Gå til innhold

Hvilken by er best å bli gammel i?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

60 år pluss. Enslig dame og tenker å selge eneboligen min i Tvedestrand og flytte til leilighet. Vil bort fra sørlandet alt for mye kameraderi her

Jeg har lavinntekt om det har betydning men vil nok få endel 3- 4 mill når jeg selger huset mitt som jeg da har å kjøpe leilighet for.

Har hørt mye bra om Larvik og det er jo kort vei til Sverige så lenge jeg kjører bil eller kan ta ferjen for å handle budsjettvennlige matvarer

Utover det vet jeg lite og ikke noe om hvordan sykehjemmene  eller hjelpesystemet er. Man hører jo skrekkhistorier fra mange plass så lite lyst til å gå på en smell der i fremtiden. Så kom gjerne med innspill fra både Larvik og landet forøvrig

Anonymkode: e4bbf...308

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er fra Bærum og jobbet i nrk i mange år. For ca 20 år siden var det mye snakkis rundt hvilken kommune som var best på eldreomsorg. Flere av mine eldre kollegaer planla å "bli  gammel"/ pensjonere seg i Bærum for der var liksom eldreomsorgen så bra..... Jeg har ikke så mange kommuner å sammenligne med, men i Bærum legges de fleste sykehjem ned. Gamle syke mennesker skal bo hjemmet så lenge at gjennomsnitt levetid på hver sengeplass er 1-2 år.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bergen er grusom, har ikke ord for hva jeg opplevde med min forelder.

Anonymkode: 6b047...894

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Trondheim

Anonymkode: 08917...360

AnonymBruker
Skrevet

Støtter Trondheim

Anonymkode: 99c9d...07f

AnonymBruker
Skrevet

Napoli, om du takler varmen,
Rotterdam, om du vil ha litt kjøligere klima.

Er du villig til å flytte lengre så Dumaguete, men da må du styre med visumkaos, men med norsk pensjon lever du godt i eget hus med privat hushjelp

Anonymkode: 73ebf...e00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 13.29):

60 år pluss. Enslig dame og tenker å selge eneboligen min i Tvedestrand og flytte til leilighet. Vil bort fra sørlandet alt for mye kameraderi her

Jeg har lavinntekt om det har betydning men vil nok få endel 3- 4 mill når jeg selger huset mitt som jeg da har å kjøpe leilighet for.

Har hørt mye bra om Larvik og det er jo kort vei til Sverige så lenge jeg kjører bil eller kan ta ferjen for å handle budsjettvennlige matvarer

Utover det vet jeg lite og ikke noe om hvordan sykehjemmene  eller hjelpesystemet er. Man hører jo skrekkhistorier fra mange plass så lite lyst til å gå på en smell der i fremtiden. Så kom gjerne med innspill fra både Larvik og landet forøvrig

Det er tøft å spørre her, jeg anbefaler deg overhodet ikke å få svar her! Bruk ditt nettverk. 

Anonymkode: dcae9...f5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Napoli, om du takler varmen,
Rotterdam, om du vil ha litt kjøligere klima.

Er du villig til å flytte lengre så Dumaguete, men da må du styre med visumkaos, men med norsk pensjon lever du godt i eget hus med privat hushjelp

Hva med reiseforsikring? Er vel dyrere premie jo eldre man blir?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med reiseforsikring? Er vel dyrere premie jo eldre man blir?

Reiseforsikring?
Man reiser ikke om man flytter til en by i et annet land.
Man Emigrerer.

i EU er du under folketrygden.
I asia er helseforsikring billig.
Og får du rette visumet har du offentlig helsetjeneste på samme viset som de lokale.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Reiseforsikring?
Man reiser ikke om man flytter til en by i et annet land.
Man Emigrerer.

i EU er du under folketrygden.
I asia er helseforsikring billig.
Og får du rette visumet har du offentlig helsetjeneste på samme viset som de lokale.

Er det bra helsetjeneste der og hvordan får man det rette visumet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er det bra helsetjeneste der og hvordan får man det rette visumet?

Om du snakker om Dumaguete vil jeg si dem har bedre helsevesen en Oslo.
Men skaff en lokal helseforsikring på toppen. Det forenkler ting, men er ikke nødvendig.

Rette visum får du med å snakke med Ambasaden i oslo.
Dem er behjelpelig med å finne ut hvilke visum du kvalifiserer for. (om du møter på rette personen)
Er pensjonistvisum du er på jakt etter.
Er en del krav til dokumentert inntekt, og depositum etc. (forsikring om du har dårlig helse)
Men for under en mill er du flyttet inn i nybygget hus.
SRRV er det du må ha.

Ev kan du betale noen for å gjøre jobben for deg.
Bare søk på internet. (og styr unna forum. Spesielt norske. er så mye feil informasjon og ren løgn at det er skummelt)

AnonymBruker
Skrevet

Er da mange gode sykehjem i Oslo. 
holde deg ung lenger tror jeg også du kan gjøre der, masse kulturtilbud som stimulerer, fin tilgang på natur, «liv rundt seg» - selv om man er enslig, og mange ulike miljø , impulser - som det virker som du er litt ute etter. Evt sjekke ut Bærum, Sandvika etc, veldig greit mtp alt av butikker og fasiliteter + kort vei til kollektiv som kan ta deg overalt 

Anonymkode: bfb86...006

AnonymBruker
Skrevet

Os

Anonymkode: 52c13...f74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville flyttet til en by i Nederland eller Danmark. Jeg ønsker ikke å bli gammel i Norge.

Anonymkode: 491b9...457

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville tenkt på klimaet også. Du vil ikke falle å brekke lårhalsen, da forfaller man fort! 

Så ett sted på kysten mellom Kristiansand og Bergen? Du får ikke like varme somre som vi får på Østlandet, men milde fine vintre med minimalt eller ingen snø/is. 

Anonymkode: 56b4a...577

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gran Canaria 

Anonymkode: f8bd5...c2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oslo har massevis av tilbud hvis du er kulturelt anlagt og sprek, samt gode sykehjem og flere av landets største sykehus. Så her føler man seg trygg. Hver bydel har sin «sjel», så det bør være noe for alle. Kanskje du skal ta deg en uke i Oslo og gå på bydelssafari (besøke alle bydeler!), titte omkring, kjenne på stemningen og tenke på saken. Det er ingen andre norske byer som kan måle seg med Oslo. Hvis Oslo ikke er et alternativ og man har god råd ville jeg valgt København eller Paris.

Anonymkode: ef005...c83

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tvedestrand er jo en veldig fattig kommune, så jeg skjønner tankegangen din. Jeg ser også hva du mener med kulturen på Sørlandet, og ønsker meg vekk herfra selv. 

Jeg vet ikke hvor det er bra eldreomsorg, faktisk virker den å være bra i nettopp Tvedestrand, i alle fall av det jeg kjenner til. Mye bedre enn feks Arendal. Anbefaler å finne et sted å bo med god livskvalitet og fine folk (det er sannsynligvis ikke på Sørlandet), og så får eldreomsorgen bli som den blir. 

Anonymkode: eea3e...f28

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker jeg vil bo i nærheten til folk jeg kjenner.  Flytter du til nytt sted er jo sjansen at du blir ensom,  tror ikke det er bedre. Min bestefar var ensom de siste årene og det var trist å se.

Anonymkode: e53e6...4f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Oslo har massevis av tilbud hvis du er kulturelt anlagt og sprek, samt gode sykehjem og flere av landets største sykehus. Så her føler man seg trygg. Hver bydel har sin «sjel», så det bør være noe for alle. Kanskje du skal ta deg en uke i Oslo og gå på bydelssafari (besøke alle bydeler!), titte omkring, kjenne på stemningen og tenke på saken. Det er ingen andre norske byer som kan måle seg med Oslo. Hvis Oslo ikke er et alternativ og man har god råd ville jeg valgt København eller Paris.

Anonymkode: ef005...c83

Da tror jeg ikke du kjenner omsorgstjenesten i de ulike bydelene særlig godt…. Ufaglærte, fremmedspråklige i institusjoner og hjemmetjenester, og en som skal selge bolig i Tvedestrand vil aldri ha råd å kjøpe seg noe i Frogner eller Ullern. Fornebu er faktisk bygd med tanke på å ha alle generasjoner der, barnehager, skoler og sykehjem rett ved siden av hverandre. Men hvem har råd til å kjøpe der?

En kommune uten for store voksesmerter og en befolkning som er i yrkesmessig «produksjonsalder» er ikke lett å finne. Kanskje Bærum, Asker, Drammen eller retning sør langs Vestfold. Tønsberg eller Ferder kanskje. 

Anonymkode: 825ca...4cc

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...