AnonymBruker Skrevet 21. august #1 Skrevet 21. august Noen synes kjerring er et negativt ladet ord, andre igjen synes det er et koslig ord. Hva synes du om ordet, og hva legger du selv i "kjerring"? Selv tenker jeg på en kjerring som en kvinne rundt og etter overgangsalderen. Anonymkode: d62ab...12d
Slarti Skrevet 21. august #2 Skrevet 21. august Det er ei "Ing" som man er kjær i. Altså en dame man glad i. Som hun jeg er gift med er kjærringa mi. At folk mener det er negativt er ikke vårt problem. 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #3 Skrevet 21. august Noen på 50+ som er overvektig, kort hår og kler seg i tunika og trekvart tights. Ser det sjeldent. Anonymkode: 21f7c...c42 5
Thyra Skrevet 21. august #4 Skrevet 21. august Opprinnelig var betyr ordet "kjerring" en gift kvinne. I store deler av landet brukes vel ordet slik fortsatt. Brukes vel også ofte om godt voksne/eldre kvinner. Ofte brukes ordet litt nedsettende om en kvinne med dårlig stil. "Kjerringa til", er gjerne det motsatte av ungdommelig. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august #5 Skrevet 21. august Kjærring er en mental tilstand, jamfør betegnelsen "kjerringer av begge kjønn", nå "kjærringer av alle kjønn"! Anonymkode: c613b...ff2 1 1
aksase Skrevet 21. august #6 Skrevet 21. august Jeg liker å tenke at ordet kjerring egentlig skal uttales litt sakte, for da blir det "kjæring". En vi elsker, kan være en elskling og en vi har kjær, kan være en kjæring, eller som man nå ofte skriver og sier; "kjerring". Å ha noen kjær, eller være kjær i noen, er bare et annet ord for å elske noen.
Uanonym bruker Skrevet 21. august #7 Skrevet 21. august En gift kvinne, eller en eldre kvinne. Ordet har for øvrig ingenting med kjær å gjøre, men er avleda av ordet kar (mann). Betyr ganske enkelt kvinne. 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #8 Skrevet 21. august aksase skrev (11 minutter siden): Jeg liker å tenke at ordet kjerring egentlig skal uttales litt sakte, for da blir det "kjæring". En vi elsker, kan være en elskling og en vi har kjær, kan være en kjæring, eller som man nå ofte skriver og sier; "kjerring". Å ha noen kjær, eller være kjær i noen, er bare et annet ord for å elske noen. Brukes ordet slik, syns du? Ordet kjærring har ingenting med kjær å gjøre. Det kommer fra ordet kerling, liten kar. Det brukes jo nesten som et skjellsord. Veldig negativt. Anonymkode: bf628...724 3
AnonymBruker Skrevet 21. august #9 Skrevet 21. august Drittslenging. Kaller du konen din for kjerring, er det på tide å ta ut skilsmisse. Anonymkode: 57d49...53c
AnonymBruker Skrevet 21. august #10 Skrevet 21. august Negativt ord. "For ei kjerring". Blanding av en karen og et hespetre eller noe😅 Anonymkode: 4c3cd...163 2
enkefru Skrevet 21. august #11 Skrevet 21. august Kommer an på konteksten... kan være både negativt og positivt det. 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. august #12 Skrevet 21. august Negativt ladet ord for å beskrive en kvinne som er bitch. Anonymkode: f827a...333 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #13 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Noen synes kjerring er et negativt ladet ord, andre igjen synes det er et koslig ord. Hva synes du om ordet, og hva legger du selv i "kjerring"? Selv tenker jeg på en kjerring som en kvinne rundt og etter overgangsalderen. Anonymkode: d62ab...12d Jeg vet enkelte har brukt det i noe nedlatende form, men det samme gjelder en del andre ord. "Kona", "dama" og lignende kan brukes like nedlatende. "Kjærringa hadde ikke laga middag i dag, fytti". "Kona hadde ikke handla inn til maten i dag, herregud". Jeg synes ikke det er så negativt ladet, og det virker å opprinnelig være noe mer kjærlig enn hva mange i dag tenker. Jeg har to ulike tanker om kjærring. Hvis det er "min" kjærring, så er det bare kjært og fint. Men jeg må innrømme at jeg kanskje også har brukt det ifm. "gammel kjærring hvor det ikke er håp for endring" eller noe sånt. Oppsummert; jeg bruker i hovedsak kjærring om en person jeg holder kjær. Anonymkode: 52537...04e
Krist1an Skrevet 21. august #14 Skrevet 21. august For meg er ordet kjerring bare en felles betegnelse for kjæreste/samboer/ektefelle. Altså "dama til X" 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #15 Skrevet 21. august Først omtales hun som kjæresten Så omtales hun som ektefelle Så blir ordet kona etterhvert brukt Par med livslangt ekteskap, og som vert gift mange år omtaler henne som kjerringa. Livslangt ekteskap er iferd med å gå over i historien, og vi har etterhvert fått en genrasjon hvor samlivsbrudd er vanleg Anonymkode: 56717...c04
AnonymBruker Skrevet 21. august #16 Skrevet 21. august Det er et negativt ladet ord. Det samme med ordet gubbe. Syns det høres veldig rart ut når relativt unge par kaller hverandre for kjerringa/gubben. Kjerringa/gubben brukes av noen par, og det må de jo gjerne gjøre om de liker det. Ofte brukes kjerring med et negativt ord foran også. Den sure kjerringa, den gamle kjerringa, jævla kjerring, feite kjerring osv i det uendelige. Det brukes sjeldent et positivt ord foran kjerring. Har aldri hørt noen si "så du den nydelige kjerringa som gikk forbi"?. Anonymkode: 49620...88c 2
AnonymBruker Skrevet 21. august #17 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vet enkelte har brukt det i noe nedlatende form, men det samme gjelder en del andre ord. "Kona", "dama" og lignende kan brukes like nedlatende. "Kjærringa hadde ikke laga middag i dag, fytti". "Kona hadde ikke handla inn til maten i dag, herregud". Jeg synes ikke det er så negativt ladet, og det virker å opprinnelig være noe mer kjærlig enn hva mange i dag tenker. Jeg har to ulike tanker om kjærring. Hvis det er "min" kjærring, så er det bare kjært og fint. Men jeg må innrømme at jeg kanskje også har brukt det ifm. "gammel kjærring hvor det ikke er håp for endring" eller noe sånt. Oppsummert; jeg bruker i hovedsak kjærring om en person jeg holder kjær. Anonymkode: 52537...04e Det er vel ikkje mer negativt å bruke ordet "kjerringa " en at kvinnfolka bruker ordet "kallen eller gubben" Anonymkode: 56717...c04 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #18 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Kjærring er en mental tilstand, jamfør betegnelsen "kjerringer av begge kjønn", nå "kjærringer av alle kjønn"! Anonymkode: c613b...ff2 Nei Anonymkode: 211c6...f89
AnonymBruker Skrevet 21. august #19 Skrevet 21. august Kjerring er kvinner over 40 år, uansett stil og klær. Det er for meg ikke en stil men en status. Finns ikke negativt når jeg bruker det og jeg kaller deg det hvis du er over 40. Anonymkode: 211c6...f89 1
aksase Skrevet 21. august #20 Skrevet 21. august (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Brukes ordet slik, syns du? Ordet kjærring har ingenting med kjær å gjøre. Det kommer fra ordet kerling, liten kar. Det brukes jo nesten som et skjellsord. Veldig negativt. Anonymkode: bf628...724 Nei, det brukes ikke så mye slik i praksis, men jeg liker å tenke at det er det det betyr, og når jeg kaller kona mi kjerring, så er det med respekt og kjærlighet, og ikke som et skjellsord. Endret 21. august av aksase 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå