Gå til innhold

Hvordan få mine sønner til å ha et fint kvinnesyn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er deres beste tips for å oppdra mine sønner til menn som respekterer kvinner?

Anonymkode: 3c8d5...666

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En god, tilstedeværende far som respekterer kvinner som forbilde.

Anonymkode: b82bd...094

• Liker 11
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Dust. Ikke alle har en far i bildet, men det betyr ikke at det er det som skal til for at de er bra folk.

Anonymkode: f7265...795

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er deres beste tips for å oppdra mine sønner til menn som respekterer kvinner?

Anonymkode: 3c8d5...666

Det er jo å modellere. Hjelper ikke å si «respekter alle mennesker» om du og din valgte omgangskrets (partner og slekt inkludert) ikke selv gjør det. Ja, barn av foreldre med uønsket adferd kan løfte seg selv ut av den elendigheten. Men det krever at de er mer resurssterke enn basen som mer får god adferd servert barndommen gjennom.

Og så er det å behandle barn som barn. Og mennesker som mennesker. Og ikke som gutter eller jenter, kvinner eller menn. For den differansen i adferd vi har, nå? Den er oppdratt og arvet inn i oss av et samfunn av manglende respekt for alle mennesker. Og veien ut vil være - lang. Om du ser til andre kulturer enn den vestlige er selve ideen om å dele inn mennesker i kvinner og menn ikke engang universell.

Anonymkode: c9413...468

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hm, har sønner og jeg behandler dem og alle andre med respekt. De ser at jeg gjør det. Jeg forventer respekt tilbake fra dem og alle andre. Jeg sier fra der og da til mine sønner om de prøver seg på noe, de har tatt korrigeringen. Så.. de behandler meg og andre med respekt så langt. Alle lærere sier de er veldig greie unger, aldri noe tull.

Så da vil det vel gå bra.

Anonymkode: bc313...76f

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Å sørge for gode mannlige rollemodeller.

Far, bestefedre, onkler, nære kamerater, osv. 

Alle trenger ikke være mønsterelever og mors beste barn, men de bør være trygge voksne. 

Gjerne som kan reflektere over egne feil. Man kan lære av andres feil.

Man MÅ ikke tisse på strømgjerdet for å finne ut at det er en dårlig idé.

Tror også det er lurt at gutter får lov til å ha jentevenner fra de er små.
At ikke alt skal «kjønnes». 

Ville slått ned på uønsket oppførsel som bruk av «jævla homo», «jævla fitte» og «jævla hore».

Jeg tror trygge fine menn blir det først og fremst av en trygg og fin barndom. 🙂

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tilstedeværende foreldre. Likestilt hjem. Regulere skjermtid. Og prate! Kommunikasjon når de blir eldre. Sønnen min er 14 og det er en neokonservativ bølge i politikken nå hvor de vil gjeninnføre kjønnsroller fra 1950-tallet. De er flinke til å spre ideologien sin på Tiktok. Simen Velle er veldig populær blant ungdomskolegutter. Han maser hele tiden om hvor synd det er for gutter at de ikke får seg noe og at jenter er problemet. 

En ung gutt er mottakelig for sånt. Han er selv vaklende og usikker i seksualitet og syn på jenter i klassen. Han trenger ikke å bli fortalt at det ikke er hans problem, men at det er jentene sin feil. Jenter er like vaklende og usikre, de opplever det hele akkurat likt som guttene. Prat om det å sette kjønn opp mot hverandre sånn ikke er bra. 

Anonymkode: 8a5f6...3af

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi dem gode gener så de blir behandlet bra av kvinner, da behandler de kvinner bra tilbake.
Gode trenings og kostholdsvaner for å holde seg i form.

Anonymkode: fec83...29d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snakket om dette med flere menn før (jeg er selv mann). Samtlige jeg har pratet med - med eller uten selvinnsikt, mente selv at de hadde et godt kvinnesyn. Det vi kom fram til var at begge foreldre involvert i oppdragelsen nok var av betydning, samt at å ha søstre også kunne påvirke kvinnesynet. Ellers var det ingen av oss som husket å direkte hadde lært å ha et sunt kvinnesyn. Vi opplevde alle at det simpelthen bare... skjedde. Andre faktorer var påvirkning av populærkultur hvor stereotypiske ideer om å beskytte kvinner, å være en gentleman osv. bidro til holdningene. Selv tenker jeg hvordan vi alle møtte hverandres mødre som små, sa takk for maten osv, men på den tiden kunne fort en annen dame i nabolaget gi meg en lusing og få hjemmelaget kake på døren som takk, gjerne levert av meg. Litt sånn "it takes a village to raise a child."
Dette var forøvrig på 80/90-tallet.

Når jeg oppdrar min sønn har jeg alltid forsøkt å reflektere med ham rundt menneskeverd og respekt for andre. Til hvilken grad ord som homo brukes som fornærmelser, eller ord som hore brukes om jenter, det vet jeg ikke, men selv om jeg skulle ønske han aldri brukte slike ord, sidestiller jeg ikke det å bruke slike ord med et underliggende dårlig syn om andre mennesker. Faktorer som gruppepress og lignende spiller en stor rolle. Mitt fokus er på å skape et godt verdisyn, ikke å detaljstyre hvert ord han sier i guttegjengen, selv om det såklart kan ha en påvirkning.

Ellers tror jeg det er viktig å forsøke å forstå gutter. Det snakkes mye om kvinnesyn men lite om guttesyn. Hvor man står ideologisk, om man er feminist, antifeminist eller alt i mellom, tror jeg det er viktig å forstå hvorfor tullinger som Andrew Tate blir så populære. Dette er mye fordi det han sier samsvarer med mange gutters opplevelser, og da blir de lett å påvirke. 

Anonymkode: 48974...5ce

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

En god, tilstedeværende far som respekterer kvinner som forbilde.

Anonymkode: b82bd...094

Så lesbiske foreldre kan ikke få sønner med godt kvinnesyn?

Anonymkode: 54f76...cb7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja noe er vel personlighet å noe er tillært, er alene med 3 barn, 2 jenter og en gutt, jentene har vel hele tiden fortalt lillebroren hvordan de vil bli behandlet, å lillebroren følger det de store sier for han ser på de som forbilder... Jeg er ikke bekymret for ser gutten sin bestefar i barnet, å han er likt av alle, har mange venner og er en fin fyr, samtidig snakker jeg med sønnen min om hvordan menn og kvinner er...problemet er at jeg som ikke har mann har ingen måte å vite hvordan jeg kan lære jentene mine hvordan de bør behandle menn i sitt liv, det finnes lite om emne, å det er ikke nok at menn skal lære dette, damer må å lære seg å leve i et forhold. 

Anonymkode: c707d...ef5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lær gutane dine å ta ansvar for seg sjølv. Ved å lære å lage middagar og ikkje minst halde det nokolunde reint i heimen. :) 

Anonymkode: cdedc...412

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tja noe er vel personlighet å noe er tillært, er alene med 3 barn, 2 jenter og en gutt, jentene har vel hele tiden fortalt lillebroren hvordan de vil bli behandlet, å lillebroren følger det de store sier for han ser på de som forbilder... Jeg er ikke bekymret for ser gutten sin bestefar i barnet, å han er likt av alle, har mange venner og er en fin fyr, samtidig snakker jeg med sønnen min om hvordan menn og kvinner er...problemet er at jeg som ikke har mann har ingen måte å vite hvordan jeg kan lære jentene mine hvordan de bør behandle menn i sitt liv, det finnes lite om emne, å det er ikke nok at menn skal lære dette, damer må å lære seg å leve i et forhold. 

Anonymkode: c707d...ef5

❤️ Jenter treng også gode mannlige førebilde, men her har du jo ein god far som kan vise deg korleis ein mann skal behandle dei. 

Anonymkode: cdedc...412

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke skrike om feminisme og at alle menn er fæle hele tiden. Kjenner en slik som forstålig nok ble kvinnehater.

Anonymkode: e1278...4cb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hold de unna sosiale medier som tiktok, youtube, instagram osv så lenge du kan,

Anonymkode: 72613...186

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Statistikk viser at de fleste menn som er i fengsel ble oppdratt av en alenemor. 

Anonymkode: 04352...79e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mann setter stor pris på meg. Med blomster, gaver, og lager middag for å glede meg på helg osv. han får med barna på å kjøpe morsdags gave til meg. Min mann er engelsk og har fortalt barna om sin oppvekst der borte. Der er det slik at om man mobber eller slår en jente på skolen er man nederst på rangstigen. Man blir fryst ut og banket av de andre guttene.  Menn som behandler jenter dårlig er ikke menn. Slike ting har han printet inn i hodet på våre sønner. 
Om det er det som har hjulpet vet jeg ikke, men de er snille mot jenter, aldri mobbet eller vært slem mot jenter. Heldigvis. Fortell gjerne hvordan det er i England til dine barn. At de som slår eller mishandler jenter er de verste samfunnet har. Gi de små drypp her og der. Samtidig ikke shame det å være mann. 

Anonymkode: 89c0c...f7b

• Liker 1
Skrevet

Vær en kvinne de har respekt for. 

Min sønn sa det så greit da jeg sa at han måtte ha respekt for kvinner; "Mamma, jeg har vokst opp med deg, så jeg har en veldig respekt for kvinner."

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Statistikk viser at de fleste menn som er i fengsel ble oppdratt av en alenemor. 

Hva har dette med «kvinnesyn» å gjøre? Jeg har i jobbøyemed møtt flere alvorlige voldsforbrytere og drapsmenn. Kvinner jeg kjenner ville aldri følt seg tryggere enn i selskap med dem, nettopp fordi de hadde et mindset om at kvinner skal beskyttes.

Jeg antar du baserer deg på internasjonale kilder, ikke norske. Men poenget ditt er fremdeles uklart. Mener du det er kausalitet her – at det å bli oppdratt av en alenemor i seg selv øker sannsynligheten for fengsel? Kommentaren din gir lite å jobbe med.

Hvis man først skal kontekstualisere: Ja, i USA vokser mange innsatte opp i sub-økonomiske hjem der far er fraværende – ofte drept, fengslet eller bare borte. Mor står alene, og barna vokser opp i belastede miljøer der de nærmeste mannlige forbildene ofte er gjengledere som lærer dem at veien til status går via dop og vold. Da blir kriminalitet en «modell for suksess». Men hvis vi velger å forenkle, kan vi selvsagt redusere det hele til at barn gjør det dårligere hvis de bare har mor tilstede. Det andre forstyrrer jo narrativet.

Anonymkode: 48974...5ce

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Og poenget ditt er…?

Alltid lettere å klandre kvinnen som tok ansvaret enn mannen som ikke gjorde det.

«Hadde hun vært en bra kvinne så hadde ikke han dratt»

«Han hadde ikke slått hvis hun ikke hadde…» 

🙄

Anonymkode: 07118...8f5

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...