AnonymBruker Skrevet 21. august #1 Skrevet 21. august Trenger hjelp til å sortere... Har en jobb i staten hvor jeg tjener godt. Kjempegodt arbeidsmiljø. Reisetid hver vei på nesten halvannen time. I praksis ikke mulig med mer enn en dag hjemmekontor i uken, selv om arbeidsgiver åpner for mer. Utrolig krevende jobb som sliter meg helt ut. Føler livet kun består av jobb. Familien, trening og hobbyer må vike... Aldri ajour, sover dårlig. Ikke mulig med "prat med leder" eller "tilrettelegging". Jobben er rett og slett slik den er. Jobben jeg vurderer å søke på, er i et helt annet "sjikt". Lønnen vil bli tilnærmet halvert. Reisetid hver vei rundt 45 minutter. Mulighet for hjemmekontor (vet ikke hvor mye). Trolig langt mer rutinemessig arbeid, og frykter det kan bli kjedelig. Status bryr jeg meg lite om. Familieøkonomien vil gå rundt selv om jeg går flere hundretusen ned i lønn. Anonymkode: bb0ff...e8f
binders11 Skrevet 21. august #2 Skrevet 21. august Høyere lønn er ikke verd det hvis du går på en smell. Jeg hadde valgt den andre jobben for en periode, så kan du søke deg nye jobber med bedre lønn etterhvert. 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #3 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Trenger hjelp til å sortere... Har en jobb i staten hvor jeg tjener godt. Kjempegodt arbeidsmiljø. Reisetid hver vei på nesten halvannen time. I praksis ikke mulig med mer enn en dag hjemmekontor i uken, selv om arbeidsgiver åpner for mer. Utrolig krevende jobb som sliter meg helt ut. Føler livet kun består av jobb. Familien, trening og hobbyer må vike... Aldri ajour, sover dårlig. Ikke mulig med "prat med leder" eller "tilrettelegging". Jobben er rett og slett slik den er. Jobben jeg vurderer å søke på, er i et helt annet "sjikt". Lønnen vil bli tilnærmet halvert. Reisetid hver vei rundt 45 minutter. Mulighet for hjemmekontor (vet ikke hvor mye). Trolig langt mer rutinemessig arbeid, og frykter det kan bli kjedelig. Status bryr jeg meg lite om. Familieøkonomien vil gå rundt selv om jeg går flere hundretusen ned i lønn. Anonymkode: bb0ff...e8f Du bruker 3 timer hver dag på reise til/fra jobb, DET hadde ikke jeg gidda. Hvertfall ikke med barn… ikke hadde det gått opp med levering og henting i barnehage heller 🫣 Alternativ 1. er å gjøre som vi, flytte dit jobben er for å beholde inntekt og jobb man trives med (for oss var det en vurdering at hele familien kom til å ha det bedre på sikt) eller bytte jobb. Men det virker som du har en jobb du trives veldig godt i, og vurderer å bytte til noe som du egentlig ikke ønsker. Er det mulighet for at mannen din kan få jobb i nærheten av din arbeidsplass og at dere rett å slett flytter dit? Vi solgte hus og byttet barnehage til ungene, men da var de enda såpass små at de ikke hadde etablert nære relasjoner med andre barn. Jeg flyttet selv når jeg gikk på barneskolen, og har ikke tatt skade av det. Anonymkode: adbf1...fb5 3
AnonymBruker Skrevet 21. august #4 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Trenger hjelp til å sortere... Har en jobb i staten hvor jeg tjener godt. Kjempegodt arbeidsmiljø. Reisetid hver vei på nesten halvannen time. I praksis ikke mulig med mer enn en dag hjemmekontor i uken, selv om arbeidsgiver åpner for mer. Utrolig krevende jobb som sliter meg helt ut. Føler livet kun består av jobb. Familien, trening og hobbyer må vike... Aldri ajour, sover dårlig. Ikke mulig med "prat med leder" eller "tilrettelegging". Jobben er rett og slett slik den er. Jobben jeg vurderer å søke på, er i et helt annet "sjikt". Lønnen vil bli tilnærmet halvert. Reisetid hver vei rundt 45 minutter. Mulighet for hjemmekontor (vet ikke hvor mye). Trolig langt mer rutinemessig arbeid, og frykter det kan bli kjedelig. Status bryr jeg meg lite om. Familieøkonomien vil gå rundt selv om jeg går flere hundretusen ned i lønn. Anonymkode: bb0ff...e8f Hvordan ser arbeidsmarkedet ut der du er. Dårlig/stillestående? Stillingen du vurderer å søke på, er det den eneste som er ute (over lengre tid)? Anonymkode: 79a86...8d8 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #5 Skrevet 21. august Jeg gikk ned 300 tusen fordi jeg hadde en skikkelig kjip jobb. Var verdt det. Men nå tjente jeg godt fra før. Anonymkode: 3701f...28b
AnonymBruker Skrevet 21. august #6 Skrevet 21. august Med mindre det er krise, så ville jeg ventet litt til jeg fant en jobb som var enda nærmere tenker jeg. (Feks tenkt at jeg holder ut frem til jul).. 45min x2 med pendling hver dag og kjedelig jobb og dårlig lønn er liksom ikke det helt store tenker jeg. Jeg tenker at en av de tre faktorene må være grei for at et jobbytte skal være verdt det. Anonymkode: 05fe3...164 5 2
AnonymBruker Skrevet 21. august #7 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 45min x2 med pendling hver dag og kjedelig jobb og dårlig lønn er liksom ikke det helt store tenker jeg. Enig. men seriøst. 3 timer pendling om dagen? At du orker. For meg er til og med 45 min pendling om dagen utenkelig, og du skal gå fra 3 timer til 1og1halv time reisetid om dagen? (selv har jeg 6 min dør til dør hjemmefra til jobb med bil, og 15 med buss) Anonymkode: 00a03...328
AnonymBruker Skrevet 21. august #8 Skrevet 21. august I dette tilfellet ville jeg ikke byttet. 45 minutter er også ganske lang reisevei, så 45 minutter eller 1,5 time…Ikke så stor forskjell. Og man vet aldri hva slags arbeidsmiljø man får, så hvis det er kjempegodt miljø…Det er det viktigste, synes jeg. Anonymkode: 1ecbb...138 2
AnonymBruker Skrevet 21. august #9 Skrevet 21. august TS her. Ja, det er et fryktelig dilemma. Ikke små barn og flytting nærmere jobben jeg har i dag er ikke aktuelt. Er selvsagt mulig å vente for eventuelt å søke på andre jobber. Men lønnen vil uansett være rundt det den er i jobben jeg nå vurderer å søke på. Vil ikke jobbe i privat sektor, hvor lønnen er mye høyere. Det skyldes at jeg er i en alder hvor jeg tenker på pensjon og pensjonsrettigheter. Skifter jeg jobb nå er det ingen vei tilbake. Jeg har så fryktelig mye annet jeg vil bruke livet på enn jobb! Anonymkode: bb0ff...e8f
AnonymBruker Skrevet 21. august #10 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): TS her. Ja, det er et fryktelig dilemma. Ikke små barn og flytting nærmere jobben jeg har i dag er ikke aktuelt. Er selvsagt mulig å vente for eventuelt å søke på andre jobber. Men lønnen vil uansett være rundt det den er i jobben jeg nå vurderer å søke på. Vil ikke jobbe i privat sektor, hvor lønnen er mye høyere. Det skyldes at jeg er i en alder hvor jeg tenker på pensjon og pensjonsrettigheter. Skifter jeg jobb nå er det ingen vei tilbake. Jeg har så fryktelig mye annet jeg vil bruke livet på enn jobb! Anonymkode: bb0ff...e8f Hva sier mannen din? Anonymkode: 1ecbb...138
AnonymBruker Skrevet 21. august #11 Skrevet 21. august Hvis du tenker på pensjon og ikke private av den grunn, er det litt avhengig av hvor gammel du er og hvilken pensjonsordning du er under. Sjekk med fagforeninga di, de har mest sannsynlig noen som er gode på pensjon. Til meg sa de at så lenge jeg gikk til bedrift med AFP-ordning så spiller ikke det andre så stor rolle. Men hør Anonymkode: b65a8...be7 1
Summeer Skrevet 21. august #12 Skrevet 21. august Jeg har MYE bedre pensjonsordning i det private enn da jeg jobbet i det offentlige. Jeg har afp. Jeg har kollektive forsikringsordninger som er mange mange hakk over det jeg hadde i kommunen. Pensjonsordningen er såkalt hybrid, så jeg har livsvarig utbetaling. Så det er ikke sort/hvitt dette med pensjon lenger 🙂 1
NoaideBiehtar Skrevet 21. august #13 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): I dette tilfellet ville jeg ikke byttet. 45 minutter er også ganske lang reisevei, så 45 minutter eller 1,5 time…Ikke så stor forskjell. Og man vet aldri hva slags arbeidsmiljø man får, så hvis det er kjempegodt miljø…Det er det viktigste, synes jeg. Anonymkode: 1ecbb...138 Forskjellen er jo 1.5 time hver dag, 6 timer i uka (hvis det er hjemmekontor en dag), selvfølgelig er det mye? TS, hvis økonomi ikke spiller en så stor rolle ville jeg ikke lagt så mye vekt på lønn. Hvis jobben er kjedelig kan du vel finne noe annet i samme lønnssjikte? Det er kjedelig å brenne seg ut på jobb også. Plutselig må du gjøre ingenting.
AnonymBruker Skrevet 21. august #14 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Trenger hjelp til å sortere... Har en jobb i staten hvor jeg tjener godt. Kjempegodt arbeidsmiljø. Reisetid hver vei på nesten halvannen time. I praksis ikke mulig med mer enn en dag hjemmekontor i uken, selv om arbeidsgiver åpner for mer. Utrolig krevende jobb som sliter meg helt ut. Føler livet kun består av jobb. Familien, trening og hobbyer må vike... Aldri ajour, sover dårlig. Ikke mulig med "prat med leder" eller "tilrettelegging". Jobben er rett og slett slik den er. Jobben jeg vurderer å søke på, er i et helt annet "sjikt". Lønnen vil bli tilnærmet halvert. Reisetid hver vei rundt 45 minutter. Mulighet for hjemmekontor (vet ikke hvor mye). Trolig langt mer rutinemessig arbeid, og frykter det kan bli kjedelig. Status bryr jeg meg lite om. Familieøkonomien vil gå rundt selv om jeg går flere hundretusen ned i lønn. Anonymkode: bb0ff...e8f Personlig hadde jeg slitt, jeg hadde sett de nye lønningene, og husket tilbake til hva jeg fikk betalt før. Med mindre jeg hadde økonomi så jeg og mine klarte meg uansett hva, så ville jeg følt på dette. Jobber for å leve, og det der. Jeg lever mer når økonomien er på stell. Prioriterer ikke familie og hobby over jobb, det mener jeg det ikke er verdt. Så det er en vanskelig situasjon du er i/vanskelig dilemma. Det er argumenter for begge deler. Jeg vet jaggu ikke hva jeg hadde gjort. Sannsynlig blitt i jobben som betalte best, men om det er det beste valget over tid er jeg likevel usikker på. Anonymkode: 97897...659
AnonymBruker Skrevet 21. august #15 Skrevet 21. august Jeg tenker at du helt klart skal bytte jobb. Men det alternativet du har på bordet nå, høres ikke ut som om det er rett jobb for deg. Jeg ville lett videre, og funnet en jobb som både var nærmere, OG som jeg tenkte jeg kunne trives litt med. For hva er alternativet hvis du bytter nå, og innser om 6mnd at dette ble helt feil for deg? Er det en vei tilbake? Jeg tenker også at det er lettere å presse opp lønna på en ny jobb, hvis du har en litt høyere lønn fra før. Ikke at lønn er alt, men med tanke på at TS vel egentlig ikke ser noe langsiktig i den jobben som er nærmere. Anonymkode: 718ff...bad
AnonymBruker Skrevet 21. august #16 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Trenger hjelp til å sortere... Har en jobb i staten hvor jeg tjener godt. Kjempegodt arbeidsmiljø. Reisetid hver vei på nesten halvannen time. I praksis ikke mulig med mer enn en dag hjemmekontor i uken, selv om arbeidsgiver åpner for mer. Utrolig krevende jobb som sliter meg helt ut. Føler livet kun består av jobb. Familien, trening og hobbyer må vike... Aldri ajour, sover dårlig. Ikke mulig med "prat med leder" eller "tilrettelegging". Jobben er rett og slett slik den er. Jobben jeg vurderer å søke på, er i et helt annet "sjikt". Lønnen vil bli tilnærmet halvert. Reisetid hver vei rundt 45 minutter. Mulighet for hjemmekontor (vet ikke hvor mye). Trolig langt mer rutinemessig arbeid, og frykter det kan bli kjedelig. Status bryr jeg meg lite om. Familieøkonomien vil gå rundt selv om jeg går flere hundretusen ned i lønn. Anonymkode: bb0ff...e8f Bytt jobb for en periode! Anonymkode: 67413...9a5
AnonymBruker Skrevet 21. august #17 Skrevet 21. august TS her! Takk for innspill. Er ingen vei tilbake om jeg velger å begynne i ny jobb. Det er ikke muligheter for permisjon i nåværende jobb. Heller ikke mulig med deltid. Det er faktisk snakk om nesten halvering av lønnen. Det er et stort dilemma, selv om familiens samlende inntekt uansett valg gir nok å leve av. Jeg har forøvrig ingen dyre vaner 😊 Anonymkode: bb0ff...e8f
Alice123 Skrevet 21. august #18 Skrevet 21. august Spørsmålet er hva halvering av lønn betyr for levestandard. Går du fra 3 mill til 1,5 mill, eller fra 800k til 400k. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #19 Skrevet 22. august Alice123 skrev (17 timer siden): Spørsmålet er hva halvering av lønn betyr for levestandard. Går du fra 3 mill til 1,5 mill, eller fra 800k til 400k. Godt poeng. Halvering er en ting, men halvering fra hva og til hva? Siden TS skriver at hen jobber i staten, så er det i hvert fall ikke 3 mill. "Tjener godt" som det skrives betyr neppe mer enn 800-900 tusen i året, siden vi snakker om offentlig sektor. En tilnærmet halvering betyr i så fall at den nye jobben er i sjiktet 400-500 tusen i året. Det er en kraftig nedgang i inntekt, selv om man føler man har råd til det. Og her er det andre ting enn bare pengene som kan spille inn. Hvis tallene jeg spekulerer i over stemmer, så er den nye jobben en typisk lavtlønns- og lavstatusjobb. Hva betyr det? For trivsel og selvfølelse? Man kan gjerne si nå at status ikke betyr noe, men lurer man seg selv da? (Og for ordens skyld: En jobb i staten til 800-900 tusen i året er milevis fra å være høystatus, i beste fall midt på treet....) Og hva med interessante arbeidsoppgaver som man føler er meningsfulle? Vil man fort møte veggen i den nye jobben av den grunn? Anonymkode: a7bbb...6db
AnonymBruker Skrevet 22. august #20 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 13.17): Vil ikke jobbe i privat sektor, hvor lønnen er mye høyere. Det skyldes at jeg er i en alder hvor jeg tenker på pensjon og pensjonsrettigheter. Anonymkode: bb0ff...e8f Dette gir ikke helt mening for meg. Du tenker det er et bedre økonomisk valg å halvere lønna, enn å muligens få litt dårligere pensjonsrettigheter? Anonymkode: 55ad5...803 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå