Gå til innhold

Symptom på ADHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor tidlig så du det og hva merket du? 
Har mistanke på barnet mitt😓😓

Anonymkode: d4c1f...a6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merket at guttungen ikke kunne være særlig empatisk og tenkte autisme, samt meget aktiv. Var da rundt 6 år. Han slet med å bli rolig og søvn.

Når ble litt eldre ble det mye utagering, men når han ble diagnostisert med AdHd når var ca 9 og fikk medisiner- ble det ny hverdag. Søvnhjelp/melatonin var himmelsk og reddet ham.

Nå går alt bedre - men med de utfordringer en slik diagnose har..

Skrevet

Når jeg ser tilbake så hadde vel både jeg og min tegn på adhd fra spedbarn. I forhold til stimuli, daglige behov, utvikling, søvn osv. Kan jo selvsagt ikke sette diagnose på så små barn men det er jo et mønster som fortsatt er der bare mer alderstilpasset. 

Mitt barn har jo hatt samme personlighet, vaner og behov og være måte i barnehage, barneskole og ungdomskole. Selvsagt blir det en modning med alderen. Men adhd har vært der hele tiden og det er jo det samme som har vært utfordrende hele veien. Tingen er at som mindre barn er det normalt at slike ting kan være utfordrene uten at det er adhd i småbarns alderen. Derfor avfeier det som normalt selv om det var mer og på flere punkter enn normalen i forhold til alder. 

Anonymkode: 7e8ab...94a

• Nyttig 1
Skrevet

Merket ikke noe før 10-11 år. Jente, og jeg har aldri visst at jenter ofte har andre symptomer. Diagnose som 14-åring.

Anonymkode: 44264...50e

Skrevet

Husk at for jenter er både symptomene ofte andre enn hos gutter, pluss at symptomtrykket gjerne forsterkes når hormonene svinger. Både i pubertet og i perimenopausen. :)

Anonymkode: d94bd...a34

Skrevet

Først og fremst; en av foreldre hadde adhd..

Merket fra 3 mnd alder da melatoninnivået «skulle stabiliseres og søvnen skulle bli mer stabil» :det motsatte skjedde.. våknet ekstremt mye hver eneste natt og hadde store søvnproblemer.. og barnet har litt problemer ennå (8år)

vanskelig med regulering av alle eksekutive funksjoner og følelser. Spesielt uforutsette impulsive handlinger ble et stort problem.

bhg var til stor hjelp heldigvis

de fem første årene var som å leve i en boble.. ble ganske isolert fra mye sosialt pga adferden 😢

Anonymkode: 47432...d13

Skrevet

Det som jeg synes er rart er i de diagnose tilfellene er  case som; 

«Far utøver vold i hjemme, barnet blir urolig på skolen og mister konsentrasjon, sover dårlig, får dermed diagnose adhd» 

altså at barn får diagnose for eksterne grunner og ikke arv 🤦‍♀️

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det som jeg synes er rart er i de diagnose tilfellene er  case som; 

«Far utøver vold i hjemme, barnet blir urolig på skolen og mister konsentrasjon, sover dårlig, får dermed diagnose adhd» 

altså at barn får diagnose for eksterne grunner og ikke arv 🤦‍♀️

Barn skal utredes for traumer før det får diagnosen adhd. Traumer skal utelukkes som grunn til symptomene før adhd kan bli satt som diagnose. Høyt stress nivå i småbarnsalderen kan være utløsende i noen tilfeller.

Anonymkode: 7e8ab...94a

Skrevet

AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 8.52):

Husk at for jenter er både symptomene ofte andre enn hos gutter, pluss at symptomtrykket gjerne forsterkes når hormonene svinger. Både i pubertet og i perimenopausen. :)

Anonymkode: d94bd...a34

Pubertert og andre hormon relaterte problemer kan gjerne forklares med: "6C20 Bodily distress disorder" (ICD-11 for Mortality and Morbidity Statisticseller "6C21 Body integrity dysphoria" (ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics). 

Når det gjelder symptomer til ADHD (ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics), så er de det samme for gutter og jenter; en følger ICD 11, selv om symptomene kan utarte seg på forskjellige måter 

Anonymkode: 53003...487

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...