Egenskap Skrevet 21. august #1 Skrevet 21. august Hvem kommer inn på stortinget? hvem sitter med tabell og forstår alt? kan en person som står som nummer 24, altså sist, på listen komme inn på stortinget? Hvordan gikk det til at pasient fokus kunne i det hele tatt komme inn på stortinget?
CAPS LOCK Skrevet 21. august #2 Skrevet 21. august (endret) Ingen valgdistrikter har 24 mandater å fordele, så den som står på 24. plass, kan ikke komme inn på Stortinget. I motsetning til ved lokalvalg kan man ikke endre på valglista ved å krysse eller stryke kandidater. Pasientfokus fikk et distriksmandat fra Finnmark fordi mange nok velgere i Finnmark gav stemmen sin til dette partiet; 13 %. Finnmark har fire distriktsmandater. https://www.nrk.no/valg/2021/resultat/geografi/20/ Endret 21. august av CAPS LOCK
Egenskap Skrevet 21. august Forfatter #3 Skrevet 21. august CAPS LOCK skrev (2 minutter siden): Ingen valgdistrikter har 24 mandater å fordele, så den som står på 24. plass, kan ikke komme inn på Stortinget. I motsetning til ved lokalvalg kan man ikke endre på valglista ved å krysse eller stryke kandidater. Pasientfokus fikk et distriksmandat fra Finnmark fordi mange nok velgere i Finnmark gav stemmen sin til dette partiet; 13 %. Finnmark har fem mandater. https://www.nrk.no/valg/2021/resultat/geografi/20/ hvordan forstå seg på begrepet et distriktsmandat? hvorfor skal distriktsmandat gi deg automatikk til stortinget? hvem slo de på målstreken f.eks? Det er en politiker som er nummer 24, som sier stem på meg, fordi han vil inn på tinget. Hvordan kan han si det eller gjøre det? Hvilke regler finnes?
CAPS LOCK Skrevet 21. august #4 Skrevet 21. august Det er 169 stortingsrepresentanter. 150 av disse blir fordelt mellom de 19 valgdistriktene. Valgdistrikt med mange innbyggere får flere mandater enn valgdistrikt med få innbyggere. Oslo har 20 distriktsmandat, Finnmark 4. Pasientfokus fikk 13 % i Finnmark valgdistrikt, og det var nok til å få et av de fire distriktsmandatene til Finnmark. Arbeiderpartiet fikk 31 %, som gav dem 2 mandat. Senterpartiet fikk 18 % i Finnmark, som gav dem 1 mandat. Det siste gikk altså til Pasientfokus. Fremskrittspartiet fikk 7 %, som var for lite til et distriktsmandat, men FrP fikk et utjevningsmandat. Det er 19 utjevningsmandater, som fordeles mellom de partiene som ble underrepresentert i forhold til hvor mange stemmer de fikk, men for å få utjevningsmandat, må partiet ha en oppslutning på minst 4 % på landsplan.
Brunello Skrevet 21. august #5 Skrevet 21. august CAPS LOCK skrev (25 minutter siden): Ingen valgdistrikter har 24 mandater å fordele, så den som står på 24. plass, kan ikke komme inn på Stortinget. I motsetning til ved lokalvalg kan man ikke endre på valglista ved å krysse eller stryke kandidater. Pasientfokus fikk et distriksmandat fra Finnmark fordi mange nok velgere i Finnmark gav stemmen sin til dette partiet; 13 %. Finnmark har fem mandater. https://www.nrk.no/valg/2021/resultat/geografi/20/ Altså rundt 6000 stemmer. Ikke veldig demokratisk.
Egenskap Skrevet 21. august Forfatter #6 Skrevet 21. august CAPS LOCK skrev (22 minutter siden): Det er 169 stortingsrepresentanter. 150 av disse blir fordelt mellom de 19 valgdistriktene. Valgdistrikt med mange innbyggere får flere mandater enn valgdistrikt med få innbyggere. Oslo har 20 distriktsmandat, Finnmark 4. Pasientfokus fikk 13 % i Finnmark valgdistrikt, og det var nok til å få et av de fire distriktsmandatene til Finnmark. Arbeiderpartiet fikk 31 %, som gav dem 2 mandat. Senterpartiet fikk 18 % i Finnmark, som gav dem 1 mandat. Det siste gikk altså til Pasientfokus. Fremskrittspartiet fikk 7 %, som var for lite til et distriktsmandat, men FrP fikk et utjevningsmandat. Det er 19 utjevningsmandater, som fordeles mellom de partiene som ble underrepresentert i forhold til hvor mange stemmer de fikk, men for å få utjevningsmandat, må partiet ha en oppslutning på minst 4 % på landsplan. Men om jeg vil stemme på et parti som ikke finnes her jeg bor, vil stemmen nå frem? Slik jeg ser det så er det for mange distriktsmandater i Oslo, det blir jo veldig skjevt bilde. Men innvalgte stortingsrepresentanter som flytter til Oslo, og blir boende der, kan dem virkelig stå i distriktsmandatene dem ble innvalgt fra? Utjevningsmandater er tøff å forstå. Den er dyp.
CAPS LOCK Skrevet 21. august #7 Skrevet 21. august Egenskap skrev (40 minutter siden): Men om jeg vil stemme på et parti som ikke finnes her jeg bor, vil stemmen nå frem? Du kan ikke stemme på et parti som ikke stiller liste i det valgdistriktet hvor du har stemmerett
Brunello Skrevet 21. august #8 Skrevet 21. august Egenskap skrev (42 minutter siden): Men om jeg vil stemme på et parti som ikke finnes her jeg bor, vil stemmen nå frem? Slik jeg ser det så er det for mange distriktsmandater i Oslo, det blir jo veldig skjevt bilde. Men innvalgte stortingsrepresentanter som flytter til Oslo, og blir boende der, kan dem virkelig stå i distriktsmandatene dem ble innvalgt fra? Utjevningsmandater er tøff å forstå. Den er dyp. Det skandaløse er at distriktene har så mange. Som jeg nevnte over er det bare rundt 6 000 stemmer bak representanten fra Finnmark.
Egenskap Skrevet 21. august Forfatter #9 Skrevet 21. august CAPS LOCK skrev (43 minutter siden): Du kan ikke stemme på et parti som ikke stiller liste i det valgdistriktet hvor du har stemmerett Jeg registrerer at i mitt valgdistrikt så har de fleste partier politikere i samme fylke, andre små partier har over hele landet. F.eks Generasjonspartiet og Norgesdemokratene. Hvordan fungerer det i praksis da?
CAPS LOCK Skrevet 21. august #10 Skrevet 21. august Egenskap skrev (2 timer siden): Jeg registrerer at i mitt valgdistrikt så har de fleste partier politikere i samme fylke, andre små partier har over hele landet. F.eks Generasjonspartiet og Norgesdemokratene. Hvordan fungerer det i praksis da? Du kan bare stemme på et av partiene som stiller liste i det valgdistriktet hvor du har stemmerett. Så hvis du f.eks. har lyst å stemme på Generasjonspartiet, men dette partiet ikke stiller liste i ditt valgdistrikt, så kan du ikke stemme på Generasjonspartiet.
Egenskap Skrevet 21. august Forfatter #11 Skrevet 21. august CAPS LOCK skrev (36 minutter siden): Du kan bare stemme på et av partiene som stiller liste i det valgdistriktet hvor du har stemmerett. Så hvis du f.eks. har lyst å stemme på Generasjonspartiet, men dette partiet ikke stiller liste i ditt valgdistrikt, så kan du ikke stemme på Generasjonspartiet. ja, jeg jeg sjekket om partiet var i det valgdistriktet jeg bor i, og det var dem. Men jeg ser dem ikke er lokale, kanskje en. Så jeg tror dette er felles liste for alle valgdistrikter dem bruker. Kanskje dem ikke er nok folk?
CAPS LOCK Skrevet 22. august #12 Skrevet 22. august Egenskap skrev (23 timer siden): Men innvalgte stortingsrepresentanter som flytter til Oslo, og blir boende der, kan dem virkelig stå i distriktsmandatene dem ble innvalgt fra? Ja. Det er ikke noe krav om at stortingsrepresentantene må bo i valgdistriktet de ble innvalgt fra, heller ikke når de nomineres før valget
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå