Gå til innhold

Hva synes du om en mann som låner mye penger av partneren sin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva synes du om en mann som låner mye penger av partneren sin, selv om han betaler dem tilbake? Han er i førtiårene, men han klarer ikke å kontrollere utgiftene sine. Jeg er lei av at han låner mye av meg.

Anonymkode: ff7be...f40

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En jeg hadde dumpet.

Anonymkode: 62b72...013

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo et minus. Men så lenge alt annet er bra og han alltid betaler tilbake så er det ikke dealbreaker. Hadde forventet at han tok seg sammen og lærte seg mer om personlig økonomi. 

Anonymkode: 90ddc...de5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor låner du han penger hvis du ikke vil?

Anonymkode: cdf28...51b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har ei venninne som er gift med en mann (han er i 40-årene) som er helt uten kontroll på økonomi. Han er helt super på alle andre områder. Løsningen der er at hun har helt og holdent styring på begges økonomi, så får han lommepenger. Det funker for dem.

Anonymkode: e06b9...f24

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor låner du han penger hvis du ikke vil?

Anonymkode: cdf28...51b

Han betaler tilbake pengene, men jeg ble overrasket over at han låner to ganger i uken. Jeg prøvde å snakke rolig med ham om å lage en økonomisk plan for lønnen hans, men dessverre bruker han noen ganger 5000 kroner på to dager, så går han konkurs og kommer for å låne.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg omgås ikke folk som må låne penger. Det vitner om veldig dårlig planleggingevne.

Anonymkode: 5caeb...fc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge til tilrettelegger for all denne låningen, vil det fortsette. Si Nei neste gang. La han leve med konsekvensene av sine handlinger. 

Anonymkode: de1c0...7e3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk får velge hvem de vil, det bryr ikke meg. 

Men jeg hadde ikke giddet være sammen med noen som ikke har kontroll på økonomien sin. Vil heller være med en som har veldig lav inntekt og økonomisk kontroll, enn høy inntekt og null kontroll. 

Anonymkode: e30b8...521

AnonymBruker
Skrevet

Bor dere sammen? Liker du han ellers? Du kan ta økonomistyring da. Du kontrollerer pengene. Så får han bare ukelønn f.eks. hvis du gidder da. 

Anonymkode: facec...4d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bor dere sammen? Liker du han ellers? Du kan ta økonomistyring da. Du kontrollerer pengene. Så får han bare ukelønn f.eks. hvis du gidder da. 

Anonymkode: facec...4d0

Nei, vi har ikke flyttet sammen ennå. Vi er fortsatt i de første fem månedene av forholdet.

Skrevet

Mannen min låner ikke penger av meg. Vi har penger. Sammen. 

Skrevet (endret)
HMK skrev (10 minutter siden):

Mannen min låner ikke penger av meg. Vi har penger. Sammen. 

Du skjønner sikkert at det ikke funker når den ene parten i forholdet bruker penger som en full sjømann og ødsler til det er tomt. Deler man konto med en sånn en, er man raskt bunnskrapt selv. 

Felles økonomi fungerer bare i forhold der man er så godt som like mht syn på økonomi og alt hva det innebærer.

Er man ulike, bør man ha separate kontoer og separat økonomi, og kun dele på de utgifter som er felles, som matutgifter, huslån, strøm og forsikringer osv.

Jeg var gift med en mann som tømte kontoen sin på løpende bånd, stiftet alt mulig av forbruksgjeld, skaffet seg en solid bunke kredittkort som han makset. Jeg skjønte tidlig at denne fyren aldri måtte få tilgang til mine kontoer, for da ville de bli tømt også. Og det var lurt av meg.

Vi har vært skilt i mange år nå, men han sender meg stadig sms-er ennå og spør om å få låne en tusenlapp eller fire. Jeg låner ham det fordi han er snill og hjelper meg med ting, gjøremål som krever bil f.eks, og aldri ber om penger for det eller å få penger til bensin/diesel. Han er smart nok til å alltid betale meg tilbake på lønningsdag da, for han vet at ellers hadde jeg stengt banken for godt og aldri lånt ham noe igjen.

Endret av Million
la til noe
AnonymBruker
Skrevet

Menn som ikke klarer seg selv er ikke menn. Du eier han og med tiden vil du også slutte å respektere han.

Anonymkode: b3f23...5b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hva synes du om en mann som låner mye penger av partneren sin, selv om han betaler dem tilbake? Han er i førtiårene, men han klarer ikke å kontrollere utgiftene sine. Jeg er lei av at han låner mye av meg.

Man låner ikke bort penger. Verken til partner, barn, foreldre eller venner. Trenger man et lån så går man til banken. Velger man å ikke gå til banken? Da får man klare seg på ris og bønner til man igjen får lønning. Det går veldig bra en måned eller fire. Ris og bønner er næringsrikt i slik grad det trolig overgår mange mennesker sitt normalkosthold.

Det at han er mann er for øvrig irrelevant. Så det kunne du spart deg fra å nevne.

Anonymkode: 0a442...8e1

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (48 minutter siden):

Du skjønner sikkert at det ikke funker når den ene parten i forholdet bruker penger som en full sjømann og ødsler til det er tomt. Deler man konto med en sånn en, er man raskt bunnskrapt selv. 

Felles økonomi fungerer bare i forhold der man er så godt som like mht syn på økonomi og alt hva det innebærer.

Er man ulike, bør man ha separate kontoer og separat økonomi, og kun dele på de utgifter som er felles, som matutgifter, huslån, strøm og forsikringer osv.

Jeg var gift med en mann som tømte kontoen sin på løpende bånd, stiftet alt mulig av forbruksgjeld, skaffet seg en solid bunke kredittkort som han makset. Jeg skjønte tidlig at denne fyren aldri måtte få tilgang til mine kontoer, for da ville de bli tømt også. Og det var lurt av meg.

Vi har vært skilt i mange år nå, men han sender meg stadig sms-er ennå og spør om å få låne en tusenlapp eller fire. Jeg låner ham det fordi han er snill og hjelper meg med ting, gjøremål som krever bil f.eks, og aldri ber om penger for det eller å få penger til bensin/diesel. Han er smart nok til å alltid betale meg tilbake på lønningsdag da, for han vet at ellers hadde jeg stengt banken for godt og aldri lånt ham noe igjen.

Hvis han betaler tilbake, er det greit, men vær forsiktig med at han låner mye penger av deg etter bruddet, da dette vil gjøre deg psykisk sliten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis han betaler tilbake, er det greit, men vær forsiktig med at han låner mye penger av deg etter bruddet, da dette vil gjøre deg psykisk sliten.

Som sagt har vi vært skilt noen år nå, så det har pågått en stund. Han låner vel penger sånn ca annenhver måned, noen ganger oftere, andre ganger sjeldnere. Sist var for et par uker siden. Det var stille noen år på lånefronten da han var i et forhold, men så ble han singel og må stå for alle utgifter alene igjen, da begynte låningen.

Jeg låner bort så lenge han betaler tilbake punktlig og ved første anledning (som er lønningsdag). 

AnonymBruker
Skrevet

Veldig lite attraktivt med en mann som ikke har kontroll på økonomien sin. En på 40 bør ha en del nedbetalt i egen bolig, bufferkonto og aksjesparing

Anonymkode: 3d7f5...bac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at da er han sammen med en dørmatte og har lite selvkontroll.

Anonymkode: 0c12e...78f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Partner og jeg har felles økonomi. Men jeg hadde vært skeptisk til en kjæreste som ønsket å låne tidlig å forholdet og/eller stadig vekk. Viser mangel på selvkontroll. Snakker av egen erfaring, dessverre. Om han lar deg ha full kontroll på økonomien kan det funke. 

Anonymkode: cffe3...5d7

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...