Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan nesten se ut som dette er vanligere å gjøre enn ikke gjøre det dersom man er småbarnsmor og jobber fulltid. Det er tydeligvis ikke like mange menn som gjør det. Og åpenbart ikke like mange blant deltidsarbeidende mødre. Mye av skylda er nok at mødre fortsatt er dem som sitter igjen med mest husarbeid og størst del av ‘det tredje skiftet’. Med andre ord mesteparten av jobben husmødre hadde for 50-100 år siden hvor de da ikke hadde arbeid utenfor huset eller kun jobbet litt. 

Så i dag blir den legitime løsningen på overarbeidet (brannslukkingen), sykemeldinger for ‘å hente seg inn’ Og mannen slipper unna med æren og helsa i behold.

Er dette greit?

Jeg syns det blir helt feil og det bør komme gode alternative løsninger på banen. Det holder feks ikke med fokus på ‘det tredje skiftet og å konstatere at kvinnen har mest ansvar her. Det bør gjøres noe aktivt for at mannen tar på seg en større del av dette ‘skiftet’. Og det burde blitt lagt bedre til rette for at både kvinner og menn kan jobbe deltid i perioder av livet.

Kanskje bør vi starte med at det ikke skal bli sett på som en ‘quick fix’ å få seg sykemelding i flere uker fordi man er sliten av småbarnslivet. Kanskje fastlegene bør være litt strengere her og hjelpe med å finne andre løsninger? 

Kjør debatt!

IMG_4242.jpeg

Anonymkode: facc2...f39

• Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kvinnene må stille mer krav til personen de får barn med. 

Sett hardt mot hardt. Si klart ifra. Mennene må få det inn med teskje. 

Anonymkode: bc88e...eeb

• Liker 24
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Hva hjelper det om leger blir strengere?

Skal dama komme tilbake da hun er helt ødelagt? 

Tenker vi må begynne å bli flinkere til å kjøpe hjelp.

En mann kan jobbe litt mer, for da å betale en som kommer å vasker badene og kjøkkenet og alle gulver en gang i uken f eks. 

Anonymkode: a11e7...079

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner bør være hjemme eller jobbe deltid når barna er små. Hverken far eller andre kan erstatte mor for småbarn. 

Anonymkode: d40ce...7d0

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Løsningen må vel bli at fastleger slutter å skrive ut sykemeldinger for annet enn faktisk sykdom! I tillegg så MÅ kvinner begynne å stå opp for seg selv å slutte og la menn slippe unna på hjemmebane! At man blir sliten av å gjøre alt er fult forståelig, men man kan ikke være i et forhold som indirekte fører til at man må sykemeldes. Da får man heller gå ifra partneren sin og "hene seg inn" den tiden ungene tilbringer der. Hvis far ikke vil ha ansvaret så får man sørge for å gå via nav og få bidrag, så man kan bruke av dette på barnevakt. Hvis alle slitne foreldre skulle hatt sykemeldinger så hadde det omtrent ikke vært penger igjen til velferd. Folk må bare lære seg til å komme seg på jobb!

Anonymkode: 2aa3b...85a

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan nesten se ut som dette er vanligere å gjøre enn ikke gjøre det dersom man er småbarnsmor og jobber fulltid. Det er tydeligvis ikke like mange menn som gjør det. Og åpenbart ikke like mange blant deltidsarbeidende mødre. Mye av skylda er nok at mødre fortsatt er dem som sitter igjen med mest husarbeid og størst del av ‘det tredje skiftet’. Med andre ord mesteparten av jobben husmødre hadde for 50-100 år siden hvor de da ikke hadde arbeid utenfor huset eller kun jobbet litt. 

Så i dag blir den legitime løsningen på overarbeidet (brannslukkingen), sykemeldinger for ‘å hente seg inn’ Og mannen slipper unna med æren og helsa i behold.

Er dette greit?

Jeg syns det blir helt feil og det bør komme gode alternative løsninger på banen. Det holder feks ikke med fokus på ‘det tredje skiftet og å konstatere at kvinnen har mest ansvar her. Det bør gjøres noe aktivt for at mannen tar på seg en større del av dette ‘skiftet’. Og det burde blitt lagt bedre til rette for at både kvinner og menn kan jobbe deltid i perioder av livet.

Kanskje bør vi starte med at det ikke skal bli sett på som en ‘quick fix’ å få seg sykemelding i flere uker fordi man er sliten av småbarnslivet. Kanskje fastlegene bør være litt strengere her og hjelpe med å finne andre løsninger? 

Kjør debatt!

IMG_4242.jpeg

Anonymkode: facc2...f39

Helt sykt at man MÅ jobbefulltid som småbarnsmor/foreldere. HELT vannvittig!! Og sånn som samfunnet har blitt med skyhøye priser er det ikke et valg man har men noe man blir «presset inn i» Dere MÅ våkne og beskytte dere selv!

Anonymkode: 74ded...69c

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt sykt at man MÅ jobbefulltid som småbarnsmor/foreldere. HELT vannvittig!! Og sånn som samfunnet har blitt med skyhøye priser er det ikke et valg man har men noe man blir «presset inn i» Dere MÅ våkne og beskytte dere selv!

Anonymkode: 74ded...69c

Man må ingenting her i verden. Man kan velge å jobbe mindre til lavere levestandard. Men mange vil ikke det, de bil kanskje bli forsørget men ikke ha mindre enn naboen. 

• Liker 15
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Å legge skylden for kvinners sykefravær over på menn var fin ...

Anonymkode: 0aa4f...f96

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi får skylden for alt her inne på KG har jeg merka.

Kanskje noen kvinner må bli flinkere til å velge seg ut menn, istedenfor mammagutter.
Dette burde jo vær lett å spotte lenge før første barn.

Anonymkode: 91a3b...637

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo bare symptombehandling. For hvis man ikke tar tak i årsaken til at man er så sliten så vil det jo være snakk om kort tid før man igjen er sliten og vil ha sykemelding på ny.

Anonymkode: b5f16...eea

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Løsningen må vel bli at fastleger slutter å skrive ut sykemeldinger for annet enn faktisk sykdom! I tillegg så MÅ kvinner begynne å stå opp for seg selv å slutte og la menn slippe unna på hjemmebane! At man blir sliten av å gjøre alt er fult forståelig, men man kan ikke være i et forhold som indirekte fører til at man må sykemeldes. Da får man heller gå ifra partneren sin og "hene seg inn" den tiden ungene tilbringer der. Hvis far ikke vil ha ansvaret så får man sørge for å gå via nav og få bidrag, så man kan bruke av dette på barnevakt. Hvis alle slitne foreldre skulle hatt sykemeldinger så hadde det omtrent ikke vært penger igjen til velferd. Folk må bare lære seg til å komme seg på jobb!

Anonymkode: 2aa3b...85a

Det er en myte at kvinner gjør mer enn mannen. Mannen gjør ca. 30 min mer jobb+hjemmearbeid enn kvinnen i snitt per dag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror dere det bare er å stille krav eller tro at man skal få masse fritid hvis man går fra udugelige menn? Dere glemmer at de mennene som lar konene sine bli kjørt ned i kjelleren, ikke er fornuftige og empatiske mennesker. 

Disse mennene er de mennene som driter i å ta ansvar fordi de kan. De later som de er snille og greie helt til de har kommet i en posisjon hvor de ikke trenger å late som lenger, fordi de har fanget deg. De kan drite i å ta ansvar for barna når det blir slutt, så mor blir enda mer utslitt, fordi de få timene fri hun aller nådigst får i løpet av et år, eller muligheten for å gå seg en tur etter at barna er lagt, ryker når mannen flytter. Dette vet mannen, og han bruker dette pressmiddelet for alt det er verdt. Ved et brudd vil han ha minimalt med samvær, kanskje ikke noe fast en gang, kanskje han avlyser gang på gang med påskudd om at han er syk. Kanskje han "må" flytte pga jobb og derfor ikke kan ha fast samvær. 

Anonymkode: 5e54b...b77

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Om kvinner lærer seg forskjell på "må gjøre" og  "bør gjøre", så blir det mindre å stresse over. 

Anonymkode: 88b87...38c

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg aldri igjen i denne typen tråder, og lurer på hva slags miljøer enkelte vanker i.

Her hjemme gjør vi over tid like mye. Og ikke bare det - vi spiller hverandre gode, har den ene mye på jobb eller er sliten, så tar den andre mer på hjemmebane. Felles beste, og den andres lykke, er alltid prioritert.

Det samme ser jeg hos venninner. Hos bror, hos far og svigerfar. Ingen av de setter seg på sofaen om noe kan gjøres for familien. 

Anonymkode: 6c707...7d4

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Kygos skrev (6 minutter siden):

Det er en myte at kvinner gjør mer enn mannen. Mannen gjør ca. 30 min mer jobb+hjemmearbeid enn kvinnen i snitt per dag. 

Og her foretrekker nok både jeg og mannen innimellom å jobbe to timer overtid, enn å ta henting+kjøring+logistikk+treninger+besøk+handling ;)

For det er jobb som utgjør denne forskjellen, skjønner du. 

Anonymkode: 6c707...7d4

• Liker 18
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo klart at man må ha sykemelding hvis man er så sliten at man ikke klarer å hverken jobbe eller ta vare på seg selv og barna. Det finnes ikke noen annen løsning der og da. Men så etter man har hentet seg litt inn bør man selvsagt forebygge slik at det ikke skjer så langt det lar seg gjøre. 

Anonymkode: 89125...295

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det irritasjonen over at mannen gjør så mye mindre enn seg selv som gjør småbarnsmødre slitne da, eller? Jeg har vært 100% alene med barna i oppveksten, og det er klart at det har vært slitsomt, men ikke sykemeldingslitsomt. Men mulig jeg hadde blitt ekstra sliten om jeg hadde hatt en mann jeg hadde irritert meg over i tillegg.

Man må jo senke kravene til hvordan hjemmet til enhver tid ser ut, og man kan slett ikke være med på alt som foregår eller la barna være med på x antall aktiviteter. Og man kan gå for lettvinte løsninger til middag innimellom. Man må kunne ta seg pauser i både hverdagen og helg, der man ikke har noen planer, men tar ting som de kommer. 

Det siste året har jeg hatt samboer, og det har aldri vært noe problem med husarbeid. Han gjør riktignok mest av forefallende arbeid utendørs, men hjelper selvsagt også til innendørs. Hadde jeg hatt en mann som bare var opptatt med sine interesser eller slappe av, mens alt av arbeid med hjem og barn falt på meg, ville jeg vurdert å bli enslig.

Anonymkode: ffb78...210

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hva NHO og NAV måtte mene er det ikke vanlig i land vi bruker å sammenlikne oss med at kvinner er i full jobb og barna i barnehage fra 12-15 måneders alder.

Norge har verdens mest inkluderende arbeidsliv og høyt sykefravær er en helt naturlig konsekvens av dette.

Selv om det markedsføres som en suksess så er det vanskelig. Kvinnene og barna betaler for å leve under hardt press de første årene. Vi bør i allefall ikke belaste kvinnene ytterligere meg å be dem ta seg sammen. De prøver sitt aller veste i et regnestykke som ikke går opp.

2 års full permisjon ville hjulpet masse. Det er partier som fremmer dette og som har realistiske planer for finansieringen også.

Godt valg!

Anonymkode: 053f2...308

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja,enig! Kjerringene sier ja til alt og kan ikke sette grenser for seg selv. Det er ingen som feil, man må bare lære å bli kynisk. På jobb også! 

Og så må snart folk forstå at hundre prosent jobb og småbarn= utbrent/overarbeidet og sliten. Man bryter ned kroppen og hodet og må slite med det videre oppover arbeidslivet. Ta ansvar sjøl og ikke skyld på menn ! 

Anonymkode: c510e...a5e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner bør være hjemme eller jobbe deltid når barna er små. Hverken far eller andre kan erstatte mor for småbarn. 

Anonymkode: d40ce...7d0

Er greit det, men jeg vil ha full lønn, rettigheter og pensjon. 

Anonymkode: f3300...aa5

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...