AnonymBruker Skrevet 21. august #1 Skrevet 21. august Hei Jeg er førstegangsgravid og gleder meg sånn til å bli mamma! Men - jeg føler ikke jeg kan noenting om babyer. Har hatt lite babyer rundt meg og har aldri skiftet en bleie f.eks. og sånne ting. Ønsker gjerne tips til noen gode bøker, nettsider, instagrammer eller podcaster hvor jeg kan lære litt mer om det som kanskje er veldig grunnleggende for andre?🙃 Eller der det generelt er gode og nyttige tips og "lifehacks". Noen venner/bekjente rundt om har fått babyer og jeg føler meg av og til litt "klein" når jeg skal holde og underholde babyer når det er andre folk som ser på. Klarer liksom ikke å slippe meg helt løs og lage alle disse tøyse-lydene og grimasene når folk ser på, tror dere det blir lettere når det er min egen baby, at det kommer naturlig? Anonymkode: 40bb6...ee1
AnonymBruker Skrevet 21. august #2 Skrevet 21. august Fikk denne gratis på barsel, og syns faktisk den er veldig god som en intro til mange temaer. https://butikk.babyverden.no/produkt/spedbarnsboken/ Anonymkode: 63445...fc3 2
AnonymBruker Skrevet 21. august #3 Skrevet 21. august Jeg hadde det helt likt, og hadde aldri skiftet bleie på en baby før jeg ble mamma. Det gikk helt fint, og det meste kommer naturlig. Jeg tror det er veldig vanlig å ikke føle seg helt trygg på hvordan du skal løfte og håndtere en nyfødt i starten, det merket jeg og partneren min at også var uvant da vi fikk barn nummer to. Det er mye lettere å underholde sin egen baby, enn å lage lyder og grimaser til en baby du ikke kjenner, mens noen andre ser på. Spedbarnsboken kan du bestille gratis og bare betale frakt for (eller få på sykehuset, men det er ofte etter fødsel). Jeg er ikke enig i alt som står der, spesielt ikke om ernæring, men den gir en grei innføring i mye forskjellig. Jeg anbefaler ammehjelpen sin nettside, den har utrolig mye god informasjon om alt mulig. Jeg likte også boka Småbarnsforeldre. Der er det en del fokus på sykdom, og det trenger man ikke å kunne på rams. Men boka er grei å slå opp i om man lurer på noe, og dekker også mange andre temaer. Men du klarer helt fint å få baby uten å ha lest mange bøker altså! Husk å tenk litt på deg selv og oppi alt som skal skje. Jeg var ikke helt forberedt på barseltiden, med en kropp som hadde fått gjennomgå i fødsel. Å lese seg opp om amming er også veldig nyttig. Podcaster jeg har likt er femihelse (velg ut temaepisoder, for de har også personlige episoder som du ikke lærer like mye av), kvinnehelsepodden, fødselspodden, fødepodden og jordmorpodden. Alle disse podcastene handler jo ikke om å ha baby, men det er mange relevante episoder om amming og barseltid. Anonymkode: c3e31...18e 1
mommyaka Skrevet 21. august #4 Skrevet 21. august Supe viktig ting...lag dine egne meninger. Det finnes så mange influencensere ..og mennesker der ute som har sine meninger...og de er ofte flink til p legge til at om du ikke ammer til barnet er 2 år så er du ikke "god nok" mor Eller om du bruker mme...etc. Der er viktig å prøve ut egen ting da alle babyer og mødre er forskjellige. Men ting vil komme ganske naturlig:) om dere skal begynne på mme så les litt opp om hvordan den sjdl lages etc. Du trenger ikke kjøpe de dyreste ting... brukt seng og vogn fra funn er bra. Ny bilstol ( finn ut en som holder lenge og er kræsj testet) 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #5 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg hadde det helt likt, og hadde aldri skiftet bleie på en baby før jeg ble mamma. Det gikk helt fint, og det meste kommer naturlig. Jeg tror det er veldig vanlig å ikke føle seg helt trygg på hvordan du skal løfte og håndtere en nyfødt i starten, det merket jeg og partneren min at også var uvant da vi fikk barn nummer to. Det er mye lettere å underholde sin egen baby, enn å lage lyder og grimaser til en baby du ikke kjenner, mens noen andre ser på. Spedbarnsboken kan du bestille gratis og bare betale frakt for (eller få på sykehuset, men det er ofte etter fødsel). Jeg er ikke enig i alt som står der, spesielt ikke om ernæring, men den gir en grei innføring i mye forskjellig. Jeg anbefaler ammehjelpen sin nettside, den har utrolig mye god informasjon om alt mulig. Jeg likte også boka Småbarnsforeldre. Der er det en del fokus på sykdom, og det trenger man ikke å kunne på rams. Men boka er grei å slå opp i om man lurer på noe, og dekker også mange andre temaer. Men du klarer helt fint å få baby uten å ha lest mange bøker altså! Husk å tenk litt på deg selv og oppi alt som skal skje. Jeg var ikke helt forberedt på barseltiden, med en kropp som hadde fått gjennomgå i fødsel. Å lese seg opp om amming er også veldig nyttig. Podcaster jeg har likt er femihelse (velg ut temaepisoder, for de har også personlige episoder som du ikke lærer like mye av), kvinnehelsepodden, fødselspodden, fødepodden og jordmorpodden. Alle disse podcastene handler jo ikke om å ha baby, men det er mange relevante episoder om amming og barseltid. Anonymkode: c3e31...18e Tusen takk, dette var veldig nyttig. 😊 Anonymkode: 40bb6...ee1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #6 Skrevet 21. august mommyaka skrev (40 minutter siden): Supe viktig ting...lag dine egne meninger. Det finnes så mange influencensere ..og mennesker der ute som har sine meninger...og de er ofte flink til p legge til at om du ikke ammer til barnet er 2 år så er du ikke "god nok" mor Eller om du bruker mme...etc. Der er viktig å prøve ut egen ting da alle babyer og mødre er forskjellige. Men ting vil komme ganske naturlig:) om dere skal begynne på mme så les litt opp om hvordan den sjdl lages etc. Du trenger ikke kjøpe de dyreste ting... brukt seng og vogn fra funn er bra. Ny bilstol ( finn ut en som holder lenge og er kræsj testet) Tusen takk!😊 gode poenger Anonymkode: 40bb6...ee1
AnonymBruker Skrevet 21. august #7 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk!😊 gode poenger Anonymkode: 40bb6...ee1 Obs, kjøp alltid ny madrass Anonymkode: 69674...4a8
AnonymBruker Skrevet 21. august #8 Skrevet 21. august Print ut denne og les!! https://ammehjelpen.no/ammestart/ Anonymkode: 8bf63...ae9
AnonymBruker Skrevet 21. august #9 Skrevet 21. august Enig med de over, det er fort gjort å overtenke alt, spesielt når det er så mange der ute som har en mening (amming er det absolutt viktigste frem til 2 år, man MÅ gi barnet peanøttsmør får de er x måneder, absolutt lag all helt selv, aldri lag grøt selv men stol på kjøpegrøt, barna må lære å sove alene, barna bør aldri gråte når de skal sove, ingen skjermtid før x år, .... ) så mye som spriker og man har uansett følelsen av å ikke gjøre det bra nok. Vi bestemte oss for å følge en bok som heter Montessori for babies og søkte oss en annen kilde til sovetips da det ikke funket for oss. Så prøver vi å ignorere alt rundt og gjør "vårt". Viktigste for barnet er at reglene hjemme er de samme hver dag, det er ikke så farlig hvordan de nøyaktig er. Anonymkode: e201a...b3e
AnonymBruker Skrevet 21. august #10 Skrevet 21. august Boken over alle bøker https://www.bokkilden.no/graviditet-foedsel-og-spedbarnsstell/what-to-expect-when-you-re-expecting-6th-edition-heidi-murkoff/produkt.do?produktId=122035084 Når babyen er ute, stol på deg selv. Bli kjent med babyen. Jeg kunne null om babyer og hadde skydd babyer som pesten før jeg selv fikk min første (og eneste). Også kan du fint lese på forum allerede nå om spedbarn og se hva som kan være problemstilling du kan komme opp i. Da kan du være forberedt før du evt er der. Jeg lærte veldig mye av å lese på forum og tenke over hva som ble skrevet. De viktigste tipsene som jeg tok med meg når det kommer til oppdragelse: - ignorer uønsket oppførsel (så lenge det ikke er til fare for noen selvsagt). Feks når ungen kaster mat på gulvet. Ignorer det. Spis videre, vis ungen hva man gjør, du er et forbilde: monkey see, monkey do. - Si alltid hva du ønsker at barnet skal gjøre. Unngå ord som 'nei' og 'ikke'. I stedet for å si til barnet: ikke løp. Si: her skal du gå. Ikke hopp i sofaen/vi sitter i sofaen. Barna klarer ikke nødvendigvis å tenke seg fram til hva alternativet til å løpe og hoppe er. Derfor bedre å si det man vil at de skal gjøre. Og babytiden, den går fort over. De første månedene er unntakstilstand. Rutiner kommer etter noen måneder. Sov når baby sover. Lær deg lydene om når baby er sulten, har vondt i magen, trenger ny bleie og er trøtt. Ha øyekontakt under mating. Håndteringen av babyen går av seg selv skal du se. Det var skikkelig underlig hvor fort det ble naturlig. Det går seg til. Din oppgave som foreldre er å være barnets trygge havn, samtidig som du lærer barnet til å klare seg i verden og hjemmet uten deg. Barnet trenger å lære seg alt fra å gå til å ta vare på seg selv og hus og hjem. Barnet skal ikke bo på et hotell Anonymkode: 3c78e...03c 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #11 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Print ut denne og les!! https://ammehjelpen.no/ammestart/ Anonymkode: 8bf63...ae9 Den var skikkelig bra. Tusen takk. Anonymkode: 40bb6...ee1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå