AnonymBruker Skrevet 21. august #1 Skrevet 21. august Jeg sitter og vurderer skrive et innlegg om praksissystemet, og hvordan studenter i ytterste konsekvens kan ryke ut av studieløpet pga. en dårlig veileders.. veiledning, eller mangel på sådan. Uten å gå så mye mer i detalj inn på teksten jeg jobber med, vil jeg gjerne høre litt om erfaringer andre har gjort seg i praksis. En erfaring jeg selv gjorde meg var at jeg i en praksis spurte veileder jevnlig hvordan jeg lå an, og fikk vite jeg gjorde en god jobb og skulle bare fortsette slik. Ved midtvurdering fikk jeg varsel om fare for ikke bestått praksis. Jeg var på mange måter enig i vurderingen, og den tvang meg til å ta stilling til min egen usikkerhet/forsiktighet og tørre å være mer frampå, men den kom likevel overraskende på da veileder hadde sagt det ikke var noe å utsette på. I andre halvdel av praksis spurte jeg jevnlig hvordan jeg lå an på de fokusområdene jeg måtte jobbe med, og fikk bare som svar at "det er ikke godt å si", noe som førte til et enormt stressnivå og engstelse for hvordan det skulle gå videre. Maktbalansen i en praksissituasjon er svært ujevn, og jeg tror en selv må ha stått i en del slike situasjoner for å fullt ut forstå at det ikke er "å bare si ifra til lærer." Anonymkode: 0b157...745
AnonymBruker Skrevet 22. august #2 Skrevet 22. august Alle sykepleiere har stått i dette. De som fungerer, kommer seg gjennom. Tvert i mot, føler jeg at mange studenter kommer for lett gjennom praksis, fordi man hele tiden skal være så jævla inkluderende og se mellom fingrene på ting. Not good. Det er ikke rom for halvt fungerende arbeidstakere i helsevesenet. Anonymkode: 276e8...5e6 4 3
AnonymBruker Skrevet 22. august #3 Skrevet 22. august Det er ikke greit at veileder gir inntrykk av at alt er ok, for deretter å komme med dette i midtvurderingen. Som veileder skal man veilede i situasjoner, man skal kunne bryte inn om man må. Og man skal ta en kjapp prat om man observerer noe som burde endres. Aller helst bør man som veileder sette av tid etter hver vakt for å snakke sammen, om student lurer på noe. For studenten å reflektere selv over egen kompetanse og læring. Som student ville jeg kontaktet praksisansvarlig på studiestedet og informert om hvordan dette oppleves. Skolen har et ansvar for at man får en fin praksis og at man skal klare å bestå. Veileder har også et ansvar for dette. Om veileder ikke klarer å veilede student, bør han si i fra til studiested omgående for å få til et møte. Noen går bare ikke an å veilede, men noen veiledere klarer fader ikke den oppgaven heller. Anonymkode: 0ea39...8b7 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #4 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 9.14): Alle sykepleiere har stått i dette. De som fungerer, kommer seg gjennom. Tvert i mot, føler jeg at mange studenter kommer for lett gjennom praksis, fordi man hele tiden skal være så jævla inkluderende og se mellom fingrene på ting. Not good. Det er ikke rom for halvt fungerende arbeidstakere i helsevesenet. Anonymkode: 276e8...5e6 Synes du blander snørr og bart her. Hva "dette" er, som alle sykepleiere har stått i er litt uklart, men at man møter både sympatiske og usympatiske personer i helsevesenet er ikke en nyhet. Jeg er enig med deg at man som helsepersonell bør være noe hardhudet, og at dette starter allerede på studiet, men selv om man tåler en hendelse/situasjon betyr ikke at den hendelsen er akseptabel. Veiledere som sier til studentene at "jeg liker ikke deg" og "håper du stryker" er ikke akseptabelt, ei heller hvis veileder tilbakeholder informasjon eller unnlater veilede. Det er vanskelig å vite hvor vi er enig/uenig da du kommer med en ganske generell kommentar. Hva du mener med halvt fungerende arbeidstakere i helsevesenet forstår jeg heller ikke helt. Jeg antar du ikke sikter til om noen er gradert sykemeldt men heller hvor godt de fungerer når de faktisk er på jobb. Anonymkode: 0b157...745
AnonymBruker Skrevet 25. august #5 Skrevet 25. august Jeg har vært på andre siden - veileder i helsevesenet. Husker godt en student som ble ble så fornærmet etter at jeg sa at han måtte komme i tida og kunne ikke gå hjem 1 time før arbeidstid er over. 🤭 Anonymkode: f6b91...2d4 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #6 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 9.14): Det er ikke rom for halvt fungerende arbeidstakere i helsevesenet. Anonymkode: 276e8...5e6 Da kan du hvertfall ikke klage på de som er gradert sykemeldt, eller de som er uføretrygdet og ønsker å komme ut i jobb. Anonymkode: 4991a...257
AnonymBruker Skrevet 25. august #7 Skrevet 25. august Mannlig sykepleier. Hadde en veiledere som prøvde seg på meg og som fikk meg til å stryke i praksis. Måtte ta den opp året etter med beste skussmål og fast jobb. Var dritt å måtte vente et år og enda verre at lærerne fra skolen ikke trodde på meg Anonymkode: df427...40f 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:42 #8 Skrevet fredag kl 11:42 Jeg hadde en veileder som ble sur fordi da jeg kom i praksis ikke hadde egen bil? 😂 Hun la meg for hat rett og slett. Husker hun brølte at hun hadde bedt om å få student med egen bil, så hun kunne bli avlastet i jobben sin. Hun ville også stryke meg, men hun fra skolen sa det ikke var greit! 😂 For et styr! Anonymkode: c0364...37c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå