AnonymBruker Skrevet 21. august #1 Skrevet 21. august Eller må man det hvis man blir "valgt?" Tenker hovedsaklig på de store praksisutdanningene på bachelornivå(lærer, bhglærer, sykepleier) Anonymkode: 35b34...def
AnonymBruker Skrevet 21. august #2 Skrevet 21. august Hos oss får vi spørsmål om hvem som vil være veileder. Får også en liten sum for det. Anonymkode: 88129...c64 2
pippeli Skrevet 21. august #3 Skrevet 21. august Jeg måtte, 10 ukers helvete for min del... Og appåtil hadde vi ikke ikke samme utdanning ( sosionom og vernepleierstudent) Enda verre at jeg ble spurt om å ha ansvar for lærlinger innen helse og sosial. Da sa jeg nei! Jeg absolutt haaaater å ha folk med meg på opplæring.
AnonymBruker Skrevet 21. august #4 Skrevet 21. august Ikke på sykehuset der min svigersøster jobber. Hun startet i jobben som nyutdannet, og en måned senere sto hun der med praksisstudent mot sin vilje. Hun følte seg ikke trygg nok på prosedyrene ennå. Anonymkode: 443dd...132
Wilma89 Skrevet 21. august #5 Skrevet 21. august Sykepleier her og kan ikke velge det bort. Går på rundgang. Ingen (i hvert fall der jeg jobber) tar student frivillig. Derfor går det på rundgang.
AnonymBruker Skrevet 21. august #7 Skrevet 21. august Lærer - vi kan velge. Vi må ha veilederutdanning og får en liten sum for det. Anonymkode: da210...21e
AnonymBruker Skrevet 21. august #8 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Lærer - vi kan velge. Vi må ha veilederutdanning og får en liten sum for det. Anonymkode: da210...21e Er ikke det godt betalt? Eller varierer det kanskje Anonymkode: ba7e6...ad3
AnonymBruker Skrevet 21. august #9 Skrevet 21. august Sykepleier, kan ikke velge, masse jobb og får ingenting for det. Anonymkode: fa6e9...b2a
AnonymBruker Skrevet 21. august #10 Skrevet 21. august Sykepleier her. Det er en del av arbeidsoppgavene som alle må dele på, men det deles ikke nødvendigvis helt likt. Det vanlige hos oss er at leder sender ut mail før praksisperiodene og spør hvem som kunne tenke seg å ha student denne gangen. Det er noen som liker det veldig godt og som dermed melder seg oftere, også er det noen som synes det er mer pes og som melder seg sjeldnere. Jeg strevde lenge med å holde meg i jobb pga kronisk sykdom, fikk da fritak fra veilederrollen som en del av tilretteleggingen. Tilretteleggingen kunne bare være midlertidig, men min leder var hensynsfull og satte meg ikke som veileder etterpå heller. Det kunne kanskje skapt misnøye på noen arbeidsplasser, men hos oss var det svært mange sykepleiere og et veldig raust arbeidsmiljø, så det ble aldri noe problem. Anonymkode: 44ff5...1f5 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #11 Skrevet 21. august Vi får velge og kan takke ja eller nei til å ha praksisstudent. Vi får ikke betalt for å ha student. Det vil si: Arbeidsplassen får betalt, men ikke den enkelte veileder. Jeg har vært praksisveileder noen ganger og har også takket nei flere ganger. Anonymkode: d1dff...d5c
AnonymBruker Skrevet 21. august #12 Skrevet 21. august Valgfritt hos oss (barnevern), men med en del press involvert når det er førsteårsstudenter. Siden ingen vil ha dem. Ingen kompensasjon ut over at høgskolen tilbyr plass på en videreutdanning i veiledning til de som har studenter. Anonymkode: 36680...b1a
AnonymBruker Skrevet 21. august #13 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Valgfritt hos oss (barnevern), men med en del press involvert når det er førsteårsstudenter. Jobber også i barnevernstjenesten, men universitetet her har kun praksis 3.året. Vi har studenter hos oss nå og de går 3.året. Det er første praksis de har Anonymkode: d1dff...d5c
AnonymBruker Skrevet 21. august #14 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Er ikke det godt betalt? Eller varierer det kanskje Anonymkode: ba7e6...ad3 Nei, det er ikke godt betalt. Sist jeg var veileder fikk jeg rundt 10.000 kr, skolen trakk 20% av dette i administrasjonsgebyr!!! - skatt, så satt jeg igjen med litt i overkant av 3000 kr. Men, det er tross alt bedre enn ingen ting. En kan ikke være veileder for pengene sin skyld. Anonymkode: da210...21e 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #15 Skrevet 21. august Barnehage her. Vi må ta til oss studenter, og det er helt frivillig å ha studenter. Må også ha veilederutdannelse for å kunne ha studenter, så man velger ganske aktivt selv om man ønsker å være veileder eller ikke Anonymkode: 3ab96...e38 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #16 Skrevet 22. august Ingen kompensasjon her. Er anestesisykepleier, så veileder studenter (sykepleiere) som tar videreutdanning i anestesisykepleie. Vi har samme studenten gjennom alle tre praksisperioder over halvannet år (3x12 uker). Lærer mye av å veilede studenter, men det burde virkelig vært kompensert økonomisk. Det er mye mer tid til pause/avslapping når en ikke har student. 36 uker der jeg ikke får jobber slik jeg pleier og må være «på» på en annen måte er ganske slitsomt. Anonymkode: b8fbe...f40 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #17 Skrevet 22. august Arbeidsplassen er pålagt å ta i mot studenter og lærlinger. Ergo, de ansatte må. Om du har særskilt grunnlag kan du snakke med leder om å slippe, om man er nyutdannet og ikke føler seg trygg i rollen. Eller om du sliter med sosial angst, slik at det kan bli for belastende å ha med student over en så lang periode. Man kan da eventuelt dele med en annen ansatt, slik at studenten har to veiledere. Anonymkode: f324c...899
AnonymBruker Skrevet 22. august #18 Skrevet 22. august Sykepleier her, på min arbeidsplass blir man spurt. Vi får kompensasjon/ betalt for det. Noen har veilederutdannelse og blir naturlig nok spurt oftere. Synes det er fælt å være student og måtte evt gå med noen som hater å ha student. Læringsutbyttet må jo bli lite, for ikke å snakke om den psykiske belastningen Anonymkode: 48f37...08d
AnonymBruker Skrevet 22. august #19 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er ikke det godt betalt? Eller varierer det kanskje Anonymkode: ba7e6...ad3 Tror det kommer an på om skolen er en «praksisskole» eller ikke og hva som ligger i inngått avtale. Det er ulikt honorar ut fra hvor mange studiepoeng man har i veiledning. I tillegg regnes honoraret ut fra den enkelte lærers lønn og hvor mange studenter man har vært veileder for. Eksempelvis utbetalte jeg 65000 i brutto honorar fordelt på to lærere for vårsemesteret. Den ene har mer veiledningspoeng og høyere grunnlønn enn den andre. Man må skatte av honoraret. Gjelder grunnskolen, sikkert egne regler for videregående. Nevnte beløp fakturerte vi universitetet for. Anonymkode: 66c84...355
AnonymBruker Skrevet 22. august #20 Skrevet 22. august Lykke til hvis du er spl eller vpl, vi har jammen ikke mye vi skulle sagt. Anonymkode: 41438...b01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå