AnonymBruker Skrevet 22. august #21 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei, det er ikke godt betalt. Sist jeg var veileder fikk jeg rundt 10.000 kr, skolen trakk 20% av dette i administrasjonsgebyr!!! - skatt, så satt jeg igjen med litt i overkant av 3000 kr. Men, det er tross alt bedre enn ingen ting. En kan ikke være veileder for pengene sin skyld. Anonymkode: da210...21e Ingen skatter 5000,- av 8000,- kr. (dvs. 62,5%), så enten regner du feil eller så fikk du igjen på skatten. Tipper førstnevnte. Anonymkode: 9733f...f6b
AnonymBruker Skrevet 22. august #22 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ingen skatter 5000,- av 8000,- kr. (dvs. 62,5%), så enten regner du feil eller så fikk du igjen på skatten. Tipper førstnevnte. Anonymkode: 9733f...f6b Nettopp, to ting som ikke stemmer med det innlegget. "Administrasjonsgebyr" hva er det? Arbeidsgiver tar 20% av lønna, for å beregne og betale ut lønna??? Kan umulig stemme. Og ingen lønnstakere har 62,5% marginalskatt. I 2025 er høyeste mulige marginalskatt (dvs skatten på den siste krona man tjener) 47,4%, og da skal man ha høy lønn. Det kan selvfølgelig være at den som skrev dette har ekstrem høy forskuddstrekk på ekstrainntekter, men forskuddstrekk og skatt er ikke det samme. For det første får man igjen ved skatteoppgjøret hvis man har blitt trukket for mye, og for det andre kan man justere skattekortet sitt hvis man blir trukket unødvendig mye. Anonymkode: 14008...d5b
AnonymBruker Skrevet 22. august #23 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): Sykepleier, kan ikke velge, masse jobb og får ingenting for det. Anonymkode: fa6e9...b2a Kan vel ha en viss sympati for at den enkelte arbeidstaker kan føle det byrdefullt med studenter i praksis og med nyansatte. Men det er nå en gang sånn at enten så må de som jobber et sted akkurat nå nå bare leve evig og aldri pensjonere seg, eller så er det sånn at det å lære opp neste generasjon er en naturlig del av arbeidslivet som man ikke kommer utenom. Anonymkode: 14008...d5b
AnonymBruker Skrevet 22. august #24 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Nettopp, to ting som ikke stemmer med det innlegget. "Administrasjonsgebyr" hva er det? Arbeidsgiver tar 20% av lønna, for å beregne og betale ut lønna??? Kan umulig stemme. Og ingen lønnstakere har 62,5% marginalskatt. I 2025 er høyeste mulige marginalskatt (dvs skatten på den siste krona man tjener) 47,4%, og da skal man ha høy lønn. Det kan selvfølgelig være at den som skrev dette har ekstrem høy forskuddstrekk på ekstrainntekter, men forskuddstrekk og skatt er ikke det samme. For det første får man igjen ved skatteoppgjøret hvis man har blitt trukket for mye, og for det andre kan man justere skattekortet sitt hvis man blir trukket unødvendig mye. Anonymkode: 14008...d5b Administrasjonsgebyr- er det skolen skal ha får å dele ut nøkkel, bøker, tilgang til internett og tilgang til eget kontor. Dette var ikke vanlig praksis tidligere, men de siste årene har skolen min tatt dette gebyret. Jeg skatter av 10.000 kr og de trekker administrasjonsgebyr fra 10.000 kr. Regnestykket er som følger 10.000 - 43% skatt =5700 10.000 - 20% administrasjonsgebyr = 2000 kr Utbetalt til meg 3700 kr ( i overkant av 3000 kr) Og siden du trekke inn skatteoppgjøret, kan jeg meddele at jeg fikk en liten baksmell. Ergo er vel skatten på biintekter reell. Jeg har ikke regnet inn at jeg fikk en ekstra hundrelapp i feriepenger av dette Anonymkode: da210...21e 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #25 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Administrasjonsgebyr- er det skolen skal ha får å dele ut nøkkel, bøker, tilgang til internett og tilgang til eget kontor. Dette var ikke vanlig praksis tidligere, men de siste årene har skolen min tatt dette gebyret. Jeg skatter av 10.000 kr og de trekker administrasjonsgebyr fra 10.000 kr. Regnestykket er som følger 10.000 - 43% skatt =5700 10.000 - 20% administrasjonsgebyr = 2000 kr Utbetalt til meg 3700 kr ( i overkant av 3000 kr) Og siden du trekke inn skatteoppgjøret, kan jeg meddele at jeg fikk en liten baksmell. Ergo er vel skatten på biintekter reell. Jeg har ikke regnet inn at jeg fikk en ekstra hundrelapp i feriepenger av dette Anonymkode: da210...21e Jeg synes det er utrolig bra at dere får betalt. Selv om noe går bort i skatt, som med all inntekt. Anonymkode: ba7e6...ad3
AnonymBruker Skrevet 22. august #26 Skrevet 22. august Jeg kan ikke svare på dette, men som student som må ut i praksis hvert år, så håper jeg at det ikke er vanlig med tvang. Jeg har bare opplevd å bli tatt godt imot til nå og praksislærerne har vært flinke. Der jeg var sist hadde vi to praksislærere som var det for første gang og de kommenterte at det hadde vært en fin opplevelse der de hadde opplevd å bli mer oppmerksom på hvordan de selv gjorde ting igjennnom å observere oss. Det sagt, så opplevde jeg en gang at vi fikk en vernepleierstudent på praksis i klassen der jeg jobbet som assistent for noen år tilbake. Fikk inntrykk av at kontaktlæreren ikke hadde fått noe valg om dette og heller ikke ante hvordan hun skulle gripe dette an. Så denne studenten satt mest bak i klasserommet og noterte i en bok. Nå har jeg ikke peiling på hvordan praksis er lagt opp for vernepleiere, men vil tro at det ikke er kun snakk om observasjon i flere uker. Anonymkode: cd01b...813
Fremmed fugl Skrevet 22. august #27 Skrevet 22. august Nei, det kan du ikke. Men hvis du er uegnet så bør vel arbeidsgiver ikke gi deg jobb.
AnonymBruker Skrevet 22. august #28 Skrevet 22. august Sykepleier her. Var mye syk, jobbet 60 prosent minus sykefravær. Fikk spørsmål om å være 2. veileder for student. Jeg ble sjokkert og sa bare neineinei. Ble senere ufør. Anonymkode: 72d39...90f
-venter- Skrevet 22. august #29 Skrevet 22. august På skolen her kan vi velge å ta imot studenter. Det er ganske populært. Vi får betalt, og i tillegg en time mindre undervisningstid i uka, hele året. Sistnevnte der er selve rosinen i pølsa. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå