Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å kjøpe Obos-leiligheter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De siste ukene så har jeg vunnet 3 budrunder på ulike leiligheter her i Oslo. Alle er Obos. Men, så er det dette med forkjøpsrett da, som ødelegger hele greia. Virker helt håpløst å få kjøpt leilighet i Oslo jo :( 

Nytter ikke med min ansiennitet fra 2006 når folk arver den fra familie, og har ansiennitet fra 1970 og sånn. Enkelte borettslag har i tillegg intern forkjøpsrett som gjør det enda vanskeligere. 

På den siste leiligheten så la jeg inn siste budet 600.000 kr over takst (de andre la jeg inn 500K og 700K). Og likevel ble den tatt på intern forkjøpsrett. Syns dette med forkjøpsrett er en uting, hvertfall at man må vente i 24 timer på å få svar. Burde vært avklart rett før eller etter budrunden.

Noen som har hatt hell med å kjøpe Obos-leilighet i det siste? Har dere noen triks? 

Anonymkode: 8481f...a61

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De siste ukene så har jeg vunnet 3 budrunder på ulike leiligheter her i Oslo. Alle er Obos. Men, så er det dette med forkjøpsrett da, som ødelegger hele greia. Virker helt håpløst å få kjøpt leilighet i Oslo jo :( 

Nytter ikke med min ansiennitet fra 2006 når folk arver den fra familie, og har ansiennitet fra 1970 og sånn. Enkelte borettslag har i tillegg intern forkjøpsrett som gjør det enda vanskeligere. 

På den siste leiligheten så la jeg inn siste budet 600.000 kr over takst (de andre la jeg inn 500K og 700K). Og likevel ble den tatt på intern forkjøpsrett. Syns dette med forkjøpsrett er en uting, hvertfall at man må vente i 24 timer på å få svar. Burde vært avklart rett før eller etter budrunden.

Noen som har hatt hell med å kjøpe Obos-leilighet i det siste? Har dere noen triks? 

Hvis ikke jeg husker feil, så kan man «bruke ansienniteten» hos OBOS igjen og igjen. Hos Usbl f.eks. bruker du ansienniteten din fra du ble medlem en gang, på ett kjøp, så begynner den å løpe på nytt. Jeg antar det kan medføre at det er flere OBOS-leiligheter som tas på forkjøp enn øvrige. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fordi etterspørselen er større enn tilbudet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
hilarious2016 skrev (9 timer siden):

Hvis ikke jeg husker feil, så kan man «bruke ansienniteten» hos OBOS igjen og igjen. Hos Usbl f.eks. bruker du ansienniteten din fra du ble medlem en gang, på ett kjøp, så begynner den å løpe på nytt. Jeg antar det kan medføre at det er flere OBOS-leiligheter som tas på forkjøp enn øvrige. 

Ja, og akkurat dette er en helt meningsløs uting. Jeg fatter ikke at de lar det være slik. Forkjøpsrett med ansiennitet er helt OK, men da må du i anstendighetens navn rykke tilbake til start igjen, evt at du i det minste mister x antall år av ansienniteten.

Men problemstillingen er jo ikke ny: På 60- og 70-tallet oppsto begrepet OBOS-adelen – ikke uten grunn. De folka hadde arvede medlemskap som gikk tilbake til før krigen, fikk førstevalget på kremleiligheter som ble prosjektert, bodde der en stund før de solgte med svært høy fortjeneste som bruktboliger (de som synes det er vanskelig å finne seg bolig i dag bør lese litt om hvordan boligmarkedet var i spesielt Oslo på den tiden – helt Texas!). Så hoppet de på neste kremprosjekt, og slik fortsatte de helt til de satt med de feteste leilighetene og penger på bok...

OBOS gjorde ikke noe med elendigheten den gang, så det er nærmest utelukket at de kommer til å endre på noe nå. Det er synd.

En av ungene kapret en OBOS-leilighet på ansiennitet – hun hadde etter råd fra meg blitt medlem en uke før budrunden startet....

Fint for henne, men synd for den som i noen dager trodde han/hun hadde sikret seg drømmeleiligheten.

Anonymkode: e6e2b...3a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jajaja, det er en del av dealen i Oslo det. Jeg har kjøpt og solgt obosleiligheter, rekkehus og tomannsbolig- tapt og vunnet på forkjøp. Flere ganger. Du vinnner til slutt 👍

Anonymkode: 08526...5a7

AnonymBruker
Skrevet

Det er også en del av dealen i Trondheim. På de mest populære må du ha tobb-medlemskap. 

Anonymkode: 4f853...1a1

Skrevet

Ja, det har skjedd meg også. Det må da kunne gå an å gjøre det på en annen måte? Jeg lot en annen leilighet forsvinne fra meg nettopp fordi jeg gikk og ventet på avklaring. Leter man etter bosted så har man jo gjerne flere man kan være interessert i på samme tid, og man kan jo ikke by på flere samtidig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 22.11):

Du kan kun ha ansiennitet fra fødselsdato. Hvis du er født i 2000 og arver medlemskap fra 1970, sitter du kun med 25 år. Sånn har det vært i hvert fall fra 2010.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er klar over at reglene er som de er, men utrolig frustrerende for oss som er på boligjakt. Tenk om jeg må holde på med det her i flere år fremover før jeg får kjøpt meg ny leilighet :( 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...