Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk diagnosen når jeg var 29, er nå 45. Jeg har ikke brukt noe form for medisniering, har fått tilbudet når jeg var ferdig utredet. Takket nei den gangen. Men jeg har vel kommer frem til at jeg nå har lyst til og prøve dette ut pga div utfordringer og over tid har vært noe noe jeg har tenkt på. Jeg vil prøve og se om jeg mulig har nytte av og teste ut tabletter for adhd, om det vil hjelpe meg litt mere i hverdagen.

Lurer på prosessen? Jeg har bestilt legetime. Men må man til dps? Eller kan lege ta det. Måtte dere vente lenge før man kunne starte feks? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varierer veldig hvordan det blir. Vanlig at man tester ulike medisiner sammen med psykiater og finner riktig dose. For de som har COMT val/met i homozygot rask form vil ritalin som regel være tilstrekkelig. Da trenger man ikke prøve annet. 

Når man prøver er det vanlig å få lav dose kapsel først og deretter øke denne. Så er det en del som vil ta en tablett i tillegg senere på dagen for å unngå "downen" man ofte får når medisinen forlater kroppen. Kan også være greit med medisiner for en kort periode. Jeg gikk på det i noen mnd og fikk plutselig gode karakterer uten medisiner etter det

AnonymBruker
Skrevet

Ei jeg kjenner fikk diagnosen adhd i fjor, men av graviditet måtte hun vente med medisiner til amming var over.

Hun kontaktet da fastlege for å få begynne på medisin, men fastlegen har ikke lov å skrive det ut første gangen. Hun fikk raskt time hos dps og fikk resept. Heretter kan fastlegen skrive det ut.

Det er flere medisiner en fastlege ikke har lov å skrive ut første gang, men må skrives ut av spesialist/psykolog.

Anonymkode: 78831...3a2

AnonymBruker
Skrevet

Det må være en spesialist som starter opp medisinutprøving, fastlegen har ikke lov til å gjøre det. 
Du må enten via DPS, eller privatpraktiserende. 

Når du først har funnet riktig medisin og dose, så vil fastlegen kunne følge opp og eventuelt justere dosene senere. 

Anonymkode: bc404...79c

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare anbefale å starte lavt lenge først og ha tålmodighet. Skriv også stikkord før du starter medisinering og så tiden etter.. 

Og skal du starte medisiner så ikke hopp av og på de første mnd..det klusser med å forstå hvordan/hvor mye tablettene fungerer. 

Anonymkode: 1182a...940

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det må være en spesialist som starter opp medisinutprøving, fastlegen har ikke lov til å gjøre det. 
Du må enten via DPS, eller privatpraktiserende. 

Når du først har funnet riktig medisin og dose, så vil fastlegen kunne følge opp og eventuelt justere dosene senere. 

Er ikke alle fastleger som vil justere doser. Min fastlege ville ikke justere.  På en måte skjønner jeg det for de er ikke spesialister på dette disse  tingene. Samtidig blir det selvsagt dyrere å gå til psykiater og DPS har sprengt kapasitet så det kan være vanskelig  få plass der. 

Anonymkode: 61550...90c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er ikke alle fastleger som vil justere doser. Min fastlege ville ikke justere.  På en måte skjønner jeg det for de er ikke spesialister på dette disse  tingene. Samtidig blir det selvsagt dyrere å gå til psykiater og DPS har sprengt kapasitet så det kan være vanskelig  få plass der. 

Om dem vil eller ikke er noe helt annet. De har lov til å justere dosene. 

Dog synes jeg faktisk det er veldig bra at en fastlege ikke ønsker endre doser hvis de selv mener de ikke har nok kompetanse om det, og da heller henvise til noen som har mer kunnskap. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 10.11):

Vil bare anbefale å starte lavt lenge først og ha tålmodighet. Skriv også stikkord før du starter medisinering og så tiden etter.. 

Og skal du starte medisiner så ikke hopp av og på de første mnd..det klusser med å forstå hvordan/hvor mye tablettene fungerer. 

Anonymkode: 1182a...940

Enig. Min psykiatere fortalte meg aldri at jeg skulle skrive ned stikkord, de spurte meg kun om hvordan jeg følte medisinene fungerte.  Men det kan være lett å huske feil, fordi det er mye informasjon som er relevant og som kan variere fra dag til dag. 

Finnes skjemaer som har tabeller man kan fylle ut og som gjør det lettere å huske på hva som er relevant ved medisintestingen. Disse ligger gratis på internett .  Det finnes også apper, men spørsmålet er hvor komfortabel man er med å legge inn helseopplysninger i slike apper. Apper har historie med å tjene penger på å selge opplysningene de samler inn, også de som sier at de ikke skal gjøre det.  I tillegg er heleopplysninger noe forsikringsselskaper vil ha interesse av å kjøpe for å nekte folk forsikringer og utbetalinger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...