AnonymBruker Skrevet 21. august #1 Skrevet 21. august Jeg har hatt hund i over 25 år, men er noen år nå siden siste døde. Planlegger ny hund, og har begynt å følge en rekke hundemennesker på sosiale medier. Jeg har fått masse inspirasjon og tips,men sitter også igjen med et spørsmål, er det lov å bare ha hund lenger? Nå spiller selvfølgelig algoritmer inn her, men det virker som "alle" i dag er veldig aktive med hundene sine, enten det er agility, rallylydighet, utstilling, blodspor, nosework osv. Jeg har tenkt å teste ut flere av disse tingene med ny hund, men jeg sliter med en depresjon og angst som kan sette meg litt ut av spill innimellom, som også fører til overtenking og dårlig samvittighet. Tidligere hunder har vært bare familiehunder. En time eller to tur for dag, godbitsøk eller bare henge i hagen og se på naboene. Aldri store fellestreninger eller overnatting i hengekøye på vidda etter fem timer tur i helgen. Nå ble dette innlegget allerede litt rotete, håper dere unnskylder meg det, men jeg trenger kanskje å høre at det går an, og er greit, å bare ha hund. At dyrene kan ha det bra uten at man mange ganger i løpet av uken må gjøre noe ekstra spennende. For jeg vet at jeg kommer til å få dager der jeg må hvile eller ikke orker å omgås andre mennesker. Jeg er bare så redd for å ikke være en god nok hundeeier. Hva mener dere må til for at hunder skal ha det bra i dag? Anonymkode: e2a0b...28d 1
Million Skrevet 21. august #2 Skrevet 21. august (endret) Så lenge du velger en rase som ikke er "high maintenance", altså ikke en rase som malinois f.eks, er det mange raser og hunder som ville elske det livet du beskriver. Det høres ut som du bruker mye tid hjemme og sammen med hunden din, og det er det de trenger mest av alt. Hunder er flokkdyr og føler seg ekstremt ensomme når de blir etterlatt hjemme alene. Mange hunder lider av separasjonsangst, men det er jo bare helt naturlig for dem. Å bli skilt fra flokken sin for ville hundedyr i naturen er jo krise, det er noe de føler instinktivt er potensielt veldig farlig også. Nok turer og mosjon, enkelte late dager innimellom, er helt greit for mange. Hvilken rase vurderer du? Jeg er sikker på at en hund av rett rase vil ha det utmerket med deg som eier Endret 21. august av Million la til noe 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #3 Skrevet 21. august Million skrev (6 minutter siden): Så lenge du velger en rase som ikke er "high maintenance", altså ikke en rase som malinois f.eks, er det mange raser og hunder som ville elske det livet du beskriver. Det høres ut som du bruker mye tid hjemme og sammen med hunden din, og det er det de trenger mest av alt. Hunder er flokkdyr og føler seg ekstremt ensomme når de blir etterlatt hjemme alene. Mange hunder lider av separasjonsangst, men det er jo bare helt naturlig for dem. Å bli skilt fra flokken sin for ville hundedyr i naturen er jo krise, det er noe de føler instinktivt er potensielt veldig farlig også. Nok turer og mosjon, enkelte late dager innimellom, er helt greit for mange. Hvilken rase vurderer du? Jeg er sikker på at en hund av rett rase vil ha det utmerket med deg som eier Oh yes, nå uten hund er jeg bare hjemme, håpet og tanken var å trene opp igjen glede og sosial stamina ved hjelp av aktiviteter med hund. Jeg har grublet masse på rase. Jeg har hatt en stor, kraftig, aktiv blanding før, samt en spisshund. Så jeg ønsker meg smart og lettlært, med en av-knapp. Så på collie eller bearded collie, doodles (ikke skyt meg, jeg har sett lyset nå) Siden jeg begynte å planlegge hund har det kommet til noen med allergi, og da står det vel mellom lagotto, spansk eller portugisisk vannhund og puddel. Heller mot puddelen pga størrelsen. Er absolutt åpen for innspill! Anonymkode: e2a0b...28d
Million Skrevet 21. august #4 Skrevet 21. august (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Oh yes, nå uten hund er jeg bare hjemme, håpet og tanken var å trene opp igjen glede og sosial stamina ved hjelp av aktiviteter med hund. Jeg har grublet masse på rase. Jeg har hatt en stor, kraftig, aktiv blanding før, samt en spisshund. Så jeg ønsker meg smart og lettlært, med en av-knapp. Så på collie eller bearded collie, doodles (ikke skyt meg, jeg har sett lyset nå) Siden jeg begynte å planlegge hund har det kommet til noen med allergi, og da står det vel mellom lagotto, spansk eller portugisisk vannhund og puddel. Heller mot puddelen pga størrelsen. Er absolutt åpen for innspill! Anonymkode: e2a0b...28d Har selv et "soft spot" for slike nydelige ferskenfargede pudler De er nydelige, smarte, lettlærte og gode familiehunder. Og en stoooor fordel; de røyter ikke. Pelsen som ikke røyter er altså et pluss, men samtidig betyr det at denne ett-lags-pelsen uten underull ikke varmer så mye som den vanlige to-lags pelsen hunder flest har, med underull og dekkhår. Så man må ofte kle på pudler litt om vinteren så de holder seg varme, med en hundefrakk eller strikket hundegenser i ull f.eks. Jeg mistet hunden min i 2023, og har vurdert (men ikke bestemt meg ennå) ny hund.... og da gjerne en puddel. De er så fine i ferskenfarge eller rustbrune og beige. Endret 21. august av Million omformulerte et ord
AnonymBruker Skrevet 21. august #5 Skrevet 21. august Jeg har hund, og holder ikke på med noe spesielt. Vi går lange turer, hun elsker å bade, løpe etter ball, og jeg kan godt gjemme litt godbiter slik at hun må lete, men vi gjør ingen organiserte aktiviteter eller trener målrettet mot noe konkret. Ganske sikker på at hun har et godt hundeliv uansett. Anonymkode: 74566...5f3 2 1 1
mommyaka Skrevet 21. august #6 Skrevet 21. august Vi har portugisisk vannhund og skikkelig familie hund Bare husk at portugisisk vannhund og puddel røyer ikke...så de krever mye stell. Om du ikke er flink med å børste godt..da mener jeg godt så kan de tove under pelsen.
AnonymBruker Skrevet 21. august #7 Skrevet 21. august Million skrev (1 minutt siden): Har selv et "soft spot" for slike nydelige ferskenfargede pudler De er nydelige, smarte, lettlærte og gode familiehunder. Og en stoooor fordel; de røyter ikke. Pelsen som ikke røyter er altså et pluss, men samtidig betyr det at denne ett-lags-pelsen uten hundehår ikke varmer så mye som den vanlige to-lags pelsen hunder flest har, med underull og dekkhår. Så man må ofte kle på pudler litt om vinteren så de holder seg varme, med en hundefrakk eller strikket hundegenser i ull f.eks. Jeg mistet hunden min i 2023, og har vurdert (men ikke bestemt meg ennå) ny hund.... og da gjerne en puddel. De er så fine i ferskenfarge eller rustbrune og beige. Ja, de er fine ☺️ synes de i sølv er flotte også! Klær skal den få, og jeg har satt meg inn i pelsstell og klippen, en helt ny verden for meg. Det har tatt meg litt tid, for jeg har aldri vært rundt pudler eller drømt om det, men jo mer jeg har studert rasen, jo bedre liker jeg den. Og eierene virker hellig overbeviste om at det er verdens beste rase, så det må jo bety noe. De er veldig allsidige, og har vært brukt som terapi-hunder, stort pluss for min del. Anonymkode: e2a0b...28d
AnonymBruker Skrevet 21. august #8 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har hund, og holder ikke på med noe spesielt. Vi går lange turer, hun elsker å bade, løpe etter ball, og jeg kan godt gjemme litt godbiter slik at hun må lete, men vi gjør ingen organiserte aktiviteter eller trener målrettet mot noe konkret. Ganske sikker på at hun har et godt hundeliv uansett. Anonymkode: 74566...5f3 Så kjekt å høre! Tusen takk ❤️ Anonymkode: e2a0b...28d
Million Skrevet 21. august #9 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, de er fine ☺️ synes de i sølv er flotte også! Klær skal den få, og jeg har satt meg inn i pelsstell og klippen, en helt ny verden for meg. Det har tatt meg litt tid, for jeg har aldri vært rundt pudler eller drømt om det, men jo mer jeg har studert rasen, jo bedre liker jeg den. Og eierene virker hellig overbeviste om at det er verdens beste rase, så det må jo bety noe. De er veldig allsidige, og har vært brukt som terapi-hunder, stort pluss for min del. Anonymkode: e2a0b...28d Jeg skrev litt feil, har rettet det nå i innlegget mitt, men ser du har sitert meg der jeg skrev "pelsen uten hundehår" (!) Det jeg mente å skrive var "pelsen uten underull" selvfølgelig. Det er det som gjør at pels holder varmen, underullen.
AnonymBruker Skrevet 21. august #10 Skrevet 21. august mommyaka skrev (4 minutter siden): Vi har portugisisk vannhund og skikkelig familie hund Bare husk at portugisisk vannhund og puddel røyer ikke...så de krever mye stell. Om du ikke er flink med å børste godt..da mener jeg godt så kan de tove under pelsen. Så bra ☺️ tusen takk for påminnelsen om pelsstellet, jeg tar ikke lett på noe, så jeg har satt meg godt inn i pelsstellet disse rasene krever. Anonymkode: e2a0b...28d
AnonymBruker Skrevet 21. august #11 Skrevet 21. august Million skrev (3 minutter siden): Jeg skrev litt feil, har rettet det nå i innlegget mitt, men ser du har sitert meg der jeg skrev "pelsen uten hundehår" (!) Det jeg mente å skrive var "pelsen uten underull" selvfølgelig. Det er det som gjør at pels holder varmen, underullen. Ja, jeg antok det 😊 Anonymkode: e2a0b...28d
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 21. august #12 Skrevet 21. august (endret) AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Oh yes, nå uten hund er jeg bare hjemme, håpet og tanken var å trene opp igjen glede og sosial stamina ved hjelp av aktiviteter med hund. Jeg har grublet masse på rase. Jeg har hatt en stor, kraftig, aktiv blanding før, samt en spisshund. Så jeg ønsker meg smart og lettlært, med en av-knapp. Så på collie eller bearded collie, doodles (ikke skyt meg, jeg har sett lyset nå) Siden jeg begynte å planlegge hund har det kommet til noen med allergi, og da står det vel mellom lagotto, spansk eller portugisisk vannhund og puddel. Heller mot puddelen pga størrelsen. Er absolutt åpen for innspill! Anonymkode: e2a0b...28d Jeg forstår ønsket. Og berømmer deg for å spørre om råd! Det å ha hund kan bli en slags tvangsaktivisering og gjerne tvangssosialisering. Men. Problemet er at du legger over på hunden et ansvar/edit:byrde om at den skal "hjelpe" deg til dette jeg har uthevet, noe som er urettferdig og uforsvarlig. Det er enslags kontrafaktisk ønsketekning- om jeg hadde hund, så hadde jeg gjort/vært slik og slik. Hva om du ikke er i stand til å innfri? Hva om det blir mer slit enn glede? Da er det hunden som blir skadelidende. Før man skaffer seg hund, må man være sikker på at man per nå faktisk er kapabel til å dekke deres behov. Og selv "selskapshunder" har behov for endel aktivisering, både fysisk og mentalt, innlæring av hverdagsferdigheter etc. Hva med å ha en hund på fôr, være hundepasser eller fosterhjem for en hund, før du skaffer deg din egen? Slik kan du få god trening på det du ønsker, og tid til å finne ut av om det fungerer slik du håper. 🙂 Endret 21. august av VisningsnavnPÅKREVD
Tabris Skrevet 21. august #13 Skrevet 21. august Hunder har ikke behov for å trene en hundesport, det gjør man hvis man er interessert i det som hundeeier. Men alle hunder har behov for å få fysisk og mental aktivisering. Hvor mye de trenger av hver avhenger av rase og individ. Det er viktig at du da skaffer deg en rase som passer med det aktivitetsnivået du vil klare å gi. 3
mommyaka Skrevet 21. august #14 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Så bra ☺️ tusen takk for påminnelsen om pelsstellet, jeg tar ikke lett på noe, så jeg har satt meg godt inn i pelsstellet disse rasene krever. Anonymkode: e2a0b...28d Kan si at jeg brukte 2 år på lære med om pelsen og stell på puddel ( der var rasen vi ville ha da) ..men fikk forsatt sjokk når vi skulle holde pelsen fin på hunden vår. Pelsen den er fin og fluffy frem til ca 6-12 mnd...denne pelsen er en lek å gre..så kommer voksen pels og den er virkelig herk;)
AnonymBruker Skrevet 21. august #15 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå spiller selvfølgelig algoritmer inn her, men det virker som "alle" i dag er veldig aktive med hundene sine, enten det er agility, rallylydighet, utstilling, blodspor, nosework osv. Du sier det selv: filterboble og bias! De som legger ut ting på sosiale medier representerer ikke flesteparten. Slutt å tro at "alle" gjør noe som helst bare fordi du så de på Tiktok eller hvor du nå enn henger. Anonymkode: 9a742...e4c 1
Gliffy Skrevet 21. august #16 Skrevet 21. august Det går helt fint an å dekke en hunds fysiske og mentale behov uten å drive med hundesport. Men jeg mener at alle hunder fortjener noe mer enn å tusle rundt for å få tisse og ellers se innsiden av huset. Det er mange måter å gjøre det på. Turer i ulike miljø, trene litt triks, snusing etter godbiter i hagen eller inne +++ Det viktige er å velge en rase som passer, og å bli godt kjent med hunden og tilpasse aktivitetsnivå etter det. De er jo tross alt individer, og det er stor forskjell på hver enkelt hund innad i rasene. 1
Arx Skrevet 21. august #17 Skrevet 21. august Jeg er veldig aktiv med sport nå, men for 4-5 år siden gikk vi "bare" masse turer i skogen, og hunden var like fornøyd nå som da. Bare viktig å velge en rase som ikke krever så mye mental stimuli at man må trene en sport eller tre 🤭
Alice123 Skrevet 21. august #18 Skrevet 21. august Jeg har hund og kjenner mange som har hund. Ingen av oss driver med hundesport eller utstillinger eller tilsvarende (bortsett fra de som driver med oppdrett). Hundene er turvenner og familiehunder. Det er nok en skeivhet mellom det du ser på sosiale medier og det som er virkeligheten. Vi som bare har turvenner og familiehunder har ikke like mye å poste om, eller kanskje intreresse av å poste, som de som driver aktivt med utstilling og sport.
AnonymBruker Skrevet 22. august #19 Skrevet 22. august Jeg skjønner hva du mener, når man ser på some så virker det som om alle som har hund i dag er eksperter og driver med en eller annen sport eller aktivitet med hunden. Jeg har bare hund jeg. Driver ikke med noe spesielt med dem. Har ikke trent noe særlig på spesifikke aktiviteter eller lydighetsøvelser. Den ene kan ikke sitt og dekk en gang 😅 Noe jeg er supernøye på er at de skal ha en god innkalling! Og ellers at de er rolige og harmoniske, noe vi oppnår ved at hundene har en fin og stressfri hverdag hvor de får dekt behovene sine. Vi går en del tur i skogen, og så er hundene mye med meg rundt omkring. De sitter ved siden av meg i sofaen om kvelden og vi sover sammen i senga om natta. I starten stresset jeg litt med alt jeg tenkte jeg måtte gjøre og lære hundene. Vi skulle gå agility og rallylydighet og trene på søk og spor og alt mulig! Men så innså jeg at jeg egentlig ikke hadde lyst til noe av det, jeg bare tenkte at jeg måtte prøve siden "alle" andre drev med sånt. Anonymkode: f298f...104 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #20 Skrevet 22. august Det du ser på sosiale medier er ikke i nærheten av overvekten av hundeeiere. De fleste har normale hundehold med trening av hunden som ikke innebærer hundesport. Drit i det du ser på sosiale medier, drit i hvertfall i alt du leser på forum for kjæledyr, gå heller i deg selv å spør ærlig om du vil kunne gi hunden et godt liv? Hvis svaret er ja, så kjøper du deg hund ❤️ Om du derimot kommer frem til at du allerede har full timeplan og ikke vil kunne klare å følge opp hunden godt nok med til og økonomisk så er kanskje ikke tiden rett for hund nå. Tenk også over rase, om du ikke er en veldig aktiv person med løping/sykling/fjellturer så burde du ikke gå for fuglehund, husky, malle, osv. de krever mye trening, som kun vi som elsker å trene å dra på lange turer klarer å holde tritt med. Uansett; hunder har det aller best i et hjem hvor den er elsket, og får nok trim og får være med på mye gøy. Finnes mange som ikke burde hatt hund, men dersom man elsker hunder så er jeg sikker på at man allerede er langt på vei med å gi dem et godt hjem. 🏠 🐶 Anonymkode: 2248a...86e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå