Gå til innhold

Jobbmobil / jobbtelefon med Microsoft Teams - Overvåkning fra arbeidsgiver??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i en av de store tech/ingeniør firmaene og har mulighet til å få dekket noe til mobiltelefon. Denne vil da komme åpnet med installert Microsoft teams, outlook mm. Og it har teknisk sett oversikt over alt som blir installert på den. Hvilken overvåkning har de over mobilen egentlig? Gjør ikke noe kriminelt, men føler det er ubehagelig at it/bedriften kan ha oversikt over når og hva jeg bruker mobilen til. Antar dette egentlig er regulert av lovgivning, men spørsmålet er om de har tilgang til data (men kan ikke si de har det)?

Anonymkode: dc05a...f6e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det enkelt.
Ha en egen privat telefon.
Kjenner mange i Teck som har det slik.
En jobbtelefon betalt 100% av arbeidsgiver, og en telefon for privat bruk.

Ryddig og enkelt.

Jeg ville aldri brukt min mobil i jobbsammenheng uten å konkret få betalt for det, og ikke en engangsbetaling. (mnd godtgjørelse for bruk av privat utstyr, som er vanlig i en del bransjer.)

Anonymkode: 904b5...cfe

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Med en del erfaring på dette området, men igjen ikke IT ekspert, så er det å skille jobb og privat på mobil og IT utstyr alfa omega.
Egen mobil og Mac privat
Egen mobil og Mac / PC jobb. 

Ikke pokker om jeg mikser de to igjen, etter noen runder med naivitet. Den dag i dag når mitt private nummer søkes på, så vil min arbeidsgiver dukke opp selv om det juridisk sett er mitt... bare styr.

Anonymkode: e8228...341

AnonymBruker
Skrevet

jeg har privat telefon men har installert appene fra jobb og authentiserer meg på dem når jeg skal bruke de. Da har jeg eierskap til alt på min telefon selv og tilgang til jobb når det er behov for dette.

Anonymkode: 90942...3c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I Android er appene splittet på personlig og arbeid. 

Anonymkode: 98610...7d8

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri brukt jobbtelefon privat. Er også sterkt imot å ha jobb-apper på privat telefon. Det skal være et skille der.

Anonymkode: bc9b7...3e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen? Hvor mye info kan arbeidsgiver gå inn å se? Kan de sjekke internett logg også?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

I Android er appene splittet på personlig og arbeid. 

Anonymkode: 98610...7d8

Jepp, Android er tingen. Arbeidsgiver betaler telefon, men de har ikke innsyn i privatappene mine og hva de gjør. Men de styrer jobbappene. Og hvis jeg mister telefonen, så har de tilgang til å sperre osv.

Anonymkode: 23147...f5f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bland aldri jobbpc og privatarbeid. Alt overvåkes i dag.

Anonymkode: ad5dd...f91

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er eneste i min seksjon på 20 stk som har privat telefon i tillegg til jobbtelefon. Jeg liker iå holde ting separat. 

Anonymkode: 8342f...9c4

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på IT-avdeling som systemadministrator. Vi bruker et slags flåtestyringsverktøy (MDM-system) for å kontrollere både android og ios-enheter.

Vi har ikke en slik to-sone-inndeling mellom privat og arbeid. Vi kan ikke se særlig detaljer om vanlig bruk, men vi kan se installerte apper, versjoner av dem, ol. Vi bruker også sikkerhetsverktøy på alle telefoner, som også sanker telemetridata og hvis systemet oppdager abnormalt bruk f.eks. vil vi få varsel.

Vi har ikke lov til å aksessere data uten å ha tjenestemessig behov. Det er på mange måter som pasientjournaler - teknisk sett har en del tilgang, men det er ulovlig å bruke tilgangen uten en god grunn.

Det er klare rutiner på slikt innsyn, det er fullstendig sporbart (vi administratorer overvåker oss selv/hverandre), personvernansvarlig har mulighet til å ettergå hva vi gjør, vi skal være flere stykker ved innsyn, blant annet blir noen av advokatkontoret involvert.

Sier ikke at det ikke skjer snusk noe sted, men hos oss har vi jevnlig gjennomgang av aksesseringslogger og annet vi med høye tilganger gjør, og det vil være å skyte seg i foten om man har snoket på telefonen til en annen.

Med det sagt, jeg er ikke noe stor mobilbruker, og for meg går det helt fint. Men jeg har en helt privat telefon også, som jeg tar med på turer og annet hvor jeg vet jeg kommer til å "leke litt" med mobilen. Der har jeg sosiale mediene jeg ønsker, KG, noe spill, tippeapp og litt sånt.

Jobbtelefonen er rimelig "clean" og blir aldri brukt til f.eks. å oppsøke tvilsomme sider, ting jeg ikke ønsker arbeidsgiver skal se osv. Kun fordi det er en teknisk mulighet der for noen av oss (ikke leder, vel å merke), til tross for både lovgivning og gode rutiner.

Har aldri sett misbruk av dette i mine 25 år i jobben.

Vi har for øvrig rundt 7000 ansatte, rundt 1500 stykker har heldøgnstjenestemobil, som de altså kan benytte privat også.

Anonymkode: 0f8af...a5b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så kort oppsummert; vi på itavdelingen i en svær organisasjon er de som sannsynlig er mest overvåket av absolutt alle. Men sånn må det nesten være, med tilgangene vi har. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 12.37):

Gjør det enkelt.
Ha en egen privat telefon.
Kjenner mange i Teck som har det slik.
En jobbtelefon betalt 100% av arbeidsgiver, og en telefon for privat bruk.

Ryddig og enkelt.

Jeg ville aldri brukt min mobil i jobbsammenheng uten å konkret få betalt for det, og ikke en engangsbetaling. (mnd godtgjørelse for bruk av privat utstyr, som er vanlig i en del bransjer.)

Anonymkode: 904b5...cfe

Samme her. Bruker privattelefon privat og jobbtelefon til jobb. 
Laster aldri ned private apper på jobbpc men bruker den i private mood for å gå inn på privatmailen og banken min. Vet pc’en er monitored uansett men har passord på begge disse.

Anonymkode: a4b20...2b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Samme her. Bruker privattelefon privat og jobbtelefon til jobb. 
Laster aldri ned private apper på jobbpc men bruker den i private mood for å gå inn på privatmailen og banken min. Vet pc’en er monitored uansett men har passord på begge disse.

Anonymkode: a4b20...2b9

Våre jobbpc-er er langt, langt mer overvåket. Av sikkerhetsgrunner samler vi inn data om det meste du gjør. Det er ikke noe problem å avdekke disse passordene du bruker.

Men igjen, det er forskjell på hva som er teknisk mulig (som omtrent er alt), og hva vi har lov til å gjøre. Og de fleste som er interessert i å beholde jobben, driver ikke ulovligheter for gøy.

Det er egentlig en ganske kjent problemstilling, både innen IT og andre med tilgang på informasjon. Særlig vi som er "domene-administratorer" har særdeles vide tilganger. I praksis kan jeg delegere tilgang til SQL-serveren til EPJ-systemet og hente ut pasientdata.

Men sånt gjør man selvfølgelig ikke. Og dette er ingen ny problemstilling, husker vi hadde mye om etikk, personvern og ansvar på studiene på 90-tallet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt dekket mobil (altså både innkjøp og abonnement) siden jeg begynte å jobbe, så for meg er det helt normalt. Jeg har Android og den er delt inn i privat og jobb. Hvis den blir stjålet kan arbeidsgiver sperre den, som jeg synes er bra. Jeg får 12 000 kr annethvert år til å kjøpe ny mobil, og de dekker et generøst abonnement, så det ville kostet mye å betale dette selv. Jeg bytter mobil annethvert år og barna arver de gamle.

Jeg stoler på arbeidsgiver og at de ikke snoker.

Anonymkode: 8d333...394

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingen personer på en IT avdeling har hverken tid, anledning, interesse eller lov til å snoke på/i ansattes digitale spor. I verste fall er det automatikk involvert, systemer som sjekker. Knapt nok det. Ingen grunn til hysteri rundt dette.

Anonymkode: 79eb0...ec0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 16.32):

Jobber på IT-avdeling som systemadministrator. Vi bruker et slags flåtestyringsverktøy (MDM-system) for å kontrollere både android og ios-enheter.

Vi har ikke en slik to-sone-inndeling mellom privat og arbeid. Vi kan ikke se særlig detaljer om vanlig bruk, men vi kan se installerte apper, versjoner av dem, ol. Vi bruker også sikkerhetsverktøy på alle telefoner, som også sanker telemetridata og hvis systemet oppdager abnormalt bruk f.eks. vil vi få varsel.

Vi har ikke lov til å aksessere data uten å ha tjenestemessig behov. Det er på mange måter som pasientjournaler - teknisk sett har en del tilgang, men det er ulovlig å bruke tilgangen uten en god grunn.

Det er klare rutiner på slikt innsyn, det er fullstendig sporbart (vi administratorer overvåker oss selv/hverandre), personvernansvarlig har mulighet til å ettergå hva vi gjør, vi skal være flere stykker ved innsyn, blant annet blir noen av advokatkontoret involvert.

Sier ikke at det ikke skjer snusk noe sted, men hos oss har vi jevnlig gjennomgang av aksesseringslogger og annet vi med høye tilganger gjør, og det vil være å skyte seg i foten om man har snoket på telefonen til en annen.

Med det sagt, jeg er ikke noe stor mobilbruker, og for meg går det helt fint. Men jeg har en helt privat telefon også, som jeg tar med på turer og annet hvor jeg vet jeg kommer til å "leke litt" med mobilen. Der har jeg sosiale mediene jeg ønsker, KG, noe spill, tippeapp og litt sånt.

Jobbtelefonen er rimelig "clean" og blir aldri brukt til f.eks. å oppsøke tvilsomme sider, ting jeg ikke ønsker arbeidsgiver skal se osv. Kun fordi det er en teknisk mulighet der for noen av oss (ikke leder, vel å merke), til tross for både lovgivning og gode rutiner.

Har aldri sett misbruk av dette i mine 25 år i jobben.

Vi har for øvrig rundt 7000 ansatte, rundt 1500 stykker har heldøgnstjenestemobil, som de altså kan benytte privat også.

Hva kan dere konkret lese ut av de ansattes telefoner? Hvorfor/hvordan har dere mulighet til å se hvilke apper en ansatt har installert? Telemetri, inkluderer det posisjon? Må telefonene ha standard Android, eller kan de ansatte velge å bruke f.eks GrapheneOS?

Anonymkode: 8c4e4...0d2

AnonymBruker
Skrevet

Problemstillingen er ikke egentlig om de på IT-avdelingen snoker. Men om det gis ut informasjon til ledere over hva ansatte bruker til på, gjør eller ikke gjør. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Problemstillingen er ikke egentlig om de på IT-avdelingen snoker. Men om det gis ut informasjon til ledere over hva ansatte bruker til på, gjør eller ikke gjør. 

Ikke uten mye formelle avklaringer først, og i samråd med den som er aktuell. Ytterst sjelden at det kommer til dette. Det kan komme en forespørsel fra en leder om tilgang til noe etter at en ansatt har sluttet f.eks - men de gir opp raskt når de skjønner hvilke personvernregler som må tas. I praksis skjer det aldri at noen blir ettersett digitalt, utover det som leder naturlig har tilgang til i rollen - fravær, egenmeldinger o.l

Anonymkode: 79eb0...ec0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 12.43):

jeg har privat telefon men har installert appene fra jobb og authentiserer meg på dem når jeg skal bruke de. Da har jeg eierskap til alt på min telefon selv og tilgang til jobb når det er behov for dette.

Anonymkode: 90942...3c8

Samme her. Jeg hadde ikke orket å drasse med meg to telefoner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...