AnonymBruker Skrevet 21. august #1 Skrevet 21. august Kjæresten min og jeg møtte hverandre sent i livet. Jeg er 50, han er 70, han har voksne barn, mens mine er tenåringer. Vi har vært særboere en stund, men nå kunne vi tenke oss å flytte sammen. Gjør vi det, må vi kjøpe oss noe større, for barna og jeg bor allerede trangt. Men så er det jo vanskelig å kjøpe noe nytt og større sammen når han er så mye eldre. Selv om han er i ekstremt god form, kan jo ting skje. Da vil jeg måtte flytte igjen, og den tanken har jeg problemer med. Barna og jeg har allerede opplevd oppbruddet etter skilsmissen, og jeg er ikke glad i å flytte. Jeg har fremdeles foreldre som lever og er enearving til dem. Når de dør, kan jeg lett kjøpe ut hans barn hvis de lar meg sitte i uskiftet bo. Men dette vet man jo aldri når vil skje, barna hans er i etableringsfasen og synes de har dårlig råd (selv om de alle eier større boliger enn oss). Kjæresten min sin store drøm er at vi skal bo sammen. Han mener han vil klare å overtale barna til å gå med på at jeg blir sittende i uskiftet bo til jeg arver penger og kan kjøpe dem ut. Men selv om han klarer det, er jeg redd til blir dårlig stemning i realiteten. Og jeg har som sagt vært gjennom oppbrudd før og vil ikke ha bråk. Jeg heller derfor til å forbli særboere, men det føles også feil. Råd? Anonymkode: cee07...cae 3
AnonymBruker Skrevet 21. august #2 Skrevet 21. august Så, om 10 år er du hushjelp, pleiehjelp og skifter bleier på fyren. Er du klar for det? Anonymkode: 82763...0a4 4 4
AnonymBruker Skrevet 21. august #3 Skrevet 21. august Nei, ville fortsatt som særboer. Anonymkode: ec5eb...8b9 3 1
Snublefot62 Skrevet 21. august #4 Skrevet 21. august Dere gir det 5-6 år til dine unger er ute av redet, og kjøper dere en felles praktisk bolig som har ny livsløpsstandard dere kan ha lenge. 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. august #5 Skrevet 21. august Hva med at han testamenterer sin eierandel av boligen til deg? Anonymkode: c3416...f62
AnonymBruker Skrevet 21. august #6 Skrevet 21. august Dette er en særs dårlig idé, og noe du bare bør droppe først som sist. Det er ikke hva som skjer når han en dag går bort du bør bekymre deg mest for. Det er ingen garantier for at du overlever hans. Du er 20 år yngre enn han, og han er allerede såpass opp i årene at sjansene er langt større for at du har flere år med å være en gammel manns pleier foran deg. For sykehjemsplass får han ikke når han bor sammen med noen som kan ivareta hans behov for ernæring og hygiene. Ei heller hjemmesykepleie som bidrar med disse tingene. Anonymkode: 5d0e8...476 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. august #7 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva med at han testamenterer sin eierandel av boligen til deg? Anonymkode: c3416...f62 Han har jo barn som har krav på pliktdelsarv. Og de kan kreve skifte av boet når han faller fra.. (dette går begge veier, om TS skulle dø først så kan han risikere å bli husløs i en alder av 90 år…) Anonymkode: f38b1...3fb 3
AnonymBruker Skrevet 21. august #8 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Han har jo barn som har krav på pliktdelsarv. Og de kan kreve skifte av boet når han faller fra.. (dette går begge veier, om TS skulle dø først så kan han risikere å bli husløs i en alder av 90 år…) Anonymkode: f38b1...3fb Det er jo ikke nødvendigvis noe motsetningsforhold mellom å gi barna sin pliktdelsarv og testamentere til ts. Det kommer jo helt an på boets størrelse. Ja, de kan kreve skifte, ts arver jo heller ingenting fra ham før skiftet er gjort. Ja, begge kan bli husløse. Men de vil jo uansett få med seg den verdien de la i huset da de kjøpte det, og kunne bruke det på å kjøpe en annen, mindre bolig. Hvis ts eier sin bolig nå og selger den, så er jo disse pengene hennes, og hvis hun bruker dem på å kjøpe halvparten av en større bolig, så vil hun jo få den samme summen tilbake når boligen evt selges igjen, og kan da kjøpe en bolig tilsvarende den hun har nå. Så ja, hun må flytte igjen, men hun risikerer jo ikke å måtte bo på gata. Det er flyttestress og framtidig pleiebehov som er problemet her, ikke hjemløshet. Anonymkode: c3416...f62
AnonymBruker Skrevet 21. august #9 Skrevet 21. august Vent til ungene flytter ut og det blir plass til at han kan flytte inn hos deg? Jeg skjønner at du og han gjerne vil bo sammen, men hvor lyst har tenåringer og en 70-åring egentlig til å bo sammen? Anonymkode: 0532a...9a1 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 21. august #10 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjæresten min og jeg møtte hverandre sent i livet. Jeg er 50, han er 70, han har voksne barn, mens mine er tenåringer. Vi har vært særboere en stund, men nå kunne vi tenke oss å flytte sammen. Gjør vi det, må vi kjøpe oss noe større, for barna og jeg bor allerede trangt. Men så er det jo vanskelig å kjøpe noe nytt og større sammen når han er så mye eldre. Selv om han er i ekstremt god form, kan jo ting skje. Da vil jeg måtte flytte igjen, og den tanken har jeg problemer med. Barna og jeg har allerede opplevd oppbruddet etter skilsmissen, og jeg er ikke glad i å flytte. Jeg har fremdeles foreldre som lever og er enearving til dem. Når de dør, kan jeg lett kjøpe ut hans barn hvis de lar meg sitte i uskiftet bo. Men dette vet man jo aldri når vil skje, barna hans er i etableringsfasen og synes de har dårlig råd (selv om de alle eier større boliger enn oss). Kjæresten min sin store drøm er at vi skal bo sammen. Han mener han vil klare å overtale barna til å gå med på at jeg blir sittende i uskiftet bo til jeg arver penger og kan kjøpe dem ut. Men selv om han klarer det, er jeg redd til blir dårlig stemning i realiteten. Og jeg har som sagt vært gjennom oppbrudd før og vil ikke ha bråk. Jeg heller derfor til å forbli særboere, men det føles også feil. Råd? Anonymkode: cee07...cae Hvor mye formue har du og hvor mye formue har kjæresten din? ( Sånn ca ) Hvor mange barn har du og hvor mange barn har han?
Mei88 Skrevet 21. august #11 Skrevet 21. august Velger dere å kjøpe, så husk alder i husletingen, alle rom man trenger i det daglige : bad,kjøkken, stue og soverom bør være på det planet i huset man går inn i.. og er jo ikke til å stikke under en stol at når man skal ha ny bolig som 70åring bør man ha i tankene at evt hjelpemidler man kan trenge allerede om få år bør ha plass og være enkle å få på plass 1
Eureka! Skrevet 22. august #12 Skrevet 22. august Dere kan leie bolig sammen og leie ut begge deres boliger. Ja det er høy beskatning men dere, i alle fall han, må nok nærme seg nedbetalt bolig eller veldig lav belåningsgrad. Dere vil derfor uansett gå i pluss med leieinntekt fra begges boliger til leie i bolig dere vil bo sammen i. Da er det enkel vei tilbake til deres respektive boliger om det skulle skje noe. Og dere beholder hver sin verdiøkning og arv til hversine barn. 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #13 Skrevet 23. august Jeg hadde ALDRI latt en av mine (skilte) foreldre overtalt meg til å signere på at ektefellene deres kan sitte i uskiftet bo om min side dør først! Anonymkode: d5332...7c3 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #14 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 19.32): Så, om 10 år er du hushjelp, pleiehjelp og skifter bleier på fyren. Er du klar for det? Anonymkode: 82763...0a4 Kutt ut dommedagsprofetier. Minn mann er også 70, fremdeles i 100% jobb og langt sprekere enn flere av våre venner under 60. Selvsagt kan helsen svikte, men det har ingen av oss noen garanti for. Anonymkode: 077dd...a7e 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #15 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde ALDRI latt en av mine (skilte) foreldre overtalt meg til å signere på at ektefellene deres kan sitte i uskiftet bo om min side dør først! Anonymkode: d5332...7c3 Alternativet kan være at de gifter seg, eller at dine voksne foreldre testamenterer den frie 3. delen til sin nye partner. Enhver kan også opprette et testament som kun tilskriver barna den obligatoriske minstearven. Anonymkode: 077dd...a7e 1
Nymerïa Skrevet 23. august #16 Skrevet 23. august Du bør i så fall eie boligen alene. Det er det eneste jeg hadde gått med på i denne situasjonen. 2
AnonymBruker Skrevet 24. august #17 Skrevet 24. august Dere må gifte dere hvis du skal sitte i uskiftet bo. Vil du det? Anonymkode: 8a1b7...573 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #18 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dere må gifte dere hvis du skal sitte i uskiftet bo. Vil du det? Anonymkode: 8a1b7...573 Det hjelper ikke å gifte seg når det er særkullsbarn. TS, dere trenger forsikring på hverandre slik at dere får en pengesum slik det dekker den andres halvdel på huset. Men den forsikringen blir nok dyr siden mannen er så gammel. Det er nok en dårlig ide å kjøpe noe sammen.... Anonymkode: 3c7f6...1b6
AnonymBruker Skrevet 24. august #19 Skrevet 24. august Må dere eie noe sammen? Flytte sammen i en av boligene dere har, og leie ut den andre. Eller flytte inn i en tredje bolig som dere leier - eller kjøper sammen. Anonymkode: c5dd7...d35
AnonymBruker Skrevet 24. august #20 Skrevet 24. august Ang mulig arv, så forutsetter du at foreldrene dine skal fortsette å bo sammen til døden... men skilsmisse og behov for deling og nye boliger kan også skje hos dem, hva da? Anonymkode: c5dd7...d35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå