Gå til innhold

Nå starter vi med skatte lotto - Er du en av de heldige vinnerne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

100k heldige vinnere mellom 20-35år vil få skattefradrag her skal det vel trekkes lodd.
Hvem blir den heldig vinneren? Barnløse jens med 1.2mill i lønn eller alenemor Line som knapt har råd til smør på Skiva?

Satse på at de kjøre live trekning på tv.

I tilegg skal de ha 135k mer ut i arbeid neste år, er vel ca 2% arbeidssøkere, altså ca 60-70k, hvor skal de ta resten ifra? Kommer det i form av strengere krav til uføre?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff, håpløst opplegg - merkelig argumentasjon fra Ap også. Det er ingen som taper på dette, fordi det er ingen som må betale mer skatt, sier de -.neida, det er jo greit - men det blir jo det samme argumentet som noen bruker når noen tjener (for) godt - det spiller ingen rolle at noen tjener 1,2 mill i en jobb som ikke krever mye, mens du må slite med en drittjobb og tjene 400.000 kr. Det blir ikke mer på deg om den som tjener 1,2 mill tjener mindre - ædda bædda! 

Anonymkode: 57cd3...118

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Kan du legge ved link til hva du snakker om? 

Anonymkode: caae3...18a

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 34 og betaler formueskatt. Tar gjerne imot! 

Skrevet
Sitat

«Det geniale med arbeidsfradraget er at det kun gir fradrag for arbeidsinntekt, ikke trygder og kapitalinntekter.

I høringsnotatet skisseres det et arbeidsfradrag på inntil 125 000 kroner med en skattereduksjon på maksimalt 27 500 kroner.

Arbeidsfradraget varierer med arbeidsinntekten.

Til å begynne med øker det krone-for-krone inntil det når 125 000 kroner og holdes deretter konstant opp til en arbeidsinntekt på 335 000 kroner.

Til slutt fases arbeidsfradraget ut med 40 prosent av økningen i arbeidsinntekt, noe som innebærer at arbeidsfradraget er helt utfaset ved en inntekt på 647 500 kroner.

For personer uten arbeidsinntekt vil et arbeidsfradrag gi sterkere insentiver til å jobbe fordi trygd (som ikke gir fradrag) erstattes med arbeidsinntekt (som gir fradrag).

Arbeidsfradrag synes å være et treffsikkert virkemiddel for å øke yrkesdeltakelsen blant personer som står utenfor arbeidsmarkedet i utgangspunktet.»

https://www.samfunnsokonomen.no/leder/skattelotto-et-viktig-verktoy-i-verktoykassa/

AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert jeg som bare ikke forstår et kvekk av det her, men dette påfunnet høres ut som en syk aprilspøk.

Og jeg kjenner jeg allerede er sur for at jeg garantert ikke er en av de som blir trukket.

Anonymkode: b7fce...038

• Liker 10
Skrevet

What 😅 Trodde dette var tull.

Jeg skjønner ikke modellen helt heller. De som tjener 335k får beholde alt, altså de som trekkes ut, mens andre må skatte av det?

Maks fradrag er 125k? Hva er det gyldne tallet? 500k?

Er det nå slik at Gro og Grete er kollegaer med samme lønn, Gro blir trukket ut og dermed skatter Grete 125k mer? Sånn omtrentlig?

Kunne de ikke bare innført dette for alle i 2026 for å teste? Loddtrekning er jo ganske urettferdig med sånne summer.

Skrevet

Men, bortsett fra at det er helt sprøtt med lotto, så er dette et bra tiltak, de skal ha for det. Gi skattelette til unge, lavtlønte som er i jobb! Jeg er egentlig imponert, bortsett fra lotto-delen.

Spørsmål 2: Er det slik at siden man får 125k i skattelette på arbeidsinntekt, så vil unge uføre som jobber i praksis ha 125k skattefritt? Litt usikker på detaljene, i så fall er det jo ekstra urettferdig overfor dem som jobber og ikke vinner i lotto.

• Liker 1
Skrevet
inc88 skrev (4 timer siden):

Men, bortsett fra at det er helt sprøtt med lotto, så er dette et bra tiltak, de skal ha for det. Gi skattelette til unge, lavtlønte som er i jobb! Jeg er egentlig imponert, bortsett fra lotto-delen.

Spørsmål 2: Er det slik at siden man får 125k i skattelette på arbeidsinntekt, så vil unge uføre som jobber i praksis ha 125k skattefritt? Litt usikker på detaljene, i så fall er det jo ekstra urettferdig overfor dem som jobber og ikke vinner i lotto.

Bra tiltak men alle eller ingen tenke jeg, hvordan kan vi stå inne for denne urretferdheten og forskjellen? Hvorfor skal Per får bedre muligheter til å spare til bolig/investere eller hva det måtte være enn pål? selv om de har samme jobb og inntekt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (8 minutter siden):

Bra tiltak men alle eller ingen tenke jeg, hvordan kan vi stå inne for denne urretferdheten og forskjellen? Hvorfor skal Per får bedre muligheter til å spare til bolig/investere eller hva det måtte være enn pål? selv om de har samme jobb og inntekt.

Hvorfor? Fordi det får alle til å hoppe ut og jobbe, tror de, fordi arbeiderne alle håper å bli trukket ut og få et slikt vinnerlodd. Sjansen til å vinne dette loddet gjør at folk vil søke seg ut i jobb, det er vel det partiet håper skal lokke folk.

Anonymkode: 91f61...7b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor? Fordi det får alle til å hoppe ut og jobbe, tror de, fordi arbeiderne alle håper å bli trukket ut og få et slikt vinnerlodd. Sjansen til å vinne dette loddet gjør at folk vil søke seg ut i jobb, det er vel det partiet håper skal lokke folk.

Anonymkode: 91f61...7b6

Det e vel det de håpe på ja.
Men arbeidsledigheten i Norge ligger på bare ca 2% og en ennå mindre andel kanskje som er under 35 så det spørs hvilke nytte det vil ha. Kanskje de håpe folk vil avslutte AAP løpet eller plutselig bli friske fra uføre.

Hvem vet hva de nissene tenker.

AnonymBruker
Skrevet

SÅ urettferdig?!! Veldig overraskende at Ap ønsker å prøve ut dette.

Jeg tipper det blir mer snyting på skatten og svart arbeid pga dette. Hvorfor skal JEG betale mye mer skatt enn Ola, når vi gjør samme jobben? Bare fordi Ola trakk et vinnerlodd?? Veldig usolidarisk, dette.

Anonymkode: f177c...457

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
inc88 skrev (10 timer siden):

What 😅 Trodde dette var tull.

Jeg skjønner ikke modellen helt heller. De som tjener 335k får beholde alt, altså de som trekkes ut, mens andre må skatte av det?

Maks fradrag er 125k? Hva er det gyldne tallet? 500k?

Er det nå slik at Gro og Grete er kollegaer med samme lønn, Gro blir trukket ut og dermed skatter Grete 125k mer? Sånn omtrentlig?

Kunne de ikke bare innført dette for alle i 2026 for å teste? Loddtrekning er jo ganske urettferdig med sånne summer.

Etter å ha lest linken som var lagt ut over her fra samfunnsøkonomen, så er det snakk om at de som blir trukket ut får et inntektsfradrag på maks 125k i skatteberegningen, og maks skattereduksjon på 27,5k. Dvs at de som får maks, betaler 27,5k mindre skatt i året.

Om en av to kollegaer med samme lønn blir trukket ut, så vil den ene betale 27,5k mindre skatt i året, så lenge de er under inntektsgrensen for når maks fradrag reduseres vel og merke.

Anonymkode: d8ccc...f71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tåpelig tiltak, hva skjedde med fordelingspolitikk? Dette gjør de bare fordi de blir populære blant "vinnerne", mens hvis de skulle fordelt det på alle unge ville det blitt smuler igjen. 

Anonymkode: bfd98...186

AnonymBruker
Skrevet

Hva med en alternativ form for skattelotto: Legg ut lodd til salgs der du kan vinne et års skattefrihet. Mange ville trolig kjøpt, dermed gratis og frivillige skattekroner til staten.

Jeg fikk ideen fra Outlander - Blood of my Blood, og det funket der. 😄

• Liker 1
Skrevet
Hololo skrev (5 timer siden):

Det e vel det de håpe på ja.
Men arbeidsledigheten i Norge ligger på bare ca 2% og en ennå mindre andel kanskje som er under 35 så det spørs hvilke nytte det vil ha. Kanskje de håpe folk vil avslutte AAP løpet eller plutselig bli friske fra uføre.

Hvem vet hva de nissene tenker.

Det er vel for å lokke de uføre tilbake til arbeidslivet. Vi har kanskje 2% arbeidsledighet, men vi har også over 10% av samtlige i arbeidsfør alder som ikke er på jobb. 

Og vi har jo stadig diskusjoner om frigrensa på 0,4G og at den bør økes til 1G. Så om uføre synes det er urettferdig at de ikke kan jobbe og tjene 130´000 uten trekk i trygda er det kanskje litt rom for å jobbe litt allikevel? 

Skrevet
newman01 skrev (35 minutter siden):

Det er vel for å lokke de uføre tilbake til arbeidslivet. Vi har kanskje 2% arbeidsledighet, men vi har også over 10% av samtlige i arbeidsfør alder som ikke er på jobb. 

Og vi har jo stadig diskusjoner om frigrensa på 0,4G og at den bør økes til 1G. Så om uføre synes det er urettferdig at de ikke kan jobbe og tjene 130´000 uten trekk i trygda er det kanskje litt rom for å jobbe litt allikevel? 

Viss målet er å få de unge ut i jobb så tenke jo jeg at det må finnes bedre måter en å drive med urretferdig forskjellsbehandling.
Nå vet ikke jeg hvordan de skal fordele ut dette, men slik det høres ut som så risikere du jo at folk som allerede tjene godt får skattelette som de ikke trenger, mens unge som gjerne sliter i dag vil fortsette med det.

Brukt chatgpt og ssb som kilder og ta disse tallene med en klype salt men.
Vi har ca 1.1mill i aldersgruppa mellom 20-35
380k ca som kun er i jobb
217k som studere med jobb på siden av
165k som kun studere

Og 323k ca som verken er i utdannelse eller jobb, dette er nok alt fra uføre til folk som bor hjemme hos mamma og pappa og fortsatt få ukepenger mens de sitter på rommet og gamer.

Spørsmålet er da vil disse tiltakene vær nok til å motivere disse? burde vi ikke da helle finne noen tiltak som rette seg spesifikt mot disse 30% som ikke jobber?

AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (4 minutter siden):

Viss målet er å få de unge ut i jobb så tenke jo jeg at det må finnes bedre måter en å drive med urretferdig forskjellsbehandling.
Nå vet ikke jeg hvordan de skal fordele ut dette, men slik det høres ut som så risikere du jo at folk som allerede tjene godt får skattelette som de ikke trenger, mens unge som gjerne sliter i dag vil fortsette med det.

Ja hele greia er merkelig. Når det feks er snakk om å behovsprøve barnetrygd, fordi noen foreldre åpenbart ikke trenger den, har pipen en helt annen lyd. Da er det veldig viktig at alt er likt. Gjerne fordi det vil være belastende å få barnetrygd hvis man bare får den fordi man er fattig 😄 

• Liker 1
Skrevet

Så AP fant enda en måte å sende penger til østlandet på, i kraft av kjøttvekta er det jo der flestepartene av disse pengene vil havne.

Hele påfunnet er ren galskap og et brudd på samfunnskontrakten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...