Gå til innhold

Kan noen forklare meg dette med festing a.mv befruktet egg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Jeg lurer litt på dette med at et befruktet egg fester seg. Leser at det oftest skjer mellom 7-12 dager etter eggløsningen skjer. Men er det noen som vet hvilken dpo som er mest vanlig at det skjer på? Altså det må vel finnes en dag som er optimalt for et befruktet egg å fest seg? 

Anonymkode: 6eca4...965

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var med i en studie om dette. Jeg tror ikke studien er ferdig, men det er teorier om at sen implantasjon ikke er et bra tegn. 

Anonymkode: 3bd0a...923

• Liker 2
Skrevet

Egget fester seg som regel 5 - 7 dager etter befruktning. Egget må ha celledelt seg så mange ganger at det har blitt en blastocyst. Det tar ca 5 dager, hos noen litt lengre - derav 5 - 7 dager. Etter egget har nådd blastocyst-stadiet åpnes "skallet" rundt det som var egget seg, og da er den lille celleklumpen klar til å feste seg til livmorveggen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ett egg fester seg normalt sett mellom dag 5 og 8. Men i noen tilfeller så sent som dag 10/11. Senere enn det er ikke ideelt fordi det er nært mensen og det kan da være at egget ikke får optimalt feste før mensen kommer. 

Det finnes per nå ikke noe konkret og akkurat dag som er best eller mest vanlig. Det er avhengig av flere ulike faktorer som miljøet i livmoren, tykkelse på slimhinne, utviklingsstadiet av embryoet, blodgjennomstrømming, hvor i livmoren egget plasserer seg, faktorer hos mor etc.. 

Hadde de hatt noe eksakt vitenskap på dette som var stødig og troverdig ville det vært en kjempe utvikling i forhold til assistert befruktning f.eks. 

Anonymkode: 5c291...579

Skrevet (endret)

Dette er noe jeg har lest mye om etter at jeg begynte med IVF! Her er fra en studie (riktignok litt gammel, men fortsatt god!). Link: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199906103402304

Her kan du se at de dagene som er mest vanlige, er dag 8-10. Og den aller vanligste dagen er dag 9.
Grafen under viser også sannsynligheten for å miste, som øker betraktelig ved dag 11-12.

nejm199906103402304_f1.jpg.b1a3cf377bdeb5f2261bd81b3adcc940.jpg
Et egg kan bli fertilisert  opptil 12-24t etter eggløsning. Etter at et egg blir fertilisert av en sædcelle tar det ca 5 dager før det blir en blastocyst. Noen ganger tar det 6 dager. En sjelden gang tar det knappe 4 dager eller hele 7 dager.
Så skal egget "klekke", (som kan ta alt fra noen timer til et par dager) og det er cellemassen som kommer ut av skallet som fester seg i livmoren.
Selve implantasjonsprosessen tar også noen dager, og kan variere.
Typisk vil en 5-dagers blasto begynne å feste seg ved dag 6-7, og være helt implantert ved dag 10-12. HCG produksjon begynner ved dag 7-8, og kan måles på blodprøve ved dag 9-10.

Hilsen nerden. 🤓

Endret av Hjertefisk
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det finnes per nå ikke noe konkret og akkurat dag som er best eller mest vanlig.

Jo, det vil jeg si det gjør. :) Det finnes masse studier der ute. IVF klinikker elsker å optimalisere, så det finnes masse statistikk på akkurat dette for de som er interessert nok til å grave i materien.

Sånn helt enkelt: Jo mer effektivt et embryo klarer celledelingsprosessen, jo større sannsynlighet er det for at kvaliteten på embryoet er bra, og sjangsen for graviditet øker. Trege embryoer (f.eks 7-dagers blastoer) har ikke høy suksessrate i det hele tatt, så noen klinikker bruker dem ikke.  Man vet også at implantasjonsvinduet der livmoren er mottakelig for et embryo også er ganske smalt - og det finnes studier på hvilke av disse dagene som fungerer aller best.  Derfor er klinikkene kjempenøye på både dager og timer - for de vil treffe det supersmale vinduet der sjangsen for mottakelighet er på sitt aller høyeste, og dermed øke sjangsen for at det går bra. :

• Liker 1
Skrevet
Hjertefisk skrev (40 minutter siden):

Dette er noe jeg har lest mye om etter at jeg begynte med IVF! Her er fra en studie (riktignok litt gammel, men fortsatt god!). Link: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199906103402304

Her kan du se at de dagene som er mest vanlige, er dag 8-10. Og den aller vanligste dagen er dag 9.
Grafen under viser også sannsynligheten for å miste, som øker betraktelig ved dag 11-12.

nejm199906103402304_f1.jpg.b1a3cf377bdeb5f2261bd81b3adcc940.jpg
Et egg kan bli fertilisert  opptil 12-24t etter eggløsning. Etter at et egg blir fertilisert av en sædcelle tar det ca 5 dager før det blir en blastocyst. Noen ganger tar det 6 dager. En sjelden gang tar det knappe 4 dager eller hele 7 dager.
Så skal egget "klekke", (som kan ta alt fra noen timer til et par dager) og det er cellemassen som kommer ut av skallet som fester seg i livmoren.
Selve implantasjonsprosessen tar også noen dager, og kan variere.
Typisk vil en 5-dagers blasto begynne å feste seg ved dag 6-7, og være helt implantert ved dag 10-12. HCG produksjon begynner ved dag 7-8, og kan måles på blodprøve ved dag 9-10.

Hilsen nerden. 🤓

Som vanlig imponerer du med kunnskap! 

Jeg fant også selv data på at dag 6-7 er da det skal begynne å feste seg, hvis det skal gå bra før vi hadde IVF innsett. Stemmer også overens med at jeg hadde festesmerter (det føltes som noe borret seg inn i livmoren) på akkurat disse dagene. Er viktig at man ikke utsetter seg selv for mye plutselige bevegelser eller risting dissen dagene (ikke noe tivoli eller trampoline park 😅).

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for bra info! 
Kjenner på endel murringer idag (9-10 dpo) håper det er festesmerter og at det er ideelt tidpunkt. 
Takk skal dere ha😍

Anonymkode: 6eca4...965

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det finnes per nå ikke noe konkret og akkurat dag som er best eller mest vanlig. Det er avhengig av flere ulike faktorer som miljøet i livmoren, tykkelse på slimhinne, utviklingsstadiet av embryoet, blodgjennomstrømming, hvor i livmoren egget plasserer seg, faktorer hos mor etc.. 

Hjertefisk skrev (21 minutter siden):

Jo, det vil jeg si det gjør. :) Det finnes masse studier der ute. IVF klinikker elsker å optimalisere, så det finnes masse statistikk på akkurat dette for de som er interessert nok til å grave i materien.

Anonym har ikke helt urett her - Probleme med naturlige graviditeter er at det er mange faktorer som er med i bilde som man eliminerer ved IVF.

EL tidspunkt varierer, så selv om man tar LH tester, så er det alltid usikkerhet knyttet til det (12-36t etter LH topp). I tillegg er det litt variasjon når egget befruktes (er sæd allerede tilgjengelig, eller blir det rett før egget dør etter 24timer). Utviklingen fra egg til blastocyst kan ta mellom 5 og 7 dager (selv om 7 dagers har dårligere forutsetninger). Og så er det selvfølgelig litt variasjon i hva som er et godt implantasjonstidspunkt (1-2 dager etter at blasto er "ferdig"). I tillegg tar selve implantasjon mellom 3 og 5 dager. 

Så da har vi -+ 2 dager i hvert steg - totalt nesten 1 uke med usikkerhetsfaktorer, hvor alt utenom selve implantasjon kontrolleres ved IVF. Da blir det mye lettere å studere og trekke konklusjoner.

• Liker 1
Skrevet
HeleneHS skrev (11 minutter siden):

Anonym har ikke helt urett her - Probleme med naturlige graviditeter er at det er mange faktorer som er med i bilde som man eliminerer ved IVF.

EL tidspunkt varierer, så selv om man tar LH tester, så er det alltid usikkerhet knyttet til det (12-36t etter LH topp). I tillegg er det litt variasjon når egget befruktes (er sæd allerede tilgjengelig, eller blir det rett før egget dør etter 24timer). Utviklingen fra egg til blastocyst kan ta mellom 5 og 7 dager (selv om 7 dagers har dårligere forutsetninger). Og så er det selvfølgelig litt variasjon i hva som er et godt implantasjonstidspunkt (1-2 dager etter at blasto er "ferdig"). I tillegg tar selve implantasjon mellom 3 og 5 dager. 

Så da har vi -+ 2 dager i hvert steg - totalt nesten 1 uke med usikkerhetsfaktorer, hvor alt utenom selve implantasjon kontrolleres ved IVF. Da blir det mye lettere å studere og trekke konklusjoner.

Stemmer det ja! Man kan ikke alltid sammenligne naturlig graviditet med IVF. Det aller største usikkermomentet er akkurat eggløsningstidspunktet og når egget møtte sædcellen. Nesten umulig å vite helt nøyaktig under en naturlig graviditet. Skal man regne seg fram til den dagen som statistisk sett, utifra studiene sier er "best", så må man være rimelig sikker på sin egen syklus. I studien jeg linket til, fant de eggløsning via urinprøver. Men her målte de flere ting enn bare LH, og er derfor mer nøyaktig.

Studien jeg linket til er basert på 189 naturlige graviditeter, og sånn sett har den tatt høyde for mye av det som skjer under en naturlig graviditet. Både at det tar ulik tid fra når egg møtte sædcelle, til hvor lang tid det tar for et embryo å implantere seg. Da er nazi-regimet fra IVF tatt vekk fra ligningen, og selv da ser man at noen dager er bedre enn andre. :) Slike funn finner man også under IVF studiene. De syklusene med størst suksessrate, etterligner ofte de prosessene som skjer under en sunn og naturlig graviditet.

Skal sies at studien jeg viste til ikke er så veldig stor, men det er den beste jeg har funnet når det gjelder implantasjon i naturlig syklus. :) 

• Nyttig 1
Skrevet
Hjertefisk skrev (1 time siden):

I studien jeg linket til, fant de eggløsning via urinprøver. Men her målte de flere ting enn bare LH, og er derfor mer nøyaktig.

Studien jeg linket til er basert på 189 naturlige graviditeter, og sånn sett har den tatt høyde for mye av det som skjer under en naturlig graviditet. Både at det tar ulik tid fra når egg møtte sædcelle, til hvor lang tid det tar for et embryo å implantere seg. Da er nazi-regimet fra IVF tatt vekk fra ligningen, og selv da ser man at noen dager er bedre enn andre. :) Slike funn finner man også under IVF studiene. De syklusene med størst suksessrate, etterligner ofte de prosessene som skjer under en sunn og naturlig graviditet.

Syns at 189 er ganske mange til å være en studie om naturlig graviditet! Og kult at de målte flere ting enn kun LH.

Sier seg jo litt selv at man ved IVF prøver å gjenskape den "ideelle" syklusen eller perfekt tidspunkt, så det gir mening at et sånn tidspunkt finnes! Bare at det er mye lettere å vite når man behandler enn når man observerer 😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...