bare min. Jeg bestiller spa, fotpleie eller liknende. Neste gang skal jeg bestille frokost til morgenlevering. Gratulerer med dagen og kos deg med det som du setter pris på Anonymkode: c769a...b1e Takk. Det høres nydelig ut! Her har jeg kjøpt meg Iskaffe og noe godt til frokost på jobb. Anonymkode: 149ce...f63
AnonymBruker Skrevet 22. august #12 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Gratulerer så mye 🥳🥳 jeg har også bursdag i dag 😁 for min del når jeg er i 30 åra bryr jeg meg ikke noe om jeg er med noen eller ikke på bursdagen, men mamma har til alle oss barna ordner familiemiddag når vi har bursdag selvom vi er voksne. Det er koselig 😊 håper du får til en god dag uansett hva den bringer🥳 Anonymkode: fda93...19b Gratulerer med dagen til deg også 🥳😁! Så kjekt at dere har den middagen hos moren din, det høres veldig fint og koselig ut. Jeg håper du får en fin dag videre og takk for gode ønsker, det setter jeg pris på 😊 Anonymkode: 149ce...f63
AnonymBruker Skrevet 22. august #13 Skrevet 22. august Jeg har heller aldri hatt noe bra forhold til den dagen. Gratulerer med dagen, TS 😊 Anonymkode: 61d92...cdf
Nasse Nøff Skrevet 22. august #14 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hm, siden du et barn, ville jeg startet en tradisjon med ham/hun. Spist den kaken sammen i hvertfall. Gått på restaurant. Et hyggelig pizzasted, det betyr ikke en helaften, men istedenfor middag i dag. Hvert år på selve dagen videre fremover. Det rekker dere før eller etter andre planer. Og jeg ville kjøpt meg en gave, et klesplagg eller noe, og pakket det inn og pakket det opp sammen med barnet. Du får vel en presang fra barnet? Det ville jeg også sørget for. Gitt tre alternativer og penger en uke før hvis jeg måtte, kjøpt noe (kan godt være lite) i dag. Jeg liker den Daim-kaka, den er god! Gratulerer med dagen! Anonymkode: 26548...d41 Enig med denne, «krev» at barnet er med på en form for markering (enten det er kake til frokost, middag på restaurant, bestille sushi eller hva som helst. Trenger ikke være mye. Det handler om å skape en tradisjon, og det tror jeg faktisk er viktig for barnets forhold til bursdag fremover. Og vil faktisk tro at barnet faktisk heller vil det enn å være med venner. Gjør en variant av det samme på din og hens bursdag. Hvis det likevel ikke går: har du en venninne eller to som vil være med på kafe eller et glass vin? Gå på shopping og kjøp deg et fint klesplagg? Lykke til med å gjøre dagen god, og gratulerer med dagen!
AnonymBruker Skrevet 22. august #15 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg synes bursdag er overvurdert, helt ærlig. Aldri pleid å feire med andre, og tar heller ansvar for å feire meg selv. Har slettet den fra Facebook fordi jeg merket jeg begynte å sammenligne meg med de som tydeligvis kjører venninnerangering mot hverandre med bilder og svulstigheter for å overgå hverandre i gratulasjoner. Fikk meg til å føle meg ræva, så dropper some helt på bursdager. ALLE har bursdag. Jeg feirer heller andre ting som ikke alle andre feirer. Har også barn og de gleder seg mer til min bursdag enn jeg gjør selv, og det å lage/kjøpe kake med dem, få favorittleken deres pakket inn i krøllete papir og høre dem synge til meg på morgenen...det er mer enn nok ❤️ Anonymkode: a6c3d...814 Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Bursdag blir fort en sammenligningsdag, særlig på sosiale medier. Jeg har også fjernet bursdagen min der, nettopp for å slippe påtvungne «gratulerer» og heller sette pris på de få personlige meldingene eller telefonene. Morsomt nok er det ekstra stas når noen likevel finner en bakvei og gratulerer på Facebook, for da har de lagt inn litt innsats og faktisk husket dagen på annet vis😅. Det du beskriver med barna høres nydelig ut ❤️. For meg er det den lille oppmerksomheten fra datteren min som betyr mest. Grunnen til kinotradisjonen var for gjøre dagen til hennes dag slik at hun ikke skulle kjenne så mye på hvordan resten av familien oppfører seg. Anonymkode: 149ce...f63
AnonymBruker Skrevet 22. august #16 Skrevet 22. august Voksne mennesker som gjør en stor greie av bursdagen sin har problemer. Anonymkode: e4545...72e
AnonymBruker Skrevet 22. august #17 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg sitter her med en Daim-iskake i kjøleskapet (selvskryt: den valgte jeg helt selv) og en håndfull bursdagsmeldinger. Takk til klesbutikkene som alltid husker meg. Ingenting sier «gratulerer» som et eksklusivt tilbud om å bruke mine egne penger på dem 😅. Likevel, sannheten er at bursdag aldri helt har vært min greie. Da jeg var liten var det mest fotball på TV som gjaldt, og etter foreldrene skilte seg ble det kaos når de ikke klarte å være i samme rom. Siden har det bare fortsatt med søsken og familie som har plassert meg i en bås på grunn av et rykte (som ikke stemmer), og dermed takker nei hvis jeg prøver å invitere. Jeg har prøvd alt: å feire én og én, å stikke av, å late som om dagen ikke finnes, og å gjøre bursdagen til «barnets dag» med kino og mat. Nå er h*n blitt så stor at h*n helst vil være med venner og jeg sitter igjen med iskaken min og lurer: hvordan henter man tilbake dagen når den har fått så mange kjipe assosiasjoner? Jeg mener ikke å sutre. Jeg er bare nysgjerrig: hvordan har dere som ikke har den «perfekte familiekonstellasjonen» klart å gjøre bursdagen til noe hyggelig? Har dere små grep, egne tradisjoner eller morsomme ritualer som faktisk fungerer? Anonymkode: 149ce...f63 Jeg tenker du har allerede gjort noe, du har kjøpt deg daimkake. Som, om jeg må si det selv, et et utsøkt valg! 😍 Jeg liker heller ikke bursdagsfeiring. Syns fester er stress, spesielt i dagens samfunn hvor ingen faktisk tar en bursdagsinvitasjon seriøst og dropper å komme for alt mulig annet merkelig.. Noen sier ikke en gang takk for invitasjon og om de kommer eller ikke. Så dette sluttet jeg med for lengst. Om jeg var deg, så ville jeg bygget videre på kake tradisjonen du har laget deg. Unn deg en god middag, kanskje en dyrere vin om du liker det, og en god film. Hver gang du har bursdag. Jeg pleier også å bruke bursdagen min til noe jeg liker å gjøre, og i tillegg bestiller jeg meg noe jeg har hatt lyst på lenge på nett. Det kan være et klesplagg, interiør eller noe lignende. Gave fra meg, til meg 😍 På den måten blir det faktisk kos å ha bursdag, uten å være avhengig av andre. Forresten: Gratulerer så mye med dagen! Kos deg! 🎉 Anonymkode: b46cf...2d3 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #18 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Voksne mennesker som gjør en stor greie av bursdagen sin har problemer. Anonymkode: e4545...72e Hehe, jeg tror ikke Daim-iskake og et forum innlegg kvalifiserer som «stor greie» 😅 Anonymkode: 149ce...f63
AnonymBruker Skrevet 22. august #19 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk 🥰😅. Det var en ting jeg glemte å skrive opp som at ikke var meningen med innlegget. Jeg jakter heller ikke etter gratulasjoner fra fremmede. Bare noen gode tips og råd 🤣 Anonymkode: 149ce...f63 Husk at en fremmed er en venn du ennå ikke har møtt ☺️ Jeg tar alltid en feriedag på bursdagen min. Og etter at jeg startet med det, har fødselsdagen blitt litt magisk, uansett om jeg gjør noe ekstra den dagen eller om jeg bare er hjemme og tar det med ro. Fri = herlig luksus for meg 🤩 Anonymkode: 47974...559 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #20 Skrevet 22. august Gratulerer med dagen 😊 Tenker at du ikke bør overtenke dette for mye, så blir det nok en bedre dag skal du se. Anonymkode: 24651...017 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå