Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og ikke er i stand til å jobbe 100 %  enda( kun gradert jobbing) 

hva skjer da? Vil man få aap eller fortsatt 100 % sykepenger om man feks kun begynner å jobbe noen prosent? 

Anonymkode: 96a91...829

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

sykepenger får du kun i 12 mnd, etter det går du over på aap gradert om nødvendig men du må søke, og du må søke FØR perioden på 12 mnd er brukt opp.. Legen din eller NAV bør kunne gi deg riktig informasjon om prosessen. 

Anonymkode: 39d42...8e7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

sykepenger får du kun i 12 mnd, etter det går du over på aap gradert om nødvendig men du må søke, og du må søke FØR perioden på 12 mnd er brukt opp.. Legen din eller NAV bør kunne gi deg riktig informasjon om prosessen. 

Men jeg vil ikke jobbe i det hele tatt enda.

hvis jeg får aap får jeg like mye penger om jeg ikke jobber som om jeg jobber litt? Lol , da er det ingen vits å jobbe litt heller da

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn har en medfødt lidelse, og var i jobb en stund før han ble sykmeldt i lengre tid. Han fikk beskjed om at søknaden om AAP hadde opptil 12 ukers behandlingstid... så du bør kanskje finne ut av det med gradert AAP nå om du nærmer deg ett år. Snakk med legen, snakk med NAV.

Anonymkode: f38f2...21f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hvis jeg får aap får jeg like mye penger om jeg ikke jobber som om jeg jobber litt? Lol , da er det ingen vits å jobbe litt heller da

AAP er 66% av den opprinnelige arbeidsinntekten. Det er ikke 100% som sykemelding gir.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Får du AAP får du 66% av det du har tjent tidligere, eller minstesats. Om du ikke syns det er "vits" i å jobbe vil jeg anbefale deg å forsøke å endre tankegangen.

Anonymkode: 8e65c...e3f

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får 66% av inntil 6G

Anonymkode: 738de...8bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

AAP er 66% av den opprinnelige arbeidsinntekten. Det er ikke 100% som sykemelding gir.

Inntil 6G

Anonymkode: 738de...8bb

Skrevet

Det vil lønne seg å jobbe litt - du får jo vanlig lønn fra arbeidsgiver for de timene du jobber, mens aap bare er 66% av lønn. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du får lønn for den prosenten du jobber og 66% lønn for den delen du ikke jobber. Det vil lønne seg å jobbe der du kan.

Anonymkode: da002...4f5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og du kan bare jobbe 60% eller mindre for å ha rett på AAP. Hvis du jobber 61%, har du ikke rett på AAP i det hele tatt. 

Anonymkode: a48ac...b00

AnonymBruker
Skrevet

Men det er ikke bare å si at jeg ikke vil jobbe. Så enkelt er det ikke. 

Anonymkode: 75358...7f5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

det handler jo ikke om hva du vil, AAP er arbeidsavklaring - det handler om hva du KAN klare. OG i den utprøvingsfasen MÅ du jobbe noe for i det hele tatt å motta AAP penger. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kun ha sykepenger i 12 mnd uansett om du er fullt sykemeldt eller gradert sykemeldt. Den siste dagen med sykepenger kalles maxdato.

Du må søke AAP for å ha noe å leve av etter maxdato. Det er lang behandlingstid på søknader, så du bør søke tidlig. Du kan søke selv inne på nav.no. Når NAV har fått søknaden, vil de kontakte fastlegen din og be om en legeerklæring.

Du kan kun få innvilget AAP dersom du er minst 50% ute av stand til å jobbe pga helse.

AAP er 66% av tidligere inntekt (maximum-beløp er ca 490 000 i året, du får ikke en million av nav uansett hvor mye du tjente før. Hva "før-inntekten din er, kan beregnes på to ulile måter: enten inntekten din i kalenderåret før du ble syk, eller gjennomsnittet av de tre siste kalenderårene før du ble syk. Du får det som gir best resultat for deg.

AAP er en 100%-ytelse, det betyr at alle som har AAP har 100% AAP. Men dersom du klarer å jobbe litt, så blir AAP-utbetalingen redusert tilsvarende for den perioden (en periode er 14 dager). 

Når man får AAP, får du vite hva din dagsats er. Det er hvor mye AAP du får per dag, det kan være f.eks 700 kroner per dag, før skatt. 

Jo, det lønner seg å jobbe litt mens du har AAP. Dersom du jobber 1 dag, vil du få 1 dagslønn (eller 7,5 timelønner) fra arbeidsgiver, og så så vil du få en dag mindre med AAP. Altså 700 kroner mindre fra nav i dette eksempelet. Dersom din lønn fra arbeidsgiver for denne dagen er f.eks 1500 kroner, så har du altså tjent 800 kroner mer ved å jobbe én dag. Så ja, det er vits å jobbe. Hvor mye det lønner seg, kommer selvsagt an på AAP satsen din og timelønnen din.

Du kan jobbe helt opp til 60% i hver periode og likevel motta AAP for de resterende 40%. Etter spesiell avtale med nav (s.k. opptrappingsvedtak) kan man jobbe helt opp til 80% og likevel få AAP for de resterende 20%.

Jeg har AAP og jobber 50%. En ting er pengene, men ikke minst gjør det underverk for psyken. Jeg var 100% sykemeldt noen måneder, og jeg merket godt at jeg ble nedstemt og på vei til å bli depressiv av å ikke være i jobb. Da jeg begynte i 10% jobb ble livet mye lettere. Du skal ikke undervurdere den effekten der.

Anonymkode: 226bd...f44

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...