NoaideBiehtar Skrevet i går, 11:57 #21 Skrevet i går, 11:57 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Godt poeng. Halvering er en ting, men halvering fra hva og til hva? Siden TS skriver at hen jobber i staten, så er det i hvert fall ikke 3 mill. "Tjener godt" som det skrives betyr neppe mer enn 800-900 tusen i året, siden vi snakker om offentlig sektor. En tilnærmet halvering betyr i så fall at den nye jobben er i sjiktet 400-500 tusen i året. Det er en kraftig nedgang i inntekt, selv om man føler man har råd til det. Og her er det andre ting enn bare pengene som kan spille inn. Hvis tallene jeg spekulerer i over stemmer, så er den nye jobben en typisk lavtlønns- og lavstatusjobb. Hva betyr det? For trivsel og selvfølelse? Man kan gjerne si nå at status ikke betyr noe, men lurer man seg selv da? (Og for ordens skyld: En jobb i staten til 800-900 tusen i året er milevis fra å være høystatus, i beste fall midt på treet....) Og hva med interessante arbeidsoppgaver som man føler er meningsfulle? Vil man fort møte veggen i den nye jobben av den grunn? Anonymkode: a7bbb...6db TS kan fint ha halvannen million i lønn i staten, kommer helt an på organisasjonen og stillingen. Jeg tolker det som at ts er leder av noe slag eller har høyt fagansvar. Helt tilfeldig eksempel: fylkeslege 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:12 #22 Skrevet i går, 12:12 NoaideBiehtar skrev (9 minutter siden): TS kan fint ha halvannen million i lønn i staten, kommer helt an på organisasjonen og stillingen. Jeg tolker det som at ts er leder av noe slag eller har høyt fagansvar. Helt tilfeldig eksempel: fylkeslege Men den type stillinger er det utrolig få av. Svært få bortsett fra en håndfull toppledere ligger noe særlig over 1 mill i året. Med forbehold for at TS med "staten" mener statsadministrasjonen, og ikke en statseid bedrift som kan ha et helt annet lønnsnivå på linje med private bedrifter i samme sektor. (Hvis TS for eksempel trader med strøm i Statkraft eller med aksjer i oljefondet, så kan hen kanskje leve med å gå ned fra 30 mill i året til 15 mill 😆 ) Anonymkode: a7bbb...6db
NoaideBiehtar Skrevet i går, 14:25 #23 Skrevet i går, 14:25 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men den type stillinger er det utrolig få av. Svært få bortsett fra en håndfull toppledere ligger noe særlig over 1 mill i året. Med forbehold for at TS med "staten" mener statsadministrasjonen, og ikke en statseid bedrift som kan ha et helt annet lønnsnivå på linje med private bedrifter i samme sektor. (Hvis TS for eksempel trader med strøm i Statkraft eller med aksjer i oljefondet, så kan hen kanskje leve med å gå ned fra 30 mill i året til 15 mill 😆 ) Anonymkode: a7bbb...6db En håndfull? Bare fylkesleger har vi 10 av. Det er ganske mange statlige organisasjoner med ledere med lønn over millionen altså, vi snakker om mer enn en håndfull. Alskens direktorater, diverse tilsyn, helseforetak, universiteter og høyskoler. Millionlønn er ikke unikt høyt i staten.
AnonymBruker Skrevet i går, 18:38 #24 Skrevet i går, 18:38 Jeg synes du virker veldig låst i tankegangen din, TS. Innleggene dine er egentlig bare en lang liste med ting du hevder du ikke kan gjøre. Du kan ikke: Snakke med leder om situasjonen Få tilrettelegging Ta hjemmekontor mer enn én dag i uken, selv om det er lov med mer Flytte nærmere jobben Jobbe i det private Personlig ville jeg flyttet nærmere jobben og så satt sunne grenser for meg selv. Har du lov til å ha hjemmekontor tre dager i uken? Ta hjemmekontor tre dager i uken. Jobber du mye overtid? Kutt ned på jobbingen, og sparr med leder om hva som må vike (alle har 10 % i bunnen av prioriteringslisten som fint kan vike, det vet du, for det viker når du blir dausjuk). Jeg forstår heller ikke tankegangen om pensjon. Jeg jobber i det private, i bank, og har en fantastisk pensjonsordning. I følge minpensjon.no: "Din estimerte pensjon er 1 195 000 kr pr. år". (Jeg er 41 år og har aldri jobbet i det offentlige.) Du hevder at det er bedre å halvere lønnen enn å jobbe i det private? Jeg tror du konstruerer masse problemer det det ikke er noen. En spennende jobb med godt arbeidsmiljø og høy lønn hadde jeg ikke byttet ut med en døll jobb med halv lønn, nei. Anonymkode: 95ed0...d67 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå