Gå til innhold

Hva legger du i ordet "kjerring"?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser at mange her diskuterer et ord uten at de vet hvordan det skrives 😄. Kjerring skrives ikke med "æ"....

Anonymkode: 49620...88c

ser mange på dette forumet er mer opptatt av å rakke ned på folk en å faktisk diskutere saklig.
Bare så du er klar over det.
Språk er "flytende" og endrer seg etter hvordan det brukes.
Det er ikke så mange år siden an brukte "De" og "Dem"
I følge rettskrivings-bøker heter det ikke "du" men "De" og ikke "dere" men Dem.
men ingen i dag bryr seg.
Eller er du en av disse på 80+ som fremdeles snakker dansk?

Anonymkode: 0f275...70c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kona mi det. Ikke noe sjelsord i min oppvekst vestpå.

Anonymkode: b93d6...326

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor i Troms.  Bruker kjærring hele tiden, om alt og alle. Feks: 

"Fikk hjelp av ei kjærring i butikken, hun var flink"

Sier det om alle, og det er et kompliment.  Selvfølgelig kan det brukes i negativ kontekst også, men whatever...

Hilsen kjærring 34

Anonymkode: 50b11...f20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

ser mange på dette forumet er mer opptatt av å rakke ned på folk en å faktisk diskutere saklig.
Bare så du er klar over det.
Språk er "flytende" og endrer seg etter hvordan det brukes.
Det er ikke så mange år siden an brukte "De" og "Dem"
I følge rettskrivings-bøker heter det ikke "du" men "De" og ikke "dere" men Dem.
men ingen i dag bryr seg.

Neida, jeg prater kav nordlending 🙂. Syns vi skal ha litt respekt for språket vårt, og skrive ord korrekt. Ordet kjerring er ille nok, om man ikke i tillegg skal skrive det feil.

Anonymkode: 49620...88c

• Liker 1
Skrevet

Ei kjerring er ei meggete/gretten/humor-og humørløs middelaldrende dame. Noen oppfører seg som kjerringer i 30-åra og andre blir aldri kjerringer samme hvor gamle de blir.

Skrevet

Jeg har lært så mye rart her på KG, så jeg vet at sko er kjerring, eller at kjolen, jakken eller håndvesken kan være det.  Mange kvinner er livredde for å eie noe som er kjerring, så det må jo være noe fryktelig farlig.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det en sur dame på 50+. Vekt har lite å si, samme med hårfrisyre. Men det skal mer til å se ut som en kjerring med langt, bølgete glansfullt hår kontra helkort sveis og tørt, slitt langt. Man kan fint se ut som en kjerring både i Norrønaklær og kjole og ikke bare i den stereotypiske tunikaen. Så det koker ned til(i mine øyne) humør og karisma i stor grad. 

Anonymkode: b9320...551

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En stygg og slem kvinne, en hurpe, en drittkjerring. Det er et skjellsord på min dialekt.

Samme med bikkje, her på østlandet bruker mange det om hunder som et synonym til hund, mens for meg betyr det ala «helvetes drittbikkje», det er et veldig stygt ord kun folk som hater hunder (evt den spesifikke hunden) bruker på min dialekt.

Gubbe er også stygt, jeg dør når kvinner kaller mannen sin for «gubben». Det er ikke et skjellsord sånn som kjerring og bikkje, men det betyr liksom en krokrygget gammel gubbe sånn som i eventyr. Der kan man også finne kjerringer som ikke er slemme, men gamle, krokryggede og gjerne med vorte på nesa. Fortsatt ikke noe kjærlig eller koselig, altså.

Anonymkode: 8fbce...534

Skrevet

For meg er det en sur, gretten og slem kvinne. Synonymt med hurpe. Er et negativt ladet ord på min dialekt (Oslo)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 11.46):

Riksmål er norsk, ikke dansk. Man ser lett forskjell på disse.

Anonymkode: 955f6...bfb

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på dialekten. 

Anonymkode: c6c07...c95

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker kjerring om kvinner som er gift, uavhengig av alder. Samme med gubbe om gifte menn.

Anonymkode: 93336...a1d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her i nord er det ikke forbundet med noe negativt. Kjerringa = fruen dama osv. 

Anonymkode: 59a33...730

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...