Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et problem, jeg har hypermesis og spyr av all mat. (Nei salt kjeks hjelper ikke!!! Trenger ingen gode råd angående mat man liksom ikke spyr av). Nå har jeg kommet i en vond sirkel der jeg ikke tørr spise fordi jeg ikke orker å kaste opp mat. I dag har jeg spist en boks cottage cheese thats it.  Noen flere som har fått helt frykt for mat pga oppkast? 

Anonymkode: c03ed...44d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde hyperemesis i første svangerskap. Helt grusomt så all medfølelse til deg! Det går på psyken løs. Husker jeg nesten ikke tørde å forlate huset i frykt for å kaste opp i offentligheten. Du må prøve å få i deg noe, selv om mye mest sannsynlig kommer opp igjen.. men noe mat er jo verre å spy opp enn annet. For min del hjalp det med næringsdrikk når jeg var komt til det punktet at jeg kunne drikke en hel slurk uten å spy. Det var liksom lettere å drikke kaloriene enn å spise dem..

Anonymkode: 48ef2...e85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får du kvalmestillende? 

Anonymkode: eb0b6...950

AnonymBruker
Skrevet

Be om hjelp, det er mitt eneste råd! Har hatt hyperemesis i begge mine svangerskap. Blitt lagt inn til både væske og ernæringsbehandling flere ganger. Be heller om en legetime for mye enn for lite. For meg hjalp ingen kvalmestillende, og jeg led meg gjennom hele greia.

All medfølelse til deg, og krysser fingrene for at det kkke blir altfor langvarende. 

Anonymkode: 4b8a9...93f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sier som andre be om hjelp.

Her var det så ille, at jeg ble lagt inn i uke 5. for jeg kastet opp før jeg i det hele tatt rakk og svelge vannet. Så mat fikk jeg ikke i meg. Men etter noen dager på sykehuset kunne jeg få i meg små mengder mat, før jeg kastet opp. For det hjelper å ikke være dehydrert mer. Jeg hadde 3 runder på sykehuset. Og takk og pris så ble det gradvis bedre fra uke 12, og fra uke 18, så kastet opp opp ca bare 3 ganger i uken, og da var jeg ikke kronisk kvalm lenger.

Anonymkode: 1fa95...487

AnonymBruker
Skrevet

Gå til legen og be om smertestillende. Legen min sa til meg at hvis man ikke får i seg tilstrekkelig væske og næring som gravid må man i verste fall legges inn. 

Anonymkode: 41950...9e7

Skrevet

Ting som kan hjelpe:

- Få kvalmestillende. 

- Få intravenøst væske på sykehus.

- «Godta» å kaste opp. Da jeg var på mitt verste visste jeg at maten ville komme opp igjen uansett. Så jeg spiste litt, kastet opp. Og fortsatte å spise etterpå. Andre gangen ble maten ofte værende. Det vanskeligste var å finne mat jeg kunne takle å kaste opp uten for mye problemer, men fant noen ting som fungerte. 

- Når kvalmen er blitt bedre, bytt ut alt av såper til en annen lukt. For det du bruker nå vil trigge kvalme. Jeg blir fremdeles litt dårlig av Palmolive håndsåpe. 

• Liker 1
Skrevet

Intravenøst hjelper faktisk en del, kvalmen blir verre når man er dehydrert. Så første tips er å be om hjelp fra lege, og forhåpentligvis få henvisning til sykehuset for å få næring. 

Ellers er mitt tips å finne mat som ikke er like ille å spy opp igjen. Jeg syns appelsin/syre og sterk/krydret mat var spesielt ille, så anbefaler å unngå det. For meg virker det med ting jeg kunne drikke med sugerør, feks en smothie med avokado i og jordbær (putta også havregryn og yoghurt i for mer næring). Eller smeltet vaniljeis (for kalorier). Da fikk jeg i meg litt med før det kom opp igjen, og det var ikke så ille i retur. Ikke sikkert mine ting fungerer for deg, men du må prøve deg fram litt for å finne hva som virker for deg. Er jævlig, men man må nesten bare tvinge det i seg til man finner noe man kan akseptere. 

Anonymkode: 1e09e...980

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 22.10):

Får du kvalmestillende? 

Anonymkode: eb0b6...950

Ja. Har prøvd alle medisiner på markedet. Ingenting hjelper. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Intravenøst hjelper faktisk en del, kvalmen blir verre når man er dehydrert. Så første tips er å be om hjelp fra lege, og forhåpentligvis få henvisning til sykehuset for å få næring. 

Ellers er mitt tips å finne mat som ikke er like ille å spy opp igjen. Jeg syns appelsin/syre og sterk/krydret mat var spesielt ille, så anbefaler å unngå det. For meg virker det med ting jeg kunne drikke med sugerør, feks en smothie med avokado i og jordbær (putta også havregryn og yoghurt i for mer næring). Eller smeltet vaniljeis (for kalorier). Da fikk jeg i meg litt med før det kom opp igjen, og det var ikke så ille i retur. Ikke sikkert mine ting fungerer for deg, men du må prøve deg fram litt for å finne hva som virker for deg. Er jævlig, men man må nesten bare tvinge det i seg til man finner noe man kan akseptere. 

Anonymkode: 1e09e...980

Dette var et godt tips. Tusen takk. Cottage cheese er liksom ikke såååå ille og det har nok med konsistens å gjøre. Skal lage meg smoothie nå. Husker jeg kastet opp pære og det var bra vondt 😩 Varm mat er værst, det greier jeg ikke holde på whatsoever så suppe er ikke aktuelt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 8.33):

Be om hjelp, det er mitt eneste råd! Har hatt hyperemesis i begge mine svangerskap. Blitt lagt inn til både væske og ernæringsbehandling flere ganger. Be heller om en legetime for mye enn for lite. For meg hjalp ingen kvalmestillende, og jeg led meg gjennom hele greia.

All medfølelse til deg, og krysser fingrene for at det kkke blir altfor langvarende. 

Anonymkode: 4b8a9...93f

Jeg har prøvd alle kvalmestillende på markedet, siste er xonvea. Ingen hjelper. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 21.56):

Hadde hyperemesis i første svangerskap. Helt grusomt så all medfølelse til deg! Det går på psyken løs. Husker jeg nesten ikke tørde å forlate huset i frykt for å kaste opp i offentligheten. Du må prøve å få i deg noe, selv om mye mest sannsynlig kommer opp igjen.. men noe mat er jo verre å spy opp enn annet. For min del hjalp det med næringsdrikk når jeg var komt til det punktet at jeg kunne drikke en hel slurk uten å spy. Det var liksom lettere å drikke kaloriene enn å spise dem..

Smaker ikke næringsdrikk vondt? Har sett dem på apotek. Takk for tips, og egentlig litt fint å høre andre har vært i samme båt. 

Skrevet

Har vært der og føler med deg, TS. ❤️ 

Det kommer heldigvis til å gå over. 

For meg hjalp det faktisk å fokusere på næring som ikke var så ille å kaste opp. Kan anbefale huel måltidserstatter. Jeg forberedte meg ved å ha litt salt på tunga og drakk små små slurker vann mens jeg lå helt ro. Når kroppen takla det drakk jeg litt næringsdrikke og sov så fort jeg kunne. Brukte kvalmestillende fra lege. 

Lykke til. 

Anonymkode: 9f817...587

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Smaker ikke næringsdrikk vondt? Har sett dem på apotek. Takk for tips, og egentlig litt fint å høre andre har vært i samme båt. 

De har mange forskjellige, jeg smakte bare de med kakaosmak og de var helt ok. Lignet på sjokolademelk. Det tok derimot ganske lang tid før jeg kom til det punktet at jeg kunne drikke uten å spy etter første slurk, så støtter andre råd her om å få væske intravenøst. Hadde et par runder med væske og kvalmestillende IV. Følte meg som et nytt menneske resten av den dagen i hvertfall😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...